Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zoek wat advies voor wifi in huis. Ik heb al wat gezocht maar kom niet echt de zelfde situatie tegen die ik thuis heb.

Huidige stand van zaken:
Tele2 internet (via telefoonlijn). Deze komt binnen in de meterkast (bij voordeur) en hier zit een ZTE router van de provider aan vast. Op de router heb ik momenteel wifi uitgeschakeld.
Het hele huis (jaren 30 tussenwoning) is bedraad, elke ruimte heb ik 1 of 2 LAN poorten ter beschikking. In de meterkast komt alles samen en hier hangt een 16 poorts netgear gbit switch.

Momenteel hangt er op de 1e verdieping een Ubiquiti UniFi AC LR accespoint. Dit werkt vrij goed maar bereik in de tuin en in de woonkamer is niet echt super. Tuin is eigenlijk alleen van belang in de zomer en dan staat de deur toch bijna altijd open, signaal hoeft dan niet door het glas.

Bij de TV in de woonkamer heb ik momenteel poorten te kort (TV, receiver, tele2 ontvanger en maar 2 poorten) dus hier heb ik een basic Cisco 8poorts 1Gbit switch tussen gehangen.

Het plan:
Om wifi in de woonkamer te verbeteren zit ik er aan te denken om de huidige setup te veranderen:
-tele2 router instellen als bridge
-Nieuwe router kopen (zodat ik zelf ook meer in kan stellen, ik denk nu aan een Asus RT-AX58U, deze komt goed uit de test bij HWinfo en is future proof met WiFi6. goed plan?)
-De nieuwe router bij de TV neerzetten. Draad van tele2 router naar WAN poort van Asus router. 2e poort in de muur gebruiken voor de LAN draad terug naar de gbit switch in de meterkast. Door de nieuwe router bij de tv te plaatsen heb ik 3 poorten op de router vrij voor de apparatuur en heb ik meteen een wifi station in de kamer. Cisco switch kan dan weer weg.
-huidige AP verplaatsen naar een betere locatie voor meer bereik boven in het huis.

Zien jullie mogelijke issues in deze oplossing en gaan de AP en nieuwe router samen kunnen werken met roaming door het huis (geen idee waar ik kan zien of dat kan)?
Is het zo simpel als het wifi SSID dezelfde naam en wachtwoord te geven en klaar? Verplaats van boven naar beneden en signaal wordt overgepakt? :?

Alvast bedankt voor de tips / adviezen! :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-05 17:33
nee goed plan !

gewoon informatief, ubiquiti heeft een 8poort switch die via POE gevoed kan worden ... weer een stekker minder bij je tv (en volgens mij kan je zelfs je AC Lite daar nog achterzetten,mits de switch Poe+ gevoed word)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 12:06
Roaming tussen twee AP's van verschillende merken werkt voor geen meter (tenzij iemand het tegendeel kan bewijzen). Ik zou een tweede Ubiquiti AP neerzetten in de woonkamer. Je kan de Lite pakken, die doen tegenwoordig ook gewoon 802.3af. De LR (Long Range) zijn in huis niet perse een meerwaarde ivm retourverkeer vanaf je clients.

Disclaimer: Ik heb twee Ubiquiti AP Lite's draaien, en sindsdien overal perfecte wifi ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Meester_J op 06-03-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, al spreken ze elkaar gedeeltelijk tegen.

Iemand anders nog ervaring met 2 merken door elkaar? Gaat dat fout of kan het prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 18:38

makje

Professioneel prutser

Meester_J schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:14:
Roaming tussen twee AP's van verschillende merken werkt voor geen meter (tenzij iemand het tegendeel kan bewijzen). Ik zou een tweede Ubiquiti AP neerzetten in de woonkamer. Je kan de Lite pakken, die doen tegenwoordig ook gewoon 802.3af. De LR (Long Range) zijn in huis niet perse een meerwaarde ivm retourverkeer vanaf je clients.

Disclaimer: Ik heb twee Ubiquiti AP Lite's draaien, en sindsdien overal perfecte wifi ;)
euh wie stelt bewijst en niet andersom?

2 verschillend Accesppoints werkt gewoon goed zolang de instellingen maar hetzelfde staan qua beveiliging en authenticatie. Wel is het handig om een ander (niet overlappend) kanaal te hebben voor de radio(s) van beide AP's.
Roaming is toch al een clientaangelegenheid ofwel de telefoon/laptop bepaald wanneer de ene accesspoint niet meer voldoet en hij switcht naar de andere, alleen maar 'de andere is nu dichterbij' is daarvoor vaak niet voldoende soms blijven ze 'plakken' aan de AP waar ze al op zitten totdat die wel heel slechte ontvangst heeft...
2 AP's van Ubiquiti doen dat verder hetzelfde, of je moet Zero Handoff ingesteld hebben staan maar dat heeft zijn eigen nadelen (met name snelheid want zelfde kanaal). Er zijn wel wat ontwikkelingen om WiFi roaming te verbeteren, met name 802.11r en 802.11k maar ondersteuning daarvan hebben veel clients en Access Points nog niet en voor thuissituaties is dat meestal niet echt nodig.

Grootste voordeel van 2 dezelfde APs hebben is dát ze hetzelfde zijn en dus met ondersteuning voor dezelfde dingen (2,4 Ghz en 5 Ghz radio's enzo) en gemakkelijk gelijk in te stellen.

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

2 merken AP's of zelfs 2 van hetzelfde merk maar zonder enig mesh/802.11R/K support is ruk.
Heb ervaring met genoeg verschillende merken/prijssegmenten Open Mesh/HP/Ubiquiti/Ruckus/Cisco/Engenius etc...

Zelf ben ik nu helemaal weg van Ruckus, gebruik zelf 3 x R510 en waar 'standaard' AP's passief afwachten of het apparaat wel/geen goede verbinding heeft gaan de Ruckus AP's actief clients overzetten naar andere AP's bij b.v. te veel belasting op 1 AP of als ze zien dat het device een beter signaal heeft op een ander AP. Ook kiezen ze allemaal netjes een eigen kanaal en heb ik eigenlijk 0.0 last van storing/interferentie.

Er zit een hoop verschil in AP's als alles even geweldig was dan zouden alle AP's hetzelfde kosten. Duurder is niet altijd beter.

Wil je gewoon wifi haal nog een Ubiquiti erbij en houd het daarop.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Wederom reacties die elkaar tegenspreken...

@prutser001 Je zegt duurder is niet altijd beter en dan praat je over 3x Ruckus R510... Ik mag idd wel hopen dat dat goed werkt. 3 van die dingen zouden mij ruim 1500 euro kosten. Niet echt het budget waar ik aan zat te denken.
Voor 160 euro zou ik nu klaar zijn,een beter instelbare router hebben en een wifi punt in de woonkamer.

Lastig te zeggen of dit goed gaat werken merk ik aan de reacties maar ik ga het maar gewoon proberen. Zo niet dan gaat de nieuwe router gewoon retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Nee hoor valt best mee. Ik had de mijne gratis maar dat is een ander verhaal. Ze zijn al te krijgen voor 200usd zelfs minder 2de hands. De prijzen in NL zijn vertekend door het 'support contract' e.d. dat ze proberen te slijten.

Probeer in ieder geval bij 1 merk te blijven uit dezelfde generatie om op deze manier zo weinig mogelijk ellende te krijgen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier heb ik 2 gelijke netgear routers als in Accesspoint mode.. maar roaming is blijft toch ruk.. vooral als ik vanuit de slaapkamer terug kom naar de woonkamer blijft elke client te lang op het 2de AP hangen..
ondanks dat ik daar
- disconnect clients onder een bepaalde dBm waarde aan heb staan (valt nog wel te fine tunen denk ik)
- zendvermogen naar beneden gebracht (valt ook nog wat aan te tunen)

maar zowel android als win10 blijven erg sticky :(

anders om vanuit de woonkamer - slaapkamer is het iets minder erg.. want daar heb ik nog net wel dekking vanaf t eerste AP.. al is de snelheid dan onvoldoende (5~15mbits) en daar switchen mn clients toch na een poosje (10min tot een uur ofzo) wel een keer van AP

doordat er wel een werkende verbinding blijft merk ik dat vaak zo snel.
wat ik bij slaapkamer -> woonkamer wel merk omdat de verbinding dan dus zo "slecht" is dat er geen eens een ping naar het AP meer door heen wil :P

[ Voor 34% gewijzigd door SMSfreakie op 07-03-2020 13:17 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:39
SMSfreakie schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:11:
- disconnect clients onder een bepaalde dBm waarde aan heb staan (valt nog wel te fine tunen denk ik)
- zendvermogen naar beneden gebracht (valt ook nog wat aan te tunen)
Hoe is dat behulpzaam voor TS? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Wabs schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:19:
Om wifi in de woonkamer te verbeteren zit ik er aan te denken om de huidige setup te veranderen:
-tele2 router instellen als bridge
Het zou mij ten zeerste verbazen als het mogelijk zou zijn om de Tele2 router als bridge in te stellen. Het lijkt me dat je je nieuw aan te schaffen router daarom alleen als zodanig gebruiken kunt als je dubbele NAT doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:07:
[...]

Het zou mij ten zeerste verbazen als het mogelijk zou zijn om de Tele2 router als bridge in te stellen. Het lijkt me dat je je nieuw aan te schaffen router daarom alleen als zodanig gebruiken kunt als je dubbele NAT doet.
Goed punt, zal daar even naar kijken voor ik iets bestel. Thanks!
Pagina: 1