Vloerverwarming begane grond werkt niet, 1e verdieping wel

Pagina: 1
Acties:

• shorty_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05-2025
Dag allemaal,

Ik zit met een probleempje. December 2017 is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Op de begane grond heb ik vloerverwarming met een Honeywell Round thermostaat.
Op de 1e verdieping heb ik radiatoren met een afzonderlijke Honeywell Round Wireless thermostaat.

Sinds gisteren werkt mijn vloerverwarming niet meer. De radiatoren op de 1e verdieping werken nog wel gewoon en ik krijg ook binnen paar seconden warm water uit de kraan. Ik heb wel gemerkt dat als ik de draadloze thermostaat die bedoeld is voor de radiatoren op de 1e verdieping verhoog (bijvoorbeeld tot 25 graden), dan ook het vlammetje gaat branden op de thermostaat die voor de vloerverwarming bedoeld is. Het lijkt erop dat die draadloze thermostaat, ook de warmte van de vloerverwarming regelt.

Ik heb gebeld met de aannemer en de installateur. Beiden geven aan dat de garantietermijn verlopen is (2 jaar en 4 maanden…) en dat de installateur tegen betaling langs kan komen. De installateur vertelde dat waarschijnlijk een defecte klepje de oorzaak is. Geen idee wat ze hiermee precies bedoelde. Omdat de monteur ziek is, is het gesprek beëindigd zonder iets concreets af te spreken. Ik ben van plan om opnieuw te bellen, en nogmaals te proberen om het onder garantie te laten vallen. En anders zit er niets anders op dan tegen betaling te laten repareren. Maar voordat ik dat doe, wilde ik graag meningen van anderen horen.

Kan ik zelf wat dingen testen om het te kunnen repareren?
Sta ik in mijn recht om te eisen om dit onder garantie te laten repareren?

Op mijn cv ketel (Intergas HR ECO) zie ik geen foutmelding.
Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering.

Afbeelding cv ketel
Afbeelding leidingen (?) vloerverwarming

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Alternatief: onderhoudscontract voor je cv afsluiten en hier meteen de eerrste call van laten maken. Gaat per jaar, kost je ca 100 euro. Beetje installateur gaat daar wel in mee, die willen graag dat onderhoud. Weet je ook zeker dat je ketel goed is en blijft en nooit gezeik. Ik heb er eentje lopen bij Kemkens, die doen iig niet moeilijk.
Bij de installateur die het opgeleved is zou ik iig niet aankloppen als ze zo moeilijk doen. Ergens snap ik het via hun kant ook wel, wat zij bij de aanleg doen is projectwerk, scherp geprijs en minder marge maar volumevoordeel. Die bedrijven doen vaak merendeels projecten dus willen losse zut liefst niet. Maar er zijn ook andere installateurs.
Een beetje monteur heeft dit zo gevonden. Moet in de circulatie van je vv beneden zitten iig, aangezien de rest het wel doet.

Verbaast me overigens dat je geen pomp op je vvw hebt zitten, die had ik wel verwacht namelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:05
shorty_ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:57:
De installateur vertelde dat waarschijnlijk een defecte klepje de oorzaak is. Geen idee wat ze hiermee precies bedoelde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXGamSocj9mZJ_rc9AFoME8L9O8=/f/image/yvwROuvGRvAx7wpXyb4SLWLE.jpg

Die klep zou moeten schakelen tussen de vloerverwarming en de radiatoren.

Je kunt de actuator van de mechanische klep af halen en eens kijken of de mechanische klep nog vrij te bewegen is (pin indrukken en die moet weer terugkomen). Ook kun je kijken of de actuator nog iets doet. Als je de ene thermostaat hoog zet en de andere laag, en dat even later omwisselt, zou de actuator van stand moeten wisselen.

Pas wel op als je die actuator eraf haalt dat verwarmingswater mogelijk het verkeerde circuit instroomt. Dat kan betekenen dat er (te) heet water in je vloerverwarming stroomt (eigenlijk bestemd voor de radiatoren). Dit is mogelijk niet al te best voor je vloer...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+