Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik ben freelancer digital designer en ik werk zo'n 5 jaar op een iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2014, 4 GHz Quad-Core Intel Core i7, 32GB 1600 MHz DDR3)...super systeem! Ik ben er nog erg blij mee, alleen sinds kort ben ik bezig met het leren van After Affects en 3d Blender. Ik merk, dat het systeem niet (meer) conform is om bepaalde taken goed uit te voeren. Dit frustreert mij behoorlijk en het bevorderd zeker niet bij het leren van deze software.

Nu wil ik ipv een iMac Pro, een PC / werkstation + een 4k monitor gaan aanschaffen, dat sowieso weer een paar jaar mee moet gaan.

De volgende werkzaamheden wil ik gaan doen:
  • 3D modelling / rendering (Blender)
  • Video bewerking / effects in 4k (Premiere en After Affects)
  • Audio bewerking (Audition)
  • Beeldbewerking (Photoshop, Illustrator)
Wat mag het systeem gaan kosten?

Mijn budget is rond de € 3200,00 zonder monitor.
Via 'Amazon.de' heb ik voor dit bedrag alle componenten (nieuw) gevonden.

Met 4k monitor rond de € 4200,00.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zijn geen componenten of randapparatuur die ik meeneem. Helemaal nieuw :)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb een configuratie gemaakt voor mijn nieuwe systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xztGBMZ7zLBs69msNC-9Bazw-g=/800x/f/image/CwRnwLmbTs0qtbTKWbG9aL0l.png?f=fotoalbum_large

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ja, ik heb begrepen dat de AMD Ryzen 9 3900X en de AMD Threadripper echte werkpaarden zijn. En beter uit de bus komen bij renderen dan de Intel i9. En de grafische kaart MSI NVIDIA Geforce RTX 2080Ti (11gb) schijnt een must te zijn voor 3D (4k).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Werkstation mag er visueel mooi uitzien. (zie voorbeeld https://tinyurl.com/t44x69a)
  • Het systeem moet een paar jaar meegaan. Dus compatibel met nieuwe aankomende componenten als RAM of GPU
  • Uitbreidbaar naar 128Gb of eventueel meer
  • Uitbreidbaar naar 2 of meerdere grafische kaarten
  • Goede koeling
  • Voldoende stroom
Ga je overklokken?
Overklokken mag...alleen moet het systeem wel stabiel blijven. Maar goed, dat lijkt mij logisch.

Wat verwacht je van ons?[i]
  1. Is dit een goede / stabiele configuratie? ... voor startende / lerende designer in 3D / Video (effects). Of is dit te veel van het goede of juist niet helemaal. PS: ik gebruik het systeem ook voor mijn professionele werk.
  2. Zijn er nog opties om het goedkoper of beter te doen?
  3. Welk 4k scherm heeft jullie voorkeur? Ik ben al jaren Retina schermen gewend. Altijd haarscherp en dat wil ik weer :)
  4. En zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien?
Alle feedback is welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Is het nu je 'professioneel werk' of ben je een "startende / lerende designer". Want dit is wel direct een relatief dure aanschaf natuurlijk....

Een aparte drive voor je OS voegt niet veel toe. Zou ook vreemd zijn om je OS dan op je 'traagste' SSD te zetten. Dus die BX500 zou ik zowiezo al achterwege laten. Ten tweede zou ik die Samsung 970 EVO ook niet nemen. Op papier lijkt die supersnel en dat is ook zo, maar in de praktijk merk je daar niks van. Een SSD als onderstaande is snet zo snel.
pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB

Ik zou 'instappen' met een 2080 Super en later upgraden.
De 2080Ti prijst zichzelf de markt uit.

De CPU komt al met koelpaste applied, dus kan je skippen (details...)

Met dat mobo zou ik niet teveel tijd stoppen in overclocken.
Misschien kan je beter deze nemen en dan een Wifi kaartje erbij.
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE

Verder wel een dikke build. Heb zelf al een systeem in die case gebouwd, ook met de Kraken X62 en dat zag er wel goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor de info! Hier heb ik wat aan :)

De build is voor mijn werk (grafisch / internet), dus mag krachtig zijn in CPU / RAM. En met deze build wil ik 3D en After Affects gaan leren, vandaar deze keuze ipv een super dure iMac Pro of Mac pro aan te schaffen.

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 10:17
Hoi, is wat is uiteindelijk je configuratie geworden?

We zijn inmiddels een jaar verder dus nieuwe hardware is alweer beschikbaar..
Maar ben toch benieuwd waarvoor je uiteindelijk wel en niet gegaan bent.