Laros88 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:35:
Ik wil veranderen van werkgever en heb een lease auto (5 jaar contract, pas 4 maanden onderweg) a 1100 EUR per maand. De toekomstige werkgever heeft een car allowance policy van 1100 EUR.
Vraag: is er een mogelijkheid om het contract over te nemen prive? Via een BV holding constructie oid?
Een slapende BV of een BV met alleen een auto erin kost niet zo veel. Je zit met wat jaarlijkse boekhouderkosten en de jaarrekening. Maar de kredietwaardigheid van een slapende BV is vaak ruk. Voor een auto zou ik dus geen slapende BV erbij houden. Als je bijvoorbeeld een parkeervergunning voor Amsterdam Centrum hebt op je BV, dan kan het wel lucratief zijn om een BV aan te houden en als je hem dan toch al hebt, dan zou je de auto er wellicht in kwijt kunnen door het hele leasebedrag over 4 jaar als borg te voldoen ofzoiets. Maar een BV voor alleen een auto zou ik niet doen.
Dus laat je auto gewoon achter bij je oude werkgever. Als het goed is staat er iets in je arbeidscontract iets over geen boete bij het achterlaten van de auto. Als dat er wel in staat: Volgende keer niet tekenen.
Los daarvan: Met de huidige markt kan je nieuwe werkgever best wat moeite voor je doen. Wellicht kunnen zij de afkoopsom voor je betalen en dan een nieuwe auto voor je regelen. Personeel is schaars tegenwoordig. Ik heb van mijn huidige werkgever geeist dat ik een shortlease auto heb gekregen, zodat mijn werkgever ook niet met de shit zit als ik vertrek. Shortlease is dagelijks opzegbaar. Mijn werkgever is er zelfs blij mee omdat de kilometers buiten contract veel goedkoper zijn dan bij een longlease contract. Wellicht kun je met dat argument je nieuwe werkgever overtuigen om een shortlease contract te nemen ipv longlease.
[
Voor 19% gewijzigd door
Trommelrem op 07-03-2020 09:59
]