Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben freelancer digital designer en ik werk zo'n 5 jaar op een iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2014, 4 GHz Quad-Core Intel Core i7, 32GB 1600 MHz DDR3)...super systeem! Ik ben er nog erg blij mee, alleen sinds kort ben ik bezig met het leren van After Affects en 3d Blender. Ik merk, dat het systeem niet (meer) conform is om bepaalde taken goed uit te voeren. Dit frustreert mij behoorlijk en het bevorderd zeker niet bij het leren van deze software.
Nu wil ik ipv een iMac Pro, een PC / werkstation + een 4k monitor gaan aanschaffen, dat sowieso weer een paar jaar mee moet gaan.
De volgende werkzaamheden wil ik gaan doen:
Mijn budget is rond de € 3200,00 zonder monitor.
Via 'Amazon.de' heb ik voor dit bedrag alle componenten (nieuw) gevonden.
Met 4k monitor rond de € 4200,00.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zijn geen componenten of randapparatuur die ik meeneem. Helemaal nieuw
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een configuratie gemaakt voor mijn nieuwe systeem:

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, ik heb begrepen dat de AMD Ryzen 9 3900X en de AMD Threadripper echte werkpaarden zijn. En beter uit de bus komen bij renderen dan de Intel i9. En de grafische kaart MSI NVIDIA Geforce RTX 2080Ti (11gb) schijnt een must te zijn voor 3D (4k).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Overklokken mag...alleen moet het systeem wel stabiel blijven. Maar goed, dat lijkt mij logisch.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben freelancer digital designer en ik werk zo'n 5 jaar op een iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2014, 4 GHz Quad-Core Intel Core i7, 32GB 1600 MHz DDR3)...super systeem! Ik ben er nog erg blij mee, alleen sinds kort ben ik bezig met het leren van After Affects en 3d Blender. Ik merk, dat het systeem niet (meer) conform is om bepaalde taken goed uit te voeren. Dit frustreert mij behoorlijk en het bevorderd zeker niet bij het leren van deze software.
Nu wil ik ipv een iMac Pro, een PC / werkstation + een 4k monitor gaan aanschaffen, dat sowieso weer een paar jaar mee moet gaan.
De volgende werkzaamheden wil ik gaan doen:
- 3D modelling / rendering (Blender)
- Video bewerking / effects in 4k (Premiere en After Affects)
- Audio bewerking (Audition)
- Beeldbewerking (Photoshop, Illustrator)
Mijn budget is rond de € 3200,00 zonder monitor.
Via 'Amazon.de' heb ik voor dit bedrag alle componenten (nieuw) gevonden.
Met 4k monitor rond de € 4200,00.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zijn geen componenten of randapparatuur die ik meeneem. Helemaal nieuw
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een configuratie gemaakt voor mijn nieuwe systeem:

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, ik heb begrepen dat de AMD Ryzen 9 3900X en de AMD Threadripper echte werkpaarden zijn. En beter uit de bus komen bij renderen dan de Intel i9. En de grafische kaart MSI NVIDIA Geforce RTX 2080Ti (11gb) schijnt een must te zijn voor 3D (4k).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Werkstation mag er visueel mooi uitzien. (zie voorbeeld https://tinyurl.com/t44x69a)
- Het systeem moet een paar jaar meegaan. Dus compatibel met nieuwe aankomende componenten als RAM of GPU
- Uitbreidbaar naar 128Gb of eventueel meer
- Uitbreidbaar naar 2 of meerdere grafische kaarten
- Goede koeling
- Voldoende stroom
Overklokken mag...alleen moet het systeem wel stabiel blijven. Maar goed, dat lijkt mij logisch.
Wat verwacht je van ons?[i]
- Is dit een goede / stabiele configuratie? ... voor startende / lerende designer in 3D / Video (effects). Of is dit te veel van het goede of juist niet helemaal. PS: ik gebruik het systeem ook voor mijn professionele werk.
- Zijn er nog opties om het goedkoper of beter te doen?
- Welk 4k scherm heeft jullie voorkeur? Ik ben al jaren Retina schermen gewend. Altijd haarscherp en dat wil ik weer
- En zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien?