Oude laptop sneller als ie warm is!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun1988
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-04-2024
Hoi allemaal,

Ik heb nog een oude laptop in gebruik(+/-2010). Voornamelijk voor office gebruik.

Er staat niks op behalve windows7 en wat benchmark dingen. Voorheen begon hij al erg traag te worden en ik dacht dat ie gewoon moeite had met windows 10 en alle rommel die daarbij op de achtergrond kan draaien.

Nu is het vreemde dat hij na een uurtje draaien als ie warm wordt toch beduidend sneller wordt.
Dus nu is mijn grote vraag: Hoe kan dat?

Kan het zijn dat de koelpasta op de processor een keer vernieuwd moet worden?

Hij heeft meteen na het opstarten van windows 7 grote moeite met vrijwel alles. (Eerder 1,5 jaar geleden was dat nog niet zo en verder heb ik hem niet veel meer gebruikt). Na uur uurtje warm draaien is het nog niet "je van het" maar er is toch al een aanzienlijke verbetering merkbaar.

Heeft ie nou echt zoveel moeite om alle windows dingen te laden? Of zou dat nou vooral de verouderde hardware zijn?
Of heeft er nog iemand andere iedeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Vreemd. Hardware werkt wel of het werkt niet. Dus er moet een software issue ergens zijn.

Bekijk je CPU/RAM loads eens vanaf het moment dat je hem opstart en hou in de gaten waar hij traag van wordt.

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is het niet gewoon dat na 1,5 uur dat alle bestand ingeladen zijn en Windows klaar is met z'n achtergrond taken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 21:32
Het kan ook zeker zijn dat na de eerste boot, je Windows al klaar lijkt, maar dat er nog allerlei applicaties aan het opstarten zijn. Op een gegeven moment zijn die klaar, waarna je systeem 'sneller' lijkt.

Vooral op oude systemen met nog een 'ouderwetse' HDD is dit zeker merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun1988
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-04-2024
Ja dat zijn dus allemaal dingen waar ik ook al aan gedacht had. Wat betreft CPU/RAM wel wat hoger tijdens opstarten CPU 60%, RAM 40% maar dat zakt ook wel vrij snel.
Die taken van windows heb ik ook aan gedacht maar waarom heeft ie er dan eerder geen last van gehad en nu wel? Datzelfde geldt eigenlijk voor het feit dat het een HDD is, daar had ie eerder ook niet zo'n moeite mee.(toen de hardware nog wat jonger was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 21:32
Monitor anders ook eens de HDD usage tijdens het opstarten.. Mijn ervaring is dat daar het probleem zit, teveel processen die op de achtergrond updates uitvoeren e.d.

In de loop der tijd kun je natuurlijk steeds meer software hebben geinstalleerd die ook dingen uitvoert tijdens het opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou een SSD inbouwen in jouw laptop. Dat lost vaak al heel veel op. Verder zou ik ook op Windows 10 overstappen. Windows 7 is gewoon niet meer veilig. Als dat echt te zwaar blijkt, kun je nog een linuxdistro installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
Denk dat het een diesel is....

Win is blijkbaar bezig met indexeren oid, nieuwe install (en/of ssd voor drie tientjes) zal veel oplossen.
Win10 dan wel te verstaan, Win10 upgrade werkt nog steeds en win7 krijg je geen updates meer voor dus die wordt elke dag minder veilig.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1