Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:53

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ik ben bezig met het monteren van mijn zonnepanelen m.b.v. het ClickFit Evo montagesysteem.

In de handleiding staat dat de dakhaken met een moment van 4,5 Nm moeten worden aangetrokken. Aangezien ik geen momentsleutel heb, moet ik schatten hoeveel dit is. Als eerste gebruik ik hiervoor mijn accuschroefmachine die volgens specificatie 4,0 Nm moet doen op de hoogste slipkoppeling. Daarna trek ik de schroef met de hand verder aan totdat ik 'm niet vaster krijg. Ik neem aan dat ik hiermee aan de 4,5 Nm uit de handleiding voldoe.

Het valt mij op dat zelfs op deze manier de haak alsnog wat kan draaien wanneer je er met de hand tegenaan duwt. Is dit normaal? Of hoort de haak echt behoorlijk vast te zitten? Overigens heb ik een sneldekker dakpan die behoorlijk vlak is aan de bovenkant, dus het is niet zo dat de haak maar op 1 punt vastzit (de haak ligt aan de bovenkant mooi vlak op de pan).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Zit de haak wel onder de dakpan lat? Je kan ze behoorlijk strak vast draaien, zolang de onderliggende dakpan maar niet breekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:53

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ja, de haak zit om pan en panlat heen. De haak zit echt op het strakst wat ik nog met de hand voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 18:17
Als de rail in de haak wordt geklikt kun je hem niet meer draaien.
Dat ie dan nog van de pan schuift lijkt me sterk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning