DIY zonnepanelen plat dak - montagesysteem gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik wil een bescheiden aantal panelen (misschien 6 of 8 ) leggen op mijn platte dak.
Aangezien er een VVE is waaraan ook toestemming gevraagd moet worden wil ik geen vaste montage maar "losse" panelen met ballast zodat eea makkelijk verwijderbaar is in geval van onderhoud of werkzaamheden aan het dak.

Punt is dat het pand uit 1900 is, met woningscheidende bakstenen muren met daartussen houten balken.
Zoals gebruikelijk in die bouwtijd is de balklaag nogal ondergedimensioneerd waardoor er weinig ballast op kan.
De panden aan weerszijden zijn van dezelfde VVE, en ik verwacht weinig moeilijkheden om een frame neer te leggen dat aan beide zijden op de woningscheidende draagmuren ligt, zoals dat bijvoorbeeld ook vaak met dakterassen gedaan wordt. Wanneer ik de ballast dan direct boven de draagmuren leg is er geen probleem met de beperkte draagkracht van de balklaag omdat die vrijwel niet belast wordt.

Mijn vraag is kennen jullie een kant en klaar montagesysteem dat in dit geval zou kunnen voldoen? De overspanning tussen de draagmuren is 5 meter, de oriëntatie van de draagmuren is oost-west en het is dus de bedoeling dat de ballast zoveel mogelijk op de uiteinden van die 5 meter overspanning komt te liggen.
Windbelasting is zone 2 (Amsterdam), stedelijke omgeving op 15 meter hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:30

MLLL

Palm Treo 650

Ik heb Flatfix fusion en dat werkte perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
MLLL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:46:
Ik heb Flatfix fusion en dat werkte perfect.
Dat is één van de modellen waar ik naar gekeken heb. Kun je die ook in een enkele rij leggen? Ik zie namelijk in de handleiding dat de ballast uitsluitend aan de hoge kant komt te liggen, maar dat is dan met meerdere rijen die gekoppeld zijn. Ik zou eventueel een enkele rij kunnen leggen met de hoge kant op de draagmuur. Als zo alle ballast op de draagmuur komt dan zou dat ook moeten werken.
Wanneer je meerdere rijen koppelt dan krijgt iedere rij zijn eigen ballast. Ik vraag me af of je ook 3 of vier rijen zou kunnen koppelen en dan alleen ballast op de eerste en laatste rij leggen en de middelsten overslaan. (wel genoeg ballast in totaal natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:30

MLLL

Palm Treo 650

Bij mij legt er een stoeptegel op als ballast en heeft al diverse stormen overleefd. dus zwaar is het allemaal niet. Aan de zijkanten zitten afdekplaten gemonteerd zodat de storm er geen vat op krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
MLLL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:13:
Bij mij legt er een stoeptegel op als ballast en heeft al diverse stormen overleefd. dus zwaar is het allemaal niet. Aan de zijkanten zitten afdekplaten gemonteerd zodat de storm er geen vat op krijgt.
Heb je één enkele rij liggen?
En zo ja, waar in het frame ligt de ballast dan, alleen aan de hoge kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Op verzoek verplaatst naar Duurzame Energie & Domotica

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:07
Om wat voor balken gaat het precies? Mijn garagedak heeft ook houten balken. Ik heb zelf betonvoeten erop liggen. Die wegen zon 45 kg per stuk.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23

houthakker

Poehé

Je hebt een aantal mogelijkheden; ten eerste kunnen je kijken naar de 'schansen',
- zaanzon heeft een betaalbare lichtgewicht schans
- ik heb een saman schans (maatwerk) en hier geld het zelfde voor
- verder kom je veel van der valk (ValkDouble of ValkTriple) schansen tegen (deze zijn enkel 'horizontaal).
voor alle schansen geld; je kan die met tegels kan belasten of vast bevestigen. Natuurlijk kun je ook kijken voor 'plattere systemen' zoals flatfix. Laat je niet teveel wijsmaken dat een flauwe helling veel minder opbrengt.

Op mijn dak (modern) liggen deze met tegels (liggen nog prima na windkracht 10). Bij mijn broer zitten ze vast aan het dak met poeren. Dit zijn draadeinde die in het dak worden geboord. In principe kun je deze na het verwijderen van de panelen gewoon laten zitten. Het scheelt veel gewicht. Voor het bereken van de dakconstructie moet je een constructeur om advies vragen. Ik zou er voor zorgen dat (zoals in de regels voor vergunningvrij panelen leggen staat) om de panelen altijd minimaal een afstand van de dakrand te leggen, gelijk aan of groter dan de maximale hoogte van de installatie (i.v.m. de wind).

Een tegel weegt 8 a 9 kilo. Ik had er 80 nodig (op 5 meter hoogte) voor een installatie van 12 panelen. Dat is dus 720 kilo en kan je met de wind denk ik niet persee 'een statische last noemen'.

Misschien heb je hier wat aan https://houtinfobois.be/n...&utm_campaign=partnersite

[ Voor 13% gewijzigd door houthakker op 06-03-2020 23:03 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Dit stadium van opties overwegen ben ik al gepasseerd.
Zoals ik in de openingspost al heb aangegeven zijn poeren geen optie.
Een schans is ook geen optie omdat die teveel wind vangen dus veel ballast nodig hebben.

Het moet een zo licht mogelijke constructie zijn, dus met geringe hellingshoek en dichtgemaakte zijkanten/achterkanten van de frames zodat zo min mogelijk ballast nodig is. Daarbij is het nodig dat de ballast vrijwel geheel op de draagmuren komt te liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 07-03-2020 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 10:31
ASW1 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 07:57:
Dit stadium van opties overwegen ben ik al gepasseerd.
Zoals ik in de openingspost al heb aangegeven zijn poeren geen optie.
Een schans is ook geen optie omdat die teveel wind vangen dus veel ballast nodig hebben.

Het moet een zo licht mogelijke constructie zijn, dus met geringe hellingshoek en dichtgemaakte zijkanten/achterkanten van de frames zodat zo min mogelijk ballast nodig is. Daarbij is het nodig dat de ballast vrijwel geheel op de draagmuren komt te liggen.
https://www.esdec.com/flatfix-fusion/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Inderdaad, maar ballast op de muren op 5m gaat ook daar niet lukken, je moet ook wat in het midden, al is het niet veel.

2x schans oost west met de hoge kanten tegen elkaar is ook een optie, zit je op 4m tot 412 breed.

2 betonvoeten op de muren en daar clickfit rails op schroeven als overspanning kan ook, alleen is die 5 meter best een eind, mooier zou 3 zijn, dan krijg je 50kg in het midden plus wat paneel gewicht.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Die flatfix fusion ben ik al een tijdje naar aan het kijken.
Het frustrerende is dat de ballastcalculator achter een login is verstopt.
Sowieso zou ik willen weten aan hoeveel ballast ik moet denken bij gekoppelde frames met een overspanning over 5 meter, en dan met name hoeveel daarvan in het midden komt te liggen.
Ik heb echt geen idee hoeveel ballast ik aan moet denken, en of je bij gekoppelde frames ook ballast vanuit het midden naar de uiteinden zou kunnen verschuiven.

Een overspanning van 5 meter is inderdaad best fors, en ik vraag me af of het niet ook zou kunnen met alleen een enkel rijtje panelen op 1 van de draagmuren. Groot nadeel daarvan is dat ik er dan niet veel kwijtkan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
ASW1 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:21:
Sowieso zou ik willen weten aan hoeveel ballast ik moet denken bij gekoppelde frames met een overspanning over 5 meter, en dan met name hoeveel daarvan in het midden komt te liggen.
Ik heb echt geen idee hoeveel ballast ik aan moet denken, en of je bij gekoppelde frames ook ballast vanuit het midden naar de uiteinden zou kunnen verschuiven.

Een overspanning van 5 meter is inderdaad best fors, en ik vraag me af of het niet ook zou kunnen met alleen een enkel rijtje panelen op 1 van de draagmuren. Groot nadeel daarvan is dat ik er dan niet veel kwijtkan.
Ik wil er best een berekening op los laten.

Wat zijn je maten? 5 meter bij? en is er een dakrand, zoja hoe hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:49
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Wil zelf ook 5 panelen leggen op een plat dak en zit ook een beetje met montage en ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ASW1 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:21:

De vraag is, hoeveel drukt het in het midden als daar een voet staat, totaal gewicht is 3x50kg aan voet plus 5 x20kg paneel. En dan heb je 1 rij.
Ligt er grind op dat dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Basement schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Ik wil er best een berekening op los laten.

Wat zijn je maten? 5 meter bij? en is er een dakrand, zoja hoe hoog?
Dank je, ik zal straks eens een schetsje gaan maken. Er is geen substantiële dakrand, het is misschien een centimeter of 10 a 15 ofzo.
De totale lengte van het dak (en de woningscheidende draagmuren) is 11,5 meter. Er staat ook nog een opgemetselde schoorsteen op 1 van de draagmuren, en een daklicht ergens in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:43:
[...]

De vraag is, hoeveel drukt het in het midden als daar een voet staat, totaal gewicht is 3x50kg aan voet plus 5 x20kg paneel. En dan heb je 1 rij.
Sorry je gaat te snel voor mij ik kan het niet volgen. Waar komt die 3x50kg vandaan en wat bedoel je met "aan voet"?
Er ligt geen grind op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Ik zie net dat ik geen calculatie voor je kan doen bij esdec, omdat het dak hoger is als 12 meter.

Toepassingsbereik FlatFix Fusion
• Wind zone (1 t/m 3 met uitzondering van het kustgebied).
• Dakhoogte (3-12m) Als u dak hoger is dient u contact op te nemen met uw leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ASW1 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:43:
[...]

Dank je, ik zal straks eens een schetsje gaan maken. Er is geen substantiële dakrand, het is misschien een centimeter of 10 a 15 ofzo.
De totale lengte van het dak (en de woningscheidende draagmuren) is 11,5 meter. Er staat ook nog een opgemetselde schoorsteen op 1 van de draagmuren, en een daklicht ergens in het midden.
En de muren staan oost west? Dus gek gezegd kan je betonschans links en rechts op de muur, daar 4-6 rails op monteren en dan 5 van deze jongens in portrait op monteren, normaal doe je 2 rails maar vanwege de overspanning dus 4-6. Rails weegt niet veel.

En dat 2 of 3 x achter elkaar, 2050Wp per set.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 07-03-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ASW1 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:50:
[...]

Sorry je gaat te snel voor mij ik kan het niet volgen. Waar komt die 3x50kg vandaan en wat bedoel je met "aan voet"?
Er ligt geen grind op het dak.
Heb je de link bekeken?
Rol-Co in "DIY zonnepanelen plat dak - montagesysteem gezocht"

Zo'n voet weegt 50 kg, dus x 3 is 150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Ja, die had ik bekeken. Ik krijg het niet helder voor ogen wat voor opstelling je nu bedoelt. De draagmuren lopen oost-west ja. Er is dus een noordelijke en een zuidelijke draagmuur, allebei in oost-west orientatie met daartussen de balkenlaag.

edit: Hoe kom je dan aan 3 voeten, 2 op de draagmuren en 1 in het midden? Of begrijp ik die betonvoeten niet, gaan die per paar en zijn ze dus 25 per stuk ofwel als jij 3 zegt bedoel je 3 paar?

[ Voor 15% gewijzigd door ASW1 op 07-03-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ASW1 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Ja, die had ik bekeken. Ik krijg het niet helder voor ogen wat voor opstelling je nu bedoelt. De draagmuren lopen oost-west ja. Er is dus een noordelijke en een zuidelijke draagmuur, allebei in oost-west orientatie met daartussen de balkenlaag.
Oh de muren LOPEN oost west, ik dacht STAAN oost west. Aan de ene kant wel beter omdat de panelen dan oost west kunnen waardoor ze geen wind vangen.
edit: Hoe kom je dan aan 3 voeten, 2 op de draagmuren en 1 in het midden?
Ja precies, en omdat de panelen oost west komen nog een keer het zelfde met de rug (hoge kant) tegen elkaar.
Of begrijp ik die betonvoeten niet, gaan die per paar en zijn ze dus 25 per stuk ofwel als jij 3 zegt bedoel je 3 paar?
Betonvoeten gaan per stuk, zijn 2 meter lang dus kunnen 2 panelen in landscape boven elkaar of 1 x 2 meter paneel portrait, als je die 410Wp panelen neemt zijn 201cm en 99,6cm breed dus 5 in portrait naast elkaar naar oost en 5 andersom naar west het zelfde er tegenaan, zit je al op 4100Wp in oost west en heb je geen windvangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Oh de muren LOPEN oost west, ik dacht STAAN oost west. Aan de ene kant wel beter omdat de panelen dan oost west kunnen waardoor ze geen wind vangen.

[...]

Ja precies, en omdat de panelen oost west komen nog een keer het zelfde met de rug (hoge kant) tegen elkaar.

[...]

Betonvoeten gaan per stuk, zijn 2 meter lang dus kunnen 2 panelen in landscape boven elkaar of 1 x 2 meter paneel portrait, als je die 410Wp panelen neemt zijn 201cm en 99,6cm breed dus 5 in portrait naast elkaar naar oost en 5 andersom het zelfde er tegenaan, zit je al op 4100Wp in oost west en heb je geen windvangers.
Dan begrijp ik je, dankjewel.
Ik ben alleen bang dat 10 panelen gewoon teveel is.
De berekening ben ik even kwijt want dat is een tijd geleden dat ik ernaar gekeken heb maar mijn jaarlijks verbruik is maar 1500kwh.
Als ik even snel kijk dan zou ik daarvoor maar 4 van die 410Wp panelen moeten hebben?
De andere overweging is dat ik geen ingrijpende aanpassing in de groepenkast wil, ik heb een 1 fase aansluiting en kan er 1 16A groep aan opofferen ik kan geen groepen meer bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ASW1 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:31:
[...]

Dan begrijp ik je, dankjewel.
Ik ben alleen bang dat 10 panelen gewoon teveel is.
De berekening ben ik even kwijt want dat is een tijd geleden dat ik ernaar gekeken heb maar mijn jaarlijks verbruik is maar 1500kwh.
Als ik even snel kijk dan zou ik daarvoor maar 4 van die 410Wp panelen moeten hebben?
De andere overweging is dat ik geen ingrijpende aanpassing in de groepenkast wil, ik heb een 1 fase aansluiting en kan er 1 16A groep aan opofferen ik kan geen groepen meer bijplaatsen.
Het is oost west, dus zijn er maximaal 5 echt actief, ietsje meer dus een 2500 of 3000W omvormer is prima en kan makkelijk op een 16A groep. Growatt 3000 mtl-s bijv.
Echt hoog vermogen haal je niet maar wel van 05:30- 22:15 in de zomer eigen opwek verbruiken, dan moet je iets meer vermogen neerleggen.
Je kan, het zolang we kunnen salderen altijd nog gebruiken om gas te verplaatsen met een airco of boiler.

1790,- aan paneel
4x 45,- aan rails (of 8 )
6x 63,- aan betonvoet (of 4)
Omvormer 460,-
En wat los spul plus verzenden 200,-

Totaal 2810,- zeg 3000,- = €0,73 per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Eh, 6 dan toch, 3 per rij panelen?
Dan komt er dus 100kg aan betonvoet in het midden van het dak + het eigengewicht van de panelen wat zo'n 230 kg is verspreid over de overspanning.

Ik vraag me af of het niet wat minder kan, ook omdat ik geen 10 panelen nodig heb denk ik.
Wanneer ik 6 panelen in landscape oost-west orientatie neer zou zetten dan kom ik met 3 panelen van 160cm ook aan de 5 meter.
Hoe zou ik aan zo'n ballastberekening kunnen komen, zijn er ook leveranciers die dat voor je doen voor zelfmontage?
Ik zou in ieder geval een grove schatting willen hebben om te zien of het überhaupt haalbaar lijkt en voor ik evt. een constructeur inschakel, want ik heb echt geen idee om wat voor orde van gewicht het zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ASW1 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:04:
[...]

Eh, 6 dan toch, 3 per rij panelen?
Dan komt er dus 100kg aan betonvoet in het midden van het dak + het eigengewicht van de panelen wat zo'n 230 kg is verspreid over de overspanning.

Ik vraag me af of het niet wat minder kan, ook omdat ik geen 10 panelen nodig heb denk ik.
Wanneer ik 6 panelen in landscape oost-west orientatie neer zou zetten dan kom ik met 3 panelen van 160cm ook aan de 5 meter.
Hoe zou ik aan zo'n ballastberekening kunnen komen, zijn er ook leveranciers die dat voor je doen voor zelfmontage?
Ik zou in ieder geval een grove schatting willen hebben om te zien of het überhaupt haalbaar lijkt en voor ik evt. een constructeur inschakel, want ik heb echt geen idee om wat voor orde van gewicht het zou gaan.
Ja je hebt gelijk, 6 stuks.
Landscape kom je over de 5 meter, een paneel is vaan 1m68-1m78 behalve de panasonic hit, die zijn wat korter. Maar dan heb je ook de kleine betonvoet nodig die op 15 graden staat, en je moet met micro omvormers werken omdat 3 panelen in een string niet kan, met dual voeten heb je 12 panelen dus meer.

Maar als je links en rechts een betonvoet op de muur zet en een overspanning maakt van 5 meter met 4 rails kan je daar ook rechts en links 2 panelen van bijv 340Wp (1m74) op vast schroeven in landscape boven elkaar, dan is er in het midden 1m60 niets. En dat 2x met de hoge kanten tegen elkaar. Je hebt alleen meer eindklemmen nodig en je moet de binnenzijkanten dicht maken i.v.m de wind. Wel kan je het met 2 micro omvormers af voor 4 panelen.
2x 5 heb je de minste ballast nodig en minste risico voor de wind, en met 3 betonvoeten kan dat wel hoor, kan je daar met 2 man staan in het midden? :)

Zonder ballast gaat niet op 15 meter hoog, het zal naar beneden komen.......

Pagina: 1