Thuisnetwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 20:41
Hi GoT!

De KPN monteur is vandaag langsgeweest om het modem te installeren. Ik ben uit gegaan van de bestaande bekabeling en had een TP Link Deco P9 set gekocht om het huis van een dekkende WiFi en LAN op de 1e verdieping te voorzien.

Maar doordat KPN geen Coax gebruikt maar alles over CAT kabels doet, heeft de monteur wat kabels getrokken door het huis en vraag ik me af of ik niet beter voor een andere oplossing kan kiezen.

Situatie nu:
- Experiabox v10 in de meterkast
- LAN aansluiting in woonkamer voor de TV ontvanger
- LAN aansluiting in de slaapkamer voor een TV ontvanger

Wensen:
- Dekkende WiFi op begane grond en 1e verdieping, sterke voorkeur voor 1 SSID in t hele huis (roaming / mesh)
- LAN aansluiting op de achterkamer op 1e verdieping, aangrenzend aan slaapkamer

Budget:
€200 á €250 (mits de Deco P9 terug gestuurd word).

De KPN monteur heeft mij verteld dat voor de TV ontvangers van KPN de LAN aansluitingen op de Experiabox gebruikt moeten worden, omdat de TV ontvangers het anders niet zouden snappen, maar dat leek me enigsinds stug, als ik er zelf een router achter zou zetten en de Experiabox enkel als modem zou laten fungeren.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Een extra kabel trekken naar boven is geen optie op het moment.

Had het idee om alsnog de Deco P9 te gebruiken, of het terug te sturen voor eem router en AP combinatie, mogelijk met powerline voor de achterkamer op de 1e verdieping.

Heeft er iemand nog wat input of ideën voor een goede oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door bottR op 05-03-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Je moet geen eigen router zetten, doe je dat wel dien je inderdaad zoals de monteur zegt de TV ontvanger rechtstreeks op de router van KPN aan te sluiten en niet op je eigen router.

Ik zou gewoon een AP plaatsen in de woonkamer bij de TV ontvanger (switch zetten) en eentje in de slaapkamer bij de TV ontvanger (switch zetten). Beide op een ander kanaal maar wel met zelfde SSID & wachtwoord. Vanuit de switch in de slaapkamer trekt je dan een kabel naar de kamer ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 20:41
Als ik het dan goed begrijp pakken de TV ontvangers het wel als er een switch/AP tussen staat, maar een andere router niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
bottR schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:08:
Als ik het dan goed begrijp pakken de TV ontvangers het wel als er een switch/AP tussen staat, maar een andere router niet?
Klopt, bij een switch blijf je in hetzelfde subnet, een extra router brengt ook een extra subnet, een ander dan die van de KPN router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 20:30
je zou is kunnen je proberen of je je nodes als accespoint kan zetten...
dan is je deco set zelf wel niet meer de router , maar je experiabox..

als dat niet werkt, de KPN wifi bakkies is testen ?

(KPN werkte dacht ik met VLAN's... dat was de reden dat het niet werkt achter een prive router)