Elektronica verkopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.and.r
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-04 22:59
Mijn vraag
Ik heb in mijn studentenjaren ooit een woordklok gemaakt. Op dat moment was er redelijk wat interesse van andere mensen om er eentje van mij te kopen. Maar ik had toen geen zin om er zoveel (soldeer) tijd in te steken.
Ondertussen heb ik het design wat verfijnt en ben ik zelfstandige in bijberoep. De interesse van andere mensen is er nog steeds, alleen vraag ik me af wat je precies moet doen om elektronica te verkopen. Ik kan me voorstellen dat zo een apparaat gekeurd moet worden? Ik zocht al op enkele websites maar kan geen rechtlijnig antwoord vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Alle elektronica werkt op 5V DC - Volgens één forum moest dan helemaal niets gekeurd worden, wat ik zeer bizar vind.
  • De omvorming van de spanning wordt gedaan door een USB blokje voor het opladen van een gsm. Dit staat dus los van mijn klok.
  • Alle componenten die ik gebruik zijn CE gekeurd.
  • Ik ben van België, dat kan het dus een beetje anders (lees moeilijker) maken.
Indien jullie meer info nodig hebben, shoot!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je adapter moet een goedgekeurd item zijn (CE/UL/TuV???)
Zie dat het brand veilig is (wat gebeurd er bij kortsluiting in 1 va nde componenten, gaat er dan ergens een zekering door of????

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.and.r
Damic schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:22:
Je adapter moet een goedgekeurd item zijn (CE/UL/TuV???)
Zie dat het brand veilig is (wat gebeurd er bij kortsluiting in 1 va nde componenten, gaat er dan ergens een zekering door of????
De adapter is gekeurd, aangezien het altijd eentje is van een smartphone fabrikant.
Een zekering kan ik er inbouwen, dat is geen probleem.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er hoeft helemaal niks gekeurd te worden. Wanneer je een CE-keurmerk zou willen voeren mag je zelf je eigen keuring doen. Wanneer jij van mening bent dat het product voldoet aan de eisen mag je er een CE op plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-05 18:10
Hou ook rekening met patenten die op dit soort klokken (woordklok)van kracht zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
In europa hoef je voor consumentenelektronica eigenlijk niets vooraf te keuren.

Als je het op de markt brengt*, moet het voldoen aan de conformiteitsregels.
Geen gevaarlijke stoffen bevatten (RoHS, REACH), veilig zijn (IEC normen van toepassing), geen andere elektronica storen (EMI 2014/30/EU). CE logo bevatten. En als verkoper moet je ook aan WEEE doen.

Er zijn een hoop dingen en er is eigenlijk geen controlerende autoriteit behalve een boze klant met rechtsbijstand.
Dus gewoon verkopen die handel.

https://www.tindie.com/pr...abs/small-word-clock-kit/

*op de markt brengen is een sleutelwoord waarna alle regels gelden. Daarvoor niet.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 07-03-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.and.r
jomas schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 18:07:
Hou ook rekening met patenten die op dit soort klokken (woordklok)van kracht zijn.
Daar heb ik even naar gezocht in de Europese databank. Man, wat een kl*te website... Ik kon precies niets vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zou me eerder richten op het auteursrecht dan op patenten. Kan me niet voorstellen dat zo'n klok revolutionaire technologie bevat die gepatenteerd is. Maar het is wel iets dat ontworpen is, met een bepaalde look, en als je dat teveel kopieert kan de rechthebbende bij je aankloppen. Denk aan het materiaal, lettertype, zelfde volgorde van woorden en dergelijke.

Ik neem aan dat dit de inspiratiebron is? Ik zou hier zeker een jurist naar laten kijken, voordat je zo'n zeer gelijkend product op de markt gaat brengen. Zeker omdat veel andere 'nepperts' uit China komen. Jij zit in Europa en dat is voor de rechthebbende veel makkelijker om verhaal te komen halen.

Verder zul je waarschijnlijk software gebruiken die anderen hebben gemaakt. Zijn die uitgegeven onder een licentie die jou het recht geeft om de software te gebruiken in een commercieel product? Er kunnen voorwaarden aan verbonden zijn, zoals dat je moet vermelden welke open-source software in je product is gebruikt.

[ Voor 63% gewijzigd door Gizz op 07-03-2020 18:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.and.r
Gizz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 18:36:
Verder zul je waarschijnlijk software gebruiken die anderen hebben gemaakt. Zijn die uitgegeven onder een licentie die jou het recht geeft om de software te gebruiken in een commercieel product? Er kunnen voorwaarden aan verbonden zijn, zoals dat je moet vermelden welke open-source software in je product is gebruikt.
Zo ver ik kan zien moet de code publiek beschikbaar zijn zolang ik een Arduino wil gebruiken. Dat is opzich geen probleem.

Bedankt voor je duidelijke antwoord!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22
Hint,
qlocktwo is NIET de originele bedenker.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.and.r
Sine schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:33:
Hint,
qlocktwo is NIET de originele bedenker.
Van wie dan? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik dacht een Nederlander die ook hier op het forum zit?! Klopt dit @Sine

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Hoe bedoel je verkopen?

Ga je een bedrijf opzetten die dit product verkoopt?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.and.r
Jampot007 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:51:
Hoe bedoel je verkopen?

Ga je een bedrijf opzetten die dit product verkoopt?
Lees: Ik ben zelfstandige in bijberoep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Als aanvulling op het stuk van jeroen3:
Je mag geen producten op de markt brengen zonder CE 'goedkeuring'.

Voor vrijwel alle electronica producten (er zijn uitzondering zoals meetinstrumenten, medisch, etc) is dit een zelfcertificering.
Dat houdt in dat je in principe een certificaat moet overleggen als erom gevraagd wordt met daarop de fabrikant/model/etc en dat je zegt dat het voldoet (zie wikipedia voor meer info)

Als je een CE sticker op je product plakt en daarna verkoopt ben je in principe daarna verantwoordelijk voor het product als het niet blijkt te voldoen.
Stel zo'n klok vliegt in de fik en het kan bewezen worden dat het komt omdat het product niet aan de betreffende eisen voldeed dan heb je een groot probleem.
Dit is typisch iets om te verzekeren, valt onder bedrijfsaansprakelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Da's het probleem, die kan ik niet meer vinden ... het is in ieder geval een Duitser die een kleine blog achtige website had, makkelijk 10+ jaar geleden dat ik die voor het laatst gezien heb.

Het was in ieder geval gebaseerd op een pcb karakters uit geëtst waren en met groene leds belicht werd.

Maar mijn google-fu laat me in de steek, of die site bestaat niet meer.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je kunt je ook afvragen of het relevant is wie de eerste versie heeft gemaakt. Het gaat erom wie nu de rechten bezit van de versie die je gaat namaken.

Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat die Duitser de rechten op het ontwerp heeft verkocht aan qlocktwo.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Sine schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:49:
[...]

Da's het probleem, die kan ik niet meer vinden ... het is in ieder geval een Duitser die een kleine blog achtige website had, makkelijk 10+ jaar geleden dat ik die voor het laatst gezien heb.

Het was in ieder geval gebaseerd op een pcb karakters uit geëtst waren en met groene leds belicht werd.

Maar mijn google-fu laat me in de steek, of die site bestaat niet meer.
je bedoeld niet Ulrich Radig toevallig?
Die had ook een WS2812 achtige clock op zijn website staan, maar heft die ook verwijderd ivm gezeik met QLOCKTWO vertelde hij me.
Geen idee of hij zijn ontwerp had verkocht of dat het een auteursrechten dingetje was.

Voor de TS. Wil je het onderhand verkopen aan wat kennissen of het op grotere schaal op de markt brengen, ik denk dat daar wel een verschil in zit. (misschien niet juridisch, maar wel in hoe druk je je erom moet maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.and.r
cowandchicken schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:30:
[...]

Die had ook een WS2812 achtige clock op zijn website staan, maar heft die ook verwijderd ivm gezeik met QLOCKTWO vertelde hij me.
Geen idee of hij zijn ontwerp had verkocht of dat het een auteursrechten dingetje was.

Voor de TS. Wil je het onderhand verkopen aan wat kennissen of het op grotere schaal op de markt brengen, ik denk dat daar wel een verschil in zit. (misschien niet juridisch, maar wel in hoe druk je je erom moet maken)
Maakte QLOCKTWO er dan een probleem over?

Op dit moment alleen voor kennissen... Maar als het keuren etc niet te veel moeite (lees geld) kost, wil ik het gerust op de markt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

r.and.r schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:58:
[...]
Maar als het keuren etc niet te veel moeite (lees geld) kost, wil ik het gerust op de markt brengen.
Dan zijn er eigenlijk maar twee routes:
  1. Je zult je een ontwerp moeten maken dat significant anders is, waardoor het auteursrecht bij jou ligt.
  2. Je gebruikt een ontwerp dat al bestaat en treft een overeenkomst met degene die over de rechten beschikt.
Beide opties lijken mij een groter obstakel dan een CE-keurmerk. Ook omdat, zoals anderen al aangaven, je helemaal geen keuringsinstituut hoeft in te schakelen.

Je project wordt potentieel pas echt kostbaar als je jouw product op de markt brengt en het auteursrecht schendt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
cowandchicken schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:30:
[...]
Nee nee, veel te modern.

Dat stond er al op van voor dat we het over qlocktwo hadden. Gewoon lekker lomp met groene leds in een matrix.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
[...]

Maakte QLOCKTWO er dan een probleem over?

Op dit moment alleen voor kennissen... Maar als het keuren etc niet te veel moeite (lees geld) kost, wil ik het gerust op de markt brengen.
Als jij hun product op de markt brengt voor een lagere prijs zijn ze daar niet heel erg blij mee denk ik...

Daarom ook een beetje mijn vraag hoe groot je dit gaat opzetten, weer niet echt wat zelfstandige in bijberoep inhoud. Als je n eigen bedrijf start kan je weleens problemen krijgen. Binnen je kennisen en familie zal wel loslopen

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:22

dragonhaertt

@_'.'

Om even in te haken op de keuring en CE.

Bij vermarkten van een product ben je verplicht een CE 'keurmerk' te dragen op je product.
Dit keurmerk mag je zelf toepassen, en het enigste wat je daarmee zegt is "ik sta er voor in, dat ik onderzoek heb gedaan naar alle normen waar dit product aan moet voldoen, en dit product voldoet."

Nu zijn deze normen, zeker voor consumenten-electronica met CE-gekeurde adapters, niet heel ingrijpend. De meeste zullen géén verplichte keuring hebben, maar alleen richtlijnen zijn. Voor EMC zou je waarschijnlijk wel een test-rapport moeten kunnen overhandigen.
De meeste richtlijnen kan je zelf naleven, en hoef je niet te officieel te laten testen.

Je kan ook een keuringsinstituut betalen om de keuring voor je te laten uitvoeren (vooral voor bijv EMC). Je kan ook nog veel meer betalen om hun onderzoek te laten doen naar welke normen je je aan zou moeten houden.

Hou er vooral rekening mee dat deze normen niet vrij in te zien zijn. Je zult deze moeten aanschaffen, of het risico lopen dat je product niet voldoet. Stel je product is wél van een CE keurmerk voorzien, maar voldoet níet aan ale toepasbare normen, dan zul je naast een boete ook volledige aansprakelijkheid dragen voor alle gevolgen. pas hiermee op!

Oftwel: doe gedegen onderzoek naar welke normen van toepassing zijn (of laat dit doen)
De keuring zelf zal niks tot nagenoeg niks kosten in verhouding tot dit onderzoek en de aanschaf van de normen.
Als je voor de lol/hobbymatig dit wil doen, hou het bij kennissen en familie, dit is redelijk ingrijpend als je het officieel wil verkopen.

Zo uit mijn hoofd voor jouw product van toepassing: EMC, LVD, ROHS, WEEE

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1