Datalogging: keuze van PLC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-08-2023
Hey Tweakers,

Ik zit een beetje met een persoonlijk project. Ik zou graag mijn waterdruk monitoren als ik er niet ben (er zijn hier in het verleden al enkele probleempjes geweest daaromtrent).
Het is op dit moment nog allemaal puur theoretisch maar het begint zo stilletjes aan concreet te worden betreffende componenten.
Dit heb ik al;

- Ik ga een elektronische druksensor gebruiken (4-20mA) ifm PX3228 gaat mijn voorkeur op dit moment naar uit, maar ik sta open voor suggesties!
- Ik heb een simpele wAP R van MikroTik liggen die ik ga gebruiken voor connectie met het internet (WiFi is niet mogelijk op de meetplaats), deze heeft ook een UTP aansluiting waarop ik de PLC ga aansluiten.
- Als voeding voor de PLC alsook de wAP R (beiden 24VDC) zat ik te denken van een simpele Logo voeding te gebruiken. 6EP3332-6SB00-0AY0

Maar hier loop ik vast. Welke keuze van PLC zijn er? Een simpele Logo heeft, voor zover ik heb kunnen vinden, geen echte data logging mogelijkheden, al dus niet online. Wel is er de mogelijkheid van het op een SD kaartje te laten zetten en dergelijke, maar maar tot 10k (of misschien minder; internet is het er blijkbaar niet over eens) lijnen. Dit is dus niet wat ik zoek.
Wat ik zoek is dit: een PLC met mogelijkheden tot HTTP communicatie zodat ik het in een online databank kan droppen allemaal. Vandaar ook de 4G Router.

Je vindt er verschillende, maar 90% zijn écht wel veel te duur (>500€). De andere 10% bestaat uit de PLC zelf, maar geen Analog Inputs, hier moet je dan wéér uitbreidingen voor kopen e.d. Graag zou ik dit naar de toekomst ook uitbreiden naar andere meetpunten eventueel, dus een PLC met uitbreidingsvermogen mag, maar is geen vereiste.

Iemand ideetjes?

Vriendelijke groeten!

EDIT: Oja! First post yay!

Beste antwoord (via LeandroMarceddu op 09-03-2020 16:04)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dit is geen ruzie hoor, juist een interessante uitwisseling van opties en overwegingen :)
Dit is waarschijnlijk ook de reden dat ik zo terughoudend ben richting Arduino/RPi. Ik ben me zeer bewust van de gigantische developer community achter beiden, maar tevens me ook bewust van hoe kwetsbaar zulke apparatuur is.
Dat begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je precies met kwetsbaar? Je hebt niet te maken met bewegende onderdelen en de apparatuur wordt, voor zover ik weet, niet buiten in weer en wind gemonteerd zonder behuizing.

Wellicht dat ik een misverstand uit de weg kan ruimen door iets meer over de ESP8266 te vertellen? Deze chip was niet primair ontwikkeld voor hobbyisten, maar juist voor fabrikanten om te gebruiken in hun IoT-oplossingen. Denk aan lampen, sensoren, relais, slimme tussenstekkers en dergelijke. Producten voor eindgebruikers die met honderduizenden, zo niet miljoenen, zijn verkocht. De chip bleek echter ook erg toegankelijk voor hobbyisten, zeker nadat Espressif de SDK vrij gaf, waarna al snel alternatieve firmwares en dergelijke werden ontwikkeld.

We hebben het hier dus niet over een product dat primair is ontwikkeld om in een 'my first schakeling!'-kitje voor brugklasleerlingen gebruikt te worden. Het is juist iets dat 24/7 aan staat en betrouwbaar werkt. De ESP wordt ook gewoon in industriële producten toegepast:
Industrial IoT module based on ESP32 for professional use
NORVI IIoT - Industrial Controllers based on ESP32

edit: Bij deze kun je de LoRa of GPS-functionaliteit er meteen als optie bij kiezen.

Het staat je uiteraard vrij om iets anders te gebruiken, maar ik ben erg benieuwd naar de kwetsbaarheid die jij ziet :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 07-03-2020 13:10 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:50
Raspberry Pi met een Gertboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39
Kan zoiets niet veel simpeler met een arduino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:25
Misschien iets zoeken bij Wago? https://www.wago.com/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zit niet heel diep in deze materie, maar als je geen wifi op die locatie hebt, is het dan niet interessanter om naar LoRa te kijken i.p.v. 4G? Bijvoorbeeld in combinatie met de bekende ESP8266

Wil je toch echt 4G, dan zou ik de mogelijkheden van een ESP met 4G-module eens onderzoeken.

Wil je de 4G en je controller gescheiden houden, dan voldoet natuurlijk elke portable wifi-hotspot waar je een 4G simkaart in kan duwen. Voor je datalogging gebruik je dan nog steeds een ESP die via wifi verbinding maakt met de hotspot.

Edit: nu ik je verhaal nog een keer goed lees snap ik niet waarom een ESP8266 / ESP32 niet voldoende zou zijn en je bij hele dure controllers uitkomt? Je plan van een waarde ophalen en doorsturen is qua controller nogal eenvoudig toch? Of zie ik iets over het hoofd? :)

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 07-03-2020 09:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
Het probleem met een arduino/RPi is dat ik voor de sensor zelf toch al 24Vdc nodig heb. Ook heb ik gemerkt dat beiden nogal gevoelig zijn voor externe manipulatie, e.g een TL-Lamp.

Dat terzijde, ik vertrok vanuit het idee voor een vaste monitor punt met een constante voeding, niet met een batterij op 5V die misschien ergens halverwege monitorren leegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@LeandroMarceddu Ik zie niet in waarom je een ESP8266 niet met een stepdown-converter aan de 24Vdc kan hangen. Eventueel nog een extra condensator ertussen, maar die dingen gebruiken echt niks en zijn vrij stabiel. En mocht hij crashen, dan is hij binnen 3 seconden opnieuw opgestart.

Het lijkt me echt de ideale hardware voor jouw project. En voor €3,50 heb je je controller, hoeveel goedkoper wil je het hebben? :P Eventueel kun je ook voor een ESP32 gaan, zodat je meer ingangen hebt en een dual-core processor en dergelijke. Dan kost je controller €9.

edit: ik heb net je druksensor bekeken en zie dat deze €200+ kost :X Klopt dat of zit ik op de verkeerde sites te kijken? Hobby-projecten die ik online tegenkom gebruiken sensoren van enkele euro's. Voorbeeld 1, voorbeeld 2

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 07-03-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
Gizz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:55:
@LeandroMarceddu Ik zie niet in waarom je een ESP8266 niet met een stepdown-converter aan de 24Vdc kan hangen. Eventueel nog een extra condensator ertussen, maar die dingen gebruiken echt niks en zijn vrij stabiel. En mocht hij crashen, dan is hij binnen 3 seconden opnieuw opgestart.

Het lijkt me echt de ideale hardware voor jouw project. En voor €3,50 heb je je controller, hoeveel goedkoper wil je het hebben? :P Eventueel kun je ook voor een ESP32 gaan, zodat je meer ingangen hebt en een dual-core processor en dergelijke. Dan kost je controller €9.

edit: ik heb net je druksensor bekeken en zie dat deze €200+ kost :X Klopt dat of zit ik op de verkeerde sites te kijken? Hobby-projecten die ik online tegenkom gebruiken sensoren van enkele euro's. Voorbeeld 1, voorbeeld 2
Ik ben het eerlijk gezegd ook totaal niet gewend om op zulke voltages en "Gevoelige" apparatuur te werken. Ik ben eerder gewend aan de Siemensen/Wago/Beckhoff/... toestanden die wel tegen een stootje kunnen, vandaar. Maar dankjewel voor de informatie! Ik ga dit zeker toevoegen aan het lijstje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Succes! Vooral aan de tweede link kun je veel hebben, omdat daar naast de hardware ook direct de software wordt behandeld :)

Bijkomend voordeel is dat je zowel het ESP8266-bordje als de goedkopere druksensor gewoon met 5v kunt voeden, bijvoorbeeld een usb-oplader die je nog hebt liggen.

Qua kosten denk ik dat je voor de ESP8266, sensor, weerstanden / op-amp en ander klein spul in totaal een tientje kwijt bent. Misschien een stuk minder dan waar je van uit was gegaan, maar ach :P

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 07-03-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Idd gewoon een LoRa druksensor, bijv. https://www.ellenex.com/lorawan-pressure-and-level-sensors, https://www.decentlab.com...rature-sensor-for-lorawan (wel Zwitserse prijzen) of een andere: https://lora-alliance.org..._api_fulltext=pressure&a=
Er zijn ook 4-20mA converters voor LoRa (extern gevoed) als je je eigen sensor wilt gebruiken.

Mocht je geen LoRa bereik hebben een simpele indoor gateway van TTN: https://www.thethingsnetw...gateways/thethingsindoor/

Dan komt alles netjes online binnen op een platform naar keuze :)
Gizz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:55:
[...]
Op zich gaat het hier maar om water op lage druk en temperatuur, maar omdat je een druksensor natuurlijk in-line monteert creëert dat altijd een mogelijk lekpad. Daarom wil je niet perse een random China-sensor van Ali gebruiken :p

[ Voor 46% gewijzigd door fsfikke op 07-03-2020 10:53 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@fsfikke Aan wat voor prijzen moet je dan denken? Bij eigenlijk alle producten zie ik dat ik contact met de fabrikant op moet nemen om achter de prijs te komen. Dan begin ik me al een beetje zorgen te maken :)

Wel interessant om de kosten van LoRa en 4G naast elkaar te zetten.

Mijn insteek zou zijn de eerder genoemde ESP8266 + sensor voor een tientje en dan een simpele 4G hotspot voor zo'n €30. Eenvoudig prepaidkaartje erin en je bent klaar voor zo'n €45 in totaal? Uiteraard ben je op een gegeven moment door je data heen, maar dat zal zo'n vaart niet lopen met af en toe een meetwaarde pushen.
fsfikke schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:46:
Op zich gaat het hier maar om water op lage druk en temperatuur, maar omdat je een druksensor natuurlijk in-line monteert creëert dat altijd een mogelijk lekpad. Daarom wil je niet perse een random China-sensor van Ali gebruiken :p
Als je een sensor koopt waar er al honderden van zijn verkocht en er een zee aan positieve reviews achter is gelaten zal dat allemaal zo'n vaart niet lopen denk ik. Om nou letterlijk honderden euro's meer neer te leggen voor een stukje schroefdraad en een drukplaatje terwijl anderen zonder problemen iets goedkopers gebruiken? Het kan, maar zou niet mijn stijl zijn :)

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 07-03-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gizz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:55:
@fsfikke Aan wat voor prijzen moet je dan denken? Bij eigenlijk alle producten zie ik dat ik contact met de fabrikant op moet nemen om achter de prijs te komen. Dan begin ik me al een beetje zorgen te maken :)
€100-500 ongeveer
[...]

Als je een sensor koopt waar er al honderden van zijn verkocht en er een zee aan positieve reviews achter is gelaten zal dat allemaal zo'n vaart niet lopen denk ik. Om nou letterlijk honderden euro's meer neer te leggen voor een stukje schroefdraad en een drukplaatje terwijl anderen zonder problemen iets goedkopers gebruiken? Het kan, maar zou niet mijn stijl zijn :)
Het hangt allemaal van je eisen, verwachtingen en ervaringen af. Een druksensor lijkt misschien eenvoudig maar er kan heel veel mee mis gaan. In de industrie waar ik zit houden we druksensoren van een paar honderd Euro heel ver buiten de poort :p Maar voor een huis-tuin-en-keuken oplossing zou het genoeg kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 07-03-2020 11:35 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
@fsfikke @Gizz Heren heren, rustig maar.

Ik kan me vinden in beide van jullie meningen. Het is (voorlopig) ook maar een hobby project gevoed door mijn baan. Het is daarom misschien ook dat ik zoek naar de duurdere (en, sorry @Gizz, ook de meer kwaliteitvollere) goederen aangezien dit uiteindelijk eventueel ook inzetbaar is daar.
Dit is waarschijnlijk ook de reden dat ik zo terughoudend ben richting Arduino/RPi. Ik ben me zeer bewust van de gigantische developer community achter beiden, maar tevens me ook bewust van hoe kwetsbaar zulke apparatuur is. Niettemin houd ik die, als proof-of-concept, ook in mijn achterhoofd.

Echter lost dit niet echt mijn oorspronkelijke vraag op, namelijk of iemand een degelijk "echte" (mind the quotes) PLC weet die ruwweg dezelfde mogelijkheden heeft. Bezie het nu dan niet meer als hobby-project (al ga ik natuurlijk wel eerst de Arduino/RPi route op voor, nogmaals, proof-of-concept) maar als "industriele" toepassing. Graag zou ik jullie meningen daaromtrent ook eventjes horen, als het jullie past!

Vriendelijke groeten!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dit is geen ruzie hoor, juist een interessante uitwisseling van opties en overwegingen :)
Dit is waarschijnlijk ook de reden dat ik zo terughoudend ben richting Arduino/RPi. Ik ben me zeer bewust van de gigantische developer community achter beiden, maar tevens me ook bewust van hoe kwetsbaar zulke apparatuur is.
Dat begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je precies met kwetsbaar? Je hebt niet te maken met bewegende onderdelen en de apparatuur wordt, voor zover ik weet, niet buiten in weer en wind gemonteerd zonder behuizing.

Wellicht dat ik een misverstand uit de weg kan ruimen door iets meer over de ESP8266 te vertellen? Deze chip was niet primair ontwikkeld voor hobbyisten, maar juist voor fabrikanten om te gebruiken in hun IoT-oplossingen. Denk aan lampen, sensoren, relais, slimme tussenstekkers en dergelijke. Producten voor eindgebruikers die met honderduizenden, zo niet miljoenen, zijn verkocht. De chip bleek echter ook erg toegankelijk voor hobbyisten, zeker nadat Espressif de SDK vrij gaf, waarna al snel alternatieve firmwares en dergelijke werden ontwikkeld.

We hebben het hier dus niet over een product dat primair is ontwikkeld om in een 'my first schakeling!'-kitje voor brugklasleerlingen gebruikt te worden. Het is juist iets dat 24/7 aan staat en betrouwbaar werkt. De ESP wordt ook gewoon in industriële producten toegepast:

edit: Bij deze kun je de LoRa of GPS-functionaliteit er meteen als optie bij kiezen.

Het staat je uiteraard vrij om iets anders te gebruiken, maar ik ben erg benieuwd naar de kwetsbaarheid die jij ziet :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 07-03-2020 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
Gizz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:47:
[...]

[...]

Hey,

Dacht misschien dat je wel even een update wou, zo niet laat dit dan als potentiële oplossing dienen voor mensen met een soortgelijke vraag.

Ik ben gegaan voor de volgende setup:

* Raspberri Pi 4
* MCP3008 als ADC
* SEN0257 water pressure sensor

Verbinden bleek simpeler als verwacht. Alsook de code; CircuitPython (https://github.com/adafruit/Adafruit_CircuitPython_MCP3xxx/) helpt je immens veel verder.

Hier zat ik dan, een hele hoop raw data in een MariaDB maar geen enkel idee van hoe ik dit leesbaar zou maken. Gelukkig kwam ik Grafana tegen. (https://pimylifeup.com/raspberry-pi-grafana/)
Dit heeft me geholpen het alleszins een stuk leesbaarder te maken en het is ook verschrikkelijk gemakkelijk in setup. Het komt zelfs met een eigen webserver.

Echter dit alles kon ik nog niet op mijn werk toepassen. Nuja, in grote lijnen wel, maar dan had ik nog geen idee wat ons toestel aan het doen was betreffende water.
Ik wist dat onze toestellen de mogelijkheid tot modbus communicatie hebben, echter word dit zeer weinig gebruikt en hebben we er bitter weinig ervaring mee. Ik besloot dan ook dit eens verder te gaan verdiepen en kocht me een USB to RS485 adaptertje.
Deze komt volgende week aan en ben van plan de MinimalModbus plugin te gaan gebruiken om hiermee te communiceren om zo een duidelijk beeld te krijgen van hoe het toestel op het moment van meten is.

Ik moet wel zeggen, heb al immens veel geleerd. Veel meer als op school, haha!
Mijn bezorgdheden leken ook onterecht, ik had namelijk ergens gelezen dat je nog al veel EM-storingen zou krijgen op een Raspberry/Arduino, maar hier heb ik vooralsnog niets van gemerkt. Voorlopig. En anders maar gewoon goed shielden!

Dankje voor alle info tweakers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Ik had ook een tijdje een pressure sensor gemonteerd op m'n koudwaterleiding (ooit eens een probleem met de druk gehad en dan wilde ik die monitorren ;) )
Na een tijdje merkte ik dat de logging de mist in ging, en bij demontage bleek dat die sensor aan het wegroesten was door (vermoedelijk) galvanische corrosie: de sensor was rvs (welke kwaliteit weet ik niet) en was gemonteerd op een messing stuk dat aan m'n koperen koudwaterleidingen hangt

Nu heb ik nog nergens (betaalbare) koperen/messing kunnen vinden, maar wel iets om rekening mee te houden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@LeandroMarceddu Mooi dat je een stuk verder bent gekomen :) Een Raspbery Pi voor deze taak is wel schieten met een kanon op een mug :P maar nu heb je in ieder geval ervaring opgedaan met een Pi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
Gizz schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:16:
@LeandroMarceddu Mooi dat je een stuk verder bent gekomen :) Een Raspbery Pi voor deze taak is wel schieten met een kanon op een mug :P maar nu heb je in ieder geval ervaring opgedaan met een Pi!
Hoezo dat? Kon voor geen betere oplossing wensen:

1) Database oplossing dmv MariaDB
2) Webserver mogelijkheden (en dus ook extern bereikbaar dmv 4G Dongle)
3) Interface mogelijkheden dmv Modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 12:52
LeandroMarceddu schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:07:
[...]

Naja de hoeveelheid power die de pi beschikbaar heeft is in verhouding met een ESP8266/ESP32 gigantisch(ja ook voor deze toepassing ;) ) en je zou dit ongetwijfeld ook met de ESP32 moeten kunnen, echter had het je waarschijnlijk een stuk meer programmeer tijd gekost en was het iet wat moeilijker geweest om te debuggen.

Mooie oplossing zo gemaakt, hou inderdaad zoals eerder genoemd ook de galvanische corrosie in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

LeandroMarceddu schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:07:
[...]

Zoals @jctjepkema aangeeft is een Pi qua processorkracht overdreven voor deze taak. De Pi zal vooral uit z'n neus staan te eten :)

Een ESP heeft ook een ingebouwde webserver, pusht data naar welke externe bron je ook maar wilt. En de ESP32 die ik je eerder aanraadde heeft modbus en is uitbreidbaar met ingebouwde 4G mogelijkheid en/of LoRawan.

Pagina: 1