Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 09:16
Ik wil veranderen van werkgever en heb een lease auto (5 jaar contract, pas 4 maanden onderweg) a 1100 EUR per maand. De toekomstige werkgever heeft een car allowance policy van 1100 EUR.

Vraag: is er een mogelijkheid om het contract over te nemen prive? Via een BV holding constructie oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja, die is er altijd. Als jij dat ding wilt overnemen is het aan jou hoe je dat gaat doen. In jouw geval mag je je eigen shizzle regelen, want je krijgt gewoon bruto vergoed (ik neem aan dat die allowance bruto is, zoals de meesten). In voorkomend geval mag je voor ca 550 netto een auto zelf fixen.
Da's niet handig, dus ik zou even met je huidige wagenparkbeheer en nieuwe werkgever bellen wat wel handig is.
Worst case moet je afkopen. Ja, dat zuigt.

Mocht je je afvragen waarom je een dergelijke kortaf reactie krijgt: we verwachten dat je eerst zelf dingen onderzoekt en dan pas vraagt. Nofi, maar dat eigen onderzoek zie ik niet echt. En dan is het van jou uit de korte vraag of het kan of niet. Ja, dat kan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
Dank, ja uit mijn vraag blijkt wellicht niet dat ik zelf al aardig wat onderzoek heb gedaan. Ik kom veel tegen over contract afkopen en de auto overnemen (betalen naar huidige waarde) maar niet of je het contract kan overzetten naar een persoonlijke entiteit (BV bijvoorbeeld) die enkel als doel heeft om die lease auto in onder te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ik neem aan dat je dan ook wel gevonden hebt dat een BV niet iets is wat je gratis bij 2 snickers bij de Shell krijgt.

Dus waarom denk je hier aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerst eens vragen of ik de auto niet achter kon laten in de pool. Of moet je hem verplicht meenemen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Barrycade schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:49:
Ik neem aan dat je dan ook wel gevonden hebt dat een BV niet iets is wat je gratis bij 2 snickers bij de Shell krijgt.

Dus waarom denk je hier aan?
Een extra Mars óf Bounty er bij uit-onderhandelen dan maar? :*)

@Laros88 Dat wat @The Eagle al zegt: Je huidige werkgever heeft een contract met een bepaalde leasemaatschappij en juist die maatschappij gaat in deze bepalen wat er mogelijk is voor je. Het overzetten van een leasecontract zullen ze niet zomaar even 'gratis' doen maar als jij jezelf als betrouwbare bron van inkomsten kunt aantonen dan hoeft 't je niet 'de wereld' te gaan kosten.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Lease contract wordt nooit overgenomen omdat dit meestal in een overeenkomst zit. Auto kan uit contract worden gehaald en gaat dan terug naar lease maatschappij, ondertussen wordt er met jouw bedrijf een nieuw contract afgesloten. Met een beetje geluk blijven de kosten gelijk.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Is je BV wel kredietwaardig voor het contract?

Is de BV zakelijk, met andere woorden voldoet deze aan de definitie van een onderneming?

Wat ga je precies winnen door je eigen persoonlijke autoverhuurbedrijf te opereren?

Ik zie geen winst, alleen moeite en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:02
Hangt er van af wat er allemaal aan voorwaarden, contracten en welwillendheid onder ligt. Maar ik had via mijn werk 1 via leaseplan en kon de auto gewoon meenemen en een eigen contract sluiten (toen als zzper). Je hoeft dus helemaal geen BV te hebben. Let wel: jij mag je btw niet verrekenen, dus mogelijk wordt je leaseprijs 21% hoger.

Maar zou je niet gewoon even de leasemaatschappij bellen en ze vragen?

En ik snap inderdaad ook niet wat je precies wilt bereiken door het in een entiteit onder te brengen?

[ Voor 11% gewijzigd door Crabro op 07-03-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Vraag me altijd af, als je een baan hebt met een lease auto van € 1100,-, hoe het dan komt dat je zo'n vraag hier op het forum moet zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Laros88 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:35:
Ik wil veranderen van werkgever en heb een lease auto (5 jaar contract, pas 4 maanden onderweg) a 1100 EUR per maand. De toekomstige werkgever heeft een car allowance policy van 1100 EUR.

Vraag: is er een mogelijkheid om het contract over te nemen prive? Via een BV holding constructie oid?
Een slapende BV of een BV met alleen een auto erin kost niet zo veel. Je zit met wat jaarlijkse boekhouderkosten en de jaarrekening. Maar de kredietwaardigheid van een slapende BV is vaak ruk. Voor een auto zou ik dus geen slapende BV erbij houden. Als je bijvoorbeeld een parkeervergunning voor Amsterdam Centrum hebt op je BV, dan kan het wel lucratief zijn om een BV aan te houden en als je hem dan toch al hebt, dan zou je de auto er wellicht in kwijt kunnen door het hele leasebedrag over 4 jaar als borg te voldoen ofzoiets. Maar een BV voor alleen een auto zou ik niet doen.

Dus laat je auto gewoon achter bij je oude werkgever. Als het goed is staat er iets in je arbeidscontract iets over geen boete bij het achterlaten van de auto. Als dat er wel in staat: Volgende keer niet tekenen.

Los daarvan: Met de huidige markt kan je nieuwe werkgever best wat moeite voor je doen. Wellicht kunnen zij de afkoopsom voor je betalen en dan een nieuwe auto voor je regelen. Personeel is schaars tegenwoordig. Ik heb van mijn huidige werkgever geeist dat ik een shortlease auto heb gekregen, zodat mijn werkgever ook niet met de shit zit als ik vertrek. Shortlease is dagelijks opzegbaar. Mijn werkgever is er zelfs blij mee omdat de kilometers buiten contract veel goedkoper zijn dan bij een longlease contract. Wellicht kun je met dat argument je nieuwe werkgever overtuigen om een shortlease contract te nemen ipv longlease.

[ Voor 19% gewijzigd door Trommelrem op 07-03-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Laros88 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:35:

Als je car allowance wordt uitgekeerd, houd je daar netto maar de helft van over.
Als je dit wilt doen, moet je je toekomstige werkgever vragen of jouw BV hen elke maand 1100 euro voor de car allowance mag factureren.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Het nut van de BV ontgaat me. Straks heb je de volgende situatie:

- ts rijdt als werknemer van nieuwe baas met eigen vervoer (de auto die hij zelf in zijn bv heeft zitten, daar staat de baas buiten)
- nieuwe baas betaalt car allowance (tussen 500 en 1100 netto afhankelijk van aantal zakelijke kilometers)
- ts stopt dat geld in de BV
- BV betaalt de autokosten

Waarom de BV en niet het leasecontract op eigen naam voortzetten? Dat is mij volstrekt onduidelijk.

Fiscaal voordeel in geval electrische auto? Het is maar zeer de vraag of dit onder normale bijtellingsregels zal vallen. Het kan dat de fiscus door de vliezen van de rechtspersonen heen kijkt en de BV als prive activiteit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:43
Snap het ook niet helemaal, want is het voordeel voor de BV om het contract over te nemen? Hoe gaat ts gebruik maken van de auto (lees bijtelling)? Gaat ts zijn werkzaamheden verrichten via de bv of alleen de auto zonder activiteiten? Zo veel vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Wat ik ook nog mis in het verhaal: Stel dat je een aparte BV op zou richten, en dan het leasecontract op naam van die BV zet. Hoe gaat die BV dan aan geld komen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:08
Bij een nieuwe BV heb je grote kans (of eigenlijk gewoon een zekerheid) dat de leasemaatschappij een aanzienlijke inleg vereist. Ik heb recent voor mijn BV (Holding) een operational-lease contract afgesloten. BV was nog geen jaar oud, dus geen jaarcijfers bekend. Ik diende 10k in te leggen op een catalogus van 50k. Deze inleg wordt vervolgens verrekend in het maandbedrag gedurende de volledige looptijd.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:33
Er is een car allowance policy maar geen car lease policy? Met andere woorden, geen optie dat je nieuwe werkgever de auto gewoon overneemt in hun leaseprogramma? Zo niet, hoeveel kilometers ga je maken? Als dit veel minder is dan bij je oude werkgever is het omzetten naar private lease misschien een optie?

Ik heb zelf ooit een soortgelijk verhaal gehad. Auto nog in contract bij oude werkgever (30k km per jaar). Bij nieuwe werkgever de keuze uit car lease of car allowance. Aangezien ik nagenoeg geen kilometers meer ging maken (thuiswerken) gekozen voor car allowance en de auto om laten zetten naar private lease (10k km per jaar).

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
HI Allen, Dank voor de reacties! Conclusie: Een BV ervoor opstarten heeft weinig nut en weegt niet op tegen de voordelen. Uiteindelijk wel een sign-on bonus kunnen afspreken die de pijn beetje zou verlichten. Uiteindelijk hiring stop vanwege Corona dus het ging niet door. Topic kan worden gesloten

[ Voor 4% gewijzigd door Laros88 op 30-03-2020 13:28 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.