Paumelle met 7,55 mm draad gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:22

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Omdat een aantal van mijn opdekdeuren kapot zijn heb ik van Marktplaats een aantal vervangende deuren gehaald.

Ik dacht simpelweg de paumelles van de oude deuren over te zetten in de nieuwe.
Nu blijken de gaten voor de paumelle in die deuren helaas net wat groter dan die in de oude deuren. ;(

De paumelles in de nieuwe deuren blijken een draad diameter van 7,55 mm te hebben.

De oude paumelles hebben een draad van 7 mm, waardoor deze te los in de nieuwe deuren zitten.

Zie onderstaande foto:

Paumelles

De bovenste zitten in de nieuwe deuren, de onderste zitten in de huidige deuren.

Nu ben ik op zoek naar die onderstaande paumelle, met zo’n uitstekend stuk, maar kan deze niet vinden met een draad van 7,55mm enkel in 7 mm.

Is die dikkere maat een oude standaard ofzo?
Of zoek ik verkeerd?

Bij veel paumelle sets op internet wordt ook geen draad dikte genoemd wat zoeken ook lastig maakt.

Beste antwoord (via Vliegvlug op 09-03-2020 23:48)

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tandenstoker dr naast of wat ptfe tape om de draad draaien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:45
Wat voor kozijnen heb je? Over het algemeen zijn dit standaard maten. Zie hier de varianten: https://www.toolstation.nl/search?q=Inboorpaumelle

Ik zou je aanraden naar de toolstation te gaan (als die in de buurt zit). Die mensen zijn altijd zeer behulpzaam en niet duur. Dan kan je je paumelles meenemen en naast elkaar leggen. Maar eigenlijk zijn dit standaard maten. Het lijkt erop dat er nu niet de juiste in zitten. Ik zou een heel nieuw setje halen die op je kozijnen past. Van te voren dus wel even zoeken welke kozijnen je hebt (polynorm?)

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 08-03-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:04
De bovenste is een paumelle om in hout te draaien. Niet alleen de diameter maar ook de draad is heel anders.
Dus de vraag is: heb je aluminium, stalen of houten kozijnen? Of weer iets anders.

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 08-03-2020 11:28 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Had me niet gerealiseerd dat de hele paumelle set van belang was.

Die van de nieuwe deuren zijn ongeveer deze.

Afbeeldingslocatie: https://www.veiligwonenwinkel.nl/images/Inboorpaumelle-14mm-rvs-finish.png

Alleen is het onderste gladde uitsteeksel langer
En er zit helemaal onderin een gaatje met daarin een inbus schroef.

Als ik me niet vergis zijn deze paumelles voor houten kozijnen.

Die van de oude deuren zijn deze van Polynorm plus:

Afbeeldingslocatie: https://www.onlinedeurbeslagshop.nl/Files/4/12000/12261/ProductPhotos/Large/62348319.jpg

Die zijn voor stalen kozijnen die ik nu heb.
ID-College schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:55:
Wat voor kozijnen heb je? Over het algemeen zijn dit standaard maten. Zie hier de varianten: https://www.toolstation.nl/search?q=Inboorpaumelle

Ik zou je aanraden naar de toolstation te gaan (als die in de buurt zit). Die mensen zijn altijd zeer behulpzaam en niet duur. Dan kan je je paumelles meenemen en naast elkaar leggen. Maar eigenlijk zijn dit standaard maten. Het lijkt erop dat er nu niet de juiste in zitten. Ik zou een heel nieuw setje halen die op je kozijnen past. Van te voren dus wel even zoeken welke kozijnen je hebt (polynorm?)
Die paumelles van de toolstation had ik al bekeken maar zijn allemaal M7 en dus dezelfde die ik nu al in mijn huidige deuren heb zitten en dus te dun zijn om over te zetten helaas.
En die bij de toolstation voor houten staat de maat niet bij maar zal ik sowieso weinig aan hebben omdat die een vrouwtje is en geen mannetje die in nodig heb.
JukeboxBill schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:26:
De bovenste is een paumelle om in hout te draaien. Niet alleen de diameter maar ook de draad is heel anders.
Dat de draad anders is heb ik gemerkt :P
Maar wil je zeggen dat de paumelles voor hout altijd een dikkere draaddiameter hebben?

Als ik het plaatje hierboven bekijk van de variant voor hout lijkt het deel wat in de deur gaat niet dikker eigenlijk, het deel wat in het kozijn moet wel.
Dus de vraag is: heb je aluminium, stalen of houten kozijnen? Of weer iets anders.
Het zijn stalen kozijnen.

De vraag is dus eigenlijk of er paumelles zijn die geschikt zijn voor staal (of tenminste een uitsteeksel hebben) maar wel een dikkere draad diameter hebben voor in de deur.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:45
Of ik snap je niet of andersom :P zover ik het weet is deze maat al tientallen jaren hetzelfde. Heb je wel de juiste deuren en bijbehorende maten? Het lijkt erop dat je deuren hebt voor houten kozijnen, maar zelf metalen kozijnen hebt. Weet je wel zeker dat deze combinatie kan of heb je dat niet goed (genoeg) uitgezocht op voorhand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Kaasplank schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:11:
Dat is ook een creatieve oplossing, gat in de deur gewoon kleiner maken. :)
Klinkt als een pragmatische oplossing.
Ervaring mee? Vallen de deuren er na een paar maanden niet alsnog uit doordat de paumelles zich los werken ofzo?
ID-College schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:17:
Of ik snap je niet of andersom :P zover ik het weet is deze maat al tientallen jaren hetzelfde. Heb je wel de juiste deuren en bijbehorende maten? Het lijkt erop dat je deuren hebt voor houten kozijnen, maar zelf metalen kozijnen hebt. Weet je wel zeker dat deze combinatie kan of heb je dat niet goed (genoeg) uitgezocht op voorhand?
Ik heb niet gekeken naar uit welke kozijnen de deuren komen, staat ook niet aangeven op Marktplaats. ;)

Heb puur naar de maat van de deuren gekeken.

Ik had voordat ik deze deuren had gehaald ook al een andere deur gehaald die wel uit een stalen kozijn kwam. Die hing er er qua paumelles zo in, hoefde ze niet eens over te zetten van de oude deur.
Maar helaas daar weer andere problemen; de bovenkant van de deur was net één mm hoger dan het kozijn en de dagschoot kwam helemaal aan de bovenkant van de sluitkom in het kozijn terecht daar waar het schroefgat voor de slotplaat zit dus een andere slotplaat was ook geen optie.

Ik had gehoopt dat er meer standaardisatie in opdekdeuren zou zitten maar helaas. :'(
Nu weer het gedoe met de paumelles.

<edit>
Of deze maten al tientallen jaren hetzelfde zijn zou kunnen maar kwam net wel deze site tegen:
https://www.dmc-design.nl/bomar-paumelles

Daar maken ze (hele dure) paumelles voor maten die niet meer in productie zijn.

En als je naar beneden scrolt naar ”Deur-paumelle 14mm 7,5 mm zaagtand-draad” dan lijkt die paumelle verdacht veel op degene die nu in mijn nieuwe deuren zit, zelfs dat aparte zaagtand draad.
Wat zou suggereren dat het inmiddels geen standaard maat meer is. ;)
of eigenlijk ;(

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 08-03-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
Kan je het stuk in het kozijn niet vervangen? De paumelle die bij de deur zat was standaard in de jaren 70-80, de praxis en multimate hebben de bijbehorende delen die in het stalen kozijn steken nog te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Vliegvlug schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:07:
Maar wil je zeggen dat de paumelles voor hout altijd een dikkere draaddiameter hebben?
Niet de diameter, maar de soort schroefdraad. Voor houten kozijnen is de draad grover, meer zoals een houtschroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:21:
Kan je het stuk in het kozijn niet vervangen? De paumelle die bij de deur zat was standaard in de jaren 70-80, de praxis en multimate hebben de bijbehorende delen die in het stalen kozijn steken nog te koop.
In de stalen kozijnen die ik nu heb zitten polynorm plus paumelles.
Zover ik heb kunnen vinden is het deel wat daarvan in het kozijn steekt altijd een ‘vrouwtje’.
Het deel wat bij de nieuwe deuren zit is dat ook dus dat is lastig afhangen. ;)

Maar als jij een linkje heb voor mannelijke kozijndelen voor polynorm plus houd ik me aanbevolen. (y)
JukeboxBill schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:27:
[...]

Niet de diameter, maar de soort schroefdraad. Voor houten kozijnen is de draad grover, meer zoals een houtschroef.
Maar is 7mm diameter dan de huidige standaard en 7,5 mm de oude?

Moet zeggen dat ik me wel verbaas dat er een verschil is wat betreft het deel van de paumelle dat in de deur zelf gaat aangezien de deuren, -of je nu houten of metalen kozijnen hebt-, van hout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
@Vliegvlug Onderstaand de paumelle voor stalen kozijnen:
https://www.toolstation.nl/inboorpaumelle-staal-skn/p15866

Denk alleen niet dat die in jouw kozijn gezet kunnen worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
In de eerste plaats is er wat paumelles betreft weinig genormaliseerd.
Het deel dat aan een stalen kozijn zit, is afhankelijk van de kozijnenfabrikant. Het deel dat in de deur gaat, is meestal anders van draad omdat dat doorgaans in hout wordt geschroefd.
Er zijn ook paumelles met aan beide kanten hetzelfde houtschroefdraad, die dus voor houten kozijnen+deuren zijn.
En dan heb je ook nog eens te maken met verschillende pen-gat diameters van de scharnieren zelf. Is ook maar net uit welke fabriek die komen.

Dus het verbaast mij niets, dat je een paar tweedehands deuren niet zomaar in een ander kozijn kan hangen.
Ook is het niet vreemd dat de hoogte niet uitkomt, want dat is afhankelijk van hoe hoog de scharnieren zijn geplaatst en dat is ook niet genormaliseerd, althans niet op de millimeter nauwkeurig.
Stalen kozijnen hebben daarvoor doorgaans een stelmogelijkheid, maar als de combinatie kozijn-scharnier niet klopt, dan wordt dat ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 16:27

Smurf

Detri

Vliegvlug schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:32:
[...]

Ervaring mee? Vallen de deuren er na een paar maanden niet alsnog uit doordat de paumelles zich los werken ofzo?
Als je dat netjes wilt doen boor je het gat (indien nodig) op naar 8mm en sla je er een deuvel in (goede klodder houtlijm erop). Daarna uitboren op de juiste maat. Dan gaat het echt nergens meer heen.

[ Voor 7% gewijzigd door Smurf op 10-03-2020 15:23 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:32:
[...]

Ja hoor. Er hangen hier in huis meerdere deuren de "tijdelijk" 2e hands zijn aangeschaft van verschillende merken in houten en stalen kozijnen. Sommige paumelles zaten wat losjes in de gaten maar met wat tape op de draad schroef je ze zo muurvast in de deur.

De oude gaten vullen en opnieuw boren klinkt mooi in theorie maar dan moet je ze wel alledrie op de juiste hoh afstand en in recht naar beneden opnieuw boren.

Probeer het eens met wat tape. Werkt het niet draai je het zo weer los en probeer je wat anders :)
Pagina: 1