Bluetooth koptelefoon + chromium = disconnect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:28

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Oké, ik heb een vaag probleem. Sinds een paar dagen heb ik een bluetooth-koptelefoon (Edifier W800bt). Super fijn ding, goed geluid en werkt zoals 't hoort op zowel mijn telefoon als PC, meestal. Op m'n PC werkt het goed in praktisch ieder scenario. Gamen, films, Netflix, Spotify, noem maar op. Maar zodra er audio afgespeeld wordt in Chrome hoor ik niks en kickt Windows de verbinding eruit en sluit de koptelefoon af. In Edge (de oude variant) werken video's wel zoals het hoort. Dus ik dacht, als Edge wel werkt dan update ik naar die nieuwe versie en importeer ik al m'n meuk uit Chrome.

Zelfde issue, dus het ligt (verwacht ik) aan Chromium. Op 't internet vind ik her en der mensen met dezelfde problemen maar echt een oplossing ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb gezocht naar betere of nieuwere BT-drivers maar die zijn er volgens mij niet. Die van Microsoft zelf stammen volgens de Device Manager uit 2006 8)7. Het issue bestaat met zowel een BT-dongle van Trust als van TP Link. Ik heb nog ergens een andere BT-koptelefoon liggen maar die heb ik nog niet getest (zal ik morgen even doen).

Iemand hier die weet waar het aan kan liggen en wat een mogelijke oplossing is?

Edit: als ik Spotify aan heb staan en dán een video start in Chrome werkt het wel. Daarna Spotify pauzeren en niks aan 't handje. Echter, zodra ik een andere video start of het volume in Youtube aanpas heb ik hetzelfde issue. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat de oorzaak hier kan zijn.

Edit2: Windows lijkt te switchen naar iets als ik een video in Chrome open. Ik dan heel even een klein tikje en soort van ruis en daarna niks meer. Alsof ie van device probeert te switchen ofzo (weet niet hoe ik het beter uit kan leggen :+ ) Daarna is het einde verhaal. In het Sound Control Panel heb ik ook twee keer de Edifier staan. Een keer als 'Stereo', dus gewone koptelefoon en een keer als Hands Free AG Audio. Die Stereo-variant is het default device. Bij Recording staat die Hands Free variant ook. Die disablen heeft geen effect. Als ik de Hands Free variant onder het tabje Playback disable heeft het ook geen effect.

Relevante informatie:
Windows 10 (inclusief laatste updates)
TP-Link UB400 Bluetooth 4.0 Nano USB-adapter
Edifier W800BT
Z68A-G45 (B3)

Dongle geprobeerd in USB3.0 en 2.0 (zowel achterkant als front panel). Wat voor model het ding van Trust is geen idee. Die is niet van mij namelijk :+

[ Voor 38% gewijzigd door SomerenV op 07-03-2020 01:44 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BT op je PC/Laptop is meestal geïntegreerd in de WLAN kaart dus wat zegt de leverancier van dát kaartje over de gebruikte driver?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Will_M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 01:13:
BT op je PC/Laptop is meestal geïntegreerd in de WLAN kaart dus wat zegt de leverancier van dat kaartje over de gebruikte driver?
Mijn moederbord heeft geen WLAN (of geïntegreerde BT). Internet is bedraad en TP Link (merk van m'n dongle) zegt 'we hebben geen specifieke W10 drivers omdat Microsoft zelf drivers aanbiedt'. Geen idee hoe het met Trust zit maar ik vermoed hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TP-Link & Trust: SUC-6 :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welk OS gebruik je? Op Linux (zeker de Ubuntu varianten) kan het vaak al schelen als eerst de bluetooth even herstart wordt voordat je een apparaat connect via BT. Dat heb ik in elk geval met Kubuntu 19.10 icm de Bose QuietComfort 35 II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
CH4OS schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 01:21:
Welk OS gebruik je? Op Linux (zeker de Ubuntu varianten) kan het vaak al schelen als eerst de bluetooth even herstart wordt voordat je een apparaat connect via BT. Dat heb ik in elk geval met Kubuntu 19.10 icm de Bose QuietComfort 35 II.
Windows 10 :) Ik zal de eerste post even aanpassen met wat extra info, misschien wel net zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Heb je dit probleem nog opgelost, ik heb exact hetzelfde probleem met dezelfde koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Tafkar schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:31:
Heb je dit probleem nog opgelost, ik heb exact hetzelfde probleem met dezelfde koptelefoon.
Nope, probleem is er nog steeds. Soms werkt het en soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

SomerenV schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Nope, probleem is er nog steeds. Soms werkt het en soms niet.
Youtube doet het alleen in FireFox, in alle andere browsers gaat het fout. Erg lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudey24
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-12-2023
Ik heb niet veel nuttigs om toe te voegen aan dit topic anders dan dat ik exact hetzelfde probleem heb met dezelfde koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Helpt het als je alle services uitvinkt behalve Audio Sink en Remote Control onder Devices and Printers -> Properties van je koptelefoon -> Services.
Hierdoor werkt bepaalde functionaliteit wellicht niet meer (microfoon bijv), maar het geeft wellicht wat meer duidelijkheid over de oorzaak van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudey24
De vier onderstaande opties stonden allemaal aangevinkt, maar na het uitschakelen van "Handsfree Telephony" en "Remotely Controllable Device" blijft het probleem met Chromium zich voordoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVQjAI7zfv_XEUBUxNy1vc4VIPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DxPal5AQOrwrZdofYGDVZGez.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudey24
Ik heb zojuist verder gezocht naar wat mogelijke oplossingen, maar geen succes.

Op sommige forums staat de suggestie om Flash uit te schakelen (chrome://settings/content/flash), maar dit heeft mij niet geholpen.

Anderen zeggen dat het resetten van de "advanced sound settings" van Windows een oplossing biedt, maar deze settings stonden bij mij al op de defaults, en de reset hielp niet. (Ik vermoed dat deze mensen simpelweg gewoon niet de juiste output device geselecteerd hadden, of misschien hun Bluetooth volume op 0 hadden staan.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIwhN_VjyaRXhSyZAP3gkwa9QsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/knglijO4SZUSib18C5gIH7VD.png?f=fotoalbum_large

Tenslotte had ik nog een Google Chrome Help thread gevonden uit februari 2020 door iemand die ook een Edifier W800BT heeft, de "oplossing" is om een oude versie van Chrome te installeren. https://support.google.com/chrome/thread/28481618

Ik wil nog even aan dit thread toevoegen dat, in tegenstelling tot de topic starter, mijn moederbord wél WLAN en geïntegreerde Bluetooth heeft. ik maak dus geen gebruik van een TP-Link of Trust dongle. Ik denk niet dat de dongles iets te maken hebben met het probleem. Ik heb sterk het vermoeden dat het probleem te maken heeft met de headphones in kwestie, Edifier W800BT.

[ Voor 3% gewijzigd door Rudey24 op 09-07-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kpt. Sputnik
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Mijn vriendin heeft dezelfde headset en ook al een tijdje last van ditzelfde probleem, maar daarbij moet ik toevoegen dat zij gratis Spotify gebruikt en zodra er een commercial start wordt haar koptelefoon ook ontkoppeld (is ook een manier om onder de reclame vandaan te komen :+ ).
Het issue speelt zowel op een Surface 3 als een HP Elitebook 2540p, beiden op Windows 10 (respectievelijk 20H2 en 20H1).

In eerste instantie had ik het een soort van werkend gekregen door in apparaatbeheer in het tabblad "Energiebeheer" van de bluutoothadapter aan te geven dat de computer het apparaat niet mag uitschakelen om energie te besparen. Deze optie is echter verdwenen (mogelijke na een update) waardoor het euvel nu weer terug is.

Na wat Googlespeurwerk kwam ik uit op het bekijken van de logboeken. Een fout die regelmatig terugkwam, op het moment dat de headset werd ontkoppeld, is BTHUSB event-ID 34. Dit blijkt aan te geven dat "Low Energy-controllerstatus" niet wordt ondersteund. Maar dit brengt mij nog niet verder naar de oplossing.

In de laatste post van @Rudey24 staat de suggestie om flash uit te schakelen, maar ik vermoed dat dat weinig uit zal halen aangezien Spotify naar mijn weten gebruikt maakt van HTML5. Zou daar een mogelijkheid in zitten?

Op dit moment kom ik ook niet verder. Zijn er nog suggesties van medetweakers die hier meer kennis van hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Even een kick want blijkbaar is er een oplossing en die werkt vooralsnog (typ ik terwijl ik muziek aan het luisteren ben op Youtube in Edge). Deze video bevat uitleg en een linkje met de benodigde bestanden. Wel Spaans maar goed te volgen. Hier werkte de BT van de PC overigens niet meer na de installatie van de twee programma's, dus die zul je naderhand moeten deinstalleren (daarna werkt het weer automatisch). BT heb je tijdens de FW-update niet nodig.

Een beetje een omslachtig proces, maar het lijkt te werken gelukkig. Geen idee hoe ik ineens op het idee kwam te kijken of het nog op te lossen was :+

@Tafkar @Rudey24 @Kpt. Sputnik

Pagina: 1