Tl:dr is 144 Hz ook een aanrader bij geen rts / fps games?
Ik zoek een?
Een nieuwe monitor ter vervanging van 1080p/60fps waar ik nu al tien jaar of meer op game
Wat is je budget?
Tussen de 350 en 500 euro
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, wel heb ik de pricewatch bekeken en daaruit kwamen de volgende naar voren:
https://tweakers.net/pric...;1132481;1375816;1344986/
De AOC, LG ultragear en Samsung worden ook in de meest recente BBG naar voren geschoven als het betere alternatief op 1440p 144hz gamen. Desondanks heb je in dezelfde prijsklasse natuurlijk de keuze uit 4k 60hz monitoren.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Monitor gebruik: 50% browsen, YouTube/Netflix, office gebruik. 50% gamen, maar dan niet alle recente games. Dit is een verzameling aan games die ik op Steam, Origin en Uplay heb staan:
AC Black Flag
AC Unity
AC Syndicate
AC Origins
AC Odyssey
BGE
Burnout paradise
GTA IV
GTA Vice city
LA Noire
Middle Earth Shadow of Mordor
Mirrors Edge
Tomb Raider 2013
Tropico 4
Watch Dogs
De meest recente games heb ik voor de PS4 pro, xbox one X en de switch.
Nu weet ik dat rts/fps games zeker voordeel halen bij een hogere refresh rate. Maar zoals je ziet: op de pc heb ik eerder actie/adventure games. En ik vraag me af of AC of GTA games er niet mooier uit zien in 4k dan vlot/smooth spelen met 144hz refresh rates. 4k trekt qua resolutie een zwaardere wissel op mijn 1080Ti dan 1440p en nu op 1080p is het eigenlijk overkill.
Qua office/youtube gebruik is een hogere resolutie fijner want meer werkruimte, met de Samsung zelfs youtube clips/Netflix in hdr kunnen bekijken. En ook games zullen denk ik met 4k er mooier uitkomen, dat merk ik nu al op mijn 65 inch 4k oled tv (meer door oled techniek en HDR dan de 4k) Het mooiste is 4k 144 hz maar voor dat geld heb je net zo goed een nieuwe 55 inch 4k oled tv erbij
Voor mijn gevoel is de nieuwigheid van 144 Hz al snel normaal, terwijl ik weet hoe nice een 4k scherm is. Bijvoorbeeld bij90Hz smartphones vind ik het effect van een hogere refresh nou ook weer niet zo super tov de 60Hz smartphones bijvoorbeeld. Ja, leuk het smooth look 'n feel maar het voelt al snel oud/vertrouwd aan.
En als je dan wel voor 1440p 144hz kiest: liever de AOC, LG of Samsung? LG komt het beste uit de tests, maar is ook het duurste. AOC is prijs/kwaliteit gewoon goed. Samsung werd als alternatief genoemd voor de LG maar die komt minder vaak voor in vergelijkende tests.
Ik zoek een?
Een nieuwe monitor ter vervanging van 1080p/60fps waar ik nu al tien jaar of meer op game
Wat is je budget?
Tussen de 350 en 500 euro
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, wel heb ik de pricewatch bekeken en daaruit kwamen de volgende naar voren:
https://tweakers.net/pric...;1132481;1375816;1344986/
De AOC, LG ultragear en Samsung worden ook in de meest recente BBG naar voren geschoven als het betere alternatief op 1440p 144hz gamen. Desondanks heb je in dezelfde prijsklasse natuurlijk de keuze uit 4k 60hz monitoren.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-4790K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | MSI H97 GAMING 3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair Carbide 200R Closed | € 59,90 | € 59,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev. B | € 43,95 | € 43,95 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/16 | € 83,90 | € 83,90 |
| 1 | Voedingen | Seasonic G-series 450 watt | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 123,90 | € 123,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 311,65 | ||
Monitor gebruik: 50% browsen, YouTube/Netflix, office gebruik. 50% gamen, maar dan niet alle recente games. Dit is een verzameling aan games die ik op Steam, Origin en Uplay heb staan:
AC Black Flag
AC Unity
AC Syndicate
AC Origins
AC Odyssey
BGE
Burnout paradise
GTA IV
GTA Vice city
LA Noire
Middle Earth Shadow of Mordor
Mirrors Edge
Tomb Raider 2013
Tropico 4
Watch Dogs
De meest recente games heb ik voor de PS4 pro, xbox one X en de switch.
Nu weet ik dat rts/fps games zeker voordeel halen bij een hogere refresh rate. Maar zoals je ziet: op de pc heb ik eerder actie/adventure games. En ik vraag me af of AC of GTA games er niet mooier uit zien in 4k dan vlot/smooth spelen met 144hz refresh rates. 4k trekt qua resolutie een zwaardere wissel op mijn 1080Ti dan 1440p en nu op 1080p is het eigenlijk overkill.
Qua office/youtube gebruik is een hogere resolutie fijner want meer werkruimte, met de Samsung zelfs youtube clips/Netflix in hdr kunnen bekijken. En ook games zullen denk ik met 4k er mooier uitkomen, dat merk ik nu al op mijn 65 inch 4k oled tv (meer door oled techniek en HDR dan de 4k) Het mooiste is 4k 144 hz maar voor dat geld heb je net zo goed een nieuwe 55 inch 4k oled tv erbij
Voor mijn gevoel is de nieuwigheid van 144 Hz al snel normaal, terwijl ik weet hoe nice een 4k scherm is. Bijvoorbeeld bij90Hz smartphones vind ik het effect van een hogere refresh nou ook weer niet zo super tov de 60Hz smartphones bijvoorbeeld. Ja, leuk het smooth look 'n feel maar het voelt al snel oud/vertrouwd aan.
En als je dan wel voor 1440p 144hz kiest: liever de AOC, LG of Samsung? LG komt het beste uit de tests, maar is ook het duurste. AOC is prijs/kwaliteit gewoon goed. Samsung werd als alternatief genoemd voor de LG maar die komt minder vaak voor in vergelijkende tests.