Vraag

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-09 14:40
Beste Tweakers,

Ik wil graag jullie breintjes picken om te kijken of hier een goede oplossing voor is.

Aanleiding:
Na bekijken data gebruik van het bedrijf waar ik systeembeheerder ben, blijkt dat één gebruiker soms 100+GB aan mobiele data per maand gebruikt. Gesprek gehad met persoon(vrachtwagenchauffeur internationaal) in kwestie, blijkt dat hij via zijn tablet netflix cast naar de TV in zijn cabine. Hij zet met zijn mobiel een wifi-netwerk op waar de chromecast mee verbonden is. De films zijn offline opgeslagen. Hij dacht dat hij dan vanaf de sd-kaart zou streamen, maar nu blijkt dat hij dus ~4GB per film gebruikt omdat de Chromecast de film van Netflix haalt ipv sd-kaart

De vraag
Hoe kan ik zorgen dat hij Netflix op zijn TV kan kijken zonder dat hij veel data gebruikt? Scherm casten naar Chromecast geeft teveel lag om fijn film te kijken

Hardware
TV: 32" Salora non-smart TV
Tablet: Samsung galaxy tab (exacte versie onbekend, best oud met volgens mij android 4.2)
Smartphone: Samsung Galaxy J5 2015

Hoeft natuurlijk niet per sé Netflix te zijn, (goedkope) maar zeker legale alternatieven zijn welkom.
Andere hardware is niet zomaar een optie, zijn werktelefoon doet het dus wordt niet vervangen, zijn eigen budget staat het niet toe veel uit te geven.
Speciaal unlimited abonnement voor deze gebruiker zou een last resort optie kunnen zijn.

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

Alle reacties

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-11 23:30
Hem sponsoren met een ongelimiteerd abonnement?

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:09

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Gewoon ouderwets een HDMI kabel gebruiken ?

Weet niet hoe dit specefieke samsung tablet daar met ondersteuning in is. Maar ik heb in het verleden wel eens via een micro-usb naar hdmi convertertje mijn tablet rechtstreeks op de tv kunnen projecteren.

Een MHL adapter noemen ze dat convertertje zo uit mijn hoofd. Eventueel een verlengkabeltje ertussen om het wat praktischer te maken. Indien de tablet het ondersteund lijkt het me veruit de goedkoopste optie.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17

Acid_Burn

uhuh

Kan je die TV niet rechtstreeks aansluiten op de tablet?

Edit; wat Ghangis zegt dus :+

[ Voor 22% gewijzigd door Acid_Burn op 05-03-2020 16:18 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-11 15:33

Barrycade

Through the...

Domih schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:13:
Beste Tweakers,

Ik wil graag jullie breintjes picken om te kijken of hier een goede oplossing voor is.

Aanleiding:
Na bekijken data gebruik van het bedrijf waar ik systeembeheerder ben, blijkt dat één gebruiker soms 100+GB aan mobiele data per maand gebruikt. Gesprek gehad met persoon(vrachtwagenchauffeur internationaal) in kwestie, blijkt dat hij via zijn tablet netflix cast naar de TV in zijn cabine. Hij zet met zijn mobiel een wifi-netwerk op waar de chromecast mee verbonden is. De films zijn offline opgeslagen. Hij dacht dat hij dan vanaf de sd-kaart zou streamen, maar nu blijkt dat hij dus ~4GB per film gebruikt omdat de Chromecast de film van Netflix haalt ipv sd-kaart

De vraag
Hoe kan ik zorgen dat hij Netflix op zijn TV kan kijken zonder dat hij veel data gebruikt? Scherm casten naar Chromecast geeft teveel lag om fijn film te kijken

Hardware
TV: 32" Salora non-smart TV
Tablet: Samsung galaxy tab (exacte versie onbekend, best oud met volgens mij android 4.2)
Smartphone: Samsung Galaxy J5 2015

Hoeft natuurlijk niet per sé Netflix te zijn, (goedkope) maar zeker legale alternatieven zijn welkom.
Andere hardware is niet zomaar een optie, zijn werktelefoon doet het dus wordt niet vervangen, zijn eigen budget staat het niet toe veel uit te geven.
Speciaal unlimited abonnement voor deze gebruiker zou een last resort optie kunnen zijn.
Mooi verhaal, maar waarom kan hij niet via zijn tablet casten?
En als hij dat gaat doen kan hij toch de mobiele data uitzetten?

Ik denk dat je hier in het ooitje wordt genomen.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:08
Een Android (TV) stick in zijn TV pluggen, en zorgen dat hij via WiFI daar films via de Netflix op offline op beschikbaar maakt?

Home Assistant configuratie

• Domih
Temujin schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:17:
Gewoon ouderwets een HDMI kabel gebruiken ?

Weet niet hoe dit specefieke samsung tablet daar met ondersteuning in is. Maar ik heb in het verleden wel eens via een micro-usb naar hdmi convertertje mijn tablet rechtstreeks op de tv kunnen projecteren.

Een MHL adapter noemen ze dat convertertje zo uit mijn hoofd. Eventueel een verlengkabeltje ertussen om het wat praktischer te maken. Indien de tablet het ondersteund lijkt het me veruit de goedkoopste optie.
Wordt helaas niet ondersteund door zijn tablet en smartphone

• Domih
Barrycade schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:20:
[...]

Mooi verhaal, maar waarom kan hij niet via zijn tablet casten?
En als hij dat gaat doen kan hij toch de mobiele data uitzetten?

Ik denk dat je hier in het ooitje wordt genomen.
Heb met hem meegekeken. Je kan je tabletscherm casten, maar dan is de kwaliteit zeer ondermaats.

Als je via netflix cast, stuurt hij alleen een mini-app met URL naar de chromecast, en haalt hij het dus van Netflix en niet van de SD-kaart van de tablet

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17

Acid_Burn

uhuh

Wat zijn de kosten van die 100GB+ per maand... en van een tablet die het wel een hdmi kabeltje ondersteund?...

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Domih schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:21:
[...]

Wordt helaas niet ondersteund door zijn tablet en smartphone
Wellicht dat je opties dan vrij makkelijk zijn geworden, maar wel iets duurder.

1. Onbeperkt data abbonoment (op lange termijn waarschijnlijk het duurst)
2. Andere tablet/telefoon die een kabeltje wel ondersteund (volgens mij moet je rond de 100-150 prima klaar zijn inclusief kabeltjes en alles)
3. TV stick oid

• Domih
Acid_Burn schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:24:
Wat zijn de kosten van die 100GB+ per maand... en van een tablet die het wel een hdmi kabeltje ondersteund?...
We hebben een groepsbundel, 450GB voor 450 abonnementen. dus in principe kost het niks, maar we kunnen omlaag naar 750MB per nummer in plaats van de huidige 1GB, dat scheelt een hoop. Helaas ga ik niet over het budget. Geen idee of chauffeurs iets van een budget krijgen om hun cabine in te richten (lijkt me wel normaal, TV'tje, slaapzak etc)

• Domih
Temujin schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:25:
[...]

Wellicht dat je opties dan vrij makkelijk zijn geworden, maar wel iets duurder.

1. Onbeperkt data abbonoment (op lange termijn waarschijnlijk het duurst)
2. Andere tablet/telefoon die een kabeltje wel ondersteund (volgens mij moet je rond de 100-150 prima klaar zijn inclusief kabeltjes en alles)
3. TV stick oid
Het vervelende is dat hij een tablet of tv-stick zelf zou moeten kopen (beperkt budget), mobiele telefoon die we nu uitleveren (Galaxy A40) ondersteunt het ook niet. En z'n huidige werkt, dus wordt niet vervangen..

[ Voor 3% gewijzigd door Domih op 05-03-2020 16:32 ]

• Domih
Domih schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:27:
[...]

We hebben een groepsbundel, 450GB voor 450 abonnementen. dus in principe kost het niks, maar we kunnen omlaag naar 750MB per nummer in plaats van de huidige 1GB, dat scheelt een hoop. Helaas ga ik niet over het budget. Geen idee of chauffeurs iets van een budget krijgen om hun cabine in te richten (lijkt me wel normaal, TV'tje, slaapzak etc)
Toelichting:
Tegen mij wordt gezegd "Domih, zoek jij even uit hoeveel data er nu gebruikt wordt zodat we weten wat we straks af moeten nemen?"

Ik lever het verbruik aan, daaruit bleek dat deze gebruiker extreem veel meer verbruikt als de rest, dus even uitzoeken waarom en meedenken met een oplossing

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-11 15:18
Ik denk dat jouw moeilijkheid er vooral in zit, dat het internationaal is. Ik kan bij KPN ook voor 3 tientjes onbeperkt internet afsluiten, maar binnen de EU blijft er dan alsnog maar 22GB beschikbaar.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Domih schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Het vervelende is dat hij een tablet of tv-stick zelf zou moeten kopen (beperkt budget), mobiele telefoon die we nu uitleveren (Galaxy A40) ondersteunt het ook niet
Tjah.. Waarom zou de werkgever die kosten moeten betalen? Als ie graag films wilt kijken, koopt toch een tablet die wel op de tv aangesloten kan worden.

Daar kan je hem dan wel weer advies over geven, welke dat prima aan kan.

Als ie graag wil sporten ipv tv kijken, gaat de baas ook geen abo nemen voor een sportschool.

Ey!! Macarena \o/

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:28
Waarom niet bij de verbruiker terug leggen? Blijkbaar gebruikt deze zijn zakelijke werk telefoon om in zijn (verplichte) "vrije tijd" Netflix te kijken? Laat hem investeren in een HDMI spelende tablet/laptop en klaar is Kees/Pjotr/Henk/Lisa.

Uiteraard kan dit al dan niet tweedehands zijn.

• Domih
Pizza_Boom schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:33:
Ik denk dat jouw moeilijkheid er vooral in zit, dat het internationaal is. Ik kan bij KPN ook voor 3 tientjes onbeperkt internet afsluiten, maar binnen de EU blijft er dan alsnog maar 22GB beschikbaar.
Is in dezen geen probleem, hij rekent alles als "data nationaal" . Denk dat dit op de zakelijke markt anders is? Of hij heeft altijd alleen maar gestreamd als hij in NL was, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Data Internationaal heb ik ook wat verbruik op gezien bij een collega, maar dat was toen hij in de USA was (prijzig zeg..)

Verwijderd

Een leuke tablet met een mini-hdmi(DP naar hdmi, opgelost!

• Domih
Denk dat het een Android stick wordt. Als hij het zelf moet aanschaffen, moet het niet duurder dan €50,- zijn. Hij kan dan de android stick thuis in de TV doen om films etc te downloaden.
Ik ga ook met de bedrijfsleider praten om te vragen of het overwogen is om budget beschikbaar te maken voor chauffeurs om de cabine in te richten.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:28
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom dat jullie probleem is. Hij wil graag Netflix kijken, dan moet hij toch maar een oplossing verzinnen?

Als ik het bedrijf was zou ik ook heel snel zorgen dat 1 gebruiker niet alle data van iedereen op kan maken, dat moet natuurlijk ook gewoon niet kunnen. Klinkt als iets wat behoorlijke problemen kan opleveren.

Heeft die TV een usb ingang? Dan zou je misschien nog iets kunnen met een stickje en een otg kabel.

Net als @Barrycade heb ik er ook een beetje een raar gevoel over.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 05-03-2020 21:19 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het is idd wat raar en ook ik zie niet in waarom de werkgever dit zou moeten faciliteren.

Ik heb ooit iemand meegemaakt die in een ander continent een weekje lang elke dag fors zat te videobellen. Heeft de baas echt heel veel geld gekost. (5 cijfers) Uiteraard had de persoon die het deed dat echt niet door....

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@Domih , zou jij je berichten kunnen bewerken ipv multiposten?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:31

DropjesLover

Dit dus ->

Waarom is dit het probleem van het bedrijf? Hij krijgt al een telefoon + abo van de zaak, maar niet voor dergelijk dataverbruik. Goed, kan gebeuren door onwetendheid, oorzaak achterhaald, gebruiker zeggen dat ie z'n telefoon hier niet voor mag gebruiken.

Meedenken hoe het wel kan is natuurlijkttop, maar kan ook gewoon een investering van de gebruiker zelf vragen, toch?
Een privé abo met genoeg data, zelf een geschikte mobiel of tablet kopen, of desnoods enkel het gedownloade op z'n mobiel kijken?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Interessante casus. Ik vraag me af hoeveel mensen hier door in de problemen zijn gekomen.

Het is namelijk niet zo gek om dit te denken.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

DropjesLover schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:36:
Waarom is dit het probleem van het bedrijf?
Misschien omdat het nu heel erg moeilijk is om aan goede vrachtwagenchauffeurs te komen of te houden. Zo fantastisch verdient het trouwens ook niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Voor de mensen die vinden dat dit niet het probleem van de werkgever is, klopt maar vergeet niet dat die chauffeur ergens op een parkeerplaats in het buitenland voor de baas staat. Tuurlijk, dat hoort bij het werk en daar kies je als chauffeur voor maar een beetje sympathie vanuit de werkgever kan geen kwaad en dat is volgens mij gelukkig ook waarom TS o.a wordt gevraagd mee te denken ipv kappen ermee en zoek het maar uit. Bovendien zijn chauffeurs erg moeilijk te krijgen en een niet al te dure android stick/tablet en evt. een Netflix abonnementje voor de internationale chauffeurs zou m.i. als werkgever een mooi lokkertje kunnen zijn om personeel voor je te winnen.

Er zijn zat banen en sectoren met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden, maar voor een chauffeur die voor een niet al te hoog salaris ergens op aftandse parkeerplaats moet overnachten zou dit raar zijn? Kom op zeg.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

Inderdaad. Regel daar gewoon budget voor,

Een iets andere situatie: Ik werk in het maritieme en onze schepen hebben allemaal een offline mediasysteem aan boord. Die mannen zijn al zes weken van huis, internet is slecht en beperkt, dan moet je wel iets bieden...

Overigens moet je wel over mediarechten nadenken als je het vanuit het bedrijf faciliteert.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:14
Voor mensen die aanraden om unlimited data te nemen en die zeggen dat er een grotere databundel genomen moet worden: dat is zakelijk ontzettend duur.

Alle bedrijven in Nederland betalen meer aan mobiele abonnementen zodat de consumenten abonnementen relatief goedkoop kunnen zijn. Mijn vorige werkgever betaalde dacht ik iets van 45 euro voor 750MB gemiddeld per gebruiker. Je krijgt dan 1 grote pot aan GB’s maar die is opgebouwd uit het aantal abonnementen x 750MB.

Je kunt zakelijke abonnementen niet vergelijken met consumenten abonnementen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Boudewijn schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:21:
ik zie niet in waarom de werkgever dit zou moeten faciliteren.
DropjesLover schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:36:
Waarom is dit het probleem van het bedrijf?
WEBGAMING schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:53:
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom dat jullie probleem is.
Nergens stelt OP dat dit het probleem van het bedrijf is.
Dat OP vanuit zijn functie voor het bedrijf kijkt of er mogelijkheden zijn om deze werknemer zijn comfort te laten behouden terwijl ze het datagebruik omlaag kunnen halen kan ik enkel aanjuichen.

Niet alles wat bedrijven doen voor hun werknemers of andersom is om het moeten. Soms zit er een stukje menselijkheid achter en proberen beide zijdes (nemer en gever) goed voor elkaar te zijn/zorgen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:06
Dit heeft verder weinig in TL te zoeken. Series op beeld krijgen is natuurlijk ook het doel van een mediaplayer, dus ik verplaats het topic van TL naar MSH.

Overigens zijn vele generaties deze trucker voorgegaan zonder Netflix e.d. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:19
Señor Sjon schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:39:
[mbr]Dit heeft verder weinig in TL te zoeken. Series op beeld krijgen is natuurlijk ook het doel van een mediaplayer, dus ik verplaats het topic van TL naar MSH. [/]

Overigens zijn vele generaties deze trucker voorgegaan zonder Netflix e.d. :+
Dat zou ook mijn eerste reactie zijn, als 40+. Maar wellicht dat de omgeving ook verandert. Ik ben geen trucker. Maar wellicht dat vroeger truckers na werk gewoon samen een bakkie deden in de kantine, tv keken, dat soort zaken. En dat hedendaags iedereen in z'n eigen truck blijft zitten om te gamen/tv kijken/appen. Dan kan ik me best voorstellen dat je afleiding zoekt.

• Domih
segil schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:47:
[...]

Dat zou ook mijn eerste reactie zijn, als 40+. Maar wellicht dat de omgeving ook verandert. Ik ben geen trucker. Maar wellicht dat vroeger truckers na werk gewoon samen een bakkie deden in de kantine, tv keken, dat soort zaken. En dat hedendaags iedereen in z'n eigen truck blijft zitten om te gamen/tv kijken/appen. Dan kan ik me best voorstellen dat je afleiding zoekt.
Voor zover ik weet staan ze op een parkeerplaats en slapen ze daar in de cabine (is transport internationaal)
temp00 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:11:
Voor de mensen die vinden dat dit niet het probleem van de werkgever is, klopt maar vergeet niet dat die chauffeur ergens op een parkeerplaats in het buitenland voor de baas staat. Tuurlijk, dat hoort bij het werk en daar kies je als chauffeur voor maar een beetje sympathie vanuit de werkgever kan geen kwaad en dat is volgens mij gelukkig ook waarom TS o.a wordt gevraagd mee te denken ipv kappen ermee en zoek het maar uit. Bovendien zijn chauffeurs erg moeilijk te krijgen en een niet al te dure android stick/tablet en evt. een Netflix abonnementje voor de internationale chauffeurs zou m.i. als werkgever een mooi lokkertje kunnen zijn om personeel voor je te winnen.

Er zijn zat banen en sectoren met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden, maar voor een chauffeur die voor een niet al te hoog salaris ergens op aftandse parkeerplaats moet overnachten zou dit raar zijn? Kom op zeg.
Precies dit! Er is me trouwens niet gevraagd het uit te zoeken, maar dat is iets wat ik graag doe. Daar is gelukkig ook tijd en ruimte voor op het moment.
Vandaag ga ik met een van de leidinggevende spreken, die het met me eens is. Mogelijk kunnen we inderdaad een tablet+Netflix abo fixen voor alle gebruikers. We hebben wel rond de 50 chauffeurs dus het vraagt wel een investering, en ik weet niet of de ruimte/wil er is om deze te maken. Dat is aan de bedrijfsleider om te beoordelen.

[ Voor 55% gewijzigd door Domih op 06-03-2020 09:57 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:57
Als ik de vraag goed begrijp gaat het er dus alleen om dat hij in de cabine een WiFi-netwerkje kan opzetten. Dat hoeft geen netwerk te zijn met internet-toegang, als het een wifi-netwerk is, is het eigenlijk al goed. Klopt dat?

In dat geval zou ik op zoek gaan naar een mifi router (Mobile Wifi router). Die hebben meestal een accu, worden vaak over 5volt USB opgeladen en zou precies moeten doen wat je hierin zoekt. Voorbeeldje is pricewatch: Netgear Nighthawk M1 Mobile Router maar er zijn zat alternatieven te vinden hiervoor. Optioneel kan je een 3G / 4G sim kaartje er nog bij in steken, maar dan schiet je mogelijk je doel voorbij en zit je weer met (te) hoog dataverbruik.

Alternatief zou zijn om de chauffeur te zeggen om op zijn telefoon mobile data roaming uit te schakelen. Dan is hij in het buitenland in ieder geval offline. Wil je ook in NL geen data-verbruik, dan data uberhaupt uitschakelen. Dan heb je helemaal geen additionele hardware nodig.

iRacing Profiel

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
Overigens maak je het wel groter dan het is door bij een bedrijfsleider gelijk voor alle chauffeurs iets te regelen...

De aanleiding is 1 chauffeur die ver boven gemiddeld verbruik zit, dus hou het dan ook zo klein als je de kans op succes wilt vergroten. Dan kan je een eventueel bedrijfsbrede oplossing altijd nog later gaan oppakken.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

cs-tweak schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:37:
Overigens maak je het wel groter dan het is door bij een bedrijfsleider gelijk voor alle chauffeurs iets te regelen...

De aanleiding is 1 chauffeur die ver boven gemiddeld verbruik zit, dus hou het dan ook zo klein als je de kans op succes wilt vergroten. Dan kan je een eventueel bedrijfsbrede oplossing altijd nog later gaan oppakken.
Gelijke monniken gelijke kappen. Als je voor ééntje iets gaat regelen zullen er meer volgen, wellicht dat andere chauffeurs wel een privé-abonnement afgesloten hebben om te Netflixen. Dan moet je ineens voor iedereen wat regelen in plaats van dat je direct controleert of dat wel haalbaar en wenselijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 06-03-2020 10:45 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Domih
cs-tweak schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:37:

Ik zie het ook los van elkaar, maar het riep wel die vraag op, als die mannen 5 dagen in hun cabine zitten, is het wel een leuk gebaar en een goed lokkertje voor nieuw personeel. Ik kan het balletje opgooien, wat ze ermee doen moeten ze zelf weten.
kroegtijger schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:37:
Als ik de vraag goed begrijp gaat het er dus alleen om dat hij in de cabine een WiFi-netwerkje kan opzetten. Dat hoeft geen netwerk te zijn met internet-toegang, als het een wifi-netwerk is, is het eigenlijk al goed. Klopt dat?

In dat geval zou ik op zoek gaan naar een mifi router (Mobile Wifi router). Die hebben meestal een accu, worden vaak over 5volt USB opgeladen en zou precies moeten doen wat je hierin zoekt. Voorbeeldje is pricewatch: Netgear Nighthawk M1 Mobile Router maar er zijn zat alternatieven te vinden hiervoor. Optioneel kan je een 3G / 4G sim kaartje er nog bij in steken, maar dan schiet je mogelijk je doel voorbij en zit je weer met (te) hoog dataverbruik.

Alternatief zou zijn om de chauffeur te zeggen om op zijn telefoon mobile data roaming uit te schakelen. Dan is hij in het buitenland in ieder geval offline. Wil je ook in NL geen data-verbruik, dan data uberhaupt uitschakelen. Dan heb je helemaal geen additionele hardware nodig.
Dat was wel het idee van de chauffeur, maar om ChromeCast te gebruiken, moet je een internetverbinding hebben. Je kan offline content niet casten

• xmen
  • Laatst online: 17:22
Geen specialist, maar is dat nu niet net het verschil tussen een chromecast/miracast ?

Ik dacht dat de Miracast gezien moest worden als een draadloze hdmi kabel. Die 1 op 1 je scherm toont.
Dus ook je offline Netflix content.

Maar nog eens : dit is eerder "wat ik er van opgepikt had", dan uit ervaring.

• Domih
xmen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:49:
Geen specialist, maar is dat nu niet net het verschil tussen een chromecast/miracast ?

Ik dacht dat de Miracast gezien moest worden als een draadloze hdmi kabel. Die 1 op 1 je scherm toont.
Dus ook je offline Netflix content.

Maar nog eens : dit is eerder "wat ik er van opgepikt had", dan uit ervaring.
Helaas zijn dergelijke verbindingen niet stabiel genoeg om film te kijken. Had het scherm ook al gecast via chromecast, dan gaat het niet via internet

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-11 18:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ik zou inderdaad adviseren dat de beste man een device neemt waarbij hij films en series kan downloaden en via HDMI op het scherm kan laten zien. Een simpele laptop zou ook de complete vervanging kunnen zijn.

Als ik onderweg ben voor werk, hoewel korter, kijk ik alles op een iPad.
Een goedkope 15" laptop kan het hele werk ook voor je doen.

• xmen
Domih schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:58:
[...]

Helaas zijn dergelijke verbindingen niet stabiel genoeg om film te kijken. Had het scherm ook al gecast via chromecast, dan gaat het niet via internet
Dan moet het probleem ergens anders gezocht worden me dunkt. Want ik heb toch al artikels gelezen waar er blu-ray gecast wordt naar een scherm en zelf eenvoudige (race-)games.
Miracast maakt ook gebruik van direct Wifi en is andere technologie dan Chromecast. (net opgezocht).
Specificaties zijn trouwens beperkt tot full-HD en 5.1audio.

[ Voor 15% gewijzigd door xmen op 06-03-2020 12:14 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:57
Domih schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:01:
[...]

Dat was wel het idee van de chauffeur, maar om ChromeCast te gebruiken, moet je een internetverbinding hebben. Je kan offline content niet casten
Ah, dan houdt het via een chromecast daarmee dus uberhaupt al op en ga je dat nooit werkend krijgen.

Elke andere oplossing die je kan vinden is uiteraard verder prima dan, maar mij lijkt het dan het makkelijkst om een simpele mediaspeler, zoals een raspberry Pi met Kodi, aan het scherm te knopen en laat m de content maar op externe HDD meenemen. Bediening via CEC of via app op de telefoon.
Schijf aanprikken en kijken maar. Alternatief is via bijvoorbeeld DLNA een stream op te gaan zetten. Heb je vermoedelijk ook weer extra hardware bij nodig, en meestal dat het je meer problemen oplevert dan dat het je plezier biedt.

iRacing Profiel

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:03
Mooi om te zien dat een werkgever mee wil denken met de medewerker!

Is een shield TV met daarop de netflix app + offline downloads niet een goedkope en simpele oplossing?

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:35

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb vaker met de doelgroep internationaal vrachtwagenchaffeurs gewerkt en herken de situatie. Waarschijnlijk kijken de meeste chauffeurs in hun vrije tijd tv via een satelietontvanger. Ik ken geen enkele werkgever die dit voor alle chauffeurs heeft aangeschaft, dat zullen ze zelf moeten aanschaffen. Bijkomend dingetje is dat de apparatuur 24 Volt gevoed moet worden. Dit is vaak weer op te lossen met een goede omvormer met zuivere sinus.

Ik zie dat TS nog speelt met de gedachte dat een mogelijke oplossing een leuke secundaire arbeidsvoorwaarde kan zijn maar ik denk dat dit niet het geval is. Als werkgever zul je dan 50 keer in apparatuur moeten investeren, het vergt onderhoud en als het van de baas is, is het vaak niet snel goed genoeg. Terwijl als ze het op eigen initatief aanschaffen, dan wordt er goedkoop spul aangeschaft en is dat al snel goed genoeg. En je kunt je afvragen wat een chauffeur zou doen als hij een aanbod krijgt van iemand die hem €100 per maand meer wil betalen, zal de TV in de vrachtwagen dan de doorslag geven om te blijven? Ik denk dat de meesten dan voor het geld zullen kiezen.

Voor deze case zou ik de chauffeur aanraden om een mobiele wifi router aan te schaffen, zoals eerder al werd geopperd. En dan zeker geen simkaart erin maar alleen voor het creëren van een wifi netwerkje om te kunnen casten. Deze kun je al voor €37 inclusief BTW kopen (https://www.bol.com/nl/p/...-router/9200000072824236/). Ik denk dat de betreffende chauffeur dit zelf wel wil aanschaffen gezien het voordeel wat het hem gaat brengen.

Ik zie ook dat andere Tweakers vrij technische oplossingen aandragen. Eén ding weet ik zeker, voor de meeste chauffeurs moet het niet te ingewikkeld zijn en gewoon werken.

Daarnaast las ik dat het berijf waar de TS werkt nog een groepsabonnement en telefoons van de zaak hebben. Ik zie dat dat tegenwoordig ook beter kan. Bedrijfsbundels zijn duur en bieden relatief weinig data. Een betere oplossing is de chauffeurs een maandelijkse vergoeding te geven zodat ze zelf een abonnement kunnen afsluiten. Veel chauffeurs kiezen een Vodafone Red Together abonnement met hun gezin. Daar zit al onbeperkt bellen in de EU in en als ze thuis ook Ziggo hebben, dan hebben ze een groepsbundel van 200 GB per maand. Er zit officieel een fair use policy van 20 GB per maand per sim in voor datagebruik in de EU maar dat is voor de meesten meer dan voldoende (zolang je maar niet Netflixt). Onderaan de streep worden zowel het bedrijf als de chauffeurs daar beter van.

Min of meer hetzelfde geldt tegenwoordig ook voor smartphones. Bij de meeste bedrijven kun je kiezen:
een standaard, eenvoudige smartphone eigendom van de zaak of een maandelijkse vergoeding om zelf een toestel aan te schaffen (aanschafprijs gedeeld door afschrijvingstermijn). Chauffeurs kunnen dan zelf kiezen hoe luxe ze het willen. In de praktijk zie ik dat de meesten voor de vergoeding kiezen en rondlopen met de nieuwste iPhone en Samsung toestellen. En ook hier geldt weer, als de smartphone eigendom is van de chauffeur zelf, zijn ze er veel zuiniger op dan als die van de werkgever is.

Edit: Helaas zie ik net dat een MiFi zonder simkaart niet gaat werken met een Chromecast, er moet een internetverbinding zijn...

Edit 2: Toch even rond gebeld hoe chauffeurs dit nu oplossen en ik hoorde dat veel een laptop gebruiken (en thuis vooraf downloaden via de Netflix app). Veel kijken direct vanaf de laptop zelf maar als er (al) een TV hangt, dan wordt deze via een HDMI kabel aangesloten.

[ Voor 15% gewijzigd door robertwebbe op 06-03-2020 23:43 ]

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
Gezien je zegt dat jullie Galaxy A40's uitleveren. Op de samsung pagina staat deze niet bij de ondersteunde apparaten voor HDMI output, maar veel kabelboeren bieden wel een HDMI adapter aan als je op het type zoekt. Je hebt vast wel ergens een collega met een USB-C naar HDMI hub, zou je dat is kunnen testen? Het zou mij niks verbazen als het werkt.

En anders gewoon een afgeschreven laptop pakken met een goedkope SSD. Snel zat voor dit doel en kost dan ook praktisch niks.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:04

PinusRigida

I put the p in pool.

Domih schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:22:
[...]

Heb met hem meegekeken. Je kan je tabletscherm casten, maar dan is de kwaliteit zeer ondermaats.

Als je via netflix cast, stuurt hij alleen een mini-app met URL naar de chromecast, en haalt hij het dus van Netflix en niet van de SD-kaart van de tablet
Idd.
"offline bekijken" is op het apparaat zelf waar de media in de opslag zit, maar als je gaat casten vraag je aan chromecast om (via het netwerk waarmee die verbonden is) Google servers te gebruiken, chromecast gaat geen offline media uit een ander apparaat z'n opslag halen tenzij je een soort 'mirror screen' of screen mirror doet maar dan zit je idd. met soms aanzienlijk kwaliteitsverlies.

Rechtstreeks verbinden met verloopje zoals hier al gezegd lijkt me de makkelijkste optie.
robertwebbe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:14:

Edit 2: Toch even rond gebeld hoe chauffeurs dit nu oplossen en ik hoorde dat veel een laptop gebruiken (en thuis vooraf downloaden via de Netflix app). Veel kijken direct vanaf de laptop zelf maar als er (al) een TV hangt, dan wordt deze via een HDMI kabel aangesloten.
Of idd een laptop, hoeft niet eens een dure te zijn, een Chromeboek met voldoende opslag of desnoods aangevulde externe opslag zou al moeten volstaan, die dingen heb je voor 300 à 400 euro indien chauffeur in kwestie niet al ergens een laptop heeft rondliggen dat ie kan gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door PinusRigida op 06-03-2020 14:11 ]

• sleafers
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-10 19:09
Is het niet mogelijk om tijdens het opzetten van het netwerk via de mobiel de 3/4g uit te zetten. en in plaats van te casten vanuit Netflix dat hij het beeldscherm deelt met zijn chromecast. Zo hebben we tegenwoordig dit als optie in onze snel menu van android staan (casten) terwijl de vrachtwagen chauffer dus alleen netflix offline opent.
Via de Home app kan je je beeldscherm ook delen. Dus ipv te casten via de netflix app. Cast je via google home 1 op 1 je beeldscherm.

Uiteraard durf ik zo niet te zeggen of dit op zijn tablet / mobiel werkt. Omdat ik zelf op Android 9 loop.

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Als de betreffende chauffeur een laptopje heeft / kan krijgen, gewoon daarop via de Netflix app content downloaden, en met een HDMI kabel naar de TV aanleggen.

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:45
Domih schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:36:
[...]

Is in dezen geen probleem, hij rekent alles als "data nationaal" . Denk dat dit op de zakelijke markt anders is? Of hij heeft altijd alleen maar gestreamd als hij in NL was, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Data Internationaal heb ik ook wat verbruik op gezien bij een collega, maar dat was toen hij in de USA was (prijzig zeg..)
Komt dit niet omdat hij dataroaming uit heeft staan?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik denk dat de betreffende operator het EU verkeer als nationaal verkeer verwerkt.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:20

Theo

moederbord

Misschien denk ik te simpel; maar kan de chauffeur in kwestie de films ook op een usb geheugenstick zetten; deze in z'n tv proppen en de films vanaf usb afspelen op z'n tv?

7400 Wp op het dak

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:18
DutchKel schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 03:03:
Voor mensen die aanraden om unlimited data te nemen en die zeggen dat er een grotere databundel genomen moet worden: dat is zakelijk ontzettend duur.

Alle bedrijven in Nederland betalen meer aan mobiele abonnementen zodat de consumenten abonnementen relatief goedkoop kunnen zijn. Mijn vorige werkgever betaalde dacht ik iets van 45 euro voor 750MB gemiddeld per gebruiker. Je krijgt dan 1 grote pot aan GB’s maar die is opgebouwd uit het aantal abonnementen x 750MB.

Je kunt zakelijke abonnementen niet vergelijken met consumenten abonnementen.
Bijzonder, wij betalen letterlijk enkele euro's per gebruiker, gemiddeld 1gb per medewerker.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-11 18:53
Ik versta het probleem niet.
De chauffeur heeft netjes alles offline getrokken, maar de app verkiest online.

Zeg gewoon tegen je chauffeur dat hij goed bezig is, maar dat hij best de internet verbinding uitzet tijdens het casten.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voor offline content casten hebben we toch apps als Allcast e.d.? Dat zou moeten werken.

• Domih
Theo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:55:
Misschien denk ik te simpel; maar kan de chauffeur in kwestie de films ook op een usb geheugenstick zetten; deze in z'n tv proppen en de films vanaf usb afspelen op z'n tv?
Geen idee hoe dit gratis/legaal kan

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
cadsite schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:50:
Ik versta het probleem niet.
De chauffeur heeft netjes alles offline getrokken, maar de app verkiest online.

Zeg gewoon tegen je chauffeur dat hij goed bezig is, maar dat hij best de internet verbinding uitzet tijdens het casten.
Het probleem is hier in het topic al aangegeven, al hebben meerderen dat blijkbaar gemist.
Casten naar een chromecast werkt niet met offline opgeslagen afleveringen. Wanneer je iets cast naar een chromecast stuur je eigenlijk niets meer dan een adres (stream) waar de chromecast het vervolgens vandaan kan halen. Hier heb je met service providers dus altijd een online adres voor nodig.
Domih schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:21:
[...]

Geen idee hoe dit gratis/legaal kan
Helaas is dit eigenlijk niet mogelijk. Je mag alleen een kopie maken van een film vanuit orginele bron (thuiskoppie). Gezien dat Netflix is kun je niet bij de daadwerkelijke film bestanden (ik gok iets van DRM).

Maar waar ben je nu naar opzoek? Alle mogelijke opties zijn ondertussen wel besproken volgens mij, of mogen niet besproken worden ;) Geef even aan waarom een telefoon/oude laptop niet zou werken bijvoorbeeld.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

In de OP staat: TV: 32" Salora non-smart TV. Dus dat zal niet werken.

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 06-03-2020 23:47 ]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28
is zoon android tv box geen optie, kost geen drol op ali en speelt ook alles af volgens mij met de juiste apps geinstalleerd. weet niet of het ook werkt zonder internetverbinding maar dat is wel het proberen waard.

• Domih
zwerfkater schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:58:
is zoon android tv box geen optie, kost geen drol op ali en speelt ook alles af volgens mij met de juiste apps geinstalleerd. weet niet of het ook werkt zonder internetverbinding maar dat is wel het proberen waard.
Denk dat het een android TV stick wordt. Heb er voor mezelf een gekocht, als het wat is adviseer ik het aan hem.

Budget van de chauffeur is niet hoog gaf hij aan. Dat maakt een laptop e.d. moeilijk.
Als we voor alleen deze chauffeur een al dan niet afgeschreven laptop geven, willen anderen dat natuurlijk ook. Ook weet ik niet hoe het zit met het opladen van een laptop in de vrachtwagen. Maar lijkt me dat als hij de TV kan voeden, hij ook een laptop kan voeden.

[ Voor 28% gewijzigd door Domih op 07-03-2020 11:11 ]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28
Domih schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Denk dat het een android TV stick wordt. Heb er voor mezelf een gekocht, als het wat is adviseer ik het aan hem.

Budget van de chauffeur is niet hoog gaf hij aan. Dat maakt een laptop e.d. moeilijk.
Als we voor alleen deze chauffeur een al dan niet afgeschreven laptop geven, willen anderen dat natuurlijk ook. Ook weet ik niet hoe het zit met het opladen van een laptop in de vrachtwagen. Maar lijkt me dat als hij de TV kan voeden, hij ook een laptop kan voeden.
zal wel een omvormer in zitten naar 230 volt

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:30
IThom schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:50:
Als de betreffende chauffeur een laptopje heeft / kan krijgen, gewoon daarop via de Netflix app content downloaden, en met een HDMI kabel naar de TV aanleggen.
Ik dacht dat offline films maar 48h te kijken zijn. Nadien verloopt dat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Tommie12 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:58:
[...]

Ik dacht dat offline films maar 48h te kijken zijn. Nadien verloopt dat.
De afleveringen / films worden gedownload, de termijn wordt telkens vernieuwd als er verbinding is, dus een kwestie van even verbinding maken via een hotspot, dat kost nauwelijks data.

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Domih schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:13:
Blijkt dat één gebruiker soms 100+GB aan mobiele data per maand gebruikt.
Werkt deze werknemer ook nog wel eens? :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bart2005 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 18:47:
Werkt deze werknemer ook nog wel eens? :)
30 dagen * 4GB per film of aflevering... Dan zit je zo aan die 100+GB. Zo vreemd is dat niet.

Chauffeurs rijden overdag en 's nachts hebben ze net als heel veel andere mensen ook rust. Tijdens die rust is een beetje ontspanning zoals een filmpje of serie kijken best een aardigheidje, veel meer valt er ook niet te doen in een vrachtwagencabine.

Dat je dit als bedrijf wilt oplossen vind ik erg netjes. Zoals je zelf al aangeeft is dit een mooie voorziening voor je personeel. Er zijn al genoeg werknemers in andere sectoren die van alles krijgen (te denken aan een lease-auto met alle voordelen).

• xmen
Ik heb naar aanleiding van dit topic (en om dat ik er al een tijdje naar benieuwd was) een Mirascreen G2 aangeschaft. (net iets meer dan 8euro vanuit china.)

Connectie werk inderdaad net iets anders dan met een chromecast.
De Mirascreen G2 is zelf een access point waar je met je GSM kunt op connecteren (Er is ook de mogelijkheid van via je router te gaan - maar dit laat ik even links liggen).

Heb hier snel even 1 of 2 netflix filmpjes geprobeerd. Niet direct 4K of ultraHD, maar gewoon 2 series die in me op kwamen. Wat mij betreft werkt de Miracast G2 dit vlotjes af zonder stotterend beeld (geluid nog niet geprobeerd).
Ikzelf (of mijn GSM) lag op een meter of 2 van de mirascreen.

Maar nog niet direct Eureka. Als ik diezelfde series download in netflix en dus offline wil spelen.
Weigert de netflix app de series te spelen. Het is dus iets ingebouwd in de netflix app.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:41

Bob Popcorn

Plop!

Ik vind het een interessante zaak. Voornamelijk omdat het "vrije tijd" is, echter is het wel vrije tijd die hij door moet brengen in de vrachtauto op een locatie die ergens tussen A en B ligt. Hij kan dus niet vrijelijk beschikken over zaken die hij normaal thuis heeft. (televisie, filmcollectie, eventueel een sportabonnement, noem maar op)

Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat je hem kan voorzien in een simpel tabletje, een Samsung Tab A bijvoorbeeld kost nog geen 200 euro, is redelijk voorzien in specificaties en is zodoende een prima bron van vermaak voor je chauffeur onderweg. Een Netflix abo is dan iets wat hij zelf kan regelen, dat kan hij namelijk buiten werktijd ook gebruiken (en eventueel z'n gezin ook). Hij kan ook nog eens een spelletje spelen of wat anders.

Dit vraagt dan om een eenmalige investering van pak 'm beet 10.000 euro als je 100% retailprijs betaalt in de BTW. Laten we eens zeggen dat je via Coolblue 20% korting kan krijgen omdat je er 50 af neemt en je reduceert de BTW ook nog eens zit je op nog geen 125 euro per stuk, totaal 6200 euro. Ik neem aan dat dit wel in de jaarbegroting past, dan heb je ook nog eens een leuk extratje voor een groep werknemers die letterlijk dag en nacht voor je op pad zijn.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1