Gedeeltelijke stroomstoring in huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1169866

Topicstarter
Vanmorgen hadden wij een gedeeltelijke stroomstoring in huis.
De ene helft had wel elektriciteit en de andere helft niet.
Alle aardlekschakelaar stonden gewoon op “AAN”.

Vraag 1.
Kan zoiets door een invloed van buitenaf (stroomstoring)?

Alle aardlekschakelaars heb ik één voor één uitgezet en weer aangezet.
Het probleem was daarmee NIET verholpen.
Nog steeds deed de ene helft van het huis niets en de ander helft wel.

Wat doe je in zo’n geval...je belt de storingsdienst van de elektricièn.
Deze kon pas over een uur of twee (het is zondag).
Toen ik de telefoon had neergelegd, merkte ik dat het klokje of de magnetron het deed.
De lampen van de zelfde groep deden het nog niet.
Daarna kwam het één na het andere weer “online”.

Vraag 2.
Waar kan dit door komen?
Hoe kunnen wij dit tegen gaan?

Alvast dank voor jullie reacties,
Freek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 14:36
Hoe staan de andere automaten?
Als je 2 aardlekschakelaars hebt, zul je er daar ook wel een stuk of 6 van hebben.

Als je weet welke automaat er uit staat, kun je achterhalen welke apparaten erachter zitten. Als je alles uitschakeld en dan 1 voor 1 weer inschakeld en die automaat knalt eruit, heb je het apparaat dat kortsluiting maakt te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alle aardlekschakelaar staan aan.
Ze zijn ook niet (vanzelf) uit geweest.
Wat bedoel je met een automaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als jij een 3 fase aansluiting hebt, dan zou het in principe kunnen dat één fase een storing heeft buiten jouw huis. Maar als het één na het ander weer ging werken, zou ik toch denken aan een aansluiting die slecht contact maakt, wat behoorlijk brandgevaarlijk is.

Automaat = je zekeringen. Die schakelaars waarmee je groepen aan/uit zet. (En dat is niet hetzelfde als de aardlek, ook al zijn dat ook schakelaars waarmee je groepen aan/uit zet).

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 08-03-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Groep links
6x aardlek
Daaronder 2x aardlek

Groep rechts
6x aardlek
Daaronder 1x aardlek

Daaronder on / off van Holec
Daaronder digi meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p03CkTEG2p2aMxXafA1DC_2DXK8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Zom196fYRTnOrwyk0QZl7Mio.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 1169866 op 08-03-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 18:41
Die bovenste rij zijn zekering automaten, geen aardlek. Ik kan hier aan niet zien of je een 3-fase aansluiting hebt.

[ Voor 68% gewijzigd door frickY op 08-03-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Laat gewoon die elektricien komen, je hebt een 1 fase hoofdschakelaar, deze verdeeld zich naar 2 (3?) aardlekschakelaars.

Rechtsboven lijkt de kookgroep en de overige 12 lijken 2-polige schakelautomaten

Ik had op de meter idd niet gezien dat er 3 fase stond :)

[ Voor 14% gewijzigd door Vorkie op 08-03-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alle zekeringsautomaten
Alle aardlekschakelaars
En de hoofdschakelaar stonden “AAN”.

Toch was er in een gedeelte van het huis geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Net ingezoomd op de foto. Volgens je hoofdmeter heb je een 3 fase aansluiting. Daarmee is er een hele grote kans dat er een storing is geweest op een enkele fase waardoor een deel van je woning zonder spanning zat.

Wie is je netbeheerder? Je kan op hun pagina kijken of er in je buurt een stroomstoring is geweest.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
exenis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:59
frickY schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:29:
Die bovenste rij zijn zekering automaten, geen aardlek. Ik kan hier aan niet zien of je een 3-fase aansluiting hebt.
Ik wel, want het staat op de meter: 3x230V een ook het 3-fasen symbool, linksboven op de meter.

Dus ja, het zou kunnen dat één fase niet goed werkt.

Daar is een electricien binnen 5 minuten achter als dat het is.

Wat mkleinman ook al zei terwijl ik dit zat te tikken dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 08-03-2020 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Grote kans dat de electricien zegt: 1 van de 3 hoofdzekeringen ligt er uit, die zit verzegeld, je moet de netbeheerder bellen, die vervangt je hoofdzekering, en zegelt hem weer netjes af.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:14

Theo

moederbord

Anoniem: 1169866 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:17:
Toen ik de telefoon had neergelegd, merkte ik dat het klokje of de magnetron het deed.
Dit is een heel belangrijk stukje in je TS. Zit je magnetron en je lampen die je hier bedoelt achter dezelfde schakelaar/automaat in je meterkast (één van de 12 bovenste schakelaars in je meterkast; niet achter de drie schakelaar op de onderste rij) Of zitten ze op dezelfde aardlekschakelaar? (dus op één van de drie schakelaars op de onderste rij van je meterkast)

Hebben/hadden je buren ook last van dit soort klachten? En dan niet enkel de oude buurvrouw rechts van je, maar een aantal buren?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RaZ schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:47:
Grote kans dat de electricien zegt: 1 van de 3 hoofdzekeringen ligt er uit, die zit verzegeld, je moet de netbeheerder bellen, die vervangt je hoofdzekering, en zegelt hem weer netjes af.
Wilke schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:40:
[...]

Ik wel, want het staat op de meter: 3x230V een ook het 3-fasen symbool, linksboven op de meter.

Dus ja, het zou kunnen dat één fase niet goed werkt.

Daar is een electricien binnen 5 minuten achter als dat het is.

Wat mkleinman ook al zei terwijl ik dit zat te tikken dus :)
Behalve dat het weer vanzelf is gaan werken, dus dat is niet een hoofdzekering die er nog steeds uitligt, en zal ook niet zo makkelijk voor een elektricien zijn uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Nu online

The End

!Beginning

Dit probleem heb ik pas geleden ook gehad. Zeer waarschijnlijk is ergens een draad uit een lasklem geschoten. Je moet proberen de groep te vinden waar deze apparaten op zitten en dan kijken welke delen van de groep het nog doen. Dan kan je ongeveer bepalen waar de draad los zit.

Draad kan ook uit de automaat van de aardlek losgeschoten zijn. Dat kan je zo zien als je de meterkast open doet.

[ Voor 17% gewijzigd door The End op 08-03-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:51
Wat kan je op de meter zien? Ik zie daar net onder het schermpje L1 L2 L3 staan. Valt er te zien of er spanning is op de 3 fases?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-06 15:50
DoeEensGek schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:16:
Wat kan je op de meter zien? Ik zie daar net onder het schermpje L1 L2 L3 staan. Valt er te zien of er spanning is op de 3 fases?
Als er een of meerdere hoofdzekeringen door zijn, dan zou je dat inderdaad moeten kunnen zien op de KWh meter. Als er op iedere fase een aardlekschakelaar zit, dan zou je ook de test knoppen kunnen indrukken. Die doen het namelijk niet wanneer er geen spanning op die fase staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
bij mij in de keuken zit de verlichting op een andere groep dan de stopcontacten dus kan zijn dat jij ook ziets hebt. heb ooit een schema gemaakt en in de meterkast gehangen zo weet ik precies welke groep waarvan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:21
The End schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:13:
Dit probleem heb ik pas geleden ook gehad. Zeer waarschijnlijk is ergens een draad uit een lasklem geschoten. Je moet proberen de groep te vinden waar deze apparaten op zitten en dan kijken welke delen van de groep het nog doen.
Dat rijmt alleen niet echt met, "de ene helft van het huis had wel elektriciteit en de andere helft niet". Kleine kans dat in een installatie met 11 eindgroepen een slechte lasklem "het halve huis" in het donker zet.

Maarja, die omschrijving is dan ook zo wazig als maar zijn kan. :) Als je hier onderbouwd iets over wilt zeggen zou je eigenlijk moeten weten:

- Op welke fase, aardlekschakelaar en eindgroep zit het deel wat wel werkte aangesloten
- Op welke fase, aardlekschakelaar en eindgroep zit het deel wat niet werkte aangesloten
- Op welke fase, aardlekschakelaar en eindgroep zit het deel wat eerst weer ging werken aangesloten (magnetron)
- Op welke fase, aardlekschakelaar en eindgroep zit het deel wat als laatste weer ging werken aangesloten

Het zou natuurlijk kunnen dat er 2 van de 3 fasen uitlagen buitenshuis. Dit kan verklaren dat de boel in 2 etappes weer ging werken. Dit betekent dan wel dat (een aantal) van de buren ook klachten gehad moeten hebben.

Als er bij de buren niets aan de hand was, en de netbeheerder ook niet heeft staan graven bij TS recht voor de deur, dan zit het probleem binnenshuis en dan lijkt het inderdaad op een slecht contact wat lekker staat te vonken. Zet dan nu de hoofdschakelaar uit en laat hier vandaag nog naar kijken!
Als wat hier staat feitelijk klopt en de magnetron en die lampen inderdaad op dezelfde groep zitten, dan kan het probleem enkel binnenshuis zitten en wil ik mijn advies uit de vorige alinea nog even herhalen.

Het zou me echter niet verbazen als de magnetron en de verlichting op verschillende groepen zitten, @Anoniem: 1169866 schrijft het weliswaar anders maar die weet het verschil tussen een installatieautomaat en een aardlekschakelaar blijkbaar ook niet. ;) Mogelijk is het probleem dus minder erg dan bovenstaand citaat suggereert...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Ik gok ook op een slecht contact in een lasdoos. Uitkijken inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Nu online

The End

!Beginning

Xander schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:40:
[...]

Dat rijmt alleen niet echt met, "de ene helft van het huis had wel elektriciteit en de andere helft niet". Kleine kans dat in een installatie met 11 eindgroepen een slechte lasklem "het halve huis" in het donker zet.

Maarja, die omschrijving is dan ook zo wazig als maar zijn kan. :) Als je hier onderbouwd iets over wilt zeggen zou je eigenlijk moeten weten:
Ik ga er min of meer vanuit dat het om een groep gaat :) Of een hele aardlekschakelaar kapot of met een los contact.

TS; elke aardlek heeft een test knop. Heb je die al geprobeerd?

Het lijkt trouwens niet een Nederlandse meterkast. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-06 19:59

Matis

Rubber Rocket

The End schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:58:
Hoezo niet? Vind het erg Nederlands aanvoelen met een Enexis meter en een KPN Experiabox.

Of doel je op de groepen/stoppenkast?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 11:21
Prutzertje schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:49:
Ik gok ook op een slecht contact in een lasdoos. Uitkijken inderdaad!
@Anoniem: 1169866 Ik zou dus even de buren lansgaan.

Tref je er meer met klachten: waarschijnlijk niets meer aan de hand, sit back and relax (zolang je zelf ook geen vreemde dingen meer merkt).

Ben jij de enige in de straat: Dan wel direct actie ondernemen!
The End schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:58:
[...]

Ik ga er min of meer vanuit dat het om een groep gaat :) Of een hele aardlekschakelaar kapot of met een los contact.
Mja dan was "het halve huis" een beetje overdreven. ;)
Het lijkt mij bijzonder Nederlands met een Enexis meter.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 11:15
[/quote]Vraag 1.
Kan zoiets door een invloed van buitenaf (stroomstoring)?[/quote]

Grote kans dat dit invloed van buiten komt, even aanbellen bij de buren en vragen.

[/quote]
Vraag 2.

Waar kan dit door komen?
Hoe kunnen wij dit tegen gaan?[/quote]

Misschien een storing of werkzaamheden, als dit zo is dan kun je dit niet tegenhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core2016
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11-2021
Het is een 3 fase slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Nu online

The End

!Beginning

Xander schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:38:
[...]

@Anoniem: 1169866 Ik zou dus even de buren lansgaan.

Tref je er meer met klachten: waarschijnlijk niets meer aan de hand, sit back and relax (zolang je zelf ook geen vreemde dingen meer merkt).

Ben jij de enige in de straat: Dan wel direct actie ondernemen!

[...]

Mja dan was "het halve huis" een beetje overdreven. ;)
Dat vermoed ik idd :)
Het lijkt mij bijzonder Nederlands met een Enexis meter.
Ja, maar ik zie volgens mij maar 2x aardlek en 9 groepen en een krachtstroomgroep? Daarnaast zijn het grotere automaten dan ik ken. Hele oude kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Laatst online: 08:40
Het hoofdschakelaar is 4 polig dus er zijn 3 fasen (plaatje vergroten en je kunt het wel zien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Vorkie schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:36:
Laat gewoon die elektricien komen, je hebt een 1 fase hoofdschakelaar, deze verdeeld zich naar 2 (3?) aardlekschakelaars.

Rechtsboven lijkt de kookgroep en de overige 12 lijken 2-polige schakelautomaten

Ik had op de meter idd niet gezien dat er 3 fase stond :)
1x hoofdschakelaar 4P
1x aardlekschakelaar 4P 0,03A type AC (die rechter)
1x aardlekschakelaar 4P 0,03A type A (niet helemaal duidelijk) (die linker)
1x aardlekautomaat B16 0,03A type A (ook links)
9x enkelfase B16 1P+N automaat
1x beltrafo
1x 3P+N groep
lunarmoon schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:28:
[...]

Het hoofdschakelaar is 4 polig dus er zijn 3 fasen (plaatje vergroten en je kunt het wel zien)
Foute aanname. Genoeg installaties die met 4-polige aardlekschakelaars en hoofdschakelaars zijn uitgerust die gewoon enkelfase zijn. Qua hoofdschakelaar zou ik het ook nooit anders aanbevelen aangezien dat het upgraden naar 3-fase zoveel makkelijker maakt.
The End schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:38:
[...]

Dat vermoed ik idd :)

[...]

Ja, maar ik zie volgens mij maar 2x aardlek en 9 groepen en een krachtstroomgroep? Daarnaast zijn het grotere automaten dan ik ken. Hele oude kast?
Ziet er wel een beetje late '80s uit inderdaad. Behalve die aardlekautomaat; die is overduidelijk later toegevoegd. (>2003 want Eaton ipv Holec). Zou ook kunnen dat de linkerhelft sowieso later is toevoegd.

In het beginstadium van de automaten waren ze inderdaad dubbelbreed, later 1,5 breed en nu hebben we de 1-module brede automaten.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-03-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vanmorgen hadden wij een gedeeltelijke stroomstoring in huis.
De ene helft had wel elektriciteit en de andere helft niet.
Alle aardlekschakelaar stonden gewoon op “AAN”.

Vraag 1.
Kan zoiets door een invloed van buitenaf (stroomstoring)?

Alle aardlekschakelaars heb ik één voor één uitgezet en weer aangezet.
Het probleem was daarmee NIET verholpen.
Nog steeds deed de ene helft van het huis niets en de ander helft wel.

Wat doe je in zo’n geval...je belt de storingsdienst van de elektricièn.
Deze kon pas over een uur of twee (het is zondag).

Vraag 2.
Waar kan dit door komen?
Hoe kunnen wij dit tegen gaan?

Alvast dank voor jullie reacties,
Freek
Ja, kan een 'storing' zijn is de groep buiten je huis. 'wijkkastje'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimck
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-11-2020
Dit heb ik vandaag ook gehad. De helft van het huis zonder stroom en geen aardlekschakelaar die eruit gesprongen was. Wat me opviel was, dat vooral de groepen met 3 fasen eruit lagen. 2 uur later ging de hel wijk eruit. Dus ik denk inderdaad dat eerst 1 van de 3 fasen niet meer werkte wellicht doordat de spanning te ver wegzakte door problemen in de wijkkast. Het kon namelijk niet in huis liggen aangezien de aardlekschakelaars geen spanning hadden, maar toch 'omhoog' stonden. De test knop werkte ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dit topic bleek handig, vanochtend hetzelfde probleem. Aardlekschakelaars allemaal nog aan. Dankzij dit topic kreeg ik in elk geval een idee in welke richting ik moest zoeken. Elektricien gaf aan dat de hoofdzekeringen in orde waren maar dat er op 2 van de 3 fases geen stroom binnenkwam (alleen L3 werkt).

Ondertussen is de netbeheerder aan het kijken waar het aan ligt. Waarschijnlijk ergens in de kabel naar het huis.

[ Voor 11% gewijzigd door wimpod op 17-12-2022 14:27 ]

Pagina: 1