Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-09 23:38
Ik ben als Nederlander woonachtig in België en sta met mijn bedrijf bij de Nederlandse KVK ingeschreven en heb ook gewoon een Nederlands BTW-nr.
Door bovenstaande is het bijvoorbeeld al niet nodig om met BTW te factureren aan mijn Nederlandse klanten.

Echter omdat ik veel kilometers maak zou ik graag een auto aan willen schaffen.
Dit zou ik het liefst willen doen door middel van financial lease.

Is dit mogelijk en zou ik dit dan in Nederland of België moeten doen?

Privé weet ik dat ik geen auto met Nederlands kenteken op mijn naam kan hebben.
Maar is dit als ZZP-er anders.

Stel het is mogelijk maar enkel in België, hoe zit het dan met de kosten/BTW. Hoe zijn deze te verrekenen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
jffry90 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:37:
Ik ben als Nederlander woonachtig in België en sta met mijn bedrijf bij de Nederlandse KVK ingeschreven en heb ook gewoon een Nederlands BTW-nr.
Door bovenstaande is het bijvoorbeeld al niet nodig om met BTW te factureren aan mijn Nederlandse klanten.

Echter omdat ik veel kilometers maak zou ik graag een auto aan willen schaffen.
Dit zou ik het liefst willen doen door middel van financial lease.

Is dit mogelijk en zou ik dit dan in Nederland of België moeten doen?

Privé weet ik dat ik geen auto met Nederlands kenteken op mijn naam kan hebben.
Maar is dit als ZZP-er anders.

Stel het is mogelijk maar enkel in België, hoe zit het dan met de kosten/BTW. Hoe zijn deze te verrekenen?
Wat een warboel aan vragen.

* is het mogeljk? Dat ligt aan de aanbieder van de leasecontracten. Als zij je als klant accepteren is het mogelijk. Wettelijk staat niets in je weg. Vrij verkeer van goederen en diensten tussen NL en BE.

* "is dit als ZZP-er anders?"
Check de Belgische regels van autobelastingen. In Nederland is het doorgaans niet mogelijk en wordt er geen uitzondering gemaakt voor ondernemers. Je mag als ingezetene alleen met ontheffing rondrijden in een auto met buitenlandse platen.

* Wat je schrijft over je NL BTW nummer en geen BTW hoeven factureren vind ik vreemd. Ik zou juist verwachten zou je met een BE BTW nummer geen BTW hoeft te factureren (intracommunale prestaties) en met een NL BTW nummer wel (regulieren binnenlandse BTW).

* Waarom zou je in NL willen leasen en niet gewoon in BE?

Er ontbreken waarschijnlijk gegevens.

* rechtsvorm van je onderneming
* vestigingsplaats
* wel of geen vaste inrichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
@t_captain Bedankt voor de reactie.
Het gaat hier om een eenmanszaak met het adres op het privéadres in België.
Mijn werkzaamheden verricht ik enkel in Nederland.

Maar waar ik een auto met financial lease kan leasen maakt mij niet uit.

Het punt is, ik sta ingeschreven bij de KVK in Nederland met een buitenlands adres en weet niet of ik dan in België een auto kan lease met mijn eenmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Een belgische leasemaatschappij is waarschijnlijk niet ingericht jouw kredietwaardigheid te checken.

Een Nederlandse kredietmaatschappij zal doorgaans liever niet economisch eigenaar willen zijn van een asset die zich bevindt in het buitenland, en misschien juridisch ook wel vereisen dat er gele platen op moeten.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je hebt een bijzondere situatie: een in NL eenmanszaak met waarschijnlijk BE belastingplicht voor de inkomstenbelasting en NL belastingplicht voor de BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
Aangezien ik mijn volledige inkomen haal uit Nederland ben ik verplicht daar ook mijn sociale verzekering af te sluiten en inkomstenbelasting te doen.

BTW aangifte is volgens mij ook enkel in Nederland maar nu enkel met BTW-verlegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:13
jffry90 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:07:
Aangezien ik mijn volledige inkomen haal uit Nederland ben ik verplicht daar ook mijn sociale verzekering af te sluiten en inkomstenbelasting te doen.

BTW aangifte is volgens mij ook enkel in Nederland maar nu enkel met BTW-verlegd
Als je jouw eenmanszaak verhuist van NL naar BE, dan ben je helemaal niet meer belastingplichtig in NL. Je bent dan gewoon een Belgisch bedrijf dat belastingplichtig is in BE.
Facturen stuur je met BTW verlegd en je doet daarvan aangifte in BE.

In loondienst zou het anders zijn geweest, maar je bent niet in loondienst :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BV opzetten in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik begrijp dat je de BTW verlegd naar je kanten. Dat is geen probleem. Betaalde BTW op inkoop (waaronder een auto van de zaak) is gewoon aftrekbaar. Zie: https://www.belastingdien...g/hoe_werkt_btw_verleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:36
Schnupperpuppe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Als je jouw eenmanszaak verhuist van NL naar BE, dan ben je helemaal niet meer belastingplichtig in NL. Je bent dan gewoon een Belgisch bedrijf dat belastingplichtig is in BE.
Facturen stuur je met BTW verlegd en je doet daarvan aangifte in BE.

In loondienst zou het anders zijn geweest, maar je bent niet in loondienst :-)
jffry90 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:07:

In België hoef je als ondernemer geen zorgverzekering te hebben, maar in Nederland wel. Dus @Schnupperpuppe, wellicht is dit een bewuste keuze? Ik zou bijvoorbeeld het ook prima vinden om in België of Duitsland te wonen, maar dan wel als de zorgverzekering in Nederland door kan gaan. Als je je in een situatie bevindt waarbij je al ziektes hebt, kunnen die bij een nieuwe verzekering in het buitenland worden uitgesloten.

Ik zeg niet dat dat de situatie van @jffry90 is en het is ook niet relevant voor dit topic, maar ik wilde het wel even meegeven. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Zijn auto's in België niet veel goedkoper dan in NL? Ik zag hier laatst een auto nieuw vanaf 18k aangeboden worden die in NL vanaf 34k kost ... Is privé kopen in België en in NL kilometerkosten van de winst aftrekken niet goedkoper?

Dat met een Nederlands BTW nummer hebben maar geen BTW rekenen aan Nederlandse klanten lijkt me een groter probleem dan waar een auto aanschaffen :) . Daar zou ik me eerst maar eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
Inmiddels met verschillende partijen contact gehad en word dus gewoon gezien als Nederlandse onderneming, ook al staat het adres in België.
Het RDW wist mij te vertellen dat ik geen auto met Nederlands kenteken op mijn naam kan krijgen. Aangezien ik zzp-er ben en de auto bij zakelijke aankoop op je ben word gezet is dit dus niet mogelijk.
Nu blijkt dat ik gewoon een auto in België aan moet schaffen en de Btw dien terug te vragen. Daarbij krijg ik ook te maken met Belgische bijtelling wat goedkoper zal zijn dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:13
Nog wel 1 advies hieromtrent:

Iemand die ik ken woont in Duitsland maar zijn bedrijf zit in Nederland.

Zo af en toe doen ze controle bij de grens omtrent belastingontduiking.

Zorg er voor dat je standaard een aantal papieren in je auto hebt liggen met het bewijs dat je in België woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:44

Saven

Administrator

Ok.
Whut? Ik hoop dat je bedoelt aan je Belgische klanten (waarbij je de btw verlegt)? Anders heb je een groot probleem bij controle :D Waarom zou je als Nederlands bedrijf geen btw hoeven te factureren aan je Nederlandse klanten? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
@Saven hierover bleek ik niet goed te zijn ingelicht. Ik factureer met Btw aan mij Nederlandse klanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:56
jffry90 schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:10:
@Saven hierover bleek ik niet goed te zijn ingelicht. Ik factureer met Btw aan mij Nederlandse klanten
Hoog klok en klepel gehalte hier hoor, maar je BTW situatie staat natuurlijk los van je leasebakvraag. 😊

Hello. Is it me you're looking for?

Pagina: 1