vso schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:39:
Ik ben bezig mijn verwarming in huis opnieuw aan te leggen.. (planing) (3 verdiepingen HRE nefit CW4, dikwandig verwarming)
Ik zie er erg tegenop om VloerVerwarming in huis aan te leggen, liever LTV convectie meuk maar daar is de WAF factor erg laag in.
Mijn grootste bezwaar is dat we niet genoeg thuis zijn om VV "rendabel" te maken, en ik zie juist zomers wel veel nut (koeling) ..
We besteden bv alleen in de avond tijd met elkaar in de woonkamer, rest van het huis word nauwelijks verwarmt .. (lees een basis temp)
zou ik toch beter (nieuwe) radiator(s) wegens de snelle koeling/verwarming kunnen behouden ? de VV zou ik gebruiken voor een "basis" temp
optie 1
er bestaan systemen waarbij radiatoren en vloerverwarming wordt gebruikt. in dezelfde ruimte.
50 % wordt dan door de vloerverwarming gedaan en de resterende 50 % wordt door de radiatoren gedaan.
dit werkt vooral bij een cv ketel prima. deze hebben voldoende temperatuur om radiatoren al dan niet ltv te stoken. in deze situatie werken de systemen samen. de vloerverwarming wordt dan als bij of als basis verwarming gelegdt. (niet als hoofdt) de radiatoren moeten dus altijd meedraaien. er wordt te weinig vloerverwarming ingelegdt om later over te schakelen op een warmte pomp. (hou hier rekening mee) besparing is verder afhankelijk van ltv raditoren etc. (dus laag)
optie 2
ik denk even mee maar je zou inderdaad je vloerwarming los moeten koppelen van je cv ketel.
dan kan je die gewoon aan je warmtepomp hangen. en zo de basis temperatuur behouden.
mocht je dan snel warmte willen dan kan je dat bijv met je radiatoren generen. welke gewoon aan je cv ketel hangen. echter denk wel na over hoe je boven gaat verwarmin thermostaat keuzes etc. er moet logica inzitten. stel ik hang 2 thermostaten beneden op. 1 van de warmtepomp en 1 van de cv ketel dan wordt het boven koudt. dit kan je ondervangen met bijv evohome. anders kijg je dat de warmtepomp ervoor zorgt dat je cv niet aanslaat en het boven koud blijft. evohome kan goed per ruimte stoken. het enige nadeel is je gaat niet heelveel besparen hiermee. 1/3 van de warmte vraag komt ongeveer te vervallen 2/3 blijft bestaan voor je cv ketel. met ltv radiaotoren gaat er nog wel wat vanaf.
wat betreft het dikwandig alles goed controleren. op roest lekkages tikken kraken etc.
bij problemen kan je nu ingrijpen. je bent toch bezig. dan kan je het vervangen voor dunwandig. gebruik rubber beugels etc.
dit werkt eenvoudig er zijn goede verloop kopelingen voor als bij bijv geeldtelijk wilt vervangen, persen of fitten.
(en geen plastic knelringen) natuurlijk kan je ook kiezen om al het dikwandige te verwijderen.
eventueel kan je ook met kunststof leidingen werken. zoals henco of upponor.
ook is het handig de radioren controleren op roest en lekkage,s ook moet je uitrekenen of deze nog wel voldoende capacieteit hebben. de nieuwe cv-ketels stoken op een wat lagere temperatuur. hierdoor kan het zijn dat je radiatoren net te weining capecieteit hebben,
heb je van die leden radiaotoren hebt of type 10. upgraden naar de juiste groote en juiste wattage.
koeling kan je ook via airco generenen.
lang verhaal kort je bestaart niet zoveel maar je comfort gaat wel vooruit.
aanvulling
optie 3.
warmtepomp voor de gehele beneden verdieping. de vloerverwarming als hoofdt verwarming neerleggen.
en ltv radiaotoren plaatsen. thermostaat van je cv ketel naar boven toe verplaatsen.
probleem opgelost. boven lekker met raidoteren en cv ketel. beneden verdieping op de wamtepomp.
[
Voor 16% gewijzigd door
miciel op 07-03-2020 14:38
. Reden: dubbel. ]