Ubuntu server instellingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
Mijn vraag:

In plaats van mijn online vps wil ik graag eens een eigen server proberen. Voornamelijk om Ubuntu Server te leren kennen, werken met SSH, Docker misschien.
Ik wil graag weten hoe jullie de server zouden inrichten.
De PC heeft een 256 Gb SSD.

- Kale Ubuntu Server 19.10 en verder alles in Docker zoals Nextcloud, Plex, NzbGet etc.
- Of de software gewoon met apt-get installeren, zoals Nextcloud gewoon in /var/www
-Alle User Home directory installeren op een aparte HDD?
-Graag zou ik bijvoorbeeld Plex willen installeren, maar de films op een aparte HDD. Kan dat? Of moet Plex Home folder dan ook op de HDD?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

HP Z820 dual Xeon, gewoon omdat ik hem heb.
Ubuntu Server 19.10 met Webmin.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb een VPS met een prima werkende Ubuntu Server 19.10 met Webmin.
Voornamelijk met een normale install van Nextcloud en Plex.
Stabiel werkend met dagelijkse updates automatisch.
...

Beste antwoord (via Speedboot op 31-05-2020 17:19)

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
Prima setupje voor een losse NAS of VPS, ik draai het persoonlijk ook (naast een heel aantal Kubernetes-clusters voor klanten op m'n werk maar da's hier idd totaal niet van toepassing.)

Nog één handigheidje: https://containrrr.github.io/watchtower/

There is no replacement for displacement!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Neem bij voorkeur een LTS, dus 18.04. Op de lange duur heb je hier voordeel van, want de support is een flink stuk langer (5 jaar).

/home op een aparte partitie (lvm), dat is later makkelijker backuppen.

Doe /var ook op een aparte lvm partitie, deze groeit erg snel, helemaal als je Docker gebruikt.

Docker is inderdaad leuk voor applicaties die je noemt. Ik gebruik ook nog portainer.

Aparte hdd kan prima, deze mount je bv. onder /storage

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 07-03-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Speedboot schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:30:
- Kale Ubuntu Server 19.10 en verder alles in Docker zoals Nextcloud, Plex, NzbGet etc.
- Of de software gewoon met apt-get installeren, zoals Nextcloud gewoon in /var/www
-Alle User Home directory installeren op een aparte HDD?
-Graag zou ik bijvoorbeeld Plex willen installeren, maar de films op een aparte HDD. Kan dat? Of moet Plex Home folder dan ook op de HDD?
[...]
Voornamelijk met een normale install van Nextcloud en Plex.
Stabiel werkend met dagelijkse updates automatisch.
Bestanden zoals films kunnen op andere HD in dezelfde machine; of via het netwerk op een totaal andere machine. Door de schijf/map te "mounten" lijkt het voor de applicatie een lokale map. Of dat netwerk nu fysiek of virtueel is maakt daarbij niet uit. Bijvoorbeeld je ubuntu server is in basis een fileserver, met daarop 1 of meer docker of virtuele omgevingen. Vanuit zo'n virtuele ubuntu omgeving kan je dan via "het netwerk" de fileserver benaderen.

Nadeel: twee/meer i.p.v. 1 ubuntu omgeving beheren. Complexer, want een virtuele laag er bij.

Voordeel: de virtuele omgevingen (guests) zijn onafhankelijk van elkaar en beperkt afhankelijk van de host, dus minder alles of niets. Dat is makkelijker experimenteren. Update van het ene zit de ander niet in de weg. Is er gedoe met 1 of meer guests, de fileserver blijft altijd bereikbaar.

Overigens: LTS doen. Overweeg de komende 20.04 LTS eerst even een halfjaar af te wachten. En inderdaad een aparte HD voor OS en guests en een tweede HD voor bestanden (films). Ik zou geen derde HD voor user bestanden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
pennywiser schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:37:
Neem bij voorkeur een LTS, dus 18.04. Op de lange duur heb je hier voordeel van, want de support is een flink stuk langer (5 jaar).

/home op een aparte partitie (lvm), dat is later makkelijker backuppen.

Doe /var ook op een aparte lvm partitie, deze groeit erg snel, helemaal als je Docker gebruikt.

Docker is inderdaad leuk voor applicaties die je noemt. Ik gebruik ook nog portainer.

Aparte hdd kan prima, deze mount je bv. onder /storage
Het ontaat mij een beetje waarom u geen Kubernetes of Openshift gebruikt. Wat is het voordeel van portainer en hoeveel containers heeftu draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
JaDatIsPeter schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:03:
[...]

Bestanden zoals films kunnen op andere HD in dezelfde machine; of via het netwerk op een totaal andere machine. Door de schijf/map te "mounten" lijkt het voor de applicatie een lokale map. Of dat netwerk nu fysiek of virtueel is maakt daarbij niet uit. Bijvoorbeeld je ubuntu server is in basis een fileserver, met daarop 1 of meer docker of virtuele omgevingen. Vanuit zo'n virtuele ubuntu omgeving kan je dan via "het netwerk" de fileserver benaderen.

Nadeel: twee/meer i.p.v. 1 ubuntu omgeving beheren. Complexer, want een virtuele laag er bij.

Voordeel: de virtuele omgevingen (guests) zijn onafhankelijk van elkaar en beperkt afhankelijk van de host, dus minder alles of niets. Dat is makkelijker experimenteren. Update van het ene zit de ander niet in de weg. Is er gedoe met 1 of meer guests, de fileserver blijft altijd bereikbaar.

Overigens: LTS doen. Overweeg de komende 20.04 LTS eerst even een halfjaar af te wachten. En inderdaad een aparte HD voor OS en guests en een tweede HD voor bestanden (films). Ik zou geen derde HD voor user bestanden doen.
Als je een update op de host mis gaat, dan zit het ook bij guest in de weg.
En als er een update mis gaat bij de guest, dan heb je niets, want de guest doet bepaalde dingen. Ik denk dat u bij dit soort dingen simpel moet denken. Anders wordt er teveel "ge-over-engineerd" wat heel vaak gebeurd. (Altans, dat idee heb ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
Ik heb ondertussen de raad opgevolgd van Vinzz en JaDatIsPeter.
Ik heb de Home en Var op een aparte schijf gezet.

Ik heb een experiment gedaan met Nextcloud in Docker.
Maar al snel kwam ik erachter dat niet alles in een Docker zit.
Zo moet ik de Apache en MariaDB gewoon normaal via apt-get installeren.
Ik hoopte, zo had ik dat geïnterpreteerd, dat in een Docker dus alles zat wat ik nodig had. Niet dus...

Ik weet niet of ik Docker ga gebruiken. Een normale installatie heeft denk ik net zo veel voordelen voor mij. In ieder geval voor mij begrijpelijker.
Ik vindt de handelingen wat teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:50

DaFeliX

Tnet Devver
Speedboot schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:17:
Ik heb ondertussen de raad opgevolgd van Vinzz en JaDatIsPeter.
Ik heb de Home en Var op een aparte schijf gezet.

Ik heb een experiment gedaan met Nextcloud in Docker.
Maar al snel kwam ik erachter dat niet alles in een Docker zit.
Zo moet ik de Apache en MariaDB gewoon normaal via apt-get installeren.
Ik hoopte, zo had ik dat geïnterpreteerd, dat in een Docker dus alles zat wat ik nodig had. Niet dus...

Ik weet niet of ik Docker ga gebruiken. Een normale installatie heeft denk ik net zo veel voordelen voor mij. In ieder geval voor mij begrijpelijker.
Ik vindt de handelingen wat teveel.
Het idee van Docker is juist dat je alle applicaties in een eigen container draait. Je zou dus 1 Docker container met Apache hebben, eentje met MariaDB en eentje met Nextcloud; dus 3 containers in dit geval. Niet 1 container met daarin al die diensten.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Berlinetta schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:00:
[...]

Het ontaat mij een beetje waarom u geen Kubernetes of Openshift gebruikt. Wat is het voordeel van portainer en hoeveel containers heeftu draaien?
Het ontgaat mij waarom je iets enorm logs als Kubernetes of Openshift adviseert en pas daarná vraagt hoeveel containers ik draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
pennywiser schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Het ontgaat mij waarom je iets enorm logs als Kubernetes of Openshift adviseert en pas daarná vraagt hoeveel containers ik draai.
Ik adviseer niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
Een tip voor goede docker images: https://www.linuxserver.io/
Die community maakt echt hele fijne images die makkelijk zijn in te stellen.

Daarnaast is Portainer, zoals @pennywiser aangaf, echt heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Gelukkig maar. Portainer is een veel gebruikte tool en biedt direct overzicht op alle Docker componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
Ik ga vandaag toch aan de gang met Portainer.
Waarom ben ik bang om iets nieuws te leren op een test systeem? Niet alles hoeft hetzelfde te worden als mijn online server natuurlijk :-)

Ik ga testen met Macvlan om elke Docker een eigen ip-adres te geven, Portainer om Docker een UI te geven en wat testjes met Dockers zoals NzbGet, Nextcloud en Unifi controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57
Speedboot schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:19:
Ik ga vandaag toch aan de gang met Portainer.
Waarom ben ik bang om iets nieuws te leren op een test systeem? Niet alles hoeft hetzelfde te worden als mijn online server natuurlijk :-)

Ik ga testen met Macvlan om elke Docker een eigen ip-adres te geven, Portainer om Docker een UI te geven en wat testjes met Dockers zoals NzbGet, Nextcloud en Unifi controller.
Is het je inmiddels gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
Ik zie Proxmox nergens terugkomen? Ik gebruik het op een 120gb ssd met een 1TB HDD op gemount en wat lxc containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper030
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-07 19:44
Je zou ook nog nextcloudpi docker kunnen gebruiken. Daar zit praktisch alles in 1 container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
Uiteindelijk heb ik Ubuntu 20.04 op mijn server gezet.
Deze heeft nu eigenlijk alleen maar containers. Dat werkt prima.
Met verschillende docker-compose files is het erg makkelijk om bijvoorbeeld Nextcloud of NzbGet te configureren.
De Nextcloud draait met Traefik 2.0 , zodat ik niet eens Apache o.i.d hoef te installeren. Super handig.
Docker Plex bijvoorbeeld werkt uitstekend. Nadat ik een keer een andere directory voor films wilde aanwijzen was het eenvoudig de docker stoppen, verwijderen, en de directory’s veranderen in de docker-compose file. Docker-compose pull / docker-compose up - d en alles werkt weer.
Ik ben helemaal om.
Bedankt voor al jullie adviezen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
Prima setupje voor een losse NAS of VPS, ik draai het persoonlijk ook (naast een heel aantal Kubernetes-clusters voor klanten op m'n werk maar da's hier idd totaal niet van toepassing.)

Nog één handigheidje: https://containrrr.github.io/watchtower/

There is no replacement for displacement!

Pagina: 1