Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-08 09:53
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb sinds 2 weken de Amplifi HD Mesh router in gebruik. Ik heb er een in de woonkamer staan, die fungeert als router, en eenzelfde Amplifi HD op de 1e verdieping, die fungeert als Acces Point, met een ethernet backhaul. Amplifi HD router Pricewatch

Vanuit de Amplifi App en vanuit KPN verschillende speedtesten uitgevoerd en ik kom op een nette 75-85 Mbit uit, door ongeveer het hele huis.

Ik heb vervolgens mijn abonnement bij KPN verhoogd van 100Mbit naar 200Mbit. Ik kreeg echter niet de beloofde snelheid en heb contact gehad met KPN. Ze hebben mijn Experiabox v9 omgeruild voor een 10a en er een Switch bij geleverd, omdat ik anders poorten te kort kwam.

Wat ik nu ook probeer, ik krijg geen 200Mbit op de Amplifi. Ik heb de laptop rechtstreeks op de Experiabox verbonden en toen kreeg ik wel dik 200Mbit.

Mijn NAS is rechtstreeks verbonden aan de Experiabox, maar die blijft ook op ong. 100Mbit steken (Bij het downloaden zo'n 12-14 MB/s)

De Amplifi route ris ook rechtstreeks aan de Experiabox verbonden, de TV en Hue Bridge hangen aan de switch.

Voor de Amplifi zijn beperkte instellingen. Ik heb hem nu in Bridge mode staan. Ik lees op internet verschillende verhalen over het aanzetten van "Hardware NAT" als oplossing voor een langzame doorvoer.

Nu vraag ik me eigenlijk af waarom de NAS de snelheid niet haalt, ondanks dat hij rechtstreeks op de Experiabox zit.

En of het mogelijk is om de Amplifi uit Bridgemode te halen, zodat ik Hardware NAT kan aanzetten?

Moet ik dingen aanpassen in de Experiabox?

Alle hulp is welkom!

Beste antwoord (via rens-br op 12-03-2020 16:34)

• Keiran
Inmiddels ben ik thuis en heb ik alles door kunnen meten.

Ik moet bekennen dat ik echt een domme fout heb gemaakt door niet alles eerst door te meten. Excuses voor mijn rookie mistake.

De kabel vanaf de Experiabox naar de Amplifi geeft maar ~90 MBit door. Ik vermoed dat mijn broertje hier een klein foutje heeft gemaakt bij het vastmaken van de connector.

Alle andere kabels meten dik 200MBit down en ruim 230MBit up. Door de instelling binnen NZBGet een beetje aan te passen, met dank aan jullie tips, kom ik nu ook op zo'n 20MB/s.

Bedankt voor het meedenken en jullie tijd! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-09 20:30
Je test vanuit de NAS is geen echte test, downloaden is afhankelijk van de snelheid van de bron server.

Heb je een kabel tester? Is de Amplifi HD gigabit aangesloten d.m.v. een goede kabel? Die switch van KPN is toch toevallig geen 100mbit switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
Ik had een test uitgevoerd via nieuwsgroupen, max. 300Mbit verbinding, dus ik denk dat dat wel richting de 200Mbit zou moeten kunnen.

De switch is een gigabit switch, Netgear Prosafe GS105E.

Alle kabels zijn minimaal cat 5e, dus goed voor zo'n 500 tot 1000Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-09 20:30
Zit je op het 2.4ghz kanaal of 5ghz kanaal tijdens het testen over wifi? En kan je de UTP kabels testen? Het kan dan wel cat5e zijn, als er aders niet aangesloten zijn of kapot kan deze terugschakelen naar 100mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik volg het niet. Met een 100Mbit abonnement haalde je 75-85Mbit op je Amplify. Waarom verwacht je dat dat meer word als een 200Mbit abonnement hebt?

Over die NAS, wat zit daar voor processor in? Gebruik je encryptie op de nieuwsgroepen, en zo ja, wat is dan de processor belasting als je 100Mbit binnenhaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
Tha Render_2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:04:
Zit je op het 2.4ghz kanaal of 5ghz kanaal tijdens het testen over wifi? En kan je de UTP kabels testen? Het kan dan wel cat5e zijn, als er aders niet aangesloten zijn of kapot kan deze terugschakelen naar 100mbit.
Ik heb een apart netwerk aangemaakt voor de 5GHz om te testen, zelfde resultaat.

De UTP kabels getest; de kabel tussen de laptop en de experiabox, die dus wel 200Mbit haalt, tussen de NAS en Experiabox gezet. Geen merkbaar verschil.

Ik ben alleen vergeten de kabel naar de Amplifi te testen met de laptop, om te zien of die verbinding vanuit de Experiabox ook 200Mbit haalt. Ben nu helaas een aantal dagen van huis, dus zal dit zo snel mogelijk testen.
Mijzelf schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:31:
Ik volg het niet. Met een 100Mbit abonnement haalde je 75-85Mbit op je Amplify. Waarom verwacht je dat dat meer word als een 200Mbit abonnement hebt?

Over die NAS, wat zit daar voor processor in? Gebruik je encryptie op de nieuwsgroepen, en zo ja, wat is dan de processor belasting als je 100Mbit binnenhaalt?
De theorethische snelheid van de Amplifi is 450Mbit op 2,4 en 1750 op 5GHz. Ik snal dat ik deze snelheden niet ga halen, maar ik zou wel een verschil moeten kunnen zien tussen 100Mbit en 200Mbit, lijkt me.

De NAS is een DS418Play, met 4 GB extra RAM.Tijdens het downloaden met ongeveer 13-14MB/s schommelt het CPU gebruik tussen de 30 en 40%. Ik gebruik de nieuwste versie van NZBGet, mocht dat nog verschil maken.

Donderdag ben ik thuis en ga ik de ethernetkabel tussen Experiabox en de Amplifi router in de woonkamer testen, middels de laptop.

Ondertussen nog meer suggesties? Mocht het simpelweg niet mogelijk zijn, op welke manier dan ook, om richting de 200Mbit te gaan, laat ik mijn abonnementsverhoging annuleren, aangezien ik dezelfde snelheden haal met 100 vs 200Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 15:24
Download is wat op steam, of een run op speedtest.net. Nieuwsgroepen geeft je lang niet altijd je maximale download snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
Omisys schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:47:
Download is wat op steam, of een run op speedtest.net. Nieuwsgroepen geeft je lang niet altijd je maximale download snelheid.
Ik zal Steam eens proberen. Via de laptop, op de Wifi, meerdere speedtest uitgevoerd, waaronder die van KPN zelf, met hetzelfde resultaat als op de telefoon: rondom de 85Mbit.

Thanks!

Is er een handige manier om een speedtest te doen, op een Synology NAS? Ik las wel het een en ander om via SSH te doen, maar ik twijfel aan mijn technische kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanZijll
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-03 23:08
Is er een kans dat je de interne snelheid van je netwerk verward met de snelheid van je externe aansluiting naar het ‘internet’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
VanZijll schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:49:
Is er een kans dat je de interne snelheid van je netwerk verward met de snelheid van je externe aansluiting naar het ‘internet’?
Hoe bedoel je precies?

Mijn abonnement zou 200Mbit moeten leveren. De NAS zit rechtstreeks op de Experiabox en zou dus 200Mbit moeten kunnen halen, toch?

Intern vanuit de laptop naar de NAS heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik denk dat de draadloze verbinding van de laptop beperkt wordt door de Amplifi. Volgens de speedtests is dit rond de 85 Mbit up en down.

Ik ga er vanuit dat de Amplifi, die ook rechtstreeks middels ethernet verbonden is met de Experiabox, ook 5GHz wifi moet kunnen leveren van 200Mbit. In ieder geval meer dan de 85-ish Mbit nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
Ik heb trouwens de laptop op 1 van de poorten van de Amplifi aangesloten en daar bleef ik ook op 85Mbit steken.

Mogelijk is de ethernetkabel tussen de Experiabox en de Amplifi een probleem. Helaas kan ik dit nu niet testen.

Maar dan nog snap ik niet dat de NAS, die ook rechtstreeks met de Experiabox verbonden is, niet boven de 100Mbit uit komt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanZijll
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-03 23:08
Keiran schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:19:
Maar dan nog snap ik niet dat de NAS, die ook rechtstreeks met de Experiabox verbonden is, niet boven de 100Mbit uit komt..
Je moet gaan kijken naar wat de bottleneck is, dat zou de bekabeling kunnen zijn, maar ook de snelheid van schrijven en/of lezen van de NAS.

En met het meten van de snelheid van je NAS naar je computer berekent je de snelheid van je interne netwerk. Het is dus belangrijk om voor jezelf te bedenken wat wil ik meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Keiran schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:19:
...
Welke download snelheid haal je als je vanaf een andere machine in je netwerk download op de NAS?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
Brahiewahiewa schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Welke download snelheid haal je als je vanaf een andere machine in je netwerk download op de NAS?
Als ik thuis ben ga ik dit testen. Als ik het goed begrijp, moet ik voor het beste resultaat de laptop bekabeld aan het netwerk hangen en vervolgens een groot bestand van de laptop naar de NAS kopieren, om zo de snelheid van de NAS te meten. Is dit correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Keiran schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:17:
[...]

Als ik thuis ben ga ik dit testen. Als ik het goed begrijp, moet ik voor het beste resultaat de laptop bekabeld aan het netwerk hangen en vervolgens een groot bestand van de laptop naar de NAS kopieren, om zo de snelheid van de NAS te meten. Is dit correct?
't Geeft je in ieder geval een base line over het disk subsysteem van je NAS. Bij downloaden van usenet komt nog iets meer kijken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:23
Zoals hier al aangegeven is een snelheidsmeting met je NAS onbetrouwbaar. Naast cpu, geheugen en disks, is de snelheid van de NAS is ook afhankelijk van de downloadclient die je gebruikt.
Ik weet uit eigen ervaring met een DS214+ dat ik met SABnzbd op een 12-13MB/s (ong. 100 mbps) beleef steken, terwijl ik nu met NZBget de volle 250 mbps van mijn internetabonnement voltrek.
Als je met je NAS wilt meten, moet je er dus eerst voor zorgen dat de NAS geen bottleneck vormt. In mijn geval weet ik dat zeker omdat in het thuisnetwerk zelf, de NAS de gigabit verbinding voltrekt.

[ Voor 24% gewijzigd door Masimo op 09-03-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
Bedankt voor de hulp tot zo ver!!

Zodra ik thuis ben, ga ik me met name richting op het testen van de kabels en vervolgens de snelheid van de NAS.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
Inmiddels ben ik thuis en heb ik alles door kunnen meten.

Ik moet bekennen dat ik echt een domme fout heb gemaakt door niet alles eerst door te meten. Excuses voor mijn rookie mistake.

De kabel vanaf de Experiabox naar de Amplifi geeft maar ~90 MBit door. Ik vermoed dat mijn broertje hier een klein foutje heeft gemaakt bij het vastmaken van de connector.

Alle andere kabels meten dik 200MBit down en ruim 230MBit up. Door de instelling binnen NZBGet een beetje aan te passen, met dank aan jullie tips, kom ik nu ook op zo'n 20MB/s.

Bedankt voor het meedenken en jullie tijd! :)
Pagina: 1