Kosten dakpannen vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer21
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-05 21:40
Ik ben benieuwd naar of er mede tweakers zijn met ervaringen met het laten vervangen van dakpannen en specifiek de kosten hiervan.

Ons dak is zo'n 170m2 en daar liggen nu betonnen sneldek dakpannen op uit 1996 die einde levensduur beginnen te raken. Ze zijn flink poreus geworden waardoor vocht doorslaat en brokkelen her en der af.

Ik heb een offerte opgevraagd voor het vervangen van de dakpannen voor nieuwe keramische pannen. De kosten komen neer op zo'n 16.300 euro, incl. btw, nokvorsten, randpannen, afvoer van de oude pannen, al het benodigde steigerwerk en tot maximaal 20m panlat vervangen. Effectief is dit dus zo'n 96 euro per m2.

Deze prijs is een stuk hoger dan ik verwacht had. Het bedrijf komt wel deskundig en netjes over. Op internet zie ik prijzen rond de 60 tot 75 euro per m2 langskomen. Nu kan ik niet inschatten hoe reëel dit soort kluswebsites zijn. Ik ben dus erg benieuwd naar wat jullie van een dergelijke offerte vinden en wat jullie ervaringen zijn met dit onderwerp.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat lijkt wel erg prijzig inderdaad. Mijn pa heeft net de dakpannen van zijn dakkapelen laten vervangen en die was 1750 kwijt voor de dakpannen en plaatsing. Alleen de randpannen hadden ze daar laten zitten, die waren nog prima.

Dat was wel maar 25 m3.

Dat was dan wel uitgevoerd door een dakdekker die ik toevallig via via ken. Een aannemer wilde 3000+ hebben. Zou nog even doorshoppen dus :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat ligt vooral aan keuze van pannen.. stuksprijs momenteel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Vraag sowieso nog ergens anders een offerte op. Komt de huidige offerte van een bedrijf in de buurt, of een willekeurig bedrijf welke je op Google hebt gevonden?

Ook kan ik mij voorstellen dat het dak van de buren dus even oud is, samen iets organiseren zorgt ook weer voor een korting.

Los daarvan; vraag en aanbod is momenteel de reden van absurde tarieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
let ook op wat je vraagt, in de pan soorten zitten hele grote prijsverschillen. bij sommige pannen zijn de speciale delen (hoekpannen, halve pannen, nokvorsten) schreeuwend duur.
Kleine pannen zijn ook duur, hoe minder pannen in een m2 hoe goedkoper het doorgaans is. (moet wel passen met de panlatten natuurlijk)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 06-03-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer21
Bedankt voor alle reacties al zo snel! Om jullie vragen te beantwoorden:

- Ik heb keramische pannen gevraagd die het formaat hebben van een betonpan zodat niet heel de dakconstructie aangepast hoeft te worden zolang er niks mis mee is. De dakpannen zie ik online incl. Btw voor 1,75 per stuk. Uitgaande van 10 per m2 is dat zo'n 3000 euro aan pannen. Nokvorsten en randpannen weet ik dan niet, maar laat dat 1000 euro zijn dan is het bij elkaar 4000 euro materiaal.

- Het is een bedrijf in de buurt, dat vind ik zelf altijd wel prettig, maar ja als het zo duur wordt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:05
Reken maar eens uit hoeveel kuub beton er van het dak af komt. Daar gaan ook wel een paar containers naar de stort. Steigers, manuren, dingen pas maken, het gaat dan hard.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:20
uit 96 en al slecht?, die van mij zijn van 89 en zien er niet slecht uit, wat mos. Ik hoorde van iemand die op betonpannen geen zonnepanelen wilde leggen omdat ze te oud zouden zijn. Als je dan toch pannen vervangt, dakplaten met 15 cm isolatie erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:26
Señor Sjon schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:39:
Reken maar eens uit hoeveel kuub beton er van het dak af komt. Daar gaan ook wel een paar containers naar de stort. Steigers, manuren, dingen pas maken, het gaat dan hard.
Schoon puin afvoeren kost geen drol, meer dan 500 voor afvoeren zijn ze echt niet kwijt, ik denk eerder de helft.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Reken je niet wat te krap met 10 pannen per vierkante meter? Ik zie veel 12-16
Señor Sjon schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:39:
Paar containers? Neem je dan de kleinste ofzo? Als je een 20 kuuber pakt ben je in 1x klaar. (Of althans bijna.)

En dat is inderdaad <500 euro.

Je kunt ze ook allemaal in de kruipruimte zetten. Ieder z'n ding he.

Wat voor dakvlakken zijn het? En hoe hoog?

Kan me voorstellen dat met het een kruisnok een stukkie duurder wordt dan twee rechte vlakken.

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-03-2020 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien een stomme opmerking maar toch maar even: 170 M2 klinkt nou niet echt als een simpel dak van een simpele tussenwoning / rijtjeshuis en dus zullen er o.a. wat extra 'hoekpannen' noodzakelijk zijn?

€13,5K klinkt dan wel als een heel groot bedrag maar: Wat voor een woning (én dak) praten we hier over?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:25
Misschien kan je nog wat besparen door geen container te nemen maar aanhanger regelen en naar de milieu straat brengen vaak heb je aantal gratis beurten ( toch in de buurt waar ik woon)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ppatrick schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 01:14:
Misschien kan je nog wat besparen door geen container te nemen maar aanhanger regelen en naar de milieu straat brengen vaak heb je aantal gratis beurten ( toch in de buurt waar ik woon)
Dat lijkt mij veel gedoe voor een beetje geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Paar jaar terug bij vriend van me zo gedaan op halve zaterdag 400 euro bespaart. Door de oude pannen met wat vrienden eraf te halen is de prijs ook naar beneden gegaan kan je ook naar kijken of dat optie voor jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ppatrick schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 01:26:
Paar jaar terug bij vriend van me zo gedaan op halve zaterdag 400 euro bespaart. Door de oude pannen met wat vrienden eraf te halen is de prijs ook naar beneden gegaan kan je ook naar kijken of dat optie voor jou is.
Ja, 400 euro als je benzine, huur aanhanger etc. allemaal niet meerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Aanhanger was geleend en de benzine kan je 20 euro voor afhalen als kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:12
kabeltjekabel schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 01:32:
[...]

Ja, 400 euro als je benzine, huur aanhanger etc. allemaal niet meerekend.
Zelfs al zou het 'maar' €300, of zelfs €200 zijn, voor een dagje zelf klussen lijkt me dat een prima besparing en dus geen gekke tip van ppatrick.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hahn schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 01:38:
[...]

Zelfs al zou het 'maar' €300, of zelfs €200 zijn, voor een dagje zelf klussen lijkt me dat een prima besparing en dus geen gekke tip van ppatrick.
Klopt. Moet je wel net een gemeente hebben waar je dat gratis mag brengen. Hier is het een vast bedrag tot x kuub / kg, dus voordeel voor mensen met BE rijbewijs en dito aanhanger zeg maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 01:38:
[...]

Absoluut, maar we hebben het hier wel over werken op hoogte zonder valbeveiliging... Dat is wel een puntje dat mee moet worden genomen, voordat TS straks in de ziektewet zit omdat hij een paar honderd euro wilde besparen en daarbij van het dak is gevallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:19

Superflip

*pwiet*

Ik vind de prijzen van daken zo moeilijk te vergelijken. Veel hangt ook af van de complexiteit van je dak, daar hebben we juist nog geen informatie over meegekregen.

Wij zijn op dit moment ook met offertes voor de vervanging van ons dak.
Die eerste offerte is alvast binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRCl621D0wWnnyEaeVhHl8cDL7c=/f/image/Yc9RoFZ6BR55mWLL3YcRj1iq.jpg

8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat je offerte wel een beetje marktconform is eerlijk gezegd. Ik heb vorig jaar ook bezig geweest met offertes voor hetzelfde (wel veel kleiner dak). Ik schrok me een ongeluk. kwam ook neer op 14.000 euro voor keramische pannen (120m2 simpel dak, 2 onder 1 kap). Sommige offertes waren zelfs hoger.
Richt je ook niet te veel op de kosten specificatie, maar op het totaalbedrag. Bij mij hadden ze 2x de BTW voor de pannen geteld bijvoorbeeld. 8)7 Als je een raming maakt van de kosten (materialen, puinafvoer, steiger) gaat er zeker 60% naar werkloon + winst.

Bouwvakkers zijn schaars, en er is werk genoeg. Dat drijft de prijzen op.

nog even als toevoeging, mijn buurman is akkoord gegaan, ik niet. zijn kant vervangen door een stelletje stunters. Alles met ladders vervangen! Goot scheef, aanvankelijk lekkages. Drama. Blij dat ik ze niet over de vloer heb gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door AtomicShockwave op 07-03-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer21
Het valt mij ook tegen hoe snel deze pannen al slecht zijn geworden, had ik niet verwacht en ook niet goed op gelet toen ik het huis een paar jaar geleden kocht. Er ligt een vrij onbekende en kwalitatief slechte Belgische betonpan op. Formeel wordt weleens minimaal 25 jaar voor betonnen pannen gezegd, dus daar zit ik dan bijna aan (Ik kan er dus niks mee qua slecht product). In de praktijk gaat het echter vaak veel langer mee.

De vorm van het dak is niet heel complex maar het oppervlak is heel groot omdat het van voren gezien een vrij steile en hoge punt is die aan 1 zijde ook tot ongeveer onderaan de 1ste verdieping doorloopt en aan de andere zijde voor een groot deel tot bovenaan de 1ste verdieping loopt. Aan die kant van het huis waar het dak hoog eindigt loopt het over een deel wel weer een stuk lager door omdat daar een garage aan het huis zit. Het is wel een groter vrijstaand huis, dus bij elkaar een flink oppervlak dak, maar van alle kanten goed bereikbaar. (Als iemand een plaatje nodig heeft dan stuur ik wel even een streetview link via een berichtje, gaat wat ver om dat zo online te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:19

Superflip

*pwiet*

Als je tengellatten goed zijn, dan liggen die pannen er best snel op als je niet teveel onderbrekingen hebt (dakramen, schoorstenen, knikken). Dus de grootste kostenpost (arbeidstijd) zou mee moeten vallen. Meerdere offertes opvragen loont zeker. Vraag zeker eens rond in de buurt of bij collega's.

Kan je misschien zeggen welke betonpan er nu op ligt, meestal zit er op die pannen 25-30 jaar garantie op het goed functioneren van de pan, dus mits wat moeite kan je hier nog gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 11:18
Vraag hoe dan ook meerdere offertes op.

Wij zijn bezig met plannen voor de bouw van een garage samen met onze buren.

Offerte 1; 29.500 euro (incl. BTW / incl. afvoer oprit/schutting)
Offerte 2; 19.500 euro (incl. BTW / excl. afvoer oprit/schutting)

Hierbij is de afwerking/materiaalgebruik gelijk(waardig).

Nu weet ik nog niet wat er bij offerte 2 aan afvoer kosten bij zouden komen maar voor 10K breng ik het zelf wel naar de stort :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:15

VW-Arjan

★★★★★

Heb het zelf gedaan bij mijn vorige huis.
Weet even niet meer hoeveel m2 maar was een jaren 30 rijtjeshuis van 5 meter breed.
Aan de achterzijde een dakkapel.
Heb de panlatten en een aantal tengels moeten vervangen en er meteen folie onder gedaan. Was incl Nokvorsten een een rij 3/4 pannen ongeveer 3000€ aan kwijt. Dat was incl huur van een bouwlift voor een week.
Een steiger kon ik gebruiken van een bekende.

Afvoer oude pannen heb ik met 3 ritjes auto zonde kar gedaan en kostte me 3 knippen op de kaart bij de stort (van de 24 per jaar) en verder niks hoeven betalen.
Is wel een lekkere klus dakpanen kapot smijten op de stort 😄

Ik vond het wel een leuke klus om zelf te doen. Is ook echt niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:22
Pannen moeten makkelijk 40 jaar meegaan. Bijzonder dat ze al slecht zijn...
Ga je ook meteen de boel laten isoleren dan of pv leggen? Dit is dan wel het moment vooral bij een woning uit 96.
Ga sowieso voor keramische pannen. Zonder uitsplitsing in kosten is het moeilijk wat van een offerte te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 22:39
Onze woning uit 94 heeft ook betonpannen. Van die zware. Ik denk er niet aan voorlopig deze te vervangen. Waarop baseer je dat ze slecht zijn? Heb je al een deskundige (bouwkundig inspecteur voor hypotheken oid) een oordeel laten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:28
Ik weet niet of je dakpannen nog te redden zijn, maar je kan ze laten reinigen en opnieuw laten coaten: https://www.mijn-dakdekker.nl/dakpannen/betonnen-dakpannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer21
Superflip schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:24:
Kan je misschien zeggen welke betonpan er nu op ligt, meestal zit er op die pannen 25-30 jaar garantie op het goed functioneren van de pan, dus mits wat moeite kan je hier nog gebruik van maken.
Geen idee, onderop staat de naam van een belgische fabrikant "VCR Van Cauwenbergh Rumst Belgium". Als ik op internet kijk is dat bedrijf in 2011 failliet gegaan.Dus garantie zal er wel niet meer op zitten.
VW-Arjan schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:59:
Heb het zelf gedaan bij mijn vorige huis.
Knap dat je dat hebt gedaan en durft. Ik heb al moeite met de ramen lappen op 1 hoog dus dat wordt hem niet voor mij.
A4-tje schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:09:
Ga je ook meteen de boel laten isoleren dan of pv leggen? Dit is dan wel het moment vooral bij een woning uit 96.
Ga sowieso voor keramische pannen. Zonder uitsplitsing in kosten is het moeilijk wat van een offerte te vinden.
Inderdaad worden het zeker keramische pannen. Het dak is al geisoleerd. Ik denk niet dat er qua constructiedikte zomaar dikkere isolatie aan te brengen is. PV ga ik pas aanbrengen zodra thuisaccu's interessant geprijst beschikbaar komen, met het afschaffen van de salderingsregeling kom ik met een goede installatie met LG panelen op een zeer lange terugverdientijd, en dan moet er niks kapot gaan.
De offerte die ik heb gekregen staan de kosten ook niet op uitgesplitst. Het werk staat omschreven en er staat een totaalprijs daarvoor genoemd.
pennywiser schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:38:
Onze woning uit 94 heeft ook betonpannen. Van die zware. Ik denk er niet aan voorlopig deze te vervangen. Waarop baseer je dat ze slecht zijn? Heb je al een deskundige (bouwkundig inspecteur voor hypotheken oid) een oordeel laten geven?
Er zijn er al een aantal afgebrokkeld en gebroken, plus ze zijn erg poreus waardoor ze volzuigen met water en er als het hard genoeg regent er vocht doorslaat. Hierdoor heb ik op zolder her en der kleine vochtplekjes gevonden. Ook kun je als je pannen omhoog schuift op de isolatiepanelen zien dat er her en der kleine druipers water over de isolatie hebben gelopen in het recente verleden. Het is inderdaad maar wat je einde levensduur vind, maar ik wil de grootste ellende (grotere lekkages en meer brekende pannen) ook een beetje voor zijn.
fastedje schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:22:
Ik weet niet of je dakpannen nog te redden zijn, maar je kan ze laten reinigen en opnieuw laten coaten: https://www.mijn-dakdekker.nl/dakpannen/betonnen-dakpannen
Dank voor de tip, ga ik lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je nieuwe keramische pannen wil in een zwarte kleur ga dan wel voor pannen met kleur op een donkere scherf.

Ik heb overigens met een paar kameraden ook wel eens een dak volgelegd met nieuwe pannen. Prima zelf te doen zolang je geen hoogtevrees hebt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:39
Vergeet in ieder geval niet de haken bij het zelf doen.
Haken dambordgewijs aanbrengen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:20
Engineer21 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:32:

Er zijn er al een aantal afgebrokkeld en gebroken, plus ze zijn erg poreus waardoor ze volzuigen met water en er als het hard genoeg regent er vocht doorslaat. Hierdoor heb ik op zolder her en der kleine vochtplekjes gevonden. Ook kun je als je pannen omhoog schuift op de isolatiepanelen zien dat er her en der kleine druipers water over de isolatie hebben gelopen in het recente verleden. Het is inderdaad maar wat je einde levensduur vind, maar ik wil de grootste ellende (grotere lekkages en meer brekende pannen) ook een beetje voor zijn.
[...]
Water sporen onder de pannen kan ook gewoon van condens zijn wat erin sommige omstandigheden afvalt. Ik heb in 30 jaar één keer een lekkage gehad, van sneeuw wat er onder gewaaid was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 22:39
pauldaytona schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:56:
[...]

Water sporen onder de pannen kan ook gewoon van condens zijn wat erin sommige omstandigheden afvalt. Ik heb in 30 jaar één keer een lekkage gehad, van sneeuw wat er onder gewaaid was.
Dit, of lood wat opnieuw aangetikt moet worden. Ik zou zelf een bouwkundige keuring het eindoordeel laten geven voordat ik zoveel uitgaf.
Pagina: 1