Ik heb in huis al een tijdje een setup draaien met een Deco M5 setje. Het setje draait in Router mode, zodat eigenlijk alle functionaliteiten van het product bruikbaar zijn (itt de AP modes, waarbij het eea wat uitgekleed wordt). Ik probeer de kenmerken globaal op te sommen:
Nu heb ik een MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX gekocht, zodat ik wat met VLANs kan spelen. Mijn doel is namelijk om het gastennetwerk ook toegang te verlenen tot de Pihole DNS server.
Deco main lan interface <--> MikroTik poort 2 en Mikrotik poort 3 <--> unmanaged switch
De pi is een van de devices op de unmanaged switch.
Ik heb geprobeerd om het eea aan de praat te krijgen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Inmiddels heb ik de MikroTik gereset naar fabrieksinstellingen, hiermee werkt de omgeving "normaal".
Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat devices met VLAN ID 591 toegang krijgen tot de Pihole op poort 53?
- De "schotels" zijn onderling verbonden met een wired backhaul, via een unmanaged switch. Draadloos bereik is uitstekend;
- De main deco heeft poort 1 verbonden met het glasvezelmodem, poort twee met de switch;
- Op de switch zitten meerdere andere ethernet devices (ongeveer 15);
- DHCP wordt verzorgd door de Deco;
- Ook de wired aangesloten devices krijgen een DHCP adres van de Deco;
- Ik maak gebruik van een main netwerk en een gastennetwerk
Nu heb ik een MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX gekocht, zodat ik wat met VLANs kan spelen. Mijn doel is namelijk om het gastennetwerk ook toegang te verlenen tot de Pihole DNS server.
Deco main lan interface <--> MikroTik poort 2 en Mikrotik poort 3 <--> unmanaged switch
De pi is een van de devices op de unmanaged switch.
Ik heb geprobeerd om het eea aan de praat te krijgen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Inmiddels heb ik de MikroTik gereset naar fabrieksinstellingen, hiermee werkt de omgeving "normaal".
Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat devices met VLAN ID 591 toegang krijgen tot de Pihole op poort 53?