Krakende broodjes vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:40
In onze koopwoning uit 1973 hebben wij op de begane grond een broodjes betonvloer (geen Kwaaitaal of Manta). Als ik smorgens als eerste beneden kom, gebeurd het dagelijks dat er een duidelijk kraak te horen is. Mijn eerste gedachte was betonrot. De vloer heb ik in 2015 echter zelf geïsoleerd met 10 cm EPS, waarbij betonschade en/of scheuren met zouden zijn opgevallen. Dit was echter alleen zo in de keuken.

De kruipruimte is bij ons in de lengte opgedeeld, er loopt dus een funderingsbalk in de lengte richting onder het huis door. Hier staan onder andere een dragende muur van de gang en de keuken op. Onze woning is een zogenaamde z-woning.

De kraak zit ongeveer 1 m van de funderingsbalk af, ongeveer midden tussen beide dragende muren. De fundering draagt op dat vlak dus alleen de vloer, waar praktisch niets op staat. De vloer is uitgevoerd met vloerverwarming, welke de vorige bewoner heeft laten aanleggen. Daarbovenop plavuizen. Er zijn geen scheuren te zien in de voegen of plavuizen. Als ik nu zo overdag spring op de vloer is er geen kraak te horen.
Zelf heb ik wel eens gedacht aan het verzakken van het huis. Een hoek van de vloer loopt af, genoeg om het op te merken als je er even naar kijkt. Daarbij zit op die plek ook een scheur in de binnenmuur op de 1e verdieping, welke overigens niet meer zet. Na het vullen is hij onveranderlijk gebleven.

Is dit iets waar ik me zorgen om zou moeten maken en nader naar moet laten kijken, of is dit puur het zetten van de vloer door de opwarming o.i.d.? Wat zijn de risico's?

Zelf googlen levert vooral hits op bij krakende houten vloeren, welke we overigens ook genoeg hebben. Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:43
Misschien een luchtbel onder een tegel waar wat minder voegsel/ cement zit.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:48
Wat @Ewoudb zegt klinkt wel aannemelijk.
Probeer eens uit te peilen of het een specifieke tegel betreft.

Zou kunnen dat deze niet goed gelijmd is en een aantal jaar aan de voeg gekleefd heeft.
Als die dan los komt van de voeg "schuurt" de tegel hierlangs wat een geluid oplevert.

Als de vloer in de hoek wegzakt zou ik hier overigens wel naar laten kijken.