Xperia box v10a meer dan 254 IP adressen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 20:00
Hi, ik heb thuis een Xperiabox van KPN de V10a
Helaas kun je hiervan niet het subnet aanpassen,
Deze is gefixeerd op 255.255.255.x ( x kan wel gewijzigd worden)
En ip op 192.168.2.254
Nu ben ik geen expert als het gaat om netwerk, maar ik heb nu het probleem dat ik tegen het limiet aanloop van het aantal ip adressen wat op dit subnet kan draaien (254) (mijn switch heeft al 192 poorten)
Dit komt omdat ik veel retro servers heb staan daarnaast nog een paar flinke VM server’s en nog wat IOT.

Nu kan ik DHCP uitzetten en dit extern via een Rasberry Pi bijvoorbeeld regelen, maar het IP adress van de router kan ik helaas niet wijzigen net als de subnet.
Ik zou graag mijn ip adressen willen orderen, zodat er een groep dynamisch aangewezen worden door de DHCP.
Een groep voor management, een voor IOT, een voor VMs, etc.

Nu kan ik natuurlijk een 2e subnet draaien, maar dan heb ik ja 2 gescheiden netwerken en dat is niet de bedoeling want dan zou me tv’s niet meer werken (deze verlopen via een externe switch).

Zijn hier simpele oplossingen voor te bedenken, of moet ik wachten tot ooit KPN je eigen router toelaat (welke werkt met tv) of het subnet verder laat aanpassen in een toekomstige firmware update.

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik begrijp even niet "waarom" je zoveel IP's op 1 subnet nodig hebt; zeker niet als het voor je dagelijkse lol is (tv, internet, telefonie, je NAS, etc).

Je EB heeft meerdere LAN-poorten; zet er eentje in (direct tegen een nieuwe switch) voor je dagelijkse lol (dus bot gezegd 253 IP's voor je TV, decoders, etc). En de andere LAN-poort prik je op een "mooie thuis-router" met 2 NIC's en daar draai je de rest achter met eigen DHCP-server.

Maar als ik je goed begrijp (of niet); het aantal poorten op je switch hoeft niet 1 op 1 overeen te komen met het aantal IP's wat je uitdeelt. Daarnaast begrijp ik ook niet helemaal waarom je (binnenkort) meer dan 254 IP's gebruikt in je eigen netwerk; "waarom" heb je zoveel IP's in gebruik tegelijkertijd.

En dan begrijp ik ook niet waarom alle 254 IP's tegelijkertijd een directe connectie naar internet moeten hebben (dus single NAT over je Experiabox) en waarom ze dat niet zouden kunnen met een extra router/dhcp/gateway en hierdoor dubbel NAT praten (maar zolang NAT niet nodig is voor bepaalde protocollen, heb je ook geen last van dubbel NAT).

Heb je mogelijk meer info / uitleg over jouw gehele netwerk?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
MAX3400 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:36:
Ik begrijp even niet "waarom" je zoveel IP's op 1 subnet nodig hebt; zeker niet als het voor je dagelijkse lol is (tv, internet, telefonie, je NAS, etc).

Je EB heeft meerdere LAN-poorten; zet er eentje in (direct tegen een nieuwe switch) voor je dagelijkse lol (dus bot gezegd 253 IP's voor je TV, decoders, etc). En de andere LAN-poort prik je op een "mooie thuis-router" met 2 NIC's en daar draai je de rest achter met eigen DHCP-server.

Maar als ik je goed begrijp (of niet); het aantal poorten op je switch hoeft niet 1 op 1 overeen te komen met het aantal IP's wat je uitdeelt. Daarnaast begrijp ik ook niet helemaal waarom je (binnenkort) meer dan 254 IP's gebruikt in je eigen netwerk; "waarom" heb je zoveel IP's in gebruik tegelijkertijd.

En dan begrijp ik ook niet waarom alle 254 IP's tegelijkertijd een directe connectie naar internet moeten hebben (dus single NAT over je Experiabox) en waarom ze dat niet zouden kunnen met een extra router/dhcp/gateway en hierdoor dubbel NAT praten (maar zolang NAT niet nodig is voor bepaalde protocollen, heb je ook geen last van dubbel NAT).

Heb je mogelijk meer info / uitleg over jouw gehele netwerk?
Mijn Xperia box zit op de beneden verdieping bij de meterkast.
Hiervan loopt 1 kabel naar een 5 poorts switch in de woonkamer,
Hierop zit de tv ontvanger, tv zelf en een xbox.

De 2e kabel van de Xperiabox gaat naar boven.
Deze is aangesloten op een 24poort switch waar de tv’s van de boven verdieping op zit,
Verder nog wat apparatuur welke altijd aan staan.
Meeste staat dus op de bovenverdieping.
De grote 192 poort switch zit gekoppeld aan de 24 poorts switch, deze switch staat vaak uit. ( omdat de servers die daar aan hangen dan ook uit staan)
De servers die niet zovaak gebruikt worden zitten gekoppeld aan de 192 poort switch.
De rest aan de 24 poorts.
Ik gebruik voornamelijk fixed ip adressen.

De 24 poort en de Experia box moeten dus voor de werking van de TV altijd op het zelfde subnet zitten.

Maar als ik de 192poort switch op een andere subnet zet , dan kan ik toch niet de pc’s benaderen die op de 24 poorts switch is aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:23
ik ben ook geen topexpert in dit soort zaken, maar als je nou is devices buiten je DHCP range zet..
bv 192.168.3.20 / subnet 255.255.0.0
dan kan je ze lokaal via DHCP niet benaderen, omdat de DHCP een te klein subnet aangeeft, maar dat apparaat kan wel internet bereiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap je nog steeds niet. Ik versimpel het voor mezelf even:

- woonkamer, maximaal 5 apparaten, dus maximaal 5 IP's tegelijk nodig
- eerste etage, onbekend aantal apparaten op 24-port switch, hoeveel IP's tegelijk nodig?
- dan een 192-port switch, hoeveel apparaten / hoeveel IP's tegelijk nodig?
- hoeveel fixed IP's staan er nu in je EB vast / uitgedeeld?

En nu? Heb je nu daadwerkelijk 255 of meer IP's tegelijk nodig op dagbasis? En zo ja, hoeveel van die IP's moeten "direct" het internet op kunnen? En hoeveel moeten, bijvoorbeeld, direct kunnen communiceren met je Xbox of met je TV in je slaapkamer?

[ Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 07-03-2020 21:01 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
MAX3400 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:59:
Ik snap je nog steeds niet. Ik versimpel het voor mezelf even:

- woonkamer, maximaal 5 apparaten, dus maximaal 5 IP's tegelijk nodig
- eerste etage, onbekend aantal apparaten op 24-port switch, hoeveel IP's tegelijk nodig?
- dan een 192-port switch, hoeveel apparaten / hoeveel IP's tegelijk nodig?
- hoeveel fixed IP's staan er nu in je EB vast / uitgedeeld?

En nu? Heb je nu daadwerkelijk 255 of meer IP's tegelijk nodig op dagbasis? En zo ja, hoeveel van die IP's moeten "direct" het internet op kunnen? En hoeveel moeten, bijvoorbeeld, direct kunnen communiceren met je Xbox of met je TV in je slaapkamer?
Ik heb 3 TV boxen van kpn,
Die van de woonkamer zit via een kleine switch direct op de Experiabox
Die van de bovenverdieping gaan via de 24 poorts switch direct naar de Experiabox.
Op de 24 poort switch zit verder wat apparatuur welke vaak of altijd aan staan. ( NASen, Game PC, Workstation, Camera systeem en tv boxen bovenverdieping)
De grote switch zit apparatuur aan welke vaak uit staan.
Zodra deze switch uit staat zijn er gemiddeld 40 Ip adressen in gebruik(meeste via Wifi dynamisch ip door DHCP)
Vaste IP adressen configureer ik niet in de router maar op de apparaten zelf.
Op de grote switch kan heel wat IP adressen aan hangen,
Hier draaien een paar VM servers op met elke VM een deticated Nic.
Nog wat Sparc servers, Cold storage en wat ik op dat moment leuk vindt om te spelen.
Alles met elkaar ongeveer 150 ip adressen extra.
Echter is dit aantal nog steeds groeiende omdat ik nog een paar systemen in mn collectie wil.
Ook is het lastig om overzicht te hebben wat op wat zit.
Beste zou zijn 192.168.2.x is normaal netwerk
192.168.3.x is management
192.168.4.x is VM’s
192.168.5.x zijn Servers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

itcouldbeanyone schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:26:
...
Nu kan ik DHCP uitzetten en dit extern via een Rasberry Pi bijvoorbeeld regelen, maar het IP adress van de router kan ik helaas niet wijzigen net als de subnet...
Je kunt die raspberry Pi als DMZ host instellen en achter de Pi je eigen subnet en subnet mask hanteren.
Als je wilt dat e.e.a. een beetje performt moet je misschien iets zwaarders dan een Pi gebruiken, maar als je toch meer dan 192 machines thuis hebt staan zal de elektriciteitsrekening geen probleem zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
ijske schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:58:
ik ben ook geen topexpert in dit soort zaken, maar als je nou is devices buiten je DHCP range zet..
bv 192.168.3.20 / subnet 255.255.0.0
dan kan je ze lokaal via DHCP niet benaderen, omdat de DHCP een te klein subnet aangeeft, maar dat apparaat kan wel internet bereiken
Ik ga eens proberen of dat kan. Maar dan zou ik dus alleen die TV boxen via DHCP moeten laten verlopen ?

[ Voor 8% gewijzigd door itcouldbeanyone op 07-03-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Je kunt ook gewoon een eigen router gebruiken in plaats van de Experiabox. Dan is het geen probleem om meerdere subnetten te hebben en is verder alles vrij te kiezen. Er zijn een aantal routers die de EB kunnen vervangen. Uiteraard geen support van KPN, maar genoeg fora om daar mee te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:23
itcouldbeanyone schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:25:
[...]

Ik ga eens proberen of dat kan. Maar dan zou ik dus alleen die TV boxen via DHCP moeten laten verlopen ?
ik bedenk me net.. ik denk dat je experiabox niet kan terugantwoorden naar je device ,omdat die dat kleine fixed subnet aanhoud .. die kan niet antwoorden naar iets wat buiten zijn eigen subnet ligt...

maargoed, je vaste pc's intern kan je wel instellen met dat grotere subnet en aldus zo met elkaar laten praten
het is niet optimaal , want zo'n groot subnet veroorzaakt wel wat broadcasttraffiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28
Zou toch echt naar een iets nettere oplossing kijken met een goede router. Deel alles op ik verschillende subnets voor bij uit/retrostuff/privé netwerk enz. De router kan dan alles netjes routeren tussen de verschillende subnetten.

Tv doe je dan rechtstreeks met de EB of met vlans als het moet.

Maar ga eerst eens kijken of je daadwerkelijk wel zoveel spul hebt. Want je geeft aan dat je switch 192 poorten heeft ? Maar zitten hier ook fysiek 192 devices aan ? Je komt echt niet zo 123 op zoveel devices laat staan dat de experiabox volledig over de zeik zal gaan met zoveel clients.

Dus my 2 cents eigen router ertussen en netjes alles subnetten in categorien. Heb je A overzicht (wat er nu niet is) B veel beter te managen en beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Lol, er zijn bedrijven die minder adressen nodig hebben. Maar tja, ieder zijn hobby. Het is ook maar de vraag of de Experiabox zo veel sessions kan afhandelen wanneer alles aan staat. Dacht dat ik vroeger al veel adressen gebruikte met mijn servers, IoT pc's, telefoons, tablets, vm's.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Jan-man schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:50:
Zou toch echt naar een iets nettere oplossing kijken met een goede router. Deel alles op ik verschillende subnets voor bij uit/retrostuff/privé netwerk enz. De router kan dan alles netjes routeren tussen de verschillende subnetten.

Tv doe je dan rechtstreeks met de EB of met vlans als het moet.

Maar ga eerst eens kijken of je daadwerkelijk wel zoveel spul hebt. Want je geeft aan dat je switch 192 poorten heeft ? Maar zitten hier ook fysiek 192 devices aan ? Je komt echt niet zo 123 op zoveel devices laat staan dat de experiabox volledig over de zeik zal gaan met zoveel clients.

Dus my 2 cents eigen router ertussen en netjes alles subnetten in categorien. Heb je A overzicht (wat er nu niet is) B veel beter te managen en beveiligen.
Ik denk ook dat dat de enige nette oplossing is, this nu een chaos
Nee die 192 poorten zijn nog niet allemaal in bruik.
Is er een bepaalde router die je zou aanraden met meerdere subnetten of kan ik beter voor zelfbouw gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28
itcouldbeanyone schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:58:
[...]

Ik denk ook dat dat de enige nette oplossing is, this nu een chaos
Nee die 192 poorten zijn nog niet allemaal in bruik.
Is er een bepaalde router die je zou aanraden met meerdere subnetten of kan ik beter voor zelfbouw gaan ?
Maar net wat je zelf beste vind werken. Je kan echt van alles ervoor gebruiken. Bijvoorbeeld edgerouter/Cisco/draytek of opensource zoals pfsense of opensense.

Zelf gebruik ik nu pfsense. Grote voordeel het is gratis en zeer uitgebreid en grote communitie voor hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Voor de EdgeRouter is er een eigen topic bij KPN inclusief een aantal configuratiescripts om mee te starten. Zelf kan je daarna de configuratie eenvoudig aanpassen zoals het aantal subnetten uitbreiden of de SFP-poort gebruiken. De EdgeRouter 4 is mogelijk een wat meer future proof router dan de ER 3.
Pagina: 1