Hé Google, zet mijn PC aan (WOL)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 15:41
Ik ben de laatste tijd veel dingen in mijn huis aan het automatiseren, de een noemt het lui, de ander noemt het handig. Mijn volgende idee: "Hé Google, zet mijn PC aan" > trigger een WOL <mac> commando, PC gaat aan. Handig.

Nu heb ik 2 PC met de volgende moederborden:
  • ASUS m4a88t-v
  • ASUS m5a79L-m
Beiden tonen in de bios "Power on From s5 By PME#", echter willen ze niet opstarten via een WOL commando. Heb het commando al vanaf my Synology, een Ubuntu en een Windows machine gestuurd, maar ze blijven uit.

Ouwe meuk, nieuw gigabit kaartje kopen en gaan met die banaan? Of vereist ASUS ergens aparte instellingen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
Ouwe meuk lijkt mij onwaarschijnlijk, zo nieuw is WOL als feature niet. :)
Je hebt niet genoemd wat voor OS je op die PC's hebt staan, maar goede kans dat je in de settings van je netwerkkaart WOL ook nog moet enablen.

In mijn geval heb ik een Intel gigabit network adapter en de properties van het ding hebben een "Power Management" tab met o.a. checkboxes "allow this device to wake the computer" en "allow the computer to turn of this device to save power". Als ik WoL zou willen gebruiken, zou ik die eerste aan en de tweede uitzetten. In jouw geval is het wellicht geen Intel adapter, maar mogelijk heb je ook daar wat WOL settings die je moet enablen.

Mochten het nou windows-gebaseerde PC's zijn, dan moet je waarschijnlijk met ethtool nog WOL enablen - zie https://help.ubuntu.com/community/WakeOnLan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:04

Nakebod

Nope.

Berouwbaarheid van WoL vond ik nogal laag.
Dacht je alles goed werkend te hebben, was het na *iets* (Windows update, driver update, bios update?) weer stuk.

Dus ik heb nu mijn PC ingesteld dat ie na power loss altijd aangaat, smart plug ertussen (Z-Wave in mijn geval) en via Domoticz (En via IFTTT koppeling) aan te sturen via Google Assistant.
Al zijn er tegenwoordig vast smart plugs die dat native kunnen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hoe stuur je een verzoek? Moet op broadcast IP (***.***.***.255) en het juiste MAC adres. Dus niét op het IP van de machines zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
vanaalten schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:34:
Ouwe meuk lijkt mij onwaarschijnlijk, zo nieuw is WOL als feature niet. :)
Je hebt niet genoemd wat voor OS je op die PC's hebt staan, maar goede kans dat je in de settings van je netwerkkaart WOL ook nog moet enablen.

In mijn geval heb ik een Intel gigabit network adapter en de properties van het ding hebben een "Power Management" tab met o.a. checkboxes "allow this device to wake the computer" en "allow the computer to turn of this device to save power". Als ik WoL zou willen gebruiken, zou ik die eerste aan en de tweede uitzetten. In jouw geval is het wellicht geen Intel adapter, maar mogelijk heb je ook daar wat WOL settings die je moet enablen.

Mochten het nou windows-gebaseerde PC's zijn, dan moet je waarschijnlijk met ethtool nog WOL enablen - zie https://help.ubuntu.com/community/WakeOnLan.
Ik draai Windows 10 Pro en heb de volgende features ingeschakeld:
  • De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen
  • Alleen een magic-pakket met de computer uit slaapstand halen.
  • Wake on Magic Packet
Wake-On-LAN uitschakelen > Uitgeschakeld.

Op basis van een YouTube video heb ik ook nog Simple TCPIP services ingeschakeld. En ja, ik WOL op Mac adres. Windows firewall staat overigens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Zojuist ook eens mijn Dell laptop aangezwengeld en ook die krijg ik niet ge-WOL-d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
vespino schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Ik draai Windows 10 Pro en heb de volgende features ingeschakeld:
  • De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen
  • Alleen een magic-pakket met de computer uit slaapstand halen.
  • Wake on Magic Packet
Wake-On-LAN uitschakelen > Uitgeschakeld.
Hmm, ik neem aan dat je in tegenstelling tot bovenstaande, Wake-on-LAN heb ingeschakeld...
En die andere drie zou ik vooralsnog juist uitzetten: magic packet enzo maakt het 'lastiger', want niet alleen moet de computer via MAC geadresseerd zijn, maar ook nog een magic packet. En energie besparen zou ik ook even uitzetten, want wie weet wordt je adapter nu uitgeschakeld bij het uitzetten van je PC om stroom te besparen.

Verder: heb je een ingewikkelde netwerk-setup? Kan het zijn dat je meerdere modems/routers in je netwerk hebt, waardoor de devices per ongeluk niet in elkaars netwerk segment zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
vanaalten schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:45:
[...]

Hmm, ik neem aan dat je in tegenstelling tot bovenstaande, Wake-on-LAN heb ingeschakeld...
En die andere drie zou ik vooralsnog juist uitzetten: magic packet enzo maakt het 'lastiger', want niet alleen moet de computer via MAC geadresseerd zijn, maar ook nog een magic packet. En energie besparen zou ik ook even uitzetten, want wie weet wordt je adapter nu uitgeschakeld bij het uitzetten van je PC om stroom te besparen.

Verder: heb je een ingewikkelde netwerk-setup? Kan het zijn dat je meerdere modems/routers in je netwerk hebt, waardoor de devices per ongeluk niet in elkaars netwerk segment zitten?
Het is de functie “uitschakelen via wol” die ik heb uitgeschakeld, maar ook met de functie ingeschakeld werkt het niet. Alles zit rechtstreeks op m’n UniFi switch ingeplugd en beide apparaten “zien elkaar”.

Heb ook de 2e optie die jij noemde uitgeschakeld in de eigenschappen van de adapter. Vreemd verhaal allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Hmmm, heb je toevallig nog gewoon een ouderwetse domme switch die je kan proberen ipv die Unify switch?

https://community.ui.com/...ab-478d-86bc-039e459c9aa4
(wel oud, maar wellicht goed om de slimme switch even uit te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
vanaalten schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:55:
Hmmm, heb je toevallig nog gewoon een ouderwetse domme switch die je kan proberen ipv die Unify switch?

https://community.ui.com/...ab-478d-86bc-039e459c9aa4
(wel oud, maar wellicht goed om de slimme switch even uit te sluiten)
Dank voor de tip, ik zal dit eens testen: https://eye-vision.homeip.net/instellen-wol-voor-unifi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Mja, die pagina heeft het dan weer over het instellen van een Unify USG router, niet switch.
Ik heb ook een Unify USG router (maar gecombineerd met een Netgear switch) en bij mij wordt dagelijks een Linux systeem via WOL probleemloos opgestart.

Maar goed, blijkbaar is Unify (switch dan wel router) wat kieskeurig als het op WOL aankomt. Goed om daar sowieso eerst naar te kijken, bijvoorbeeld door componenten uit te wisselen.

Ben wel benieuwd wat nou de oorzaak bij jou is. :)
Pagina: 1