|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Vraag
Alle reacties
Vanwaar eigenlijk deze vraag? Zie je op tegen het gevoel van een spuitje? Of gewoon bang voor een spuitje?
't Is precies zoals je zegt @evilution. Je zou nu geen VERDOVING nodig moeten hebben om de dag door te komen.
Als het de komende 1 of 2 dagen nog een beetje zeurt hoef je je ook nog geen zorgen te maken.
Als je problemen (pijn) krijgt tijdens het eten of als je ervan moet huilen omdat het pijn doet is er iets mis en kan je gewoon de tandarts bellen (voor extreme gevallen kun je naar mijn ervaring dag en nacht bellen)
Mja, da's zo'n vraag die later opkomt. Ik zie niet op tegen een spuitje, geen enkel probleem mee. Maar spuitje is niet gratis en de grootste pijn is in mijn portomoneePresident schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:55:
Maandagochtend even je tandarts bellen? Had je ook gewoon vandaag kunnen vragen na de behandeling :-) of anders gewoon voor de behandeling over een paar weken.
Vanwaar eigenlijk deze vraag? Zie je op tegen het gevoel van een spuitje? Of gewoon bang voor een spuitje?
So far, so good. Verdoving is inmiddels uitgewerkt en voel niks. Uit voorzorg Naproxen._Quadro schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:06:
Ik heb onlangs nog een wortelkanaalbehandeling gehad.
't Is precies zoals je zegt @evilution. Je zou nu geen VERDOVING nodig moeten hebben om de dag door te komen.
Als het de komende 1 of 2 dagen nog een beetje zeurt hoef je je ook nog geen zorgen te maken.
Als je problemen (pijn) krijgt tijdens het eten of als je ervan moet huilen omdat het pijn doet is er iets mis en kan je gewoon de tandarts bellen (voor extreme gevallen kun je naar mijn ervaring dag en nacht bellen)
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
evilution schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:12:
Maar spuitje is niet gratis en de grootste pijn is in mijn portomonee

Maar goed, ik heb het aan mijn ma gevraagd (die heeft al zoveel wortelkanaalbehandelingen gehad) maar die is helaas nog offline. Ik laat het je weten als je dan nog geen antwoord hebt!
Overigens, wel wat offtopic, is en blijft het gebit waardeloos... Ook al poets je dagelijks goed, helaas blijven er dan toch nog kosten en pijn komen in tegenstelling tot de rest van je lichaam waarvoor je bij wijze van 30 jaar niks hebt waar je lichaam niet automatisch van geneest
Verdoven is niet meer nodig, al het zenuwmateriaal is er uit.
Ergens wel irritant dat tandartsen altijd zo vol zitten dat dergelijke behandelingen vaak in 2 sessies moeten plaatsvinden, soms weken uit elkaar.
Dat irritante valt wel mee. Dit was een spoedbehandeling, vanochtend diagnose, vanmiddag behandeling. En heb ruim een uur in de stoel gezeten. Er zijn meer klanten en op een gegeven moment ben je het zelf ook wel zat.zzattack schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:33:
Kosten voor het spuitje vallen redelijk in het niet bij de rest van de behandeling.
Ergens wel irritant dat tandartsen altijd zo vol zitten dat dergelijke behandelingen vaak in 2 sessies moeten plaatsvinden, soms weken uit elkaar.
I dare you, I double dare you.President schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:28:
[...]
een spuitje is niet verplicht hé, vandaag had je ook zonder kunnen doen
Denk trouwens ook niet dat een tandarts dat ok vindt, die wil ook rustig kunnen werken
Hebben ze al wel een stift geplaatst bij jou? Of gewoon een echte oppervlakkige noodvulling?
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Anoniem: 39993
Helaas al aardig wat ervaring met wortelkanaalbehandelingen in het verleden. In principe zou het zonder verdoving moeten kunnen, maar ik laat het gewoon altijd verdoven.
Mja, die tijd ben ik wel voorbij, zijn wel meer mankementenPresident schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:28:
[...]
in tegenstelling tot de rest van je lichaam waarvoor je bij wijze van 30 jaar niks hebt waar je lichaam niet automatisch van geneest
Been there done that. Alle pijn is te overleven, sommige herinner je alleen de rest van je leven. Als een nabrander en reden om verder niet te zeuren over pijn. Ik heb bij alle vullingen etc verdoving geweigerd sindsdien, zonde van geld en spullen.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Ik heb al vele wkb's gehad en vaak zonder verdoving. Ze verdoven wel, maar door de ontsteking werkt die niet en ik ben van nature al moeilijk te verdoven. Meestal geven ze extra veel om toch te proberen. Die begint dan wel te werken wanneer de kies open is en de ontsteking lek is/eruit loopt. Daarna een uur of zes lang nog verdoofdevilution schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:43:
[...]
I dare you, I double dare you.
Denk trouwens ook niet dat een tandarts dat ok vindt, die wil ook rustig kunnen werken
Als je pijn wilt moet je een kies laten trekken die ontstoken en afgebroken is. Ik heb zonder verdoving een kies laten trekken die dus ontstoken was en de bovenkant grotendeels afgebroken. Hij had geen grip dus ook nog eerst zonder verdoving de kies in vieren boren/wrikken/slaan en daarna per wortel wroeten en eruit trekken. Bijna een uur bezig geweest op die manier, zonder verdoving

Toen ik een uur later thuis zat met een ijszak op de wang begon de verdoving pas te werken
Maar een tijdelijke vulling is eigenlijk altijd. Nog nooit meegemaakt dat ze in één keer alles doen. Met name omdat het wel wil voorkomen dat een behandeling niet goed werkt. Met een tijdelijke vulling is de boel zo geopend en weer schoon te maken (ook handig als de boel weer pijn gaat doen in het weekend. FF snel de vulling eruit wroeten en pijn weg
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Nou zal dat in een aantal gevallen wel de hoofdreden zijn, een goede kanaalbehandeling kost nou eenmaal tijd. Maar in veel gevallen is het ook de beste manier van handelen. Er zijn meerdere gradaties in zenuwontsteking. Zoiets kan chronisch verlopen, waarbij er zelden klachten zijn en de tandzenuw langzaamaan (denk aan maanden/jaren) vergaat. In zo'n geval zou een kanaalbehandeling in 1x kunnen. Maar vaker komt het voor dat er sprake is van een acute ontsteking. Dan is het weefsel zo ontstoken dat het eerst tot rust moet komen. Zou je de ontsteking gaan insluiten met een definitieve vulling, dan gaat dat geheid gepaard met gigantische klachten en mogelijk met verlies van de tand/kies als gevolg.zzattack schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:33:
[removed]
Bij mij wel in 1 keer.wontcachme schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:57:
[...]
Maar een tijdelijke vulling is eigenlijk altijd. Nog nooit meegemaakt dat ze in één keer alles doen.
Maar ik moet altijd ontzettend vaak extra verdoofd worden voor alles, ook voor klein gaatje. Ik had een speciale angsttandarts. Zei het iedere keer vantevoren dat ik extra verdoofd moet worden, dan moet er vervolgens ALSNOG meermaals bijgeprikt worden en krijg ik 'Zeg dat dan volgende keer'

Ik was dat zat dus andere tandarts genomen en geheel plat laten spuiten voor een paar dingen tegelijk oa dus mijn eerste wortelkanaalbehandeling (nou ja eigenlijk 2e maar toen kies laten trekken ipv wkb, maar met voortand geen optie helaas)
Die is dus wel in 1x gedaan, ging dat platspuiten echt niet nog een keer laten doen
Anoniem: 39993
Dat kan alleen als het echt goed schoon is. Als dat niet het geval is, wil je het ook niet in 1x. Dan mag je namelijk 3x komen in plaats van 2. Als het écht gaat ontsteken mag hij gewoon weer open en dan zul je echt moeten wachten tot de ontsteking weg is..... meestal met een noodvulling.dragon2 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:46:
[...]
Bij mij wel in 1 keer.
Maar ik moet altijd ontzettend vaak extra verdoofd worden voor alles, ook voor klein gaatje. Ik had een speciale angsttandarts. Zei het iedere keer vantevoren dat ik extra verdoofd moet worden, dan moet er vervolgens ALSNOG meermaals bijgeprikt worden en krijg ik 'Zeg dat dan volgende keer'![]()
![]()
Ik was dat zat dus andere tandarts genomen en geheel plat laten spuiten voor een paar dingen tegelijk oa dus mijn eerste wortelkanaalbehandeling (nou ja eigenlijk 2e maar toen kies laten trekken ipv wkb, maar met voortand geen optie helaas)
Die is dus wel in 1x gedaan, ging dat platspuiten echt niet nog een keer laten doen
Geen tandarts, helaas teveel ervaring in de stoel.