Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Micro ATX 4K editing build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijnvanderh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 23:11
Ik ben samen met een vriend zijn nieuwe compacte 4K editing computer aan het samenstellen maar op sommige aspecten komen we niet helemaal uit.Wie kan ons helpen?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Videobewerking op 4K. Geen hele heftige bestanden en meer hobbymatig dus de CPU keuze is al wel gevallen op een Ryzen 3600.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ongeveer 1000 euro.Zonder windows, scherm en aanverwanten.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

nee

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Dit is het rijtje wat we in ons hoofd hebben, als wishlist.

Ryzen 3600 boxed= 174
Asus PRIME B450M-A= 70
Corsair DDR4 2 x 16 GB 3200 MHZ= 165
Cooler Master Q300L Case = 40 (al gekocht)
Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB = 90 (al gekocht)

Videokaart nader te bepalen = 200 (schatting)
Voeding nader te bepalen = 80 (schatting)

totaal: 820 ongeveer.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Een aantal zaken waar we niet uit komen:
1) Het moederbord is zonder te flashen niet geschikt voor de CPU zoals ik lees. Aangezien we geen reserve AMD cpu hebben liggen, is het wijs om voor een ander bord te kiezen? Zo ja, welke?
2) Welke (liefst) gebruikte videokaart raden jullie aan? Er zal misschien wel in de toekomst ook gegamed mee worden op 1440p. Is een 1070 voor ongeveer 200 de beste keuze? Of is er een andere kaart beter voor ongeveer 200 euro?
3) Voeding zal niet veel meer dan 650 watt nodig zijn toch?
4) We twijfelen ook nog even of we een 3700x zullen pakken. Maar klopt het dat deze chip niet aan te raden is op micro ATX?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
pricewatch: MSI B450M Mortar Max
Micro ATX en 100% zeker Ryzen 3xxx ready.
Er is ook geen enkel probleem om hier op een 3700x te plaatsen, geen idee waar je dat gelezen hebt.

Voeding is een goede 450w of 550w voldoende, daar kan al een dikke GPU op.

1440p gaming is al wat intensiever dan een normaal Full HD scherm. Wat oudere games of wat settings terug draaien en dan kom je met een 2de hands 1070 nog wel weg.

Als je een nieuwe will aanschaffen zou ik naar deze kijken. Daar kan je alle recente games met alle toeters en bellen open op 1440p mee spelen (wel duidelijk boven je GPU budget...):
pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700

Geen idee waarom je die veel te dure SSD al gekocht hebt, er zijn 1TB alternatieven voor 110-120€...

• martijnvanderh
Inrage schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:50:
pricewatch: MSI B450M Mortar Max
Micro ATX en 100% zeker Ryzen 3xxx ready.
Er is ook geen enkel probleem om hier op een 3700x te plaatsen, geen idee waar je dat gelezen hebt.

Voeding is een goede 450w of 550w voldoende, daar kan al een dikke GPU op.

1440p gaming is al wat intensiever dan een normaal Full HD scherm. Wat oudere games of wat settings terug draaien en dan kom je met een 2de hands 1070 nog wel weg.

Als je een nieuwe will aanschaffen zou ik naar deze kijken. Daar kan je alle recente games met alle toeters en bellen open op 1440p mee spelen (wel duidelijk boven je GPU budget...):
pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700

Geen idee waarom je die veel te dure SSD al gekocht hebt, er zijn 1TB alternatieven voor 110-120€...
Fijn dat je het ontkracht hebt dat er toch een 3700x op kan.
Ook goed om te weten dat 550 al genoeg is.

Hoe zou jij ongeveer 250 euro besteden aan een gebruikte GPU?

Is 90 euro veel te duur voor 500GB m.2? Ik zie weinig 1tb modellen onder de 130 euro gebruikt. of kijk ik verkeerd?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Paar snelle 1TB alternatieven (laat je niet misleiden door de marketing praat...)
pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB
pricewatch: Intel 660p 1TB
pricewatch: Crucial P1 1TB

Als het hobby matig is en er totaal niet op gegamed moet worden, maximaal dit dan: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G

Wel wat meer game focus: (gezien het 250 max budget)
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G

[ Voor 34% gewijzigd door Inrage op 06-03-2020 16:09 ]

• martijnvanderh
Even nog even voor onszelf, de rekensom met mortar en 3700x kom totaal op 965

• martijnvanderh
Inrage schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:04:
Paar snelle 1TB alternatieven (laat je niet misleiden door de marketing praat...)
pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB
pricewatch: Intel 660p 1TB
pricewatch: Crucial P1 1TB

Als het hobby matig is en er totaal niet op gegamed moet worden, maximaal dit dan: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G
Thanks voor de links! voor nu de ssd voldoende!
Wat zou je kopen als je wel zou gamen? voor dat budget?

• jweijenberg
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-03-2022
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier. Voor mij was de PC in kwestie.
Heb me een beetje laten gaan dus het budget is redelijk overschreden :)
De uiteindelijke build is geworden:

Cooler Master Q300L Case
AMD Ryzen 7 3700X
Asus PRIME B450M-A moederbord
Corsair DDR4 2 x 16 GB 3200 MHZ geheugen
Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB
Gigabyte Radeon RX5700XT videokaart
Corsair RM750 Voeding
Coolermaster Masterfan MF120 Halo fan 3x
Be quiet Pure wings fan 140MM 2x
AOC U3277PWQ 32 inch 4K monitor

De PC draait als een zonnetje en is ook nog eens tof geworden om naar te kijken.
Ik heb een kleine issue met mijn RAM geheugen. Ik kan het namelijk niet op 3200Mhz draaien omdat dan de PC crasht terwijl het moederbord met de nieuwe BIOS tot 4000Mhz kan handlen.
Ik had beter mijn huiswerk moeten doen wat het gekozen geheugen staat niet in de tested vendor list.
Eigenlijk zijn er maar 3 varianten van 2x16GB die compatible zijn op 3200Mhz. Het is voornamelijk 2x8GB wat is getest.
Ik ga dus nu op zoek naar een compatibel setje RAM en dan zou alles in orde moeten zijn.

Er werd nog geadviseerd om voor het MSI B450M Mortar moederboard te gaan maar op dat moment had ik deze al besteld. Gelukkig zit er niet heel veel verschil tussen de borden. En ook daar staat mijn type geheugen niet als getest.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:02
Problemen met Corsair geheugen zijn aan de orde van de dag. Bij Corsair weet je namelijk niet welke geheugenchips gebruikt worden. Dat kan van verschillende fabrikanten in diverse dies zijn en niet alles werkt even stabiel. Wil je compatibel en stabiel geheugen dan neem je pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB of pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B. Daar zit altijd Micron E-die in wat uitzonderlijk goed compatibel is met Ryzen 3xxx.

Wat betreft de moederborden zit er wel degelijk verschil. Grootste en belangrijkste verschil is de stroomvoorziening die bij het MSI Mortar bord heel veel beter is. Je gebruikt de boxed koeler? Vooral blijven doen. De airflow die de koeler over de VRM's van het Asus bordje gooit is nodig.

• jweijenberg
Hoi Uszka,

Bedankt voor je reactie. Ik gebruik inderdaad de stock AMD cooler.
Dat van die VRM zou kunnen maar tot nu toe heb ik nog niet echt problemen.
Voor het geheugen ga ik nu uit van deze lijst.
Er staan versies bij dus ik ga er van uit dat dat iets zegt over de gebruikte chips.

https://dlcdnets.asus.com..._AMD_Ryzen_Processors.pdf

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:02
Die versies zegt iets over de gebruikte chips, dat klopt. Alleen weet je niet welke versie je krijgt als je het koopt. Je koopt Corsair LPX @3200/3600 MT/s of welke snelheid dan ook.
Zoals gezegd, het Crucial geheugen werkt altijd en klokt zeer goed over. Heb hier een 32GB 3200 MT/s kit draaien op 3600 C16 op een Asus B350 bord. Dat geheugen, althans een enkele module, staat in je geheugen QVL BLS16G4D32AESB.M16FE. Dat is het Crucial geheugen dat ik in mijn vorige reactie linkte.

• jweijenberg
Bedankt voor je tip.
Je hebt gelijk dat je van te voren niet weet welke versie je krijgt.
Hier op Tweakers staat een gebruikt setje te koop wacht alleen op de bevestiging van de versie.
Als dat niet dezelfde is dan bestel ik die crucials

• jweijenberg
@Uszka
Ik heb de crucials besteld en vandaag geïnstalleerd.
Draait zonder problemen op 3200 Mhz.
Heb ze nu net als jou op 3600Mhz gezet. werkt ook.
Moet nog wel even kijken of het systeem stabiel blijft maar ik ben blij.
Bedankt voor de tip.
Pagina: 1