vloerverwarming uitbreiding extra pomp noodzakelijk ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• patjuh1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 11:29
ik heb afgelopen zomer aangebouwd aan mijn woning, Hierdoor zijn er 2 extra groepen vloerverwarming,

Mijn huidige verdeler heeft geen eigen pomp. De nieuwe voor de 2 extra groepen wel. Is dit wel nodig? zou een grotere verdeler zonder pomp niet beter zijn geweest?

Als de pomp wel echt nodig is is deze te schakelen via de uponor thermostaten? mijn aanvoer temp is vanaf de ketel ingesteld op max 30 graden dus met een pomp schakelaar met temperatuur sensor werken lijkt me wat minder handig gezien de kleinere temperatuur verschillen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KKNeaLjtYzEF2vP5SEBLoNNbv0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/4DbzCjFFBm4oXLSNbHEaIGaG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iv0KdMUwn0tMS0Dxzxy2WdG7MnM=/800x/filters:strip_icc()/f/image/04qNi9JDlAfEEMoltDrjgsJR.jpg?f=fotoalbum_large

14 x 360WP ZO @GW4200D-NS

Beste antwoord (via patjuh1 op 06-03-2020 22:11)

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13
Dan toch denk ik een pomp schakelaar met temp sensor, de sensor op de open verdeler zetten, hier heb je direct flow bij inschakelen van de cv ketel. Ik heb hem zelf op 25 graden ingesteld en in de zomer als de verwarming niet meer aangaat zet ik hem op 35 om te voorkomen dat hij onnodig draait, gaat al 10 jaar prima.

Alle reacties

• Knielen
Is inderdaad niet erg logisch, je hoofdverdeler is een zogenaamde open verdeler, je aanbouw heeft een gesloten verdeler. Gesloten verdeler gebruikt het 'koude' water uit je retourleiding om het hete water uit een cv ketel te verlagen naar de ingstelde vloertemperatuur. In jouw geval is dit niet nodig omdat je cv al ingesteld staat op een lage temeperatuur die geschikt is voor vloerverwarming. Of het nu heel veel zin heeft om het aan te passen? Nee, eigenlijk niet, het functioneert nu ook prima toch?

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
zolang het werk werkt het niks aan doen. werkt het niet dan kan je een kleine open verdeler erin hangen.
ik kan niet zien hoe groot je aanvoerleidingen zijn vanaf hier. maar als het 15 is dan moet je een extra trace aanleggen. 22 mm kan wel 10 groepen aan hangen. 1 x 8 zoals je nu hebt en een kleine open verdeler van 2 groepen.

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 06-03-2020 12:23 ]

• patjuh1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 11:29
Knielen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:46:
Is inderdaad niet erg logisch, je hoofdverdeler is een zogenaamde open verdeler, je aanbouw heeft een gesloten verdeler. Gesloten verdeler gebruikt het 'koude' water uit je retourleiding om het hete water uit een cv ketel te verlagen naar de ingstelde vloertemperatuur. In jouw geval is dit niet nodig omdat je cv al ingesteld staat op een lage temeperatuur die geschikt is voor vloerverwarming. Of het nu heel veel zin heeft om het aan te passen? Nee, eigenlijk niet, het functioneert nu ook prima toch?
De 2e verdeler is ook open dacht. hij mengt namelijk niet als het goed is. De ingestelde temp op mijn ketel is 30 graden als je op de meters van de verdelers kijkt (net te zien op de foto) is dit ook de temperatuur die erin gaat. zelfs iets hoger...?

De andere vraag die ik dan nog heb is het mogelijk de pomp dan te schakelen zodat hij niet 24h 365d draaid?

14 x 360WP ZO @GW4200D-NS

Acties:
  • Beste antwoord

• Knielen
Dan toch denk ik een pomp schakelaar met temp sensor, de sensor op de open verdeler zetten, hier heb je direct flow bij inschakelen van de cv ketel. Ik heb hem zelf op 25 graden ingesteld en in de zomer als de verwarming niet meer aangaat zet ik hem op 35 om te voorkomen dat hij onnodig draait, gaat al 10 jaar prima.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Er zijn pompschakelaars die aanschakelen als je thermostaat warmte vraagt. Misschien kun je deze gebruiken?
Bijvoorbeeld:
https://www.tercalshop.nl...elaar-24v-aansturing.html
Pagina: 1