vloerverwarmings vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik ben bezig mijn verwarming in huis opnieuw aan te leggen.. (planing) (3 verdiepingen HRE nefit CW4, dikwandig verwarming)

Ik zie er erg tegenop om VloerVerwarming in huis aan te leggen, liever LTV convectie meuk maar daar is de WAF factor erg laag in.
Mijn grootste bezwaar is dat we niet genoeg thuis zijn om VV "rendabel" te maken, en ik zie juist zomers wel veel nut (koeling) ..

We besteden bv alleen in de avond tijd met elkaar in de woonkamer, rest van het huis word nauwelijks verwarmt .. (lees een basis temp)
zou ik toch beter (nieuwe) radiator(s) wegens de snelle koeling/verwarming kunnen behouden ? de VV zou ik gebruiken voor een "basis" temp

Ik zou graag in de badkamer tijdens het verbouwen wat lussen neerleggen en een design Radiator, kan dit zonder pomp ?

Tja vanalles

Alle reacties

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:26
Wij hebben thuis in een rijtjeshuis ook de badkamer zonder pomp gedaan, gaat prima.

Koeling met vloerverwarming moet je niet teveel van verwachten, is nog trager dan verwarmen en als je teveel koelt krijg je condensvorming op je vloer en dan ben je wel even bezig om dat weer droog te krijgen. LTV radiatoren zijn er wel te koop met koeloptie, die hebben aparte condensafvoer (moet je dus wel dat water kwijt kunnen).

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Je zou de vloerverwarming in de badkamer achter de retour van de radiator kunnen hangen met een RTL ventiel.

Zo iets;

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/14789_vloerverwarming_schema_2.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Racer89 op 07-03-2020 12:26 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-01 20:42
Gewoon even uit interesse:
Als je helemaal van scratch af je verwarmingssysteem gaat aanleggen.
Waarom kies je dan niet voor een warmtepomp?
Een warmtepomp (monoblock) staat vaak in de tuin, en daardoor is de warmtebron van zolder naar de tuin verplaatst waardoor je leidingen moet omleggen.

Jij zegt dat je nu bezig bent met leidingen omleggen dus dan is dat het ideale moment.
Een warmtepomp werkt perfect met vloerverwarming en dan kun je ook prima een basistemperatuur van 18 graden aanhouden (liefst zo constant mogelijk)

Om op je vraag over vloerverwarming te antwoorden.

Ik zou het doen, vloerverwarming geeft veel comfort omdat je warmte voelt onder je voeten.
Daardoor kun je vaak ook een lagere temperatuur aanhouden.
Mocht het te traag werken kun je ook electrische infrarood panelen gebruiken om het de gevoelstemperatuur te verhogen

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
vso schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:39:
Ik ben bezig mijn verwarming in huis opnieuw aan te leggen.. (planing) (3 verdiepingen HRE nefit CW4, dikwandig verwarming)

Ik zie er erg tegenop om VloerVerwarming in huis aan te leggen, liever LTV convectie meuk maar daar is de WAF factor erg laag in.
Mijn grootste bezwaar is dat we niet genoeg thuis zijn om VV "rendabel" te maken, en ik zie juist zomers wel veel nut (koeling) ..

We besteden bv alleen in de avond tijd met elkaar in de woonkamer, rest van het huis word nauwelijks verwarmt .. (lees een basis temp)
zou ik toch beter (nieuwe) radiator(s) wegens de snelle koeling/verwarming kunnen behouden ? de VV zou ik gebruiken voor een "basis" temp
optie 1
er bestaan systemen waarbij radiatoren en vloerverwarming wordt gebruikt. in dezelfde ruimte.
50 % wordt dan door de vloerverwarming gedaan en de resterende 50 % wordt door de radiatoren gedaan.
dit werkt vooral bij een cv ketel prima. deze hebben voldoende temperatuur om radiatoren al dan niet ltv te stoken. in deze situatie werken de systemen samen. de vloerverwarming wordt dan als bij of als basis verwarming gelegdt. (niet als hoofdt) de radiatoren moeten dus altijd meedraaien. er wordt te weinig vloerverwarming ingelegdt om later over te schakelen op een warmte pomp. (hou hier rekening mee) besparing is verder afhankelijk van ltv raditoren etc. (dus laag)

optie 2
ik denk even mee maar je zou inderdaad je vloerwarming los moeten koppelen van je cv ketel.
dan kan je die gewoon aan je warmtepomp hangen. en zo de basis temperatuur behouden.
mocht je dan snel warmte willen dan kan je dat bijv met je radiatoren generen. welke gewoon aan je cv ketel hangen. echter denk wel na over hoe je boven gaat verwarmin thermostaat keuzes etc. er moet logica inzitten. stel ik hang 2 thermostaten beneden op. 1 van de warmtepomp en 1 van de cv ketel dan wordt het boven koudt. dit kan je ondervangen met bijv evohome. anders kijg je dat de warmtepomp ervoor zorgt dat je cv niet aanslaat en het boven koud blijft. evohome kan goed per ruimte stoken. het enige nadeel is je gaat niet heelveel besparen hiermee. 1/3 van de warmte vraag komt ongeveer te vervallen 2/3 blijft bestaan voor je cv ketel. met ltv radiaotoren gaat er nog wel wat vanaf.

wat betreft het dikwandig alles goed controleren. op roest lekkages tikken kraken etc.
bij problemen kan je nu ingrijpen. je bent toch bezig. dan kan je het vervangen voor dunwandig. gebruik rubber beugels etc.
dit werkt eenvoudig er zijn goede verloop kopelingen voor als bij bijv geeldtelijk wilt vervangen, persen of fitten.
(en geen plastic knelringen) natuurlijk kan je ook kiezen om al het dikwandige te verwijderen.
eventueel kan je ook met kunststof leidingen werken. zoals henco of upponor.

ook is het handig de radioren controleren op roest en lekkage,s ook moet je uitrekenen of deze nog wel voldoende capacieteit hebben. de nieuwe cv-ketels stoken op een wat lagere temperatuur. hierdoor kan het zijn dat je radiatoren net te weining capecieteit hebben,
heb je van die leden radiaotoren hebt of type 10. upgraden naar de juiste groote en juiste wattage.

koeling kan je ook via airco generenen.

lang verhaal kort je bestaart niet zoveel maar je comfort gaat wel vooruit.

aanvulling
optie 3.
warmtepomp voor de gehele beneden verdieping. de vloerverwarming als hoofdt verwarming neerleggen.
en ltv radiaotoren plaatsen. thermostaat van je cv ketel naar boven toe verplaatsen.
probleem opgelost. boven lekker met raidoteren en cv ketel. beneden verdieping op de wamtepomp.

[ Voor 16% gewijzigd door miciel op 07-03-2020 14:38 . Reden: dubbel. ]

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Ik heb door mijn hele huis vloerverwarming. Nu momenteel 40 m2 beneden en 40 m2 op de eerste etage. Beneden etage infreest en de eerste etage het DBS14 droogbouwsysteem. Dat laatste systeem heb ik, als onervaren iemand, in een dag gelegd. Zoals je in je beginpost aangeeft zie je erop tegen om het systeem in huis aan te leggen, ik zou zeggen, zoek dit forum eens na en kijk eens goed op internet wat er te vinden over dit(of soort gelijke systemen), het valt echt mee.

De warmte nu vind ik beter als dat het was met radiatoren, geen koude voeten op laminaat. Ook heb ik geen stofvangende en in de weg hangende radiatoren meer met de aan en afvoerleidingen. Dus bedden en kasten kan ik overal neerzetten waar ik wil.

Als je alle radiatoren gaat vervangen, bereken daar de kosten prijs eens van. En maak ook eens een berekening voor vloerverwarming. Neem ook je toekomst gedachte mee, of je in de toekomst over wil op een warmtepomp. Nu is het misschien een hoop geld extra, maar mocht je in de toekomst over willen stappen naar een warmtepomp, dan verdien je het weer terug. En wat is je idee voor de toekomst: vrouw ,kinderen, eventueel pensioen, minder werken, etc., etc. Het zijn allemaal factoren waarover je nu goed moet nadenken zodat je er straks veel plezier van hebt, en dat je achteraf geen spijt krijgt

Koelen via vloerverwarming is helaas niet goed mogelijk door condens vorming. Ik moet wel zeggen, uit eigen ervaring, is dat de vloerverwarming de vloer wel "koel" houd. De pomp van de vloerverwarming blijft het water rondpompen. Stel er schijnt zon op je laminaat of tegelvloer, dan warmt deze op. Door de vloeistof stroom door de vloerverwarming leidingen blijft de vloer "koel". Verwacht er aub geen tientallen graden verschil in, maar het verschil is zeker merkbaar.

Het is ook net hoeveel je wilt uitgeven aan comfort in je huis, dat is voor iedereen anders.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
thx voor de input,

@D-190 ik zie vloerverwarming op de 1ste verdieping niet zitten omdat we er effectief weinig tijd besteden, en ik heb weinig "speelruimte" (lees ruimte tot plafond).. de Ikea pax kast paste er nog maar net in nu weet ik niet of dit 230/2m is (230 eerder denk ik)

@FRANQ maakt een monoblock niet veel herrie ? ik heb overgens ruimte genoeg op het dak(kapel)/zolder voor een buiten unit voor een WP..

@Racer89 dankje voor de RTL ventiel inspiratie dat is zeker intressant

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 07-03-2020 20:45 ]

Tja vanalles

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:19

Punkrocker

Mostly harmless

D-190 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:59:
...

Koelen via vloerverwarming is helaas niet goed mogelijk door condens vorming. Ik moet wel zeggen, uit eigen ervaring, is dat de vloerverwarming de vloer wel "koel" houd. De pomp van de vloerverwarming blijft het water rondpompen. Stel er schijnt zon op je laminaat of tegelvloer, dan warmt deze op. Door de vloeistof stroom door de vloerverwarming leidingen blijft de vloer "koel". Verwacht er aub geen tientallen graden verschil in, maar het verschil is zeker merkbaar.
Jawel.

Koelen met water van 18 graden. Boven het dauwpunt.
Heerlijk in de zomer.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:09

icecreamfarmer

en het is

D-190 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:59:
Ik heb door mijn hele huis vloerverwarming. Nu momenteel 40 m2 beneden en 40 m2 op de eerste etage. Beneden etage infreest en de eerste etage het DBS14 droogbouwsysteem. Dat laatste systeem heb ik, als onervaren iemand, in een dag gelegd. Zoals je in je beginpost aangeeft zie je erop tegen om het systeem in huis aan te leggen, ik zou zeggen, zoek dit forum eens na en kijk eens goed op internet wat er te vinden over dit(of soort gelijke systemen), het valt echt mee.

De warmte nu vind ik beter als dat het was met radiatoren, geen koude voeten op laminaat. Ook heb ik geen stofvangende en in de weg hangende radiatoren meer met de aan en afvoerleidingen. Dus bedden en kasten kan ik overal neerzetten waar ik wil.

Als je alle radiatoren gaat vervangen, bereken daar de kosten prijs eens van. En maak ook eens een berekening voor vloerverwarming. Neem ook je toekomst gedachte mee, of je in de toekomst over wil op een warmtepomp. Nu is het misschien een hoop geld extra, maar mocht je in de toekomst over willen stappen naar een warmtepomp, dan verdien je het weer terug. En wat is je idee voor de toekomst: vrouw ,kinderen, eventueel pensioen, minder werken, etc., etc. Het zijn allemaal factoren waarover je nu goed moet nadenken zodat je er straks veel plezier van hebt, en dat je achteraf geen spijt krijgt

Het is ook net hoeveel je wilt uitgeven aan comfort in je huis, dat is voor iedereen anders.
Ik heb hier ook vragen over. Bij mijn broertje gaan we nu grondig verbouwen en willen we naar LTV.
Benden komt sowieso vloerverwarming echter boven raadt iedereen het af want het is langzaam en je kunt het niet instellen zodat het boven te warm wordt.

Ik ben daar best wel eigenwijs in maar het is niet voor mijzelf. Werkt dit echt goed?
En kun je zeggen wat je per m² kwijt was voor dat droogbouwsysteem en wat de laagdikte is?
Mijn broertje wil vinyl.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-01 10:52

Wuursj

want worst is al bezet

icecreamfarmer schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Ik heb hier ook vragen over. Bij mijn broertje gaan we nu grondig verbouwen en willen we naar LTV.
Benden komt sowieso vloerverwarming echter boven raadt iedereen het af want het is langzaam en je kunt het niet instellen zodat het boven te warm wordt.
Regelen is niet zo'n probleem. Met de juiste installatie (goed gekozen groepen) kan je het wel instellen. Door:

1) knoppen op de verdeler met iets slims aansturen. Thermostaat per verdieping of kamer, domotica, alles kan (en kost geld).

2) flow met ventielen op de verdeler per ruimte/verdieping inregelen en daarmee iets grover bepalen hoe warm het wordt. Door de boel boven wat meer te knijpen dan beneden, blijft het boven koeler.

Zelf ga ik voor de tweede optie maar zorg wel er voor dat ik nog naar optie 1 over kan, mocht optie 2 niet bevallen. Door alvast loze leidingen naar de verdelers en naar thermostaat plekjes in verblijfsruimten.

Het blijft een langzaam systeem, dat is inherent aan een LTV en dus aan aan WP. Maar met een goed geisoleerd huis zou dat minder erg moeten zijn. Ook probeer ik het zelf nog wat minder traag te maken door veel buisjes in de vloer.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Wuursj Vele buisjes in de vloer klinkt voor mij ook het beste betreft VV koel water

Tja nu is het in huis vrij "koud" dit merk je goed tijdens de crisis ..en warm krijgen is echt vervelend.
en het helpt niet als je een schuifdeur hebt die open/dicht gaat .. (of even lekker open staat)

Zomers is het omgekeerde waar .. het huis is lastig "koel" te krijgen .. (met uitzondering van 1ste verdieping)
zolder en begane grond is "lastig" ..

Tja vanalles

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 15:09
Als je voldoende capaciteit voorziet (10 cm hoh) en een klok thermostaat goed gebruikt, is vloerverwarming best haalbaar imho. Eerste keer de opwarmtijd in de gaten houden, stel dat het 2 uur duurt voor je volop warmte begint te voelen uit de vloer --> om 18u warmte vragen zodat het lekker is om 20u. Ook evenveel vroeger verwarming omlaag, zodat bij bedtijd het pas begint af te koelen.
Vaak kunnen thermostaten zelf aanwarmvervroeging doen, dan regelen ze zelf wanneer ze moeten starten om op het gewenste uur op temperatuur te zijn.

Het rendabele van vv is dat je op lage temp kan werken, kan met ventiloconvectoren ook, die zijn snel maar lawaaierig en stofmagneten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-01 13:01
Heb nu standaard vloerverwarming in het hele huis. Hoe kan ik er voor zorgen dat deze gaat koelen zoals jij aangeeft?
Punkrocker schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:38:
[...]

Jawel.

Koelen met water van 18 graden. Boven het dauwpunt.
Heerlijk in de zomer.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:46

de Peer

under peer review

basjuhh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:38:
Heb nu standaard vloerverwarming in het hele huis. Hoe kan ik er voor zorgen dat deze gaat koelen zoals jij aangeeft?

[...]
volgens mij kan dat niet zonder warmtepomp...

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006

Punkrocker

Mostly harmless

basjuhh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:38:

[...]
Zoals @de Peer al aangaf: Warmtepomp nodig.

Mijn opmerking was meer bedoeld om aan te geven dat als je wilt gaan koelen dat je dan boven het dauwpunt moet blijven.
Dus vloerverwarming kan je mee koelen maar dan wel met een warmtepomp.
(Ik denk niet dat er gasketels zijn die zo laag kunnen...)

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
naftebakje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:26:
Als je voldoende capaciteit voorziet (10 cm hoh) en een klok thermostaat goed gebruikt, is vloerverwarming best haalbaar imho. Eerste keer de opwarmtijd in de gaten houden, stel dat het 2 uur duurt voor je volop warmte begint te voelen uit de vloer --> om 18u warmte vragen zodat het lekker is om 20u. Ook evenveel vroeger verwarming omlaag, zodat bij bedtijd het pas begint af te koelen.
Vaak kunnen thermostaten zelf aanwarmvervroeging doen, dan regelen ze zelf wanneer ze moeten starten om op het gewenste uur op temperatuur te zijn.

Het rendabele van vv is dat je op lage temp kan werken, kan met ventiloconvectoren ook, die zijn snel maar lawaaierig en stofmagneten.
Het hangt ook af van hoe goed je woning geïsoleerd is. Bij een goed geïsoleerd huis daalt de temperatuur 's nachts niet zo veel en dan heeft het weinig zin om de verwarming uit te zetten en de volgende dag weer vroeg aan te zetten.

Ik heb zowel ervaring met een goed geïsoleerd huis als met een oud, slecht geïsoleerd huis. Bij het oude huis voelde je de vloer warm worden en koelde het huis ook sterk af als de verwarming uit ging. Eigenlijk net als bij een gewone radiator. Daar zetten we de verwarming 's avonds en overdag als we weg waren dus altijd lager. (En het water moest ook redelijk warm zijn.)

Bij het nieuwe, goed geïsoleerde huis voelen we eigenlijk helemaal niet dat de vloer warm wordt. Je merkt alleen dat het in huis door de vloerverwarming niet koud wordt als het buiten kouder wordt. En ook als we de verwarming uit zetten, koelt het nauwelijks af. Voordeel is dat het water nauwelijks warm hoeft te worden, dus dat het lekker zuinig is. Nadeel is dat het veel tijd kost om het huis warmer te krijgen. Wij houden het huis daarom ook op constante temperatuur, tenzij we een paar dagen weg gaan. Gemakkelijk en comfortabel en de stookkosten zijn laag. Ook handig als er een warmtepomp zou zijn geweest.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-01 20:25
Hier ook een vraag mbt de 'nieuwe' vloerverwarming. Merk nu dat het langzamerhand kouder wordt. Temperatuur in huis overdag rond de 21, 22 graden. Dus de thermostaat (nest) slaat nog niet aan, dus ook de vloerverwarming gaat nog niet aan. Maar merk zeker sochtends of savonds wel iets meer kou..

Is dat het probleem van deze overgangsfase van zomer naar herfst? Huis wordt gewoon nog net niet koud genoeg (2009, dus redelijk goed geïsoleerd) om de vloerverwarming aan te laten slaan. En om de nest nou op 23 te zetten vind ik ook zo overdreven.. daarnaast lijkt me de vloerverwarming niet geschikt om tijdelijk even extra te verwarmen.. dus dat werkt niet, zal hij dan de hele dag op moeten staan.

Heb de knop van de vloerverwarming nu op 30-35 graden staan. Maar 'wacht' dus eigenlijk op een flink dalende buitemperatuur..

Gewoon aan wennen dus?

[ Voor 13% gewijzigd door Goofyduck384 op 02-10-2020 10:26 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Goofyduck384 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:24:
Hier ook een vraag mbt de 'nieuwe' vloerverwarming. Merk nu dat het langzamerhand kouder wordt. Temperatuur in huis overdag rond de 21, 22 graden. Dus de thermostaat (nest) slaat nog niet aan, dus ook de vloerverwarming gaat nog niet aan. Maar merk zeker sochtends of savonds wel iets meer kou..

Is dat het probleem van deze overgangsfase van zomer naar herfst? Huis wordt gewoon nog net niet koud genoeg (2009, dus redelijk goed geïsoleerd) om de vloerverwarming aan te laten slaan. En om de nest nou op 23 te zetten vind ik ook zo overdreven.. daarnaast lijkt me de vloerverwarming niet geschikt om tijdelijk even extra te verwarmen.. dus dat werkt niet, zal hij dan de hele dag op moeten staan.

Heb de knop van de vloerverwarming nu op 30-35 graden staan. Maar 'wacht' dus eigenlijk op een flink dalende buitemperatuur..

Gewoon aan wennen dus?
je hebt een opstart/afbouw procedure van je VV, je zou er alvast mee kunnen starten

Tja vanalles

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Goofyduck384 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:24:

Gewoon aan wennen dus?
Hoe nieuw is je vloerverwarming? Is die vrij recent gelegd en heeft die al een opstartcyclus mee gemaakt? Als in beginnen met 20-25 graden aanvoertemperatuur, dat een paar dagen vol houden, dan +5 graden en weer een paar dagen, weer +5 graden en weer een paar dagen wachten totdat je bij de aanvoertemperatuur bent op je verdeelblok waar je wilt zijn. Meestal is dit zo'n 40 a 45 graden maximaal.

( https://www.vivafloors.nl...col-voor-vloerverwarming/ )

En inhoudelijk op je vraag; Dat heb je ook met radiatoren. Je hebt zo in de herfst, meestal begin oktober, een periode dat het 's ochtends net niet lekker in huis is met een relatief hoge luchtvochtigheid. Vaak blijft dan je thermostaat net boven het setpoint zitten waardoor je verwarming niet aan gaat.

Daar kan je uiteraard zelf wat aan doen door je thermostaat 0,5 graden hoger te zetten :)

Wij hebben er hier ook last van nu. De thermostaat blijft net boven het setpoint bij 73% RV en de warmtepomp springt dus steeds net niet aan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Goofyduck384
Die 20-25 graden staat al heel lang aan. Vloerverwarming is in mei gelegd. Sleuven zijn goed dichtgesmeerd en nieuwe vloer erop. Alles uiteraard goed droog.heb de vloerverwarming ook al aan staan vanaf toen. 3 weken geleden heb ik de aanvoer temp iets boven de 32 graden gezet. Maar zolang de ketel niet aanslaat (omdat de nest centraal ingesteld staat op 20 graden) gebeurd er niet zoveel Iijkt me.

Heb het bedrijf die het aangelegd 3 weken geleden gevraagd om het even uit te leggen. Hij heeft alles goed gecontroleerd, gaf aan dat alles goed werkte, en vond dat opstarten eigenlijk een beetje onzin. Dit zou met een nieuwe (dek)vloer belangrijker zijn, dan bij mij het geval is.

Ik wil hem nu best de temp aanvoer van de VV nog hoger zetten, bijv 35 graden, daarna 40 etc. Maar betekent dit dan ook dat al die dagen, wel een week lang lijkt me dan, de thermostaat, Nest, ook op 25 graden ofzo moet zetten? Anders slaat de ketel niet aan, en dan heeft dat verschil in aanvoertemp. ook geen zin lijkt me. Maar dan staan de ketel ook al die tijd 24/7 te loeien..

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:03
De instelling van de VV temperatuur wijzigen is inderdaad compleet zinloos, zolang er geen warm water vanaf je warmtebron naar de vloerverwarming-verdeler gestuurd wordt. De vloerverwarming blijft in zo'n geval gewoon uit.

Dus ja. Wil je iets van een opstart protocol volgen (of gewoon dat de vloer wat warmer wordt), dan moet je inderdaad zorgen dat er vanuit de kamerthermostaat een warmtevraag is. Zonder warmtevraag heeft het allemaal geen zin, want dan stroomt er geen warm water door je vloer. Overigens verwacht ik bij een vloerverwarming die in mei al is aangelegd niet zo veel problemen wanneer je geen opstartprotocol volgt. Je vloer heeft al veel tijd gehad om uit te harden. Het opstartprotocol is vooral bedoeld voor wanneer relatief kort na aanleg/storten de verwarming in gebruik genomen wordt. Na 2 tot 4 weken is beton nog niet volledig uitgehard.

Wat ik begrijp heb je een ingefreesde vloerverwarming, dus de leidingen liggen vrij dicht onder je tegels. Je zou dan om de kille ochtenden wat te bestrijden de kamerthermostaat zo kunnen programmeren dat een half uurtje of uurtje voor je wekker gaat er een warmtevraag gecreëerd wordt, voor een periode van 1 tot 2 uur. De vloer zal dan bij het opstaan niet meer zo koud aanvoelen en waarschijnlijk en het huis zal iets opwarmen, waardoor het kille gevoel al snel verdwijnt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Goofyduck384
Ivow85 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:27:
Dus ja. Wil je iets van een opstart protocol volgen (of gewoon dat de vloer wat warmer wordt), dan moet je inderdaad zorgen dat er vanuit de kamerthermostaat een warmtevraag is. Zonder warmtevraag heeft het allemaal geen zin, want dan stroomt er geen warm water door je vloer. Overigens verwacht ik bij een vloerverwarming die in mei al is aangelegd niet zo veel problemen wanneer je geen opstartprotocol volgt. Je vloer heeft al veel tijd gehad om uit te harden. Het opstartprotocol is vooral bedoeld voor wanneer relatief kort na aanleg/storten de verwarming in gebruik genomen wordt. Na 2 tot 4 weken is beton nog niet volledig uitgehard.
Klopt inderdaad met wat die man mij vertelde. Dat dit niet zo noodzakelijk is om nog echt te doen. Vandaar dat hij nu dus gewoon lekker op 32 graden staat.
Wat ik begrijp heb je een ingefreesde vloerverwarming, dus de leidingen liggen vrij dicht onder je tegels. Je zou dan om de kille ochtenden wat te bestrijden de kamerthermostaat zo kunnen programmeren dat een half uurtje of uurtje voor je wekker gaat er een warmtevraag gecreëerd wordt, voor een periode van 1 tot 2 uur. De vloer zal dan bij het opstaan niet meer zo koud aanvoelen en waarschijnlijk en het huis zal iets opwarmen, waardoor het kille gevoel al snel verdwijnt.
Heb inderdaad ingefreesde VV. Daar bovenop laminaat dat hier geschikt voor is. Maar heb je aan 1-2 uur even de thermostaat wat hoger (kan ik makkelijk instellen met m’n Nest) genoeg om 60 M2 beneden te verwarmen? Lijkt me dat de betonnen vloer opwarmen wel ff kost (en warmte daarna ook beter vasthoudt). Of valt dat dan wel mee?
Pagina: 1