Tuin verbouwen - damwand plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn137
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-03 12:36
ik hoop dat ik hier goed zit, maar kon geen andere logische plek vinden om dit te posten :)

ik wil mijn tuin gaan verbouwen (ben er al gedeeltelijk mee bezig zoals dadelijk aan de foto's te zien is ;) )
nu is het geval dat mijn gemeente de vorige bewoners een stuk grond gegeven heeft aan de achterzijde van de tuin.
geen probleem, meer grond vind ik nooit erg :P

alleen deze grond is 60cm hoger dan de rest van mijn tuin, nu is de huidige damwand niet geweldig meer en moet die sowieso binnen een paar jaar vervangen worden.
achter mijn tuin ligt een stuk groenstrook en een fietspad, ook 60cm hoger dan mijn tuin.

alleen wil ik graag de gehele tuin op 1 hoogte hebben zodat ik ook mijn schuur wat kan uitbouwen en een zithoek kan maken.

liefst wil ik op de erfgrens ook de damwand plaatsen alleen zit ik er mee hoe ik dan de schutting ook nog fatsoenlijk kan plaatsen....

ik had al eens bedacht om betonnen L blokken te plaatsen op de erf grens (dus half onder de grond van de gemeente....)
want dan hoef ik geen diepe gaten te boren, alleen dan nog bedenken hoe ik de schutting neer kan zetten en later kan overkappen. om de schuur uit te breiden en een zithoekje van te maken.

schuur krijgt dan nog een eigen muur maar als het even niet hoeft voor de zithoek leek me dat wel zo gemakkelijk.

goed plaatjes:

schematische tuin:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3Gaw3Qym.jpg

foto's van de verhoging (let maar niet op de rommel...... :X )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kSq9YYEm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kZX4GAZm.jpg

om een idee te geven, de rode lijnen geven aan wat ik er aan wil zetten, links zithoek, rechter gedeelte uitbreiding van de schuur.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8s5JOJgm.jpg

ik hoop dat het duidelijk is en dat er iemand nog een goed idee dat mij kan helpen _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn137 op 05-03-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Je wil dus het achterste deel eigenlijk verlagen en de damwand hebben met de gemeente. 60cm is niet zo heel spannend. Uitgangspunt is ongeveer 1/3e boven de grond bij keerwanden, maar wellicht kom je met de helft weg, afhankelijk van de grondkwaliteit. De schuttingpalen zou ik desnoods aan de binnenkant plaatsen. Daarboven met bv zweeds rabat verder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Zware schuttingpalen ( desnoods om de 90) en daar damwandprofiel horizontaal tegen aan. Erg spannend is die 60 cm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Betonnen L vormige damwanden zijn zeer zwaar, daar heb je een kleine kraan op rupsbanden voor nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door frisianstar op 05-03-2020 19:37 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
L elementen zijn wellicht de beste optie, maar de L moet dan onder de gemeente grond komen.
Ge grond drukt op de korte kant waardoor de L niet kan kantelen.

Het is de meest zekere manier om dat verschil op te vangen.

Met een houten damwand moet je ook schoren met palen een meter in de groenstrook ondergronds met draadeinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn137
Allereerst, bedankt voor alle reacties :)
Señor Sjon schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:04:
Je wil dus het achterste deel eigenlijk verlagen en de damwand hebben met de gemeente. 60cm is niet zo heel spannend. Uitgangspunt is ongeveer 1/3e boven de grond bij keerwanden, maar wellicht kom je met de helft weg, afhankelijk van de grondkwaliteit. De schuttingpalen zou ik desnoods aan de binnenkant plaatsen. Daarboven met bv zweeds rabat verder.
de grond is zand, nogal stevig, buurman van mij heeft een vijver gegraven en had een pikhouweel nodig om er goed door heen te komen.

zoiets had ik ook in mijn hoofd zitten, maar ben bang dat als ik voor hout ga ik over 20 jaar alles op nieuw kan doen, opzich niet erg, maar als dan de helft achter een (stenen) schuurtje staat wordt dat lastig... denk ik :/

daaarbij ben ik bang dat alles meteen gaat verzakken zodra ik het afgraaf, dacht om dat enigsinds tegen te gaan van te voren de palen in de grond te zetten, maar dan moet ik 1,6 diepe gaten gaan boren.... maar ik zie niet / kan niet vinden hoe ik zo diep kan komen.

en zoals Franq ook zegt, er moeten officieel nog schoren in de bodem van de gemeente... als het erin zit ziet niemand het meer >:) mja....
frisianstar schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:36:
Betonnen L vormige damwanden zijn zeer zwaar, daar heb je een kleine kraan op rupsbanden voor nodig.
zou dat niet lukken met een man 3 / 4?
ze zijn ongeveer 80kg p/s namelijk.

https://www.betondingen.n...60-cm-hoog-antraciet.html

op dit moment neig ik wel naar betonnen L's en dan daarachter de palen voor de schutting en overkapping vanwege het onderhoud, hout is daar wat gevoeliiger voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die L moet dan onder het perceel van de gemeente. Een damwandje van 60cm schoren is wel overkill. Door palen diep genoeg de grond in te rammen (beton zoals je schuttingpalen?) hou je dat beetje wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn137
Señor Sjon schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:52:
Die L moet dan onder het perceel van de gemeente. Een damwandje van 60cm schoren is wel overkill. Door palen diep genoeg de grond in te rammen (beton zoals je schuttingpalen?) hou je dat beetje wel tegen.
officieel zal ik dan aan moeten vragen of ik die betonnen L onder hun grond mag plaatsen ja....
in de praktijk gaat niemand daar last van hebben O-)
(die groen strook is een uitlaat strook naast het fietspad, van een halve meter breed ongeveer)

hoe zit het dan met de houdbaarheid van het hout?
want ik zal dat dan op den duur wel een keer moeten vernieuwen denk ik?

maar betonnen palen de damwand achter te plaatsen? dacht altijd dat hout meer kan hebben omdat het flexibel is, en beton gewoon afbreekt. als het teveel is...

had wel bedacht om als ik voor hout ga, de palen in beton te zetten voor de zekerheid. of is dat overkill?

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn137 op 06-03-2020 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
60cm levert nou ook weer niet zoveel gronddruk op dat je met groutankers e.d. in de weer moet. Goed hardhout kan zomaar 20-30 jaar mee. Daar zou ik me nu echt niet zo druk over maken. :)

Palen altijd in beton zetten, scheelt ook kans op omwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn137
Bedankt voor de info!
ik ga er nog eens over denken, maar vind hout wel mooier dan beton... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een slootkant heeft ~80cm te overbruggen en zijn vaak ronde paaltjes met planken erachter. Veel meer dan dat heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het hangt een beetje van de regio af maar ik zie geregeld drie meter palen de grond in gaan bij slootjes in woonwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Wij hebben laatst ook in eigen beheer keerwanden geplaatst. Ging gemakkelijk met een graafmachine, mits je erbij kunt.

Neem even contact op met Bosch Beton of Agribeton wat de mogelijkheden zijn. Ik kan me voorstellen dat als je 100 of 125 cm hoge L-vormige keerwanden neemt, dat de voet wel aan de kant van jouw tuin kan blijven.

De schuttingpalen kun je met beugels tegen of met voeten op de keerwand bevestigen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
jadjong schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:32:
Het hangt een beetje van de regio af maar ik zie geregeld drie meter palen de grond in gaan bij slootjes in woonwijken.
Jup, 2/3e de grond in bij een keerwand. :) Bij 0,6 kerende hoogte kan je wel met 1,2m diepte aan de lage kant af.

Pagina: 1