Wat voor coax is deze Ziggo lijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_wizard
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvmypORedqZxqc2hyITL0Ef0mu4=/800x/f/image/lHmyVA0citZvOCrjPlQsGEcI.png?f=fotoalbum_large

Bekend verhaal: hovenier gaat de tuin verbouwen, klant wijst waar de coax van Ziggo zou moeten liggen, hovenier trekt alsnog per ongeluk de kabel door 8)7

Probleem is nu als volgt: de coax kabel van Ziggo (kabelaar) is in de voortuin (dus nog voor het abonee overname punt) doormidden getrokken. Ziggo gebeld, monteur gestuurd, maar die geeft aan bij aankomst dat hij hier niet voor gekwalificeerd is. Bovendien heeft hij de kabel nog nooit gezien. Zie bijgaand een foto van de kabel met omschrijving. Ik kan hem ook niet vinden op het internet.

Over een week (!) komt er een 2e Ziggo monteur en ik wil eigenlijk even tijdelijk de verbinding maken zodat internet het weer doet. De kabel is immers erg oud (low-tech) en de twee draaden zijn simpel massieve draden. Zou het niet mogelijk zijn om met een COAX kabel connector (of zelfs lasklemmen) die door te verbinden tijdelijk?

Dus:
  1. Wat voor kabel is dit uberhaupt, ik kan nergens zo'n type kabel vinden
  2. Kun je deze tijdelijk doorverbinden zonder te solderen?
  3. Zo ja, hoe?
_/-\o_

R&D professional

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:05

slaay

Natuurbeleven.com

Heb je al gekeken bij het aansluitpunt bij je binnen in huis? Wat voor kabel komt daar naar binnen en hoe zit dat daar aangesloten?
Dan kun je kijken welke kern er aangesloten is etc.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_wizard
slaay schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:20:
Heb je al gekeken bij het aansluitpunt bij je binnen in huis? Wat voor kabel komt daar naar binnen en hoe zit dat daar aangesloten?
Dan kun je kijken welke kern er aangesloten is etc.
Smart! Helaas niet mogelijk, die is achter de muur doorgelust naar de meterkast ...

R&D professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Knip een stukje kabel wat nog in de grond is af en kijk daar naar de kabel. Kan best zijn dat deze zo vernacheld is dat hij ‘vervormd’ is.
In principe is er aan de coax bekabeling bijna niets veranderd in de laatste decennia, afgezien van de shielding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 18:02

TheBorg

Resistance is futile.

Oude kabels zijn hetzelfde als nu maar dan grijs. Dit heb ik nog nooit gezien.

Wat @Tartarus zegt. Knip eens een stukje door en laat de doorsnede zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gezien het twee-aderig is vermoed ik eerder een hele oude telefoonlijn dan een COAX-kabel.
Misschien weet @Wildfire meer, hij werkt voor KPN meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:03
De mantel lijk op lood. Dat kun je solderen. Koper ook.
Dus daar moet iets te improviseren zijn met de juiste spullen.

Maar zijn loden kabels niet van vòòr coax tijd? Is dit niets iets uit de PTT tijd? Draadomroep ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 05-03-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:50
Lijkt inderdaad op een oude telefoonlijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Mr. Blonde op 05-03-2020 21:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Misschien gek gedacht, maar kan het zijn dat er naast deze oude lijn ook nog een coax ligt die ook door is gegaan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
franssie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:39:
Misschien gek gedacht, maar kan het zijn dat er naast deze oude lijn ook nog een coax ligt die ook door is gegaan?
Moet wel, dit is niet van Ziggo.
De kern van een kabel voor een huisaansluiting is slechts een mm dik, en enkelvoudig. Ook is er geen stof of staal te bekennen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:09

Wildfire

Joy to the world!

ThinkPadd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:36:
Gezien het twee-aderig is vermoed ik eerder een hele oude telefoonlijn dan een COAX-kabel.
Misschien weet @Wildfire meer, hij werkt voor KPN meen ik.
Het lijkt een beetje op een oude teerkabel van KPN, maar ook weer niet helemaal.

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/35124c7b-a8ea-4da9-94e3-53494d31de70.jpg

Een teerkabel heeft geen buigzaam metaal als buitenste mantel.

---
nescafe schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:53:
Het is een KPN-grondkabel en je kunt hem verbinden bijv. met een LSA-koppelstuk aan een UTP-/telefoonkabel:

[Afbeelding]
Op jouw foto zie je een loodkabel, maar die liggen niet buiten in de grond. In ieder geval niet zonder een stevige beschermende mantel er omheen. En de koperen draden erin zijn zeer zeker niet hard zoals TS aangeeft.

[ Voor 58% gewijzigd door Wildfire op 05-03-2020 21:57 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23
Het is een KPN-grondkabel en je kunt hem verbinden bijv. met een LSA-koppelstuk aan een UTP-/telefoonkabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEHF0dwbfLKSio9F-gz6G2AswRg=/f/image/YETWN5rrkqBglqLzNhBBIZha.jpg

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
OP heeft nu dus 2 problemen.
En Ziggo kabel is kapot getrokken, en KPN kabel.
Ik adviseer dan ook om KPN te verwittigen van de kabel breuk zodat jij of een volgende bewoner daar in de toekomst niet tegenaan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Tartarus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:00:

Ik adviseer dan ook om KPN te verwittigen van de kabel breuk zodat jij of een volgende bewoner daar in de toekomst niet tegenaan loopt.
Als TS geen diensten via de telefoonkabel afneemt komt KPN ook niets fixen (helaas). Een monteur wordt enkel aangestuurd voor KPN-klanten of klanten van wholesale partners van KPN.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 05-03-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

De in Nederland gebruikte coax grond kabel heeft bijna altijd een groene mantel overigens.
Dus ga maar op zoek naar een groene kabel of buis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_wizard
Bedankt voor de nuttige reacties!

Goed om nog te vermelden overigens:
1. Deze kabel (op de foto) zat in een gevlochten ijzeren shield (helemaal doorgeroest) waardoor het geheel een cm of 3 dik is
2. Ons huis is uit 1895 dus ik ben wel gewend dat er in de antieke jaren dingen zijn aangebracht die nog niet vervangen zijn.

Dan in reactie op wat punten:
1. @franssie nee, ze hebben een hele krater gegraven om een boomstronk te verwijderen, er loopt niet anders. De boom (jaartje of 30 oud denk ik) had de kluit helemaal om deze kabel heen vergroeid. Het moment dat ze deze kabel doortrokken klapte het internet eruit.
2. @Jim423 Ziggo is opgericht in 2007, ik denk dat deze kabel toen al in de grond lag door te roesten ;-)
3. @Wildfire Hieronder nog een foto van de gehele kabel (in de tuin) - wat denk je?
4. @nescafe Ah, nuttig! Die ga ik sowieso proberen.
5. @Tartarus Nope, dit is niet de KPN kabel. Die ligt ergens anders in het huis en is zo'n mooie blauw-witte op een PTT-kastje
6. @Swordlord Ik vrees dat dit een gevalletje stenen-tijdperk is, nog voor de groene mantel kabel. De kabel loopt naar de straat en gaat daar mijn erf af, dus ik denk echt dat dit de officiele kabel is.

Kent iemand misschien een kabel-historicus ;-)

Thanks guys!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i3MZYTmoQqt3jIAkhnB8t6QOXg=/800x/filters:strip_icc()/f/image/CFumNMhSoOS5ZTu2Zpq1WFf5.jpg?f=fotoalbum_large

R&D professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Doe eens een scherpe foto van het uiteinde dan.
Het lijkt namelijk nog steeds niet op een coax kabel. Het enige wat ik kan bedenken is een gearmeerde C6 SAS maar die heeft maar 1 kern niet 2. De kabel (mits dus coax) is nu eigendom van Ziggo. Hoelang die daar al ligt en/of van welke partij deze is geweest doet er niet toe.

[ Voor 25% gewijzigd door Jim423 op 05-03-2020 22:54 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Is het geen kabel van de centrale antenne-inrichting (cai) van vroeger?
Wat was er in je woonplaats voor de grote fusieronde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Deze foto lijkt dan inderdaad erg veel op een oude KPN grondkabel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_wizard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7EoOt31ewdgYG2SQaYHrru3fsQ=/800x/f/image/UM0RrYrni20QyDlTIkVdBA03.png?f=fotoalbum_large

1. @Jim423 Meer foto's ^^^, als ik de kabel ontleedt zijn het echt 2 kernen
2. @sambalbaj gemeente Bloemendaal?
3. @Wildfire en nu nog meer :) ? Hoe zou je dit proberen te fixen (al is het maar voor even)?

[ Voor 7% gewijzigd door mr_wizard op 05-03-2020 23:07 ]

R&D professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@mr_wizard Als dit echt de kabel is waarover het internet liep kan je proberen ze door te verbinden. Dan zal het een soort platte lintkabel zijn (dat kan ook in audio/video - heel vroeger zat dat ook aan je TV) - 300 ohm symmetrische kabel. Dus ja daar kan je radio signalen over sturen en wellicht dat ze dat pré-coax gebruikten, ook in de grond.

Wikipedia: Lintkabel

Afbeeldingslocatie: https://www.sat4all.com/forums/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/Images/transmissie/elektronica_transmissie10_clip_image002.jpg&key=20e1436a52a683bf314d593d838434a5a5beb99e3e6b9fb02bb4f2b8c6966482

edit: en de volt meter erop? CAI heeft gek genoeg best wel eens hoge spanning.

[ Voor 53% gewijzigd door franssie op 05-03-2020 23:24 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mr_wizard schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:05:
[Afbeelding]

3. @Wildfire en nu nog meer :) ? Hoe zou je dit proberen te fixen (al is het maar voor even)?
Ik ga verder maar niets meer zeggen, op de ene foto lijkt het sterk op een KPN kabel en op de andere weer niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Naar mijn mening zal de groene kabel ergens gewoon moeten lopen in de grond...

Als meerdere kabels op ongeveer hetzelfde punt de woning binnenkomen.
Dan kan het zijn dat deze antieke kabel op een punt verderop in de grond de goede kabel heeft meegetrokken en daar de schade is ontstaan of koppeling losgeschoten.
Ben het vaker tegengekomen dat schade plek niet de graaf plek is...

Wil je uitsluitsel voor jezelf naar het soort kabel dat je zoekt...
Graaf eens aan de gevel waar ooit de hoofdaansluiting heeft gezeten.

[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 05-03-2020 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Uiteindelijk gaat dat het wel worden denk ik, graven bij de gevel om het eindpunt te vinden en zoeken met een signaalzoeker (Ziggo heeft die) om te kijken tot waar het signaal uitzend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
mr_wizard schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:45:
Ik vrees dat dit een gevalletje stenen-tijdperk is, nog voor de groene mantel kabel. De kabel loopt naar de straat en gaat daar mijn erf af, dus ik denk echt dat dit de officiele kabel is.
Ik heb heel wat coax kabels gezien maar nog nooit zoiets. Alle straatkasten gevoed vanuit Haarlem zijn geupgrade naar DOCSIS3.1 spec dus het is onmogelijk dat deze kabel hierop is aangesloten, immers een koppeling of connector hiervoor bestaat simpelweg niet meer. Het enige wat dan zou kunnen is dat de groene kabel overgaat in deze oude kabel maar dat lijkt me zeer stug. Ik vermoed dat er nog een tweede kabel ligt in de grond en dat dit van een oud netje is geweest. Als je een radio hebt kun je de kernen afzonderlijk tegen de antenne tikken en afstemmen op een radiozender via de kabel. Als je dan ineens geluid hebt weet je dat er signaal op staat. Je moet dan het kabeleind pakken wat van het erf af gaat.
franssie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:47:
Uiteindelijk gaat dat het wel worden denk ik, graven bij de gevel om het eindpunt te vinden en zoeken met een signaalzoeker (Ziggo heeft die) om te kijken tot waar het signaal uitzend.
Graven bij de gevel is niet nodig. Tracer vind beide uiteindes van de kabel en de route.

[ Voor 29% gewijzigd door Jim423 op 06-03-2020 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jim423 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:36:
[...]
<>
Graven bij de gevel is niet nodig. Tracer vind beide uiteindes van de kabel en de route.
Uit interesse - zet je er dan een signaal op vanuit het pand of gaat de tracer af bij elke kabel die ie ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:12
sambalbaj schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:52:
Is het geen kabel van de centrale antenne-inrichting (cai) van vroeger?
Wat was er in je woonplaats voor de grote fusieronde?
Dit is het goede antwoord volgens mij, ik heb namelijk dezelfde kabel naar mijn woning liggen. Het zijn 2 aders zoals op deze foto http://www.elektricien-kr...ingen-300x173-300x173.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Hmm dit lijkt wel een oude telegraafkabel. De eerste kern zou dan singal in zijn en het 2e singal uit. Was je huis toevallig vroeger een postkantoor?

Het kan ook een hele oude 2aderige telefoonkabel kunnen zijn, en dan praten we echt over jaren 30 meuk.

Wel boeiend om te zien.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
wel apart, veel mensen roepen dat het geen internet kabel is, maar @mr_wizard geeft toch duidelijk aan dat internet eruit is geklapt op het moment dat deze kabel kapot ging. Wat klopt er dan wel/niet

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:57
corset schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:39:
wel apart, veel mensen roepen dat het geen internet kabel is, maar @mr_wizard geeft toch duidelijk aan dat internet eruit is geklapt op het moment dat deze kabel kapot ging. Wat klopt er dan wel/niet
Simpelweg het feit dat er wellicht/waarschijnlijk meer stuck is dan alleen deze kabel :Y

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:33
Als het echt coax is, dan zal de 2 kernen weer verbinden met een kroonsteentje wel tijdelijk werken. (hetzij met een dikke signal loss)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:09

B4tman_DH

To the Bat.....

100% geen Ziggo kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
franssie schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:49:
[...]

Uit interesse - zet je er dan een signaal op vanuit het pand of gaat de tracer af bij elke kabel die ie ziet?
Eerst een signaal vanuit het pand. Dan een signaal vanaf de eindversterker om het andere eind te vinden.
Gebeurd ook als er wel een kabel in het pand aanwezig is maar niet in de eindversterker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
mr_wizard schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:05:

is denk ik een héél oude coax grondkabel. er is één centergeleider en het lood fungeert als mantel. de andere koperkabel is voor de geleiding van de mantel, als het signaal over de volle lengte door de loodmantel zou moeten is de impedantie te hoog.
ik denk als je ziggo inschakelt dat die zoiets antieks niet repareren, maar alleen vervangen. dat wordt dus graven .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11-2020
Dit lijkt op coax.
kijken wat voor kabel dit is (dikte meten)

Dan zoiets erop zetten: https://www.cardwriter.nl/ppc-h073-spl-koppeling.html

Die heb je ook voor Coax 6, 9 meen ik en 12
De grote vraag is of dat op zoiets antieks werkt.
sowieso is die mof alleen niet geschikt voor in de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:28
De machinst / graver is verantwoordelijk voor het melden daarvan, en dat kan hem vies geld kosten mocht hij geen klik melding gedaan hebben bij kadaster.

[niet zo netjes modes]
Heb je het zelf gedaan maar geen last dat er iets niet functioneerd in huis dan zou ik er niks mee doen en het gat dichtgooien, hang je het aan de klok dan kan het een duur grapje worden.
[/niet zo netjes modes]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:05:
De machinst / graver is verantwoordelijk voor het melden daarvan, en dat kan hem vies geld kosten mocht hij geen klik melding gedaan hebben bij kadaster.

[niet zo netjes modes]
Heb je het zelf gedaan maar geen last dat er iets niet functioneerd in huis dan zou ik er niks mee doen en het gat dichtgooien, hang je het aan de klok dan kan het een duur grapje worden.
[/niet zo netjes modes]
Tja, maar het probleem IS juist dat er geen Ziggo-signalen binnenkomen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Internet via Ziggo doet het dus niet meer nadat die kabel door is? Dan is het vrij duidelijk de Ziggo-kabel.

Zoals @mr_evil08 correct aangeeft, is de graver verantwoordelijk en dient deze het te melden. Ziggo (of KPN, afhankelijk welke kabel door is) stuurt hierna een graafploeg aan om de kabel te herstellen. Dit is natuurlijk een duur grapje, maar de kosten zijn doorgaans voor de partij die heeft gegraven (en hopelijk is die hiertegen verzekerd, want deze dingen gebeuren wel eens).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:28
FreshMaker schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:14:
[...]

Tja, maar het probleem IS juist dat er geen Ziggo-signalen binnenkomen ....
Overheen gelezen excuus.

@Verwijderd
Hier de procedure uitgelegd(dat hoort zeker weten de hovenier te weten), hij moet dus even bellen de reparatieploeg zijn best snel, dat duurt zeker geen 2 weken(zij kunnen ook vertellen of die kabel nog wat doet).
https://www.kadaster.nl/g...tuin-doe-een-klic-melding

@Verwijderd Ik begrijp je goede bedoelingen maar ik zou mij daar niet mee bemoeien of je loopt kans schuld / kosten in de schoenen geschoven te krijgen.

Enige wat jij kan is bij de dienstafnemer melden dat het niet meer functioneerd, wat je dan krijgt, en inderdaad al ondervonden is dat ze een lvl1 "poopie joopie" sturen die geen bevoegdheden daarover heeft.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2020 14:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Is het niet een soort aarde wat zeg maar ook bij een YMVK grondkabel in de mantel zit?

Deze lijkt ook een extra draadje in de mantel te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_Dy0ZkxgRjL4/TH0YjYtbyaI/AAAAAAAAZyM/TwCstiQ6ncI/s1600/image%5B5%5D.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-10 08:53
mr_wizard schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:45:
Goed om nog te vermelden overigens:
1. Deze kabel (op de foto) zat in een gevlochten ijzeren shield (helemaal doorgeroest) waardoor het geheel een cm of 3 dik is
2. Ons huis is uit 1895 dus ik ben wel gewend dat er in de antieke jaren dingen zijn aangebracht die nog niet vervangen zijn.
Dát is grappig... ik heb een beetje een vergelijkbaar uitziende kabel in de "kruiprumte" waar de watermeter zit in mijn huis uit 1920. Maar gek genoeg zit daar een telefoonkabel op aangesloten. Het is een van buiten gevlochten koperen/stalen kabel, met daarin een bijna onzichtbare en even vervuilde kabel waar de telefoondraad op aangesloten zit. Het geheel is zo vervuild en op het eerste oog onbeschermd dat ik er niet echt aan durf te zitten, en ik gebruik 'm ook niet (want Ziggo), dus heb 't laten liggen voor wat het is.

Maar heel bijzonder dat jouw onbegrijpelijke Ziggo kabel er vergelijkbaar uitziet als mijn onbegrijpelijke KPN-kabel :D

Sorry dat ik je niet verder kan helpen, maar het was te opvallend om er niets over te zeggen. Als je wilt kan ik er wel een foto van maken dit weekend... wellicht heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05

Reptile209

- gers -

jip_86 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:25:
Is het niet een soort aarde wat zeg maar ook bij een YMVK grondkabel in de mantel zit?

Deze lijkt ook een extra draadje in de mantel te hebben:
[Afbeelding]
Nee hoor: daar is alleen de mantel tot een draadje in elkaar gevlochten om hem aan te kunnen sluiten. ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-D
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

J-D

Het lijkt op een gemantelde RG6 kabel met aardedraad, zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Riy0biVUq60e_j37Kkjxyhb3gCg=/f/image/9V0zN2tVSu0AztnkCLVFBzD6.jpg

De extra draad kan gebruikt zijn als aardedraad van het aop richting de straatkast. Dit is anno nu niet echt gebruikelijk, waar het aop geaard is in de meterkast, of vaak zelfs helemaal niet.

Om het tijdelijk door te lassen kan er wellicht een F connector aan gezet worden. Een Cabelcon SP01/SPTL101 koppelstuk zou het ook moeten doen, al ben ik niet zeker van de kabel en ader diameters.

[ Voor 9% gewijzigd door J-D op 06-03-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07

RammY

Dát!

Ik zou gewoon de multimeter er op zetten.
Als je niks meet zit er ook niks op, zo simpel is het natuurlijk.

Als er al prik op staat verwacht ik het op de aders of een ader icm de mantel.
Wat ik zo 123 kan vinden is dat er 48 Volt op zou moeten staan max.
Simpel te testen dus :)

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04

BCC

Gewoon een kroonsteentje d'r tussen - als het werkt, dan werkt het :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:06:
Dan zal het een soort platte lintkabel zijn (dat kan ook in audio/video - heel vroeger zat dat ook aan je TV) - 300 ohm symmetrische kabel. Dus ja daar kan je radio signalen over sturen en wellicht dat ze dat pré-coax gebruikten, ook in de grond.
Een lintkabel (kippenladder) door een omgeving met wisselende vochtigheid sturen is natuurlijk niet handig - vergeet ook niet dat impedantie-mismatch (een hoge SWR) bij analoge televisie schaduwbeelden veroorzaakt. Lintkabel werd vaak op speciale houdertjes gemonteerd langs de muur om de invloed van weersomstandigheden te minimaliseren. Het had natuurlijk wel veel minder signaalverlies dan coax.

Dus met andere woorden: dat het een lintkabel is, acht ik uitgesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• calcomp
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-10 15:07
Lijkt erg op de oude PTT telefoon grond kabel die ik had in mijn oude boerderij (1910).
Die had in de stalen gedraaide buitenkabel met teer een loden binnen kabel met daar weer twee dunne koperen aders.
Je eerste foto lijkt erg op die loden binnen kabel met de twee koperen aders.

Op onderstaande foto zie je links de dikkere stalen buitenkabel over gaan in de dunnere loden kabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDLplUU8L061LtEL1_uuCxgDi80=/800x/filters:strip_icc()/f/image/fzX0t3GyStERjq26n46QcR8G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door calcomp op 06-03-2020 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Ben ik de enige die zich afvraagt hoe het is afgelopen en welke kabel nu wat is? B)

@mr_wizard? Is er al weer internet ?

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 14-03-2020 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:33

MJV

s0ulmaster schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:56:
[...]

Simpelweg het feit dat er wellicht/waarschijnlijk meer stuck is dan alleen deze kabel :Y
Dit ook eens aan de hand gehad bij verwijderen boomstronk. Geen groene kabel of andere kabel gezien, maar waarschijnlijk ergens anders onder de grond een wortel om de coax gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:17
Zo'n cabelcon gaat niet werken volgens mij, want je hebt 2 kernen, en duur.

Ik zou er gewoon ook een kroonsteentje opzetten of nog sneller een stukje elektra kabel ertussen met lasdoppen, en als het weer goed werkt een gietmofje eromheen zoals deze.
https://www.elektroshop.n...opeen-4x4mm-filoform.html

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 19-03-2020 16:52 ]

Pagina: 1