Drive in show beginnen voor feestjes tot ca 75 a 100 mensen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:58
Hallo mede tweakers,

Al jaren loop ik met het idee om muziek te gaan draaien op feesten zoals verjaardagen, bruiloften etc. Afgelopen jaar heb ik een DDJ-SB3 gekocht en ik heb er oprecht ontzettend veel plezier in.

Het lijkt me dan ook ontzettend leuk om af en toe op feestjes muziek te regelen. Zelf denk ik dan aan kleine / middel grote zaaltjes voor tot maximaal 150 mensen, maar eigenlijk meer 75 a 100.

Ik ga hier geen bakken met geld met verdienen, maar na een aantal keren een drive-in show te hebben gedaan zou ik de investering willen terugverdienen.

Wat hebben we al:

- Muziek
- Een fatsoenlijke laptop
- Software (DJAY of Serato). Ben met beide een beetje aan het experimenteren
- DJ controller - Pioneer DDJ SB3

Graag zou ik willen werken met actieve luidsprekers die op de controller aangesloten kunnen worden. Ik weet niet zeker of ik power te kort ga komen op feestjes van 75 a 100 man wanneer ik geen subwoofer gebruik. De volgende setjes heb ik bij elkaar gezocht om als beginner eventueel mee te starten met een budget van ca 1000 euro.

1
Luidsprekers actief DAP Clubmate II 639 https://bit.ly/3ayM0G4
Bassbox incl
Statieven Vonyx universeel 39 https://bit.ly/2VLPZLv
DJ booth Vonyx mobiele DJ Booth met meubel, scherm en lichtbrug 219 https://bit.ly/2TNhvFA
Lichten BeamZ Partybar2 lichtset - 2x LED par + 2x Derby incl. statief 109 https://bit.ly/2vAdVXC
Rek voor lichten incl
Kabels 40

Totaal 1046

2
Luidsprekers actief Mackie Thump 15A 600 https://bit.ly/38vqmkN
Bassbox geen
Statieven Vonyx universeel 39 https://bit.ly/2VLPZLv
DJ booth Vonyx mobiele DJ Booth met meubel, scherm en lichtbrug 219 https://bit.ly/2TNhvFA
Lichten BeamZ Partybar2 lichtset - 2x LED par + 2x Derby incl. statief 109 https://bit.ly/2vAdVXC
Rek voor lichten incl
Kabels 40

Totaal 1007

3 - TWEEDEHANDS LUIDSPREKERS

Luidsprekers actief 2 x mackie SRM 450 1100
Bassbox 2 x mackie SWA1501 https://bit.ly/2IuUClf
Statieven 2 x tussenpaal
Rek voor lichten incl
Kabels 40

Totaal 1468

Wat zijn jullie gedachten hierover? Tweedehands is ook een optie. Beginnen zonder subwoofer of gaat dat toch problemen opleveren?

Alle tips zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05

FeaR

In GoT we trust

Vier topics openen en dan ook nog op de verkeerde plek :P Dit valt onder aankoopadvies dus ik schop het topic die kant even op: AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die setjes met tussenpaaltjes hangen altijd op oorhoogte en na de 5e rij hoor je er niets meer van. De statieven van €39 komen tot 175cm, ook oorhoogte... Om nog maar niet te beginnen over de sterkte van die dingen.

Ik heb nog een set statieven met kantel-adapter er bij, ideaal om je geluid verder te krijgen en hoger, wat weer prettig is voor je publiek. deze, 2 voor de prijs van 1, inclusief adapters. zo goed als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
@sypie

Dank voor je advies. Qua statieven zal alles wel loslopen. Ben nog op zoek naar wat meer input omtrent mijn gestelde vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:15
Ik zou persoonlijk met een beperkt budget gaan focussen op de 2e hands markt en je budget vergroten(langer sparen misschien). De setjes waar je nu mee komt is m.i. niet echt drive-in waardig voor feesten en partijen maar eerder voor de straat BBQ als je begrijpt wat ik bedoel. Je kan beter beginnen met eerst alleen een goede basis (lees goede versterking en audio weergevers) en dan steeds verder uitbreiden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
renzo4000 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:20:
Ik zou persoonlijk met een beperkt budget gaan focussen op de 2e hands markt en je budget vergroten(langer sparen misschien). De setjes waar je nu mee komt is m.i. niet echt drive-in waardig voor feesten en partijen maar eerder voor de straat BBQ als je begrijpt wat ik bedoel. Je kan beter beginnen met eerst alleen een goede basis (lees goede versterking en audio weergevers) en dan steeds verder uitbreiden.
Thanks voor de tip.

Heb je eventueel aanraders voor de genoemde situatie? Ik zat zelf te denken dat het genoemde mackie setje 2ehands we aardig zou zijn.

Mensen hier ervaringen met JBL eon speakers? Deze kom ik ook regelmatig tegen op de 2ehands sites.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:20
@Steefmeister misschien verhuurbedrijven bevragen over de speakers ten opzichte van de zaal en het aantal mensen en de eerste keren wat huren? Die weten prima wat je nodig gaat hebben en je kunt zo zelf wat experimenteren.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-06 14:02
Ik heb zelf een drive in show gehad. ik heb pioneers gehad en ook pioneer en traktor controllers. de controller wint het voor mij qua functies en gebruiks gemak. Voor het minste risico raad ik je aan om te huren. Al is het fijn om een setje speakers in huis te hebben voor als je thuis een feestje geeft.

Heb sets gehad zoals de clubmate, soundmate 3 met 4 subs en 4 toppen (grote bus nodig, dus niet handig) en uiteindelijk een Db technologies top dva set met eerst een RCF 8004 en daarna de DVA sub s09 en er is niets fijners dan een kleine handzame sub waar ook nog eens een berg geluid uit komt. Scheelt met transport en je neemt hem sneller mee waardoor je er dus meer aan hebt.

Ik raad aan om alles basis te pakken, dus voor 2 goede actieve 12" of 15" topkasten van DB technologies of RCF of een ander renomeerd merk. (tweedehands raad ik je aan) Die gaan 100 jaar mee en kan je altijd gebruiken. zo niet, verkoop je ze voor dezelfde prijs als waarvoor je ze gekocht hebt als je het goed doet. (dus goedkoper dan huren)

Clubmate is leuk tot 50/70 personen, maar niet uit te breiden of voor andere doeleinden te gebruiken. Kan je wel tweedehands heel goed scoren. Maar ik raad je aan om een uit te breiden set te pakken waarvan je ook kan zeggen, ik laat de sub een keer thuis.

Eventueel setje ledparretjes op een standaardje en de rest bijhuren en doorberekenen naar de klant.

EDIT Ik zie net dat je iets zegt over de JBL Eon, Ik heb hier ook ooit voor gekeken en de oude waren altijd heel goed. Vanaf een bepaalde serie was de versterker niet sterk genoeg meer en bleek de oude 2x zo hard te kunnen als het nieuwe model. Heb het verder niet gevolgt.

Mackie heb ik ook gehad, die waren vroeger goed. Nieuwe modelen worden in china gemaakt heb ik begrepen en sindsdien is de kwaliteit naar achter gegaan. Resultaat opgeblazen woofers en rammelende onderdelen in de versterker.. ondanks de limiter wordt er toch een te hoog vervormd signiaal uitgestuurd. Iets wat ik met RCF of DB nooit meegemaakt heb. Als je je speakers net als mij gaat verhuren raad ik ze niet aan.
Persoonlijk was ik fan van de sound van RCF en DB technologies.

[ Voor 32% gewijzigd door Luuk013 op 09-03-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33
Ik weet niet in hoeverre je verantwoordelijk bent voor omvallende speakers, mensen die zich branden aan een lamp etc. Wel iets om over na te denken in deze tijd.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:35
En wellicht niet populair, maar denk ook aan de afdracht aan Buma Stemra: https://www.bumastemra.nl...s/live-tarief-regelingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 06:20

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb 12 jaar lang een drive in set gehad, 1000 feesten (voornamelijk bruiloften) verder kan ik je hoop ik wel wat advies geven.

Om te beginnen; zorg voor een enorme muziek collectie. Je staat totaal voor lul als je een hele exotische nummer niet hebt.

Speakers blijft altijd een dingetje. Wat voor jou goed klinkt kan in een zaal al snel negatief vervormen. Kijk op marktplaats voor de gein eens naar kant en klare drive in setjes die verkocht worden. Vaak voor €1500.- heb je een heel mooi setje. Neem sowieso ALTIJD 2 subs en 2 tops. Ikzelf had voor een set tot 100 personen :

2x sub 500 watt RMS
2x top 350 watt RMS.

Wattages zegt in de praktijk weinig. Zeer goedkope merken roepen al gauw dat ze duizenden watts vermogen leveren, terwijl A of B merk speakers nog niet eens de helft halen, maar veel harder gaan en beter klinken. Ik gebruikte dynacord speakers. Maar begon met goedkopere soorten.

Je mag mij altijd een PB sturen als je meer vragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Ik lees nog het een e.e.a over aansprakelijkheid en muziekrechten.

Ikzelf liet dit in de algemene voorwaarden opnemen dat de huurder verantwoordelijk was voor deze kosten. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit Buma op de stoep gehad na 12 jaar. Omvallende speakers 1x door dronken idioten maar liep goed af. Ook 3x waterschade gehad, maar dat was voor rekening van de huurder.

Wees tijdens je bespreking heel duidelijk over dit soort aansprakelijkheden. Je schrikt er niemand mee af en in de praktijk komen dit soort situaties nooit voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Luchtbakker schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:07:
Ik heb 12 jaar lang een drive in set gehad, 1000 feesten (voornamelijk bruiloften) verder kan ik je hoop ik wel wat advies geven.

Om te beginnen; zorg voor een enorme muziek collectie. Je staat totaal voor lul als je een hele exotische nummer niet hebt.

Speakers blijft altijd een dingetje. Wat voor jou goed klinkt kan in een zaal al snel negatief vervormen. Kijk op marktplaats voor de gein eens naar kant en klare drive in setjes die verkocht worden. Vaak voor €1500.- heb je een heel mooi setje. Neem sowieso ALTIJD 2 subs en 2 tops. Ikzelf had voor een set tot 100 personen :

2x sub 500 watt RMS
2x top 350 watt RMS.

Wattages zegt in de praktijk weinig. Zeer goedkope merken roepen al gauw dat ze duizenden watts vermogen leveren, terwijl A of B merk speakers nog niet eens de helft halen, maar veel harder gaan en beter klinken. Ik gebruikte dynacord speakers. Maar begon met goedkopere soorten.

Je mag mij altijd een PB sturen als je meer vragen hebt.
Thanks voor de tips. Ook aan de anderen uiteraard.

Waar draaide je in het begin dan mee? En waar zat ongeveer het omslagpunt qua personen/formaat zaal dat je meer power (sub?) nodig had?

Zelf heb ik een Mazda 3 dus zal ook even moeten kijken wat ik in de auto geladen krijg. Al is met de banken plat de laadruimte meer dan dat je zo zou denken op het eerste gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Steefmeister schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:00:
[...]

Thanks voor de tips. Ook aan de anderen uiteraard.

Waar draaide je in het begin dan mee? En waar zat ongeveer het omslagpunt qua personen/formaat zaal dat je meer power (sub?) nodig had?

Zelf heb ik een Mazda 3 dus zal ook even moeten kijken wat ik in de auto geladen krijg. Al is met de banken plat de laadruimte meer dan dat je zo zou denken op het eerste gezicht.
Ik draaide ook met een laptop en gebruikte het programma ultramixer. Heel fijn programmaatje en doet echt alles wat je nodig hebt. Het is een stukje software wat je kan gebruiken als plaatjes speler, of in diverse hardware zoals mixtafels er op aan te sluiten en te mixen.

Ik gebruikte die functies niet.

Kwa veroer gebruikte ik zelf altijd een aanhanger. Die huurde ik. Ik had een grote DJ meubel. Vergeet niet dat het eerste indruk ook grotendeels de sfeer bepaald. Een simpele huis tuin keuken eettafel vind ikzelf niet professioneel om je apparatuur op te plaatsen. Een eigen meubel is echt een pré en dat gaat meestal samen met de speakers niet in je auto passen.

Ik zal vanmiddag even wat foto's van mijn meubel des tijds hier posten :) dan krijg je een beetje een indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Luchtbakker schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:49:
[...]

Ik draaide ook met een laptop en gebruikte het programma ultramixer. Heel fijn programmaatje en doet echt alles wat je nodig hebt. Het is een stukje software wat je kan gebruiken als plaatjes speler, of in diverse hardware zoals mixtafels er op aan te sluiten en te mixen.

Ik gebruikte die functies niet.

Kwa veroer gebruikte ik zelf altijd een aanhanger. Die huurde ik. Ik had een grote DJ meubel. Vergeet niet dat het eerste indruk ook grotendeels de sfeer bepaald. Een simpele huis tuin keuken eettafel vind ikzelf niet professioneel om je apparatuur op te plaatsen. Een eigen meubel is echt een pré en dat gaat meestal samen met de speakers niet in je auto passen.

Ik zal vanmiddag even wat foto's van mijn meubel des tijds hier posten :) dan krijg je een beetje een indruk.
Ik bedoelde eigenlijk de speakers die je in het begin gebruikte.

Ben het wel eens met vervoer, maar helaas geen trekhaak en geen plek om aanhanger te stallen, dus zal moeten roeien met de riemen die ik heb in het begin. Daarom was ik ook benieuwd of je op kleine feestjes bij ca 75 man of minder ook uitkomt met twee goede toppers?.

Huren van aanhangwagen is vaak ook al erg prijzig aangezien ik in het begin verre van hoofdprijs wil vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 21:46
Jaren geleden draaide ik samen met een vriend van me wat drive-in shows hier en daar.
Op zijn kleinst draaiden wij tot een paar honderd man met Elektrovoice toppers (ev 200 geloof ik), en eventueel konden we opschalen met een paar baskasten.

De speakers + kabels + versterkers, etc. hadden we in flightcases zitten. De flightcases zelf gebruikten we als basis om mengpaneel en draaitafels op uit te stallen. Zo heb je ook in een keer je vervoer van auto naar de zaaltjes geregeld. Ik kan me nog wel herinneren dat het spul allemaal erg duur was.

Ik sluit me overigens helemaal aan bij het 2e hands advies. Koop liever professioneel 2e hands spul dan nieuw spul in een lagere klasse.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Ik lees overigens ook veel goede dingen over Electro-Voice. Een merk dat hier ook al een aantal keren is aangehaald.

Ook binnen dit merk zijn er verschillende lijnen. Dit artikel is al eens leuk om door te nemen voor mezelf maar ook voor wellicht nieuwsgierige meelezers:

https://www.bax-shop.nl/blog/pa/electro-voice-altijd-raak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 11:55

M14

Ik zou voor passief gaan ipv actief. Het is sneller en makkelijker te bouwen/breken. Wanneer er wat kapot gaat heb je meer mogelijkheden om het op te lossen en je hebt wat meer mogelijkheden mbt uitbreiden. Een 2'e baskast of top per kant er bij is dan goedkoper dan de actieve variant; vanuit gaande dat het kan op je versterker. Over het algemeen is dat geen probleem, hangt een beetje af wat je initieel kiest.

Bij actief moet naar iedere kast voeding en signaal en iedere kast moet apart worden afgesteld (cross-over/filter en volume). Vind ik een nadeel. En er hangen altijd verlengblokken in de lucht omdat de eurokabel naar de top standaard te kort is.

Verder zou ik gaan voor een baskast, paal en top per kant. Merk maakt nog niet zo uit, de meeste bekende merken zijn allemaal prima. EV is goed, Dynacord (lekker licht), D&B, Funktion One, JBL, Turbosound, QSC, allemaal prima.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:12
Tja, keuzes. De DJ booth die je laat zien is eigenlijk best leuk. Als je er wat leuk led licht achter zet best gaaf.

Je zegt voor zo’n 75 man, ik heb ook jaren gedraaid en dat zijn al behoorlijk veel mensen. Ervaring is dat mensen geluid eerder te hard dan kwalitatief niet goed vinden. Van je aangeven opties is die Mackie set de meest professionele. Ik heb deze “Chinese” SRM450’s ook gehad met de voorlopers van de SWA1500 subs. Voor jouw doelgroep echt wel serieus spul en paste bij mij makkelijk met de booth en lichteffecten in een stationwagen. En ook belangrijk, ik vond helemaal niet verkeerd klinken. Later ingeruild op kwalitatief veel betere RCF 322 (ook actief) maar was nog steeds geen hifi. Misschien tikkie zuiverder tegen de limiet maar echt niet zo gruwelijk veel beter. En met software (ik gebruikte virtual DJ) kun je eventueel ook EQ-en.

Actief vs passief valt veel over te zeggen. Is allemaal wel compacter maar wellicht minder flexibel. Zorg je voor fatsoenlijke bekabeling dan is argument van M14 niet van toepassing. Koop combi kabels met spanning en signaal, zet er fatsoenlijke Neutrik connectoren aan. Maak een tussenkabeltje van sub naar top op dezelfde manier, werkt super en netjes.

Ik vond dat het draaien wel veranderd. Vroeger accepteerde iedereen dat je niet alles kon hebben, ok je moest de grootste belangrijkste hits wel hebben. Nu staan ze met een telefoon voor je neus te zwaaien met YouTube of spotify nummers. Ik had bij VirtualDJ ook een abonnement op online muziek. Volgens mij was dat Deezer en legaal voor niet openbaar gebruik. Je mag dus op besloten feesten gewoon alle muziek draaien, ook van spotify en downloads. Ga je in een kroeg voor commercieel publiek draaien of op een buiten event is het anders. Maar of je daar problemen mee krijgt, echt in 25 jaar nog nooit gehoord. Ken ook genoeg horeca uitbaters die spotify gebruiken, mag niet maar in praktijk geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:04

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@dimi_v Nu ben ik absoluut geen kenner van de regels, maar is geld verdienen op een feestje niet gewoon een commerciële activiteit?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Jorgen schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:32:
@dimi_v Nu ben ik absoluut geen kenner van de regels, maar is geld verdienen op een feestje niet gewoon een commerciële activiteit?
Zeker. Je moet het zelfs bedrijfsmatig doen. Kwa verzekeringen, aansprakelijkheid etc wil je ook echt niet anders. Als in een hele gekke situatie (ik heb ze meegemaakt) een speaker boven op iemand valt en diegene maakt er een claim van dan ben je echt zwaar de sjaak als je niet verzekerd bent. Ik had gelukkig geluk. Ook dingen als waterschade als iemand een drankje over je apparatuur gooit kan je gewoon niet claimen. Je mag dan hopen dat je klant meewerkt aan de vergoeding, want juridisch gezien kan je gewoon niks.

Een hele grote nadeel aan zakelijk werken is de prijs dat je moet vragen. Je moet veel afdragen en je moet rekening houden met afschrijving, transportkosten etc. Als je er op gaat gokken dat je als particulier gaat werken en de belastingdienst weet je te vinden dan krijg je naheffingen van enkele tienduizenden euro's.

Er zijn veel DJ's die voor €300,- per avond staan en een hele mooie set hebben. Dat kan je echt vergeten als je dit zakelijk gaat doen. Ik heb het ook particulier gedaan en eindigden op een gegeven moment voor €300,- per avond. Maar als ik terug kijk hoeveel kosten ik maakte is het nauwelijks rendabel. Je doet het echt voor je plezier.

Ik begon in 2007 trouwens hiermee. Tweedehands overgekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7prUKhcq2Igz487pl3XGil_efLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9le4goj079v8dADtdNWBVKDC.jpg?f=fotoalbum_large

Later zelf een meubel gebouwd, in 2010:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qxjh8_YJxuFRcIZpJ0raHPYsI8=/f/image/ULFKDuknFKtbDQiyZoayPgLk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZZppKWPfa3xt6MRySJj4xxThk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SE5qgmr4HupRuee0KC6ADyEE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u4xx7zi0K_D093SQ-qIsNjBavg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvGhWvr4CmV6Zaw1yamadInB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Dat formaat meubel past inderdaad niet in de doorgaanse auto. Dan zijn de opvouwbare modellen wellicht een uitkomst.

Het plan staat voor nu op een lager pitje gezien alle omstandigheden. Ik denk dat ik bij gelegenheid eens naar Goes afreis en eens ga luisteren naar de verschillende Electro-Voice speakers om een goed beeld te krijgen.
Pagina: 1