LG OLED55C9PLA - oudere receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
Ik heb nu een 1080p 42” Sony TV en een Marantz SR5007.

Ik ben aan het kijken naar een upgrade voor de TV. Mijn oog is gevallen op de OLED55C9PLA. Ik ben bijna zover dat ik de knoop zou willen doorhakken maar zit nog met een probleem waar ik niet uit kom.

De Marantz ondersteunt in principe 4K maar nergens staat vermeldt of dit HDR is (vermoed van niet) en of het nodig is dat ze HDR ondersteunt.

Ik heb nu aangesloten:
-nvidia shield oud model
-PS4
Op de Shield kijk ik normale tv en Plex en de PS4 is om te gamen.

Op dit moment is alles aangesloten op de receiver en dat is ook het makkelijkste. Echter weet ik niet of dit een beperking oplevert. Stel ik kijk op de Shield een 4K film geeft de Marantz dan het volledige 4K signaal goed door of is deze receiver eigenlijk te oud?
Ik heb geen budget voor het upgraden van receiver én TV dus dat is geen optie. Als het beter is om Shield en PS4 direct op de TV aan te sluiten wat is dan de beste optie om het geluid over de speakers te laten lopen?
Ik heb een aantal topics hier gevonden en ook elders over de beroerde implementatie van ARC door LG. Dus is in dat geval een ander merk aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Die tv is geweldig die moet je niet veranderen.
Je zou de shield direct op de tv kunnen aansluiten en met een optische kabel het geluid terug naar de receiver.
Dan heb je enkel geen hd audio dat gaat enkel over HDMI.
Als je het via je receiver laat lopen heb je misschien geen hdr, al zou je dat eerst kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:42

Dr C

met C en CK

Ik weet niet of de maranta dan het HDR signaal door zal geven. Wat je kan doen is de shield en de PS4 direct op de TV aansluiten en via HDMI arc het geluid terugsturen naar de receiver. Als de receiver die ARC ondersteund dan hoef je geen enkel probleem te verwachten.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Ik verhuis dit topic even richting Audio en HiFi aangezien het een algemene vraag is alvorens aanschaf. Welke nieuwe TV je ook koopt, de receiver is altijd de bottle Beck. CEA > AUD.

Kasper1985 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 00:04:
De Marantz ondersteunt in principe 4K maar nergens staat vermeldt of dit HDR is (vermoed van niet) en of het nodig is dat ze HDR ondersteunt.
SR5007 heeft HDMI 1.4, die kan wel 4K maar slechts op 30 Hz en that's it. Geen HDR of hogere refresh rate. Daarvoor moet je naar minimaal HDMI 2.0 met HDCP 2.2.

Als het beter is om Shield en PS4 direct op de TV aan te sluiten wat is dan de beste optie om het geluid over de speakers te laten lopen?
Ik heb een aantal topics hier gevonden en ook elders over de beroerde implementatie van ARC door LG. Dus is in dat geval een ander merk aan te raden?
Check even FeaR in "Sony STR-DH550 HDCP in combinatie met nieuwe televisie", daar heb ik dit recent aangehaald.

Samenvattend, ik zou nooit de TV als hub gebruiken. Al was het alleen maar dat de TV dan ook aan moet staan als je alleen muziek wilt streamen. Ander nadeel is eventueel de uitvoer van de TV. Niet elke TV stuurt 5.1 surround uit over de S/PDIF Out. Of bijvoorbeeld alleen DD 5.1 en geen DTS 5.1. Via HDMI eARC is meer mogelijk maar ook dat biedt de Marantz niet. Wat jouw TV kan/gaat doen is inlezen en vooral navragen bij eigenaren. Codecs/tracks op de doos of in de specs willen niet zeggen dat de TV die ook uit kan sturen.

Nadeel van elke bron apart naar de TV voor beeld en apart naar de receiver voor audio is dat je delay kan krijgen. Beeld wordt immers door de TV softwarematig aangepakt, audio niet. Kan je verkleinen door Game Mode te gebruiken maar dat kan nadelig zijn voor het beeld. Gelukkig is de SR5007 in staat om dat (handmatig) te compenseren. Ook heeft niet elke bron, zoals je Shield, een S/PDIF uitgang (de PlayStation 4 wel). Dan zal je met Audio Extractors aan de slag moeten gaan. Dat moet dan per bron en kan een extra kostenpost worden. Netjes is het ook niet kijkende naar kabels en extra kastjes. Op dat vlak snap ik als je de TV als hub gebruikt (mits deze dus DTS en DD 5.1 door kan sturen). Mooiste is nog een bron met twee keer HDMI. Dan heb je één HDMI kabel voor beeld naar de TV en één rechtstreeks naar de receiver voor audio. Omdat je met HDMI naar de receiver gaat heb je op die manier ook HD Audio. HD Audio gaat je met HDMI ARC dan wel S/PDIF niet lukken, dan zit je maximaal aan DTS 5.1 dan wel DD 5.1.

Dr C schreef op zondag 8 maart 2020 @ 00:51:
Als de receiver die ARC ondersteund dan hoef je geen enkel probleem te verwachten.
Die is mijns inziens wat te kort door de bocht. HDMI ARC en ook HDMI CEC (soms in combinatie met elkaar te (moeten) gebruiken) klinkt leuk maar kunnen ook voor rare problemen zorgen. Redelijk wat topics hier en op andere fora waar HDMI CEC of HDMI ARC opeens niet meer werkt.

Call me old-fashioned maar als HD Audio/eARC niet ter sprake is dan ga ik liever voor de S/PDIF Out.

[ Voor 44% gewijzigd door FeaR op 08-03-2020 01:10 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Dank voor alle reacties!
Ik neig ernaar om het te proberen en te gokken op ARC.
Is er iemand met de specifieke ervaring met ARC icm deze TV of LG in het algemeen?
Ik las op een ander forum nogal wat klachten over hoe LG ARC toepast. Sterker nog Denon heeft een specifieke FAQ voor ARC en LG TV’s dat beloofd niet veel goeds.

Ik zou mezelf ook redelijk old fashioned noemen maar aan de andere kant hoort bij fantastisch beeld ook prachtig geluid. Met name bij games als Red Dead Redemption 2 en natuurlijk films is het toch wel zonde om mooi geluid op te geven. Ik heb met de SR5007 eindelijk een receiver gevonden die zowel mooi stereo doet als fantastisch surround. Upgraden naar een lager segment receiver puur voor 4k (HDR) vind ik dus nogal zonde.
Blijft dus lastig! @FeaR heb je suggesties voor splitters en audio extractors? Die wereld is compleet nieuw voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Probeer het gewoon. Werkt het niet dan kan je altijd nog overstappen op beeld rechtstreeks op TV aansluiten en audio via spdif per apparaat rechtstreeks naar de receiver. Je moet dan alleen twee apparaten op de juiste input zetten.

Op zich kan je ook overwegen om even geen gebruik van 4K en HDR te maken. Het belangrijkste aan een OLED is dat-ie gewoon fantastisch beeld en oneindig contrast heeft. Daarna komt de mogelijkheid om HDR weer te geven en stijf achteraan staat de resolutie (al denkt iedereen dat het belangrijkste is :P) van 4K.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
De game Red Dead Redemption 2 gebruikt geen hd audio, dat zit enkel op blu ray en grote film bestanden.
Als je netflix kijkt kun je beter hdr voorrang geven het geluid is minder dan dat van blu rays, en past over S/PDIF Out van de tv.
Gewone blu rays hebben weer geen hdr dan moet je 4k blu ray hebben.
Media bestanden met 4k hdr en atmos zijn er wel je shield speelt dat ook af, dan zul je moeten kiezen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kasper1985 Hier een LG B6 met Marantz SR7009 en geen enkel probleem met ARC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Greenisthebest Heb je dan je bronnen aangesloten op de tv?
@Goofy1978 eigenlijk gaat het me niet om atmos. Maar bij series en films ben ik wel gesteld op DTS-HD Master Audio en dat gaat voorzover ik nu kan zien alleen via HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kasper1985 Ik ga ervan uit dat als ik Netflix app op tv of Xplay (streamen plex van NAS) dat ARC dan zijn werk doet. Of ik heb het niet bij het rechte eind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Greenisthebest zou ik ook denken. Welke formaat geeft de Marantz dan aan?
Ik wil het liefst zo hoog mogelijk audio formaat behouden wat de Marantz ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kasper1985 Zou ik straks eens moeten kijken. Hij staat bij mij op auto en iig altijd surround. Ik maak me niet zo druk over DTS of DTS HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Kasper1985 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:31:
Ik wil het liefst zo hoog mogelijk audio formaat behouden wat de Marantz ondersteunt.
Dan moet je het HDMI-signaal splitten. Via HDMI ARC is de max DTS 5.1 dan wel DD 5.1. Met HDMI eARC zijn tracks met een hogere bandbreedte mogelijk. eARC wordt volgens mij wel door de LG ondersteunt maar niet door de Martanz (HDMI 1.4).

Welke splitter, geen idee. Ik heb geen ervaring met die hardware.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1