[Win 10 & Win Srv] Windows Search file content op netwerk dr

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 17:21
Ik heb me vandaag aardig verdiept in zoeken via Windows Search (ofwel gewoon zoeken in je Explorer) naar content binnen bestanden. Office document inhoud worden standaard al geindexeert. Voor PDF's kun je dit aanzetten in de Index opties in het Configuratiescherm.

Echter, en wat ik heel vreemd vind is dat het -mijns inziens- niet mogelijk lijkt te zijn te zoeken in de inhoud van bestanden op netwerkschijven.

Als ik goed zoek lees ik mensen die zeggen dat het niet mogelijk is, maar aan de andere kant lijkt het in dit artikel wel benoemd te worden:
https://docs.microsoft.co...SDN#default-indexed-paths
Ook geprobeerd otfs://{*}/<servername>/<path>/* of otfs://localhost/<drive>/<path>/* toe te voegen via GPO's aan Windows Search Computer settings, dan zie ik de entry wel in de Index opties op de client maar geeft hij aan dat die niet beschikbaar is.
Ook kan ik prima zoeken naar file inhoud op de server en geeft hij resultaat maar zodra ik op de client dezelfde zoekopdracht uitvoer in dezelfde map krijg ik geen resultaat. 8)7

Voor een bedrijf is het toch cruciaal te kunnen zoeken binnen je bestanden op het netwerk, en dus niet alleen in je lokale bestanden |:(
Ook kan ik niet zo goed vinden of er verschil zit tussen zoeken in Windows 7 en Windows 10.

Weten jullie dus wat wel en niet mogelijk is en hoe dit te realiseren?

[Edit] Zoeken dmv mappen of drives offline te zetten vind ik trouwens geen optie.

Beste antwoord (via Urk op 05-03-2020 19:11)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 02:23
Het is niet zo ingewikkeld, je dient slechts de Windows Search Service op je file server te installeren en indexing aan te zetten. Je client gebruiken deze index database vervolgens bij het zoeken.

Er zitten wat beperkingen aan, bijvoorbeeld dat het na een miljoen files niet meer fatsoenlijk functioneerd en DFS shares worden niet ondersteund.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Het is niet zo ingewikkeld, je dient slechts de Windows Search Service op je file server te installeren en indexing aan te zetten. Je client gebruiken deze index database vervolgens bij het zoeken.

Er zitten wat beperkingen aan, bijvoorbeeld dat het na een miljoen files niet meer fatsoenlijk functioneerd en DFS shares worden niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
The Realone schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:10:

Ah, wat een goed antwoord! _/-\o_ Zo dacht ik dus ook dat het zou werken maar zo werkt het bij mij niet....
Maar inderdaad, nu je het zegt. Onze netwerk drivers zijn gekoppeld aan een DFS share. Dus \\domein\\Repl\Pad ipv \\servernaam\Pad.
Waar kun je vinden dat Windows Search Service niet werkt bij DFS Shares?
Op onze fileservice zie ik nu dat er 1.600.000 bestanden zijn geindexeerd. Maarja, dat is totaal per server, zou je dan je fileservices over meerdere fileservers moeten verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Urk schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:24:
Maar inderdaad, nu je het zegt. Onze netwerk drivers zijn gekoppeld aan een DFS share. Dus \\domein\\Repl\Pad ipv \\servernaam\Pad.
Waar kun je vinden dat Windows Search Service niet werkt bij DFS Shares?
Ik hoor het graag van je ;) Ik heb het nooit ergens officieel bevestigd gezien, maar dat is mijn ervaring die gedeeld wordt door velen als ik wat rond zoek.
Op onze fileservice zie ik nu dat er 1.600.000 bestanden zijn geindexeerd. Maarja, dat is totaal per server, zou je dan je fileservices over meerdere fileservers moeten verdelen?
Ik zou zeggen, indien je dus om je DFS namespaces heen kan werken, probeer het. Ook daarvoor geldt, dat kan per omgeving verschillen. Mijn ervaring is dat zo rond de 1 miljoen files, de indexing service regelmatig over de zeik ging. High CPU usage en search performance kelderde. Verwijderen en rebuilden van de index was dan de enige oplossing.

Microsoft heeft je altijd graag richting Sharepoint willen duwen, maar dat heeft dermate grote beperkingen in bepaalde omgevingen dat dit vaak geen oplossing is.

Wij gebruiken indexing niet meer, de organisatie moet het nu hebben van een logischere directory structuur. Ook een uitdaging kan ik je melden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
The Realone schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:38:
[...]
Ik hoor het graag van je ;) Ik heb het nooit ergens officieel bevestigd gezien, maar dat is mijn ervaring die gedeeld wordt door velen als ik wat rond zoek.
[...]
Haha, OK. Ik heb er wel iets over gevonden, en zelfs ook "best of both worlds". Zie:
https://www.it-admins.com/it-search/
https://www.it-admins.com/it-search/how-it-works/
[...]
Ik zou zeggen, indien je dus om je DFS namespaces heen kan werken, probeer het. Ook daarvoor geldt, dat kan per omgeving verschillen. Mijn ervaring is dat zo rond de 1 miljoen files, de indexing service regelmatig over de zeik ging. High CPU usage en search performance kelderde. Verwijderen en rebuilden van de index was dan de enige oplossing.
Tja, eigenlijk wil ik niet zonder DFS. Het is zo handig om geen server paden te hoeven aanpassen...
Ik kan me wel even goed verdiepen in de bovenstaande artikelen om te zien of Windows Search goed kan samenwerken met DFS drives... ;)
[...]
Wij gebruiken indexing niet meer, de organisatie moet het nu hebben van een logischere directory structuur. Ook een uitdaging kan ik je melden. :)
Jeetje, heftig.... Kan me niet voorstellen dat mensen dat handig vinden, of ze zoeken natuurlijk alleen in de bestandsnamen, waarvan ik weet dat het wel werkt op DFS Drives