Fietsenschuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 08:48
Ik heb een stuk ongebruikte oprit tussen de keuken en het achterste deel van de woonkamer. Theoretisch kan hier een auto staan, maar in de praktijk staat die elders op de oprit. Nu heb ik het idee om die ruimte te gebruiken voor een fietsenstalling. Twee muren staan er al, dus een extra wand en een dak en klaar is Kees. Voor het idee:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ncUnjYe.jpg

Wandje komt aan de voorkant, fietsen kunnen dan gewoon 'om de hoek' erin gezet worden. De maximale hoogte wordt bepaald door de 2 ramen, die moeten gewoon licht door blijven laten gaan. Hoog genoeg voor fietsen, je kan er niet staan.

Het wandje wordt twee douglaspalen op betonpoeren met zweeds rabat ertussen. De grote uitdaging is het dak. Ten eerste het afschot, van achter naar voor of van rechts naar links? Omdat het een laag gebouwtje wordt, leek het me wel handig om een deel van het dak omhoog te kunnen laten klappen zodat je een stuk naar binnen kan lopen. Maar wat is dan een handige constructie?

Concrete vragen die nog open staan:
-De ramen hebben vensterbanken, de dakcontructie daar gewoon onder maken en het water via het dak weg laten lopen of iets met goten maken?

-Dak deels opklabaar maken, wat voor constructie?

-Balken rechtstreeks aan de stenen muur monteren of met balkendragers?

-Afschot achter-->voor of rechts links (vooral een optische keuze)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik zou eerst beginnen om een tekening te maken.
Nu moeten wij uit je tekst halen hoe je constructie in grote lijnen eruit kom te zien.
En bekijken of je hiervoor een vergunning nodig hebt. Aan de van een huis bouwen kan niet altijd zonder vergunning. (voorkant, want ik leeS dat hier een auto kan staan).

Als het dakje toch heel erg laag komt te liggen , waarom plaats je dan geen fietskluis?

[ Voor 71% gewijzigd door MedionAkoya op 07-03-2020 21:11 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:35
Wat is je budget?

Als dak zou je een PC transparant kanalenplaat kunnen overwegen. Dat is het meest gunstig voor de lichtval. Afschot 1~2°. Boeiboord er omheen. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Paar balken/schuttingplaten tegen de muur aan schroeven, lichtdoorlatende golfplaten erop, zoals een carport. Goedkoopste manier, gok ik zo. Dan heb je eigenlijk gewoon een afdakje, net als bij je voordeur.

Eventueel ook weer eenvoudig te verwijderen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 10:25
Wat je ook nog kan doen is het een centimeter of 30 uitgraven, en dan het eerste stukje schuin af laten lopen. Dat creeert net iets meer verticale ruimte zonder dat je inboet op zicht vanuit het raam. Of dat een probleem met afwateren oplevert weet ik niet, maar wat wit zand er onder lost dat vast op.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
abbeyrules schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:26:
-Balken rechtstreeks aan de stenen muur monteren of met balkendragers?
-Afschot achter-->voor of rechts links (vooral een optische keuze)?
Afschot zonder hemelwaterafvoer zou ik doen richting de kant waar je het minste straatwerk hebt, zo in te schatten is dat richting de zijkant. Daar kan het water mooi de tuin in en ben je er van af.

Het afdakje zou ik direct op de stenen muur monteren. Omdat het qua gewicht en oppervlakte best meevalt zijn het 4 ankers die je nodig hebt. Daar kom je een heel eind mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik denk dat je onderschat hoe irritant het gaat zijn die fietsen in zo'n laag "schuurtje" te zetten. Moeten ze ook nog op slot? Dat moet je dan ook voorover geboren moet doen in een donker hok.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
MedionAkoya schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:30:

Als het dakje toch heel erg laag komt te liggen , waarom plaat je dan geen fietskluis?
Fietskluis is een optie, alleen kan ik daar alleen maar lelijke / industriële / metalen varianten van vinden. En dat is niet echt in lijn met een jaren-30-look huis.
Budget is niet vastgesteld. Afhankelijk van hoe mooi / handig het is mag het best 1 a 2k kosten, hoeft niet low-budget
evilution schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:44:
Ik denk dat je onderschat hoe irritant het gaat zijn die fietsen in zo'n laag "schuurtje" te zetten. Moeten ze ook nog op slot? Dat moet je dan ook voorover geboren moet doen in een donker hok.
Vandaar het idee van een opklap dak. Beetje zoals dit (deuren zijn niet nodig):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UZzaNGM.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door abbeyrules op 07-03-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

abbeyrules schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:07:
[...]

Budget is niet vastgesteld. Afhankelijk van hoe mooi / handig het is mag het best 1 a 2k kosten, hoeft niet low-budget

[...]

Vandaar het idee van een opklap dak. Beetje zoals dit (deuren zijn niet nodig):

[Afbeelding]
Dat opklapdak komt niet ter sprake in je startpost. Dat zou het probleem oplossen. Maar nu heb je al een voorbeeld hoe je het kan maken dus wat is nu nog je vraag?

En zo'n opkapdak kan niet te zwaar zijn anders moet je met gasveren oid gaan werken. En die krachten gaan niet lang goed in hout...

[ Voor 10% gewijzigd door evilution op 07-03-2020 16:16 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
evilution schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Dat opklapdak komt niet ter sprake in je startpost. Dat zou het probleem oplossen. Maar nu heb je al een voorbeeld hoe je het kan maken dus wat is nu nog je vraag?
In de startpost staat letterlijk de vraag: -Dak deels opklabaar maken, wat voor constructie? :?

Op basis van het voorbeeld kan ik de constructie niet goed opmaken. Hoe schaniert het aan de achterkant? Hoe blijft het daar waterdicht?

[ Voor 3% gewijzigd door abbeyrules op 07-03-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ah, sorry niet goed gelezen.
Je kunt gewoon een simpel scharnier gebruiken. Het blijft waterdicht zolang het dak het scharnierpunt overlapt.
Maar is zoiets niet kant en klaar te koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Misschien heb je er al over gedacht, maar een hogere overkapping met lichtdoorlatend dak?
Dan heb je nog steeds de lichtinval, en de fietsen staan droog.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:14

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik zou het met vier palen maken ipv twee. Het lijkt mij namelijk een ''tijdelijke' situatie. Zit je later weer met lelijke gaten in de muur (lees stenen).

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Die maximale hoogte gaat een dingetje worden denk ik. Vrienden van mij hadden ook zoiets en na een paar weken stonden de fietsen overal behalve in t hokje. Teveel gedoe, lastig etc. Maar weer afgebroken dus :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:42
Als het aan de voorzijde is en de constructie en dak krijgt heb je een vergunning nodig. Wordt dan alsnog een duur schuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Trimetals fietsenberging al gezien?

Geen ervaring mee, maar ik vond ‘m niet slecht uit zien.

[ Voor 35% gewijzigd door MoldyInko op 08-03-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@abbeyrules Hoogte van je keukenraam pakken, zodat je rechtop kunt staan. bij bouwmarkt platen kopen
en bedekken met bituum. afschot aanhouden op richting waar de tegels aflopen nar putje od.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:08
plat dak met een lichtkoepeltje erin. klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat hier in de buurt veel gebeurd is een klein beetje uitgraven waardoor je wat meer ruimte krijgt. Is hier denk ik ook een goede optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 98% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hoop werk voor iets wat daarna een enorm onhandig gedoe wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
Ik heb een tijdlang mijn fiets bij een bushalte in een, net de hoogte van de fiets, hokje geplaatst. Die hoogte ging best wel irriteren. Aan de andere kant snap ik ook dat een carport (met lichtkoepel of transparant dak) de lichtinval in huis gaat beïnvloeden.

Denk ook even om de windrichting. Bij een opening op het westen regent je fiets bij onguur weer nog steeds deels nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Sethro schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:51:
Wat hier in de buurt veel gebeurd is een klein beetje uitgraven waardoor je wat meer ruimte krijgt. Is hier denk ik ook een goede optie
Moet maar net kunnen waar je woont. Er zijn plekken waar je na 15cm water tegenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:43
Ik heb een aantal jaar geleden deze fietsenschuur nagebouwd. Gezien ik hem nogal duur vond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8HDrjf93cIf2c-AvSxm46qOW30=/800x/filters:strip_icc()/f/image/OaNYTvxeXZzGMC0W9m53QvAG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubOwaMePr09DKZcNgVvNN0sYefg=/800x/filters:strip_icc()/f/image/7WBkEAqVk3OxP8Lh0H8gsa9G.jpg?f=fotoalbum_large

De voorste helft van het dak kan kiepen met gasveren, het achterste deel is vast. Beide delen zijn hardhout triplex met 'Aquaplan zelfklevende rol met leislag'. Op de overbrugging zit ook een strook aquaplan, maar dat zit maar aan één van de twee kanten vast, zodat het wel kan buigen maar niet opvouwt en daardoor scheurt. Staat er nu bijna 5 jaar en gaat zonder problemen elke dag 2x open en dicht.

Het enige wat ik achteraf anders had gedaan was hem iets hoger maken, zodat de fietsen er met kinderzitjes en al in kunnen, nu moeten ze er elke keer af.

[ Voor 7% gewijzigd door Thy... op 11-03-2020 17:17 ]

Pagina: 1