You've Been Scammed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Topicstarter
@TijsZonderH en of andere geïnteresseerden. Dit onder andere naar aanleiding van het artikel: 12000-belgen-waren-in-2019-slachtoffer-van-phishing

Mogelijk al gezien/gevolgd: https://www.bbc.co.uk/programmes/b017k60v en Jim Browning: YouTube: Spying On The Scammers | BBC Stories

De BBC en Jim geven een inkijk van hoe scammers beroepsmatig te werk gaan. Wat we als Tweakers al lang vermoedden imho.
Dat niet knullig op een achteraf zolderkamertje maar commercieel/professioneel complete kantoor inrichtingen, call centra hier speciaal voor zijn ingericht.
Via de aanwezige door hem gecompromitteerde camera beelden en ook verkregen gesynchroniseerde geluidsopnames laat hij zien wie er aan het woord is. En hoe dat in de praktijk gaat. De eigenaar van deze scammer toko schijnt opgepakt te zijn? Weet niet of dit waar/fake is.

Ook had Jim de achtergrond van zijn windows systeem dat 'overgenomen gerepareerd' werd paars gemaakt.
Zodoende is te zien, wie hij nu aan de lijn heeft. En zo konden de echte namen aan de pseudo namen gelinieerd worden.

In mijn directe omgeving al de nodige mensen gehad die op deze manier zijn opgelicht. En bij mij ICT technisch komen uithuilen.
En achteraf kun je helaas weinig doen.

En dan zeg ik wel eens gekscherend. "Als je mij vijftig euro geeft, dan vertel ik je precies hoe je wordt opgelicht."
Maar dat snappen sommige niet. Die zijn zo goed gelovig or whatever...

De mens leert. De mensheid niet.