magier76 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:52:
Ik ben benieuwd of jullie mij een stapje verder kunnen helpen..
Ik wil NextDNS op mijn Draytek Vigor 2952 router gaan instellen.
Mijn vraag is of dit alleen een kwestie is van de DNS adressen aanpassen of moet ik meer handelingen gaan doen.?
Op mijn router heb ik ook al een DDNS via noip.com lopen.
Ik zou het fijn vinden als ik kan blijven zien welke apparaten er online zijn geweest en wat er per apparaat geblokkeerd is.
Je moet even wat dingen uit elkaar halen
Via de diverse apps kun je de apparaten individueel volgen in je dashboard. Denk aan de iOS, Android en Windows app.
Als je in de router je DNS instellingen aanpast naar die van nextdns dan zullen alle apparaten die achter de router hangen als 1 worden gezien op de apparaten na die via de app zijn ingesteld. Voorbeeld je tv, mediaplayer en consoles worden als 1 gezien vanwege 1 verbinding vanaf je router.
Je ddns kun je dan gebruiken om je IP-adres van je provider te koppelen zodat deze continu wordt bijgewerkt.
Als je toch inzage wilt hebben in de diverse apparaten achter je router dan zul je lokaal een nextdns cli installatie moeten draaien op bijvoorbeeld een Raspberry pi. Zie:
https://github.com/nextdns/nextdns/wiki
Hiermee kun je de verschillende apparaten dan van een naampje voorzien. In mijn ogen schiet je alleen met deze optie weinig op omdat het gehele SaaS idee dan teniet wordt gedaan.
Ik heb zelf een tijdje op de router alles ingesteld maar het gebruik van de apps en de custom dns instellingen in de apparaten zelf bevalt me veel beter. Dan kan ik namelijk zelf bepalen of en wanneer ik de blokkade kan (tijdelijk) opheffen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Miki op 22-01-2021 16:31
]