Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-08-2024
Hoi!

Sorry als dit niet de goede plek is om te posten, op het Tweakers forum zit ik niet zo veel.

Ik heb van een mede-Tweaker een Z87 MPOWER MAX overgenomen voor wat leuk overclocken in de toekomst met een 4770K en 4790K, en toen hij aankwam merkte ik iets op. Er miste een condensator... zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYj57N5nTthY7iMdgD3N4bU6Nhg=/800x/filters:strip_icc()/f/image/8czmLHuWr6fooy7W7C0gWVNP.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag, zal dit een gigantisch probleem opleveren voor de werking van het bord en/of de overclock potentie? Ik ben best wel een novice in elektrotechniek stuff. Zover mijn kennis gaat kan, afhankelijk van wat de condensator doet, wel of geen problemen opleveren.

Is het wijs om een nieuwe te solderen? Mijn broertje doet een elektrotechniek opleiding en zei dat hij het wel voor elkaar zou kunnen krijgen. Dus ik heb in ieder geval iemand om me heen die het voor me zou kunnen regelen. Dan zit ik met probleem twee; welke condensator moet er op? Ik snap nog net wel dat je niet iedere condensator op een bord kan doen anders gaat het bord kortsluiten. Weet iemand toevallig welke condensator hier op hoort? Zo ja, waar ik die kan kopen? Kan ik die van iemand hier kopen? Hier is nog een foto te zien van een condensator up close:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRecT2Lnevy906gyuXAlKbq6dnY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Rf3jaNn19dcilhH4h6gyscLt.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de support!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:34

Wokschotel

Op 6 wielen

En wat zei die mede-tweaker toen je dit liet zien? Of wist je dat er een defect aan het board zat?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
Wokschotel schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:05:
En wat zei die mede-tweaker toen je dit liet zien? Of wist je dat er een defect aan het board zat?
Ben nu in gesprek met hem er over. Hij wist het niet. Ik heb het zelf ook over het hoofd gezien. Het was wel te zien op de foto. Maargoed er stond goede staat dus ik heb eigenlijk niet echt specifiek naar gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

'n rijtje met condensatoren om dipjes/pieken op te vangen voor je PCIe voeding of wellicht filter voor die audiochip daaronder?

Meestal niet zo'n probleem, het kan waarschijnlijk prima zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 20:54

Ron

soms laten fabrikanten pads ook unpopulated. In dit geval lijkt de condensator echter met geweld van het bord gerukt. Zoals anderen al aangeven hoeft dit niet noodzakelijkerwijs een probleem te zijn.

de markings op de condensatoren zeggen me niet heel veel, dus wat je kan doen is één condensator lossolderen en doormeten met een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
Accretion schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:09:
'n rijtje met condensatoren om dipjes/pieken op te vangen voor je PCIe voeding of wellicht filter voor die audiochip daaronder?

Meestal niet zo'n probleem, het kan waarschijnlijk prima zo werken.
Ja daar ging ik dus ook van uit. Maar aangezien ik hier echt vrij weinig verstand van heb hoop ik meningen te krijgen van mensen die het wel wat beter weten haha

Filter van audiochip zou eigenlijk ideaal zijn. Die ga ik toch niet nodig hebben. En de dipjes en pieken van PCIe voeding dat je noemde, heeft dat uberhaupt dan effect op overclocking potentie wanneer je een videokaart gebruikt die de PCIe slot niet voor voeding gebruikt? Oftewel een kaart die gewoon een psu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
Ron schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:16:
soms laten fabrikanten pads ook unpopulated. In dit geval lijkt de condensator echter met geweld van het bord gerukt.
Of het met geweld van het bord gerukt is, is dan vraag twee. Tweaker in kwestie komt over als een eerlijk persoon dus ik denk dat hij het me gemeld zou hebben. En ik dacht inderdaad ook: het hoort zo unpopulated te zijn, maar na het opzoeken van foto's was dat het niet geval.
de markings op de condensatoren zeggen me niet heel veel, dus wat je kan doen is één condensator lossolderen en doormeten met een multimeter.
Ja dat zou ik dan aan mijn broertje moeten overlaten hehe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 10:52

auto660

1991 240 GL Brick

Caps op die plek op het bord moeten het nog wel eens ontgelden bij het monteren of demonteren van een (video)kaart. Dan blijft de IO bracket nog wel eens achter een componentje hangen als je niet goed oplet. Met een beetje kracht druk je er dan zo een condensatortje vanaf, dat zie ik soms ook wel eens voorbij komen op oudere borden.

Het goede nieuws is dat het 95% zeker condensatoren zijn voor het audio gedeelte op het bord en dat ze dus helemaal niet van belang zijn voor het verdere functioneren van het bord. Ook zie ik dat er meerdere gemonteerd zijn, dat zie je wel vaker bij het audio gedeelte op moederborden. Dan heb je er nog een aantal over die het werk alsnog zullen doen, maar niet zo goed als dat ze er allemaal op zitten. Zo heb ik een ouder socket 775 overclock bord liggen welke daar surface mount caps had, met de nadruk op had. Die werkt nog prima maar het hele groepje van 6 caps daar is er gewoon vanaf gevallen.

TL;DR
Is het erg voor het overclocken? Nee
Kun je mogelijk problemen krijgen met de geluidskaart op het bord? Ja
Is het makkelijk te fixen? Zeker wel ja

[ Voor 5% gewijzigd door auto660 op 06-03-2020 19:28 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-10 18:54

voz

De echte kenner

Kans is inderdaad groot dat het voor audiofilter is. Ik zou de pinnetjes eraf solderen voor de zekerheid om te zorgen dat je daar geen kortsluiting mee kunt maken, en dan gewoon kijken of het werkt.

Maar als je broertje het makkelijk kan fixen, waarom niet? Gezien alle elco's er omheen hetzelfde zijn, zal dit ook wel een gelijk type zijn (volgens mij 10uF, 16V als ik me niet vergis).

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GoldMercy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:19:
[...]

Of het met geweld van het bord gerukt is, is dan vraag twee. Tweaker in kwestie komt over als een eerlijk persoon dus ik denk dat hij het me gemeld zou hebben. En ik dacht inderdaad ook: het hoort zo unpopulated te zijn, maar na het opzoeken van foto's was dat het niet geval.

[...]

Ja dat zou ik dan aan mijn broertje moeten overlaten hehe..
Je zou toch bijna gaan denken dat daar 'iets' mist en dat 't niet bedoeld is als 'leeg' ...? (M3S 101 1C / Audio).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Jn6njTzCgvA00oARRqd7eokBGY=/234x176/f/image/uvVIBzkipo1nS7agd8RYM6fb.png?f=fotoalbum_medium

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
auto660 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:27:
Caps op die plek op het bord moeten het nog wel eens ontgelden bij het monteren of demonteren van een (video)kaart. Dan blijft de IO bracket nog wel eens achter een componentje hangen als je niet goed oplet. Met een beetje kracht druk je er dan zo een condensatortje vanaf, dat zie ik soms ook wel eens voorbij komen op oudere borden.
Kan me inderdaad voorstellen dat zoiets de oorzaak kan wezen.
Het goede nieuws is dat het 95% zeker condensatoren zijn voor het audio gedeelte op het bord en dat ze dus helemaal niet van belang zijn voor het verdere functioneren van het bord. Ook zie ik dat er meerdere gemonteerd zijn, dat zie je wel vaker bij het audio gedeelte op moederborden. Zo heb ik een ouder socket 775 overclock bord liggen welke daar surface mount caps had, met de nadruk op had. Die werkt nog prima maar het hele groepje van 6 caps daar is er gewoon vanaf gevallen.
Ja daar dacht ik inderdaad ook aan dat het voor het audio gedeelte zou zijn. Het belangrijkste voor mij zou potentiële CPU en GPU overclock zijn. Dat bord werkte ook nog prima nadat de caps eraf gevallen zijn? :')
TL;DR
Is het erg voor het overclocken? Nee
Kun je mogelijk problemen krijgen met de geluidskaart op het bord? Ja
Is het makkelijk te fixen? Zeker wel ja
Vraag 1: Dat zou mooi zijn. Voor CPU en GPU
Vraag 2: Daar kan ik niet veel om geven
Vraag 3: Dat is mooi want ik heb gelukkig iemand in de buurt die dat kan, mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
Will_M schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:29:
[...]

Je zou toch bijna gaan denken dat daar 'iets' mist en dat 't niet bedoeld is al 'leeg' ...? (M3S 101 1C / Audio).

[Afbeelding]
Je bedoelt dat die witte streep naast dat M3S 101 1C Audio hoort te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
voz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:28:
Kans is inderdaad groot dat het voor audiofilter is. Ik zou de pinnetjes eraf solderen voor de zekerheid om te zorgen dat je daar geen kortsluiting mee kunt maken, en dan gewoon kijken of het werkt.
Sorry voor eventueel een domme vraag, maar hoe zouden die pinnetjes nu nog voor kortsluiting kunnen zorgen? Ze staan namelijk niet in contact met andere componenten. In mijn ogen zou het goed moeten zijn zolang ze niks anders aanraken.
Maar als je broertje het makkelijk kan fixen, waarom niet? Gezien alle elco's er omheen hetzelfde zijn, zal dit ook wel een gelijk type zijn (volgens mij 10uF, 16V als ik me niet vergis).
Enige waar ik me hier zorgen over maak is dat ik een verkeerde condensator koop en het bord voor goed kapot maak hehe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

GoldMercy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:31:
[...]

Kan me inderdaad voorstellen dat zoiets de oorzaak kan wezen.

[...]

Ja daar dacht ik inderdaad ook aan dat het voor het audio gedeelte zou zijn. Het belangrijkste voor mij zou potentiële CPU en GPU overclock zijn. Dat bord werkte ook nog prima nadat de caps eraf gevallen zijn? :')

[...]

Vraag 1: Dat zou mooi zijn. Voor CPU en GPU
Vraag 2: Daar kan ik niet veel om geven
Vraag 3: Dat is mooi want ik heb gelukkig iemand in de buurt die dat kan, mocht het nodig zijn.
Met het bord, een Gigabyte X48-DQ6, heb ik nog lekker op de single stage hard staan clocken. Het audio gedeelte zet ik dan standaard uit in de BIOS dus dat heb ik nooit getest. Prima bordje verder. :) Ik zou het verder raar vinden als één cap voor je audio je overclock potentie aantast. Als het een cap was van de vcore filtering dan had het wel een negatieve invloed waarschijnlijk, maar deze cap heeft hoogstwaarschijnlijk niks met je cpu en gpu te maken.

EDIT:
Ik zou trouwens verder de condensator niet vervangen, gewoon eevn de metalen stukjes van elkaar weg buigen of ze afknippen. Deze nieuwe borden hebben loodvrij soldeer en een vrij dikke PCB waardoor het solderen wel een klusje is. Voor een niet-cruciale cap zou het mij het risico en de moeite niet waard zijn. Vooral omdat de andere 7 caps daar waarschijnlijk alsnog meer dan voldoende zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door auto660 op 06-03-2020 19:39 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-10 18:54

voz

De echte kenner

GoldMercy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:35:
[...]

Sorry voor eventueel een domme vraag, maar hoe zouden die pinnetjes nu nog voor kortsluiting kunnen zorgen? Ze staan namelijk niet in contact met andere componenten. In mijn ogen zou het goed moeten zijn zolang ze niks anders aanraken.
Ze zullen zeker niet spontaan naar elkaar toe buigen om kortsluiting te gaan maken, maar het is niet onmogelijk dat je er, bv bij monteren videokaart, tegenaan tikt waardoor ze wel sluiting maken.
[...]

Enige waar ik me hier zorgen over maak is dat ik een verkeerde condensator koop en het bord voor goed kapot maak hehe..
Dat zal wel loslopen. Maar zoals meer hier al aangeven, gewoon zo laten. Als er geen probleem is hoef je het ook niet op te lossen. Oftewel, als het bord verder werkt, niets meer aan doen.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
voz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:46:
Ze zullen zeker niet spontaan naar elkaar toe buigen om kortsluiting te gaan maken, maar het is niet onmogelijk dat je er, bv bij monteren videokaart, tegenaan tikt waardoor ze wel sluiting maken.
Duidelijk. In ieder geval bedankt voor de reactie! Volgende week zondag kan ik op zijn vroegst testen jammer genoeg dus het zal nog even duren voordat ik zeker weet of er iets mis is, maar ik geloof het wel. Van wat ik begrijp als het al kwaad kan, zal het hooguit de audiochip zijn. Wat me echt gestolen kan worden.
Dat zal wel loslopen. Maar zoals meer hier al aangeven, gewoon zo laten. Als er geen probleem is hoef je het ook niet op te lossen. Oftewel, als het bord verder werkt, niets meer aan doen.
Zeker het advies wat ik ga opvolgen. In ieder geval bedankt! Dit is echt heel ver outside my area of expertise. Ookal hou ik me juist heel veel bezig met pc hardware enzo _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
auto660 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:37:
Met het bord, een Gigabyte X48-DQ6, heb ik nog lekker op de single stage hard staan clocken. Het audio gedeelte zet ik dan standaard uit in de BIOS dus dat heb ik nooit getest. Prima bordje verder. :) Ik zou het verder raar vinden als één cap voor je audio je overclock potentie aantast. Als het een cap was van de vcore filtering dan had het wel een negatieve invloed waarschijnlijk, maar deze cap heeft hoogstwaarschijnlijk niks met je cpu en gpu te maken.
Het lijkt me toch leuk om met zo'n oud platform als X48 of X58 te clocken.. zelf ben ik was echt bezig geweest met een 4790K, toen 7700K en nu een 9940X. Maar dat legacy heeft toch ook wel wat.
EDIT:
Ik zou trouwens verder de condensator niet vervangen, gewoon eevn de metalen stukjes van elkaar weg buigen of ze afknippen. Deze nieuwe borden hebben loodvrij soldeer en een vrij dikke PCB waardoor het solderen wel een klusje is. Voor een niet-cruciale cap zou het mij het risico en de moeite niet waard zijn. Vooral omdat de andere 7 caps daar waarschijnlijk alsnog meer dan voldoende zijn.
Inderdaad het advies wat ik ga opvolgen. Elektrotechniek is echt niet mijn ding qua expertise ondanks dat ik me wel veel bezig hou met pc hardware enzo. In ieder geval super bedankt voor de support en informatie :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

GoldMercy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:53:
[...]

Het lijkt me toch leuk om met zo'n oud platform als X48 of X58 te clocken.. zelf ben ik was echt bezig geweest met een 4790K, toen 7700K en nu een 9940X. Maar dat legacy heeft toch ook wel wat.

[...]

Inderdaad het advies wat ik ga opvolgen. Elektrotechniek is echt niet mijn ding qua expertise ondanks dat ik me wel veel bezig hou met pc hardware enzo. In ieder geval super bedankt voor de support en informatie :) _/-\o_
Ik heb trouwens nog geen ervaring met AMD overclocken, maar de legacy platformen zoals 478, 775 en 1366 heb ik wel gehad. Vooral 775 is wel mooi om op te beginnen, daar heb je zoveel cpu's en hardware voor dat je het jezelf zo makkelijk (pentium 4) of moeilijk (core 2 quad) mogelijk kan maken. Ook kost dit spul helemaal niks meer, als er wat stuk gaat dan maakt het niet zo heel veel uit. CPU's voor minder dan een euro per stuk? Op 775 heb je het. ;)

Zo was ik laatst ook even lekker bezig met een oude Pentium 4:
https://hwbot.org/submiss...hz_(prescott)_25sec_875ms

Gewoon lekker doen wat je leuk vind en je daarover ook goed inlezen. Dan leer je het zo vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
auto660 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:58:

Ik heb trouwens nog geen ervaring met AMD overclocken,
FX staat nog op mijn lijstje. Ook graag een keer een goeie 1600 AF vinden en dan 3DMark beklimmen met videokaarten. 3DMark vindt ik heel leuk om in te zitten.
Ook kost dit spul helemaal niks meer, als er wat stuk gaat dan maakt het niet zo heel veel uit. CPU's voor minder dan een euro per stuk? Op 775 heb je het. ;)
Misschien toch binnenkort maar is rondkijken op forums over dit platform :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoldMercy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:53:
[...]

X48 "zo oud"? :P Trigger :+

* dion_b verschuift een paar jumpertjes en laat z'n Am5x86 op 3x50MHz ipv 4x 33MHz draaien :7
En dat noem ik nog niet eens echt oud, vanochtend nog op Marktplaats gereagerd op een systeem uit 1983 die ik mogelijk voor onderdelen kan gebruiken om een ander systeem van die leeftijd weer aan de praat te krijgen.
[...]

Als je serieus met PC hardware - zeker overclocking - bezig wilt is een beetje basis op dat vlak allerminst overbodige luxe. Enerzijds om dingen als dit te kunnen repareren, maar ook om te begrijpen waar je bij OC'en tegenaan loopt, wat de oorzaak is van beperkende factoren en hoe je ze weg kunt nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 14:29

slaay

Natuurbeleven.com

Even een blik geworpen op de website van de fabrikant (https://www.msi.com/Motherboard/Z87-MPOWER-MAX/Gallery) en dan zie je dat er een 'm3s 101 1c' mist:
https://asset.msi.com/res...7fcef2367d8a9ba1/1024.png

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
slaay schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:59:
Even een blik geworpen op de website van de fabrikant (https://www.msi.com/Motherboard/Z87-MPOWER-MAX/Gallery) en dan zie je dat er een 'm3s 101 1c' mist:
https://asset.msi.com/res...7fcef2367d8a9ba1/1024.png
Daar was ik mij van bewust. Kijkend naar één van mijn foto's. Maar dat levert helaas geen resultaten op op Google :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
Sorry klinkt voor mij oud haha
Als je serieus met PC hardware - zeker overclocking - bezig wilt is een beetje basis op dat vlak allerminst overbodige luxe. Enerzijds om dingen als dit te kunnen repareren, maar ook om te begrijpen waar je bij OC'en tegenaan loopt, wat de oorzaak is van beperkende factoren en hoe je ze weg kunt nemen.
Misschien wel een goed idee om daar tijd in te investeren ja :P ik kan wel goed met BIOS settings spelen, maar hardware modificaties zoals ik wel is zie op r/overclocking zou ik geen idee van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 12:38
Mocht je audioproblemen krijgen, dan kun je de device disablen in de BIOS en er gewoon een geluidskaart inprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldMercy
Mastermind schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:20:
Mocht je audioproblemen krijgen, dan kun je de device disablen in de BIOS en er gewoon een geluidskaart inprikken.
Thanks voor de tip!
Pagina: 1