Toon posts:

Speakerdeming in WSX

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Ik heb samen met mijn nonkel enkele WSX kasten gemaakt, we hebben de drivers, 18NW100 van B&C, ook al liggen. Nu vooraleer we de kast helemaal dichtmaken vroegen we ons af waar we het dempingsmateriaal moesten steken. Op een foto kan je zien hoe ik van plan was de demping te plaatsen (op papier) en de andere foto is de kast die we gemaakt hebben.

Ik twijfel vooral voor de demping achter de speaker, dus in het gesloten deel van de speakerkast. Ik neem aan dat het daar vrij snel warm wordt, kan dit dan voor gevaar zorgen?

Vriendelijke groeten,
P.B

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8DbtGk4IQ1mzbItel4tfy2-lh4=/f/image/SuzUusVv3xw9vcUBK8f1VJ3k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCMAKBM88Wr82bb9WKcBDERweXw=/f/image/uqL0TUc36ZAFgtcSNbMdFXOv.jpg

Beste antwoord (via Verwijderd op 08-03-2020 16:52)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Zo, lekker bezig! Dat is geen makkelijke build. Uit de cnc neem ik aan?

Het makkelijke antwoord is = geen. Het kan wel, maar demping in je hoorn (dus voor de driver) gaat de output verlagen en de spikes die je krijgt door resonanties zullen ruim buiten je weergave gebied liggen. Tenminste, ik ga er vanuit dat je niet de grens wilt opzoeken en dat ze zoals gebruikelijk rond de 100Hz gelowpassed worden?

Het nadeel van dit soort front loaded horns, is naast wat beperkte diepgang, is het gesloten compartiment aan de achterzijde, waardoor de driver koeling wat beperkt wordt. Idd zoals @TBTL stelt zeker niet de ventilatie openingen afdekken. Wat dat betreft, lang leve de "moderne" 6e orde ontwerpen zoals tapped horns en aanverwanten.

Vergeet overigens ook niet te high pass-en en het x-over ontwerp met de tops netjes te doen. Buiten meten en zorgen voor optimale fase overlap kan je best wat extra output opleveren! Mooie dsp preset van maken en niet meer aanzitten :).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat zegt het ontwerp?

Het pad van de hoorn moet in ieder geval vrij blijven. Ook de ventilatieopeningen van de woofer blijven vrij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Zo, lekker bezig! Dat is geen makkelijke build. Uit de cnc neem ik aan?

Het makkelijke antwoord is = geen. Het kan wel, maar demping in je hoorn (dus voor de driver) gaat de output verlagen en de spikes die je krijgt door resonanties zullen ruim buiten je weergave gebied liggen. Tenminste, ik ga er vanuit dat je niet de grens wilt opzoeken en dat ze zoals gebruikelijk rond de 100Hz gelowpassed worden?

Het nadeel van dit soort front loaded horns, is naast wat beperkte diepgang, is het gesloten compartiment aan de achterzijde, waardoor de driver koeling wat beperkt wordt. Idd zoals @TBTL stelt zeker niet de ventilatie openingen afdekken. Wat dat betreft, lang leve de "moderne" 6e orde ontwerpen zoals tapped horns en aanverwanten.

Vergeet overigens ook niet te high pass-en en het x-over ontwerp met de tops netjes te doen. Buiten meten en zorgen voor optimale fase overlap kan je best wat extra output opleveren! Mooie dsp preset van maken en niet meer aanzitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de antwoorden,

De speakers zullen rond de 80Hz gelowpassed worden, aangezien er nog HD15's op komen te staan. Ik kan bij de koeling niet direct volgen vrees ik. Ik neem aan dat de ventilatie opening simpelweg aan de achterkant van de driver zit? Of echt een ventilatie opening van de gesloten kamer zelf naar de buitenwereld, want die is er momenteel niet. (Kan wel nog voor gezorgd worden indien nodig)

Verder heb ik al enkele keren gelezen dat demping kan zorgen voor een "warmer" geluid. Ik weet niet in hoeverre dit waar is?

Groeten,
P.B

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Demping vergroot het volume waardoor de kast in sommige gevallen lagere tonen kan produceren. Daarom alleen demping toepassen als er door de ontwerper over nagedacht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:34:
Verder heb ik al enkele keren gelezen dat demping kan zorgen voor een "warmer" geluid. Ik weet niet in hoeverre dit waar is?
In audio worden veel algemene dingen verkeerd begrepen. Dus tenzij de ontwerper of iemand die exact kan uitleggen waarom dit op specifieke plekken in dit ontwerp nuttig is, kan je dat soort algemene uitspraken het best volledig naast je neerleggen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met koelopeningen bedoel ik de gaten in en rondom de magneet van de woofer. Daar moet de woofer door kunnen blazen. Verder kan je uiteraard beter niet de woofer inpakken, want hij raakt zijn warmte ook kwijt doordat hij in zijn geheel warm wordt. Ik sluit me aan bij Jag om geen demping te gebruiken.

De gesloten kamer moet dicht blijven, dus hier kan je geen ventilatieopeningen in aanbrengen. Als je de woofer beter wilt koelen, kan je kijken naar hoe Pi Speakers het heeft opgelost met de 12 Pi. Één van de wanden van de gesloten kast heeft een metalen plaat, die via een buis is verbonden met de woofer. Er is enige discussie of dit zin heeft. In de meeste hoornontwerpen met een gesloten achterkamer wordt er geen bijzondere aandacht besteed aan koeling.

[ Voor 57% gewijzigd door TBTL op 07-03-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betreft koeling, is niet beter om de woofer verkeerd om te monteren? Dan ademt in de hoorn in plaats van der kleine gesloten behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dan verander je het begin van de hoorn, als het überhaupt al past. Op z'n minst iets om te simuleren of te overleggen met de ontwerper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen!

Ik onthoud dus dat ik simpelweg niks van demping moet gebruiken, ook niet in de gesloten kamer?
De woofer kan inderdaad niet 'verkeerd' geplaatst worden aangezien deze daar niet in past.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2020 14:37 ]

Pagina: 1