Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Kunnen jullie misschien meedenken voor mijn aansturing voor mijn verwarmingsysteem. Ik heb een cv, een ventilatie warmtepomp die mijn zonneboiler vat verwarmt en straks ook zonnecollectoren op het dak. Beneden heb ik vloerverwarming en boven heb ik alvast een verdeler geinstalleerd voor vloerverwarming in de toekomst.

ik heb nu een Tado systeem met een thermosstaat beneden en 1 radiatorknop boven. Ik wil straks als ik vloerverwarming aanleg die radiatorknoppen tussen vloerverwarmingverdeler en vloer plaatsen in een klein nisje zodat het straks makkelijk de bedienen valt vanuit de individuele kamers. Ik wil een klep plaatsen naar de vloerverwarming beneden zodat ik die uit kan zetten indien niet nodig. Verder natuurlijk een bypass tegen overdruk/storingen.

Hetgeen waar ik graag over wil brainstormen is de aansturing van de CV en de warmte die in de zonneboiler zit. Ik zat zelf te denken om de Tado thermosstaat ook de klep te laten bedienen beneden. De extentionkit die je normaal de cv laat aansturen wil ik dan een klep naar een spiraal op de boiler laten openen zodat de verwarming in principe via de boiler loopt. Mijn Warmtepomp heeft echter niet genoeg vermogen om altijd toereikend te zijn voor de warmte voorziening. Dan zat ik eraan te denken om een 2e regeling te maken eventueel met smarthome spul of een 2e thermosstaat om de CV aan te zetten zodra het boilervat onder een bepaalde temperatuur komt. Mijn warmwater voorziening loopt ook via de boiler maar die wordt naverwarmd door de CV dus dat zou niet voor problemen moeten zorgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Koop een aparte l/w warmtepomp voor de verwarming, en gooi de cv eruit.
Zonnecollectoren en verwarming gaan ook niet samen. Hou dat puur voor het tapwater.

Die ventilatiewarmtepomp zuigt binnenlucht aan? Ook die lucht moet je dan weer extra opverwarmen.
Dus wordt de capaciteit nog kleiner dan hij al is.

Ik heb ook 1 centraal buffervat voor alles. Met een l/w warmtepomp op aangesloten.
Maar daar zit wel een hygienespiraal in, die naverwarmt wordt door een doorstroomverwarmer.
Onlangs er ook een aton power to heat element in gezet (die aangestuurd wordt door PV overschot)
Dat doet hetzelfde als zonnecollectoren, met het verschil dat je er elektrische energie in stopt en niet afhankelijk bent van de temperatuur van een collector tov de temperatuur vh vat.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2020 10:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
Zonnecollectoren en verwarming zouden zelfs niet samen gaan als het vat wel warm zou worden in de winter omdat het al gauw te heet zou worden voor de lage temperatuurverwarming. In principe is het een verloop van geen warmtevraag cv en volledige warmwatervoorziening via zonnecollectoren naar geen zonnecollectoren warmte en de warmtepomp kan een deel van de verwarming doen naar de warmtepomp helpt voornamelijk een beetje mee voor warmwater en de CV is mn wintervangnet.

ik heb voor deze setup gekozen omdat ik weinig dakoppervlak beschikbaar heb voor panelen en mijn huis nog niet volledig geïsoleerd is. Ik heb de cv 2e hands omdat ik vanwege aflopen huurcontract een keuze moest maken. Wil me niet te lang aan gas committeren maar had ook geen geld voor volledig alles isoleren + grote WP. Wat ik nu wil doen is ook een experiment hoevaak ik nog terug moet vallen op mn cv en met welke temperaturen ik straks mijn huis kan verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mijn vat staat (soms) ook op 60 graden en deze regelt (mengt) dat prima terug naar 30 graden voor de vloerverwarming.
https://www.pumpendiscoun...Oventrop-Kessel-Anbi.html
Ik bedoel meer, met niet samen gaan, dat de collectoren niets tot zeer weinig doen in de winter, dus voor ruimte verwarming ongeschikt.

Ik heb als experiment destijds de gaskraan dichtgedraaid en overgegaan op elektrische kacheltjes van de hornbach.
Al snel kwam ik erachter dat "het kon"
Een paar jaar verder volledig gasloos met voldoende PV en L/W warmtepomp en op 3 verdiepingen vloerverwarming. (ook ivm koelen)

Maar zit er nou tapwater in je boilervat of cv water? Of heb je een hygienespiraal?

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
Tapwater zit in het boilervat, 1 spiraal is voor de zonnecollectoren de 2e spiraal heb ik aan mn cv aangesloten. Ik begrijp dat wel van de zonnecollectoren, verwacht daar ook niets van in de winter, ik denk vooral dat de ventilatiewarmtepomp nog wel wat kan betekenen in de winter

[ Voor 43% gewijzigd door Hrugnir op 08-03-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er is een simpele berekening voor, hoe zwaar de warmtepomp moet zijn. (en of die het aan kan alleen)
Zoek eens op koevlaas formule.

Heb je inzicht op hoeveel gas je nu verbruikt?
Zuigt die ventilatie warmtepomp van binnen lucht of enkel van buiten?
Als die binnen lucht aanzuigt, moet je die koude lucht ook weer verwarmen.
Met een "gewone" L/W warmtepomp heb je dat probleem niet. (buitenunit)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
Gasverbruik is lastig, ben van 1200m3 naar circa 800m3 gegaan mede door isolatie, verwarming zones, nieuwe ketel en die warmtepomp. Meeste van die veranderingen in het laatste jaar. Mede met natuurlijk een zachte winter. Maar ik heb dus niet echt een idee wat mijn huidige verbruik zal zijn voor een heel jaar omdat ik het meeste halverwege heb gewijzigd en geen slimme meter. Die ventilatiewarmtepomp zuigt de warme 'restwarmte' van zolder af. Mijn huis heeft verder geen mechanische ventilatie. Dus in principe zorgt het wel voor de broodnodige ventilatie in de maanden dat je liever wat minder de ramen open zet ;-)

Ik ben momenteel ook nog bezig mijn zolder te isoleren, is nu ongeveer voor de helft gedaan.

ik heb voor volgend jaar bij mn energieleverancier op 700m3 gegokt, 700x1.2= 840m3
840X8.8=7392kWh
7392/1650=4.48kW

Maarja mijn warmtepomp heeft 3kw bij max 35 graden geloof ik(is eigenlijk drinkwater warmtepompMax temperatuur is 60 graden) dus ik weet wel dat het niet voor altijd voldoende zal zijn. Maar aan de andere kant heb ik nu circa voor 1500-2000W aan radiatoren boven staan en circa 4000W aan vloerverwarming(gok ik gezien circa 40m2 verwarmde vloer) Als ik die op 40-45 graden verwarm gaat het gevraagde vermogen van de verwarmingsbron ook omlaag

Echt harde berekeningen is lastig ik heb de vloer niet zelf gelegd dus ik weet niet precies hoe de afstand is tussen de leidingen.

Ik heb nu ook nog geen spouwmuurisolatie dus daar valt ook nog wel wat te halen

[ Voor 5% gewijzigd door Hrugnir op 08-03-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou het toch eens op een andere manier benaderen.
Je gebruikt de ventilatiewarmtepomp voor:
- tapwater
- cvwater
- verse lucht ventilatie

Dat geeft: te hoge ventilatie, te weinig capaciteit, koud douchewater en hoge kans op storing en geluid continu.

Ik zou:
- ventilatie wp gebruiken waar die voor is: tapwater. Hooguit 1,5 uur per dag draaien.
- een 5 kW panasonic monobloc plaatsen (uit mijn link)
- Co2 gestuurde ventilatie toepassen. Niet meer dan nodig ventileren.

Je doet me denken aan het programma kassa:
https://radar.avrotros.nl...tv-uitzending-24-02-2020/
Daar hangen ze nog een elektrische boiler eraan, om het tekort aan te vullen.

Nu heb je nog een cv ketel, maar daar wil je uiteindelijk vanaf lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik ga er eens over nadenken bedankt voor het meedenken! hoeveel liter buffervat gebruik je zelf voor je setup eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik kon niet meer kwijt dan een 450 ltr RVS vat van DeJongGorredijk op zolder.
RVS vanwege het gewicht en de trap op.
Maar goedkoop was dat vat niet....(dus puur voor de hobby en tweakersgehalte)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik heb nu een 300L vat (ook beetje max op de huidige plek ook met vloerbelasting) Kom je met die 450L een beetje uit? op een winterdag hoe gebruik je dat vat eigenlijk? moet ik me voorstellen dat hij tijdens de uren dat de verwarming uit staat hij opspaart tot 40-50 graden en dan bij warmtevraag de warmtepomp vol open gaat en toch de temperatuur langzaam in het vat terug loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb de "aton power to heat" er pas een goede 2 weken in zitten.
450 ltr is zo afgekoeld (1/2 uurtje vanaf 60), als je begint te verwarmen in de vloer.

Maar ik verwarm meestal enkel overdag tot nu toe. (winter is het nog niet echt)

Ik schakel nog handmatig (via domotica)
WP aan (modbus), vloerverwarming (zwave tussenstekker) aan. En de rest gaat vanzelf.

Maar mijn opstelling gaat best ver, om "eventjes" uit te leggen.

Toch een poging:
Tapwater door de spiralen met 11 kW 3-fase doorstroomverwarmer erachter en een douche wtw ervoor.
Er mogen 3 "warmte" apparaten sneuvelen voordat ik een koude douche heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JGhpNwhnIvnDdbIUMcDZib_6VY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/dJoLVMgtYT9ikWEfCTV4FNQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatje van gister
https://snapshot.raintank...QhoL2p6at2hdIX5WFNQieArSE

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
oo dat is wel vlot inderdaad, maar eigenlijk heb je dus aan een vat onder de 1000L niet veel voor de verwarming eigenlijk. Dan zou je die L/W warmtepomp ook eigenlijk beter niet via het vat aan kunnen sluiten misschien? omdat het eigenlijk alleen maar je Delta-T omzeep brengt. Dus het vat parallel schakelen aan de warmtepomp zodat je die onafhankelijk van elkaar kan gebruiken? Voor mij is het ook een leuk experiment, die zonneboiler spullen heb ik tweedehands uit Belgie gehaald en de warmtepomp was eigenlijk gratis omdat de subsidie hoger was dan de aanschafprijs(niet helemaal waar als je montage mee rekent)

Die warmtepomp zal dus niet de beste zijn maar dacht juist dat het interessant was om hem mee te laten draaien op eventueel een ZLTV systeem omdat dan de COP nog wat hoger is. De cv heb ik al 2 winters op 45 graden staan daar kom ik nu mee uit met dus gebrekkige isolatie en vloerverwarming met mengkamer beneden en enkelplaats verwarming boven(hoeft voor ons niet zo heet) Maar als de vloerverwarming beneden dus open is kan deze in principe nog iets efficienter zijn en zeker met de plannen om boven de radiatoren te vervangen voor vloer en eventueel wandverwarming zou het mij niet verbazen als we de temperatuur nog 10 graden zouden kunnen verlagen. Het leuke is dan dat het eigenlijk een experiment is en als het niet gaat werken ben ik eigenlijk alleen mn geld kwijt voor een tweedehands Alpha 1 pomp en wat tweeweg kleppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 20:26
AUijtdehaag schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:55:
Ik heb de "aton power to heat" er pas een goede 2 weken in zitten.
450 ltr is zo afgekoeld (1/2 uurtje vanaf 60), als je begint te verwarmen in de vloer.

Maar ik verwarm meestal enkel overdag tot nu toe. (winter is het nog niet echt)

Ik schakel nog handmatig (via domotica)
WP aan (modbus), vloerverwarming (zwave tussenstekker) aan. En de rest gaat vanzelf.

Maar mijn opstelling gaat best ver, om "eventjes" uit te leggen.

Toch een poging:
Tapwater door de spiralen met 11 kW 3-fase doorstroomverwarmer erachter en een douche wtw ervoor.
Er mogen 3 "warmte" apparaten sneuvelen voordat ik een koude douche heb.
[Afbeelding]

Plaatje van gister
https://snapshot.raintank...QhoL2p6at2hdIX5WFNQieArSE
Zat dit net te lezen en bij de Aton informatie staat dat het niet aangeraden wordt om deze in een RVS tank te gebruiken maar bij jou werkt het dus zonder problemen blijkbaar.

Ik heb interesse omdat ik op mijn Victron Multiplus een uitgang heb voor de overcapaciteit voor als de batterijen vol zijn (geen grid-aansluiting).
Pagina: 1