Router of managed switch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-10 09:11
Allen,

Betreft het volgende. Ik heb een redelijk specifieke constructie met 5 Raspberry Pi’s en een Windows 10 pc die met elkaar moeten kunnen praten. Nu had ik er eerst een router tussen hangen (met te weinige LAN poorten) en dat ging prima. Maar die heeft dus te weinig poorten. Nu heb ik er een unmanaged switch tussen gehangen en de communicatie tussen de pi’s lukt wel maar niet met de pc. Mijn concrete vraag is moet ik een nieuwe router kopen met meer poorten of zou een managed switch voor dit doeleinde ook werken? Er is alleen onderlinge communicatie nodig, geen internet. En alles heeft een vast IP adres. Een combinatie met twee apparaten, router en switch wil ik gezien de inbouw ruimte voorkomen.

Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je routeert geen verkeer, alles zit in hetzelfde subnet. Een switch is voldoende dus.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Room42 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:30:
Je routeert geen verkeer, alles zit in hetzelfde subnet. Een switch is voldoende dus.
Unmanaged is voldoende? Vreemde was dat de pc het verdomde connectie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 12:42
Ik zou dat nog eens een kans geven, dat zou moeten werken ja. Een layer 2 switch is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja, de managed features doen niks voor een "plat" netwerk.
Vreemde was dat de pc het verdomde connectie te maken.
Connectie met wat? Je stelt een vast IP-adres in. Tot er een tweede device in hetzelfde subnet verbindt, heb je gewoon verbinding alleen ben je de enige in je netwerk.

Ik neem aan, maar daar ontbreekt misschien teveel informatie in je post, dat je nog wel een modem/router van je provider aan het netwerk hebt. Dat is dan je gateway (en eventueel DNS-server).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Komt erop neer dat we een tally en intercom systeem gebouwd hebben met Pi’s. Een tally is het lampje bovenop een videocamera die brand op het moment de camera ingeschakeld is. Zo weet iemand in een meer-camera setting welke camera op dat moment geschakeld wordt. De intercom gebruiken we om onderling te communiceren tijdens opname. De pc die eraan vast hangt is de (VMix) beeldmixer die dus een signaal verstuurt op het moment ik op bijv camera 1 druk. Dan ontvangt de Pi het signaal en gaat het rode lampje branden. Deze pc heeft geen internet, evt streaming verloopt via een SDI signaal naar een ander systeem. Het systeem werkt dus met een oude router, maar die komt poorten tekort. Met de switch kregen we wel contact met de pi’s maar niet met de pc. Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 17:51
Mick30 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:51:
Komt erop neer dat we een tally en intercom systeem gebouwd hebben met Pi’s. Een tally is het lampje bovenop een videocamera die brand op het moment de camera ingeschakeld is. Zo weet iemand in een meer-camera setting welke camera op dat moment geschakeld wordt. De intercom gebruiken we om onderling te communiceren tijdens opname. De pc die eraan vast hangt is de (VMix) beeldmixer die dus een signaal verstuurt op het moment ik op bijv camera 1 druk. Dan ontvangt de Pi het signaal en gaat het rode lampje branden. Deze pc heeft geen internet, evt streaming verloopt via een SDI signaal naar een ander systeem. Het systeem werkt dus met een oude router, maar die komt poorten tekort. Met de switch kregen we wel contact met de pi’s maar niet met de pc. Hopelijk is het nu wat duidelijker.
Het is voor mij duidelijk wat je wil maar de belangrijkste details ontbreken helaas.
Welk ip adres en netmask heeft de pc en welke ip adressen en netmask hebben de pi's?
Het zijn interne ip reeksen dus die kan je hier prima delen. Als deze niet in hetzelfde subnet vallen, dan gaan ze niet communiceren als er geen gateway is ingesteld op de pi's.

Leuk project verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Hennie-M schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:56:
[...]

Het is voor mij duidelijk wat je wil maar de belangrijkste details ontbreken helaas.
Welk ip adres en netmask heeft de pc en welke ip adressen en netmask hebben de pi's?
Het zijn interne ip reeksen dus die kan je hier prima delen. Als deze niet in hetzelfde subnet vallen, dan gaan ze niet communiceren als er geen gateway is ingesteld op de pi's.

Leuk project verder!
De ip adressen en subnet weet ik zo niet, ga ik morgen nakijken. Maar ik bedenk me wel dat het goed zou kunnen dat de pi’s misschien wel default in hetzelfde subnet vallen maar de pc niet. Althans niet in dezelfde als de pi’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-10 20:03
Of de pc staat op dhcp en de pi.s hebben vast ip

Zonder router krijgt de pc geen ip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-10 17:38
vonkkie schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:01:
Of de pc staat op dhcp en de pi.s hebben vast ip

Zonder router krijgt de pc geen ip
Ik dat geval bedenkt Windows zelf een IP in, ik dacht, de 169.xxx.xxx.xxx range.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-10 20:03
Ja en als de raspberry.s dan in een andere reeks zitten krijgt hij geen verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Mick30 kun jij eens jouw definitie van een router geven, want ik heb het idee er wat terminologie door elkaar gehaald wordt. ;) Wat is het merk+type van de oude router?

Hoe dan ook kun je het aantal poorten van de router uitbreiden met een simpele, unmanaged switch.

offtopic:
@vonkkie Kun jij de ' niet vinden of zo? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
De ip adressen zitten in de 168.0.x range en dan opvolgend, subnet is 255.255.255.0 zowel voor de pi’s als de pc.

De router betreft een oude ziggo router. Een router knopen met een switch is een optie, maar gezien de router een oudje is en de inbouw ruimte beperkt koop ik liever of een switch of een router met minimaal 6 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Mick30 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:20:
De ip adressen zitten in de 168.0.x range en dan opvolgend, subnet is 255.255.255.0 zowel voor de pi’s als de pc.
Je zult 192.168.0.x bedoelen.
De router betreft een oude ziggo router. Een router knopen met een switch is een optie, maar gezien de router een oudje is en de inbouw ruimte beperkt koop ik liever of een switch of een router met minimaal 6 poorten.
Zit er dan ook nog een internetverbinding aan dat Ziggo-modem/router? :? Je hebt niet al mijn vragen beantwoord dus het blijft wat vaag.

Als de Ziggo nog internet verzorgt kun je Ziggo ook vragen of zij een nieuwe willen leveren (als ie echt te oud is). Maar waarschijnlijk zal die ook maar 4 poorten hebben. Sowieso hoef je niet zowel het modem/router als de switch te vervangen. Je kunt gewoon een 5-poorts switch in een van de poorten op de Ziggo-modem/router plaatsen. Je krijgt dan effectief 3 extra poorten. Bij een 8-poorts switch dus 6 extra.*

* Ah, knopen, niet kopen. Dat kan ook :+

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 06-03-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Room42 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:32:
[...]

Je zult 192.168.0.x bedoelen.

[...]

Zit er dan ook nog een internetverbinding aan dat Ziggo-modem/router? :? Je hebt niet al mijn vragen beantwoord dus het blijft wat vaag.

Als de Ziggo nog internet verzorgt kun je Ziggo ook vragen of zij een nieuwe willen leveren (als ie echt te oud is). Maar waarschijnlijk zal die ook maar 4 poorten hebben. Sowieso hoef je niet zowel het modem/router als de switch te vervangen. Je kunt gewoon een 5-poorts switch in een van de poorten op de Ziggo-modem/router plaatsen. Je krijgt dan effectief 3 extra poorten. Bij een 8-poorts switch dus 6 extra.*

* Ah, knopen, niet kopen. Dat kan ook :+
Klopt de 192.168.x range inderdaad. De setup heeft geen internet nodig, sterker nog liever niet. Als alles maar met elkaar praat en dat lukt met de router wel en tot nu toe niet met de switch. Waarin vind je me nog vaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Mick30 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:02:
[...]

Klopt de 192.168.x range inderdaad. De setup heeft geen internet nodig, sterker nog liever niet. Als alles maar met elkaar praat en dat lukt met de router wel en tot nu toe niet met de switch. Waarin vind je me nog vaag?
Omdat je nog steeds niet beantwoord hebt wat voor jou de router doet. Maar zo te horen gebruik je de Ziggo-modem gewoon als switch. Mogelijk dat je nog de DHCP-server van het modem gebruikt maar dan is het gewoon een kwestie van overal een vast IP-adres instellen in de range van 192.168.0.1 t/m 192.168.0.254. En geen dubbele adressen, natuurlijk. :)

Dan kun je met een unmanaged switch uit de voeten.

edit:
Nog even voor de zekerheid: Dat je geen internet wilt, betekent dat ook dat het netwerkje van de machines die je hier beschrijft verder geïsoleerd is? Dus enkel deze paar devices.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 06-03-2020 19:27 ]

Pagina: 1