Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,
Ik ben een 'verlanglijst' aan het maken voor een AMD/Intel systeem ter vervanging van mijn huidige VR / game systeem.
Nu is het vrij duidelijk dat AMD wat betreft processor aan de winnende hand is in prijs / performance category.

Maar ik vraag mij af hoe de status is op software gebied zoals stuurprogramma's en chipset software.
Ik snap dat dit vooral afhankelijk is van de moederbord leverancier maar hoe is jullie ervaring met het Ryzen platform?

Ik ben vele jaren geleden overgestapt op Intel juist om van alle instabiliteit en vage vastlopers af te zijn (lang geleden toen ik nog consumenten computers bouwde). Die instabiliteit zit echter nog steeds in mijn achterhoofd en uiteraard komt dit omdat het altijd een 'budget' platform was.

Er zal tegenwoordig vast geen problemen meer mee zijn, maar ik hoor graag ervaringen van Ryzen gebruikers :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:52

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb een Ryzen 2600X op een Gigabyte-moederbord met geheugen op 3200MHz dat volgens mij niet op de QVL stond van het mobo. EN ik gebruik 'm voor VR.

Ik zal niet claimen nooit een BSOD te krijgen maar ik heb erg veel randapparatuur, en de laatste keer dat ik een BSOD kreeg en ik kon nog zien waar het aan lag, was het iets van de videokaart (Nvidia). Het stelt allemaal niet zo heel veel voor.

Als je een stabiel Ryzen-systeem wil hoef je niet zo veel geks te doen, pak geheugen uit de QVL van een mobo dat een goede reputatie heeft, en het is volgens mij net zo stabiel als Intel. Maar Intel is natuurlijk wel weer van de beveiligingslekken, dus voor de security zou ik weer teruggaan naar AMD. En voor de prijs. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 06-03-2020 11:51 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Nibbz

Postmaster General

Hier 2 ryzen systemen in gebruik (een Ryzen 5 2600 en een ryzen 7 3700x). Worden beide gebruikt voor multimedia doeleinden, voornamelijk audio recording en video bewerking.

Kan het eigen alleen vergelijken met mijn oude intel, een i5-6400. Waar ik kwa stabiliteit eigenlijk geen verschil merk. Alleen in peformance, wat beduidend beter is.

Ik heb 1 issue gehad, maar die was meer moederbord gerelateerd dan CPU gerelateerd (pc bootte niet meer, na een bios update. Bleek achteraf dat die bios versie niet compatible was met een Xonar DX geluidskaart van Asus)

edit:
Dit werd door asus bevestigd, en kwam snel met een fix. Tussendoor heb ik de geluidskaart een weekje niet in de pc gehad. Al met al wel netjes (al was ik verbaasd, waarom de pc niet meer bootte na een bios update. Dit was trouwens bij een asus prime x570 bord)

[ Voor 19% gewijzigd door Nibbz op 06-03-2020 11:54 . Reden: toevoeging ]

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 14:18
AMD 3900x op een asus TUF gaming x570 hier; er waren wat kinderziektes in de vorige zomer, toen bleek bv. destiny2 niet te werken op de Ryzen 3000 processoren.

Maar dit geheel terzijde: nooit enige vorm van instabiliteit gemerkt, ook niet na een aantal stevige AIDA64 sessies.

Over mijn Sapphire Pulse 5700 XT ben ik tevreden op zich, maar toch twee opmerkingen:
1. Veel klachten over stabiliteit van de GPU drivers; black screens enzo; in alle eerlijkheid zelf niks van gemerkt
2. Bij mij draait Carmageddon Max Damage niet meer op m'n huidige systeem, en ik vermoed dat dit GPU gerelateerd is; ik ga me er echter niet over uitspreken zolang ik geen fresh reinstall van windows heb gedaan waarna ik die game als eerste laad.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:51:
Maar Intel is natuurlijk wel weer van de beveiligingslekken, dus voor de security zou ik weer teruggaan naar AMD. En voor de prijs. ;)
De beveiligingslekken zijn zeker een groot punt waarom ik ook voor AMD wil gaan. Performance in VR storte volledig in na de Windows meltdown patch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Ik heb altijd zowel AMD-systemen als Intel systemen gehad en in mijn ervaring is AMD eigenlijk altijd stabieler geweest. Moet ik wel bij vermelden dat ik de hele FX lijn heb overgeslagen.

Ben van een Phenom II naar een Ryzen 1600 gegaan op AMD

Van een 1st gen i5 via een latere gen celeron naar een 5th gen i5 op intel

Altijd meer problemen gehad met de intels gek genoeg.

Edit: meer is relatief. Met AMD een enkele maal problemen gehad, maar was aantoonbaar een ander component (1 maal voeding, 1 maal GPU)

Met intel 2 maal problemen gehad, niet achter kunnen komen wat het exact was maar trad in beide gevallen met een andere mobo/ram combi ook niet meer op.

[ Voor 27% gewijzigd door kgd92 op 06-03-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:25

ikt

Ik heb twee systemen, Ryzen 5 2600X @ ASRock B450M-Pro4, non-QVL memory en Ryzen 5 3600, MSI B450M Mortar, QVL memory, die allebij zonder problemen draaien. Mijn vorige Core i5 4690K had wel kuren, maar die was ook overgeclockt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ikzelf heb volgens mij redelijk het systeem wat @Mortov Molotov heeft.
Zelfde CPU, zelfde mobo, 32GB Crucial ram (wat hier eigenlijk voor AMD altijd aangeraden wordt en wel op de QVL staat) en de Sapphire X5700XT Nitro+.

Heel eerlijk? Ik heb geen problemen ondervonden. Heb er ook een Creative geluidskaart in zitten. Nu een AE5, maar ook daar geen problemen mee.

Was zelf ook wel beangstigd door alle uitspraken over instabiele systemen. Maar niets van gemerkt eigenlijk. Zelfs stabieler dan mijn vorige pc.

Doe er overigens "nog" geen VR mee. Maar dat lijkt me niet voor problemen te zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het allemaal goed begrijp (en op internet lees) waren er enkel software problemen bij de introductie van het platform. Nu zullen deze problemen dus ondertussen wel verholpen zijn.

Dank iedereen, ik ga met een goed gevoel verder zoeken naar een AMD systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 14:18
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:04:
Als ik het allemaal goed begrijp (en op internet lees) waren er enkel software problemen bij de introductie van het platform.
Vergeet niet: dit soort zaken heb je voor bij elke introductie van nieuw soort hardware; ben ff de link kwijt, maar ik meen ooit iets te hebben gelezen over problemen bij de lancering van de Nvidia 2080 GPU.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@Verwijderd Ik had zelf het idee dat de problemen er waren vanuit Bios updates voor moederborden van voor de latere generatie. Dus 2600 op een moederbord voor 1xxx reeks en 3xxx op een moederbord voor 2xxx. Het kan, maar voor mijn gevoel werkt dat niet lekker. Maar dat kan ik ook mis hebben omdat hele volksstammen er bij zweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:05
Arunia schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:07:
@Verwijderd Ik had zelf het idee dat de problemen er waren vanuit Bios updates voor moederborden van voor de latere generatie. Dus 2600 op een moederbord voor 1xxx reeks en 3xxx op een moederbord voor 2xxx. Het kan, maar voor mijn gevoel werkt dat niet lekker. Maar dat kan ik ook mis hebben omdat hele volksstammen er bij zweren.
Je hebt inderdaad wel de juiste bios-versie nodig om te kunnen starten met een nieuwere generatie cpu dan waar de chipset bij is uitgebracht.

Er zijn borden waar je zonder cpu op kunt flashen, maar die zijn er niet zo veel.
MSI heeft weer de MAX-reeks uitgebracht die gebaseerd zijn op de oude chipset, maar al voorzien zijn van bios-ondersteuning voor de nieuwste cpu.

Maar 9 maanden na dato zijn courante borden allemaal voorzien van nieuwe bios-versies. (Ik heb in februari een Max-versie gekocht en de bios-versie die daar op stond was pas enkele weken oud.)

Er is weinig verbetering in chipsets geweest tussen B450/X470 (vorige serie) en X570 (huidige serie).
Er is ondersteuning voor PCI-E 4.0 wat nog bijna nergens voor wordt gebruikt, er is ondersteuning voor meer M2-ssd's en je krijgt er ook nog een fan bij om de chipset te koelen.

Er zijn dus voor algemeen gebruik weinig redenen om te gaan voor de X570.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@White Feather dat snap ik uiteraard. Voor mij is het ook gutt feeling zeg maar.
Dacht dat ik dat in mijn post wel duidelijk had. Wellicht dat er met oudere firmwares problemen zijn geweest. Maar dat is ondertussen wel allemaal opgelost.

Alhoewel ik voor de 3900x wel bewust gekozen heb voor een x570 bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Met mijn R7 1700 en zware OC in combinatie met een Asus prime x370 Pro geen enkel issue of BSOD. Super stabiel. En mijn huidige R9 3900X in combinatie met Asus X570 Prime Pro ook geen Problemen en stabiel. Doe altijd een 4 uur AIDA64 burn in test en dat gaat altijd goed.

Er is geen verschil tussen Intel en AMD met stabiliteit. Enige verschil wat ik met Intel merk is dat na verloop van tijd de performance achteruit gaat door alle Mitigaties vanwege hardware bugs.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1