Reparatie - Vervangend vervoer kosten dealer?

Pagina: 1
Acties:

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:52

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Ik rijd een Hyundai Kona Electric in de lease, augustus 2019 op kenteken. Heb er nu 10.000km mee gereden.
Bij leasemaatschappij verder geen bijzondere zaken m.b.t. vervangend vervoer bij onderhoud/reparatie afgesloten (er vanuit gaande dat een gloednieuwe auto zeker de eerste jaren weinig anders dan reguliere onderhoudsbeurten hoeft te hebben).

Nu zit ik echter met de volgende situatie;

21-02 17:30
Langs garage gegaan, auto maakt raar geluid.
Conclusie monteur; lager in versnellingsbak kapot, mogelijk hele bak vervangen. We nemen begin volgende week contact op met importeur. In de loop van volgende week inleveren is prima, tot die tijd zo min mogelijk rijden.

25-02 13:00
Sinds bezoek op 21-02 20km gereden. Auto ingeleverd, er was nog niks in systeem gezet van mijn auto (?). Puur toeval was er wel een leenauto beschikbaar, reparatie duurt waarschijnlijk 1 a 2 dagen.

27-02 16:00
Geïnformeerd naar auto, er was in het systeem niks bekend van mijn auto (?). Maar na wat speuren; ze zijn aan de auto bezig maar slecht nieuws: De versnellingsbak is behoorlijk kapot; ze wachten op onderdelen. In de loop van volgende week klaar.

05-03 15:30
Geïnformeerd naar auto, slecht nieuws; De complete bak moet worden vervangen, ze wachten op toestemming importeur om nieuwe bak te bestellen.(Hoezo is dat op 24-02 niet gebeurd?)

Nu begin ik het sowieso beu te worden hoe lang die reparatie duurt. Die Kona Electric rijdt toch echt een heel stukje fijner dan de i10 die ik nu als leenauto heb.
Maar ik voel ook al wel aankomen dat ik straks als ik mijn auto ga ophalen ik gepresenteerd word met een rekening van de leenauto.
In hoeverre hoort de importeur/dealer de kosten voor die leenauto voor zich te nemen gezien het feit dat het een bijzondere reparatie is, bij een 7 maanden oude auto en de dealer dus ook nog eens behoorlijk loopt te klunzen.

Beeromaniac

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:22
Heb je dit al met je leasemaatschappij besproken? Meestal hebben ze wel wat short lease auto's staan die ook voor dit soort dingen ingezet kunnen worden. Dan hoeven zij/jij ook niet te betalen voor de leenauto van de garage.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Thy... schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:01:
Heb je dit al met je leasemaatschappij besproken? Meestal hebben ze wel wat short lease auto's staan die ook voor dit soort dingen ingezet kunnen worden. Dan hoeven zij/jij ook niet te betalen voor de leenauto van de garage.
Ik heb het nog niet met de leasemaatschappij besproken, bij de garage werd me ook verteld dat zij verder alles qua contact met de leasemaatschappij zouden regelen (staat ook zo in de boekjes van de lease maatschappij).
Maar dit is helaas sowieso geen optie aangezien de lease maatschappij zo'n 270km zit van waar ik woon/werk.

Auto overigens ingeleverd bij een erkend Hyundai garage/dealer.

Beeromaniac

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:22
Dan kan je er óf vanuit gaan dat de garage ook de eventuele kosten omtrent de leenauto met de leasemaatschappij heeft besproken, gezien zij verder alles met hun zouden regelen, óf je belt je leasemaatschappij even, gezien je dit blijkbaar zeker wilt weten, anders had je dit topic niet geopend toch?

Ik zie ook niet waarom een leasemaatschappij een tijdelijke auto niet 270km bij hun vandaan zou kunnen brengen. Dat zal alsnog goedkoper zijn dan de rekening voor meerdere weken een leenauto, maar nogmaals, bel je leasemaatschappij en je weet het, met hun heb je je vervoerscontract. En daarnaast, als zij in het hele land zaken willen doen, dan zullen ze toch ook in het hele land service moeten leveren...

[ Voor 6% gewijzigd door Thy... op 05-03-2020 16:11 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Thompson schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:58:
Ik rijd een Hyundai Kona Electric in de lease, augustus 2019 op kenteken. Heb er nu 10.000km mee gereden.
Bij leasemaatschappij verder geen bijzondere zaken m.b.t. vervangend vervoer bij onderhoud/reparatie afgesloten (er vanuit gaande dat een gloednieuwe auto zeker de eerste jaren weinig anders dan reguliere onderhoudsbeurten hoeft te hebben).

Nu zit ik echter met de volgende situatie;

21-02 17:30
Langs garage gegaan, auto maakt raar geluid.
Conclusie monteur; lager in versnellingsbak kapot, mogelijk hele bak vervangen. We nemen begin volgende week contact op met importeur. In de loop van volgende week inleveren is prima, tot die tijd zo min mogelijk rijden.

25-02 13:00
Sinds bezoek op 21-02 20km gereden. Auto ingeleverd, er was nog niks in systeem gezet van mijn auto (?). Puur toeval was er wel een leenauto beschikbaar, reparatie duurt waarschijnlijk 1 a 2 dagen.

27-02 16:00
Geïnformeerd naar auto, er was in het systeem niks bekend van mijn auto (?). Maar na wat speuren; ze zijn aan de auto bezig maar slecht nieuws: De versnellingsbak is behoorlijk kapot; ze wachten op onderdelen. In de loop van volgende week klaar.

05-03 15:30
Geïnformeerd naar auto, slecht nieuws; De complete bak moet worden vervangen, ze wachten op toestemming importeur om nieuwe bak te bestellen.(Hoezo is dat op 24-02 niet gebeurd?)

Nu begin ik het sowieso beu te worden hoe lang die reparatie duurt. Die Kona Electric rijdt toch echt een heel stukje fijner dan de i10 die ik nu als leenauto heb.
Maar ik voel ook al wel aankomen dat ik straks als ik mijn auto ga ophalen ik gepresenteerd word met een rekening van de leenauto.
In hoeverre hoort de importeur/dealer de kosten voor die leenauto voor zich te nemen gezien het feit dat het een bijzondere reparatie is, bij een 7 maanden oude auto en de dealer dus ook nog eens behoorlijk loopt te klunzen.
Ik zeg niet dat het hier zo is maar vaak zijn garage's niet zo snel als het op leaseauto's aankomt. Nu kunnen ze mooi een huurauto/leenauto inzetten tegen hoge prijzen, leasemaatschappij betaalt toch wel.
Gewoon dagelijks bellen met de garage en leasemaatschappij. Je betaalt immers bijtelling en een leasebedrag voor een auto die je nu niet rijdt.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Voor de zekerheid toch ook even met de leasemaatschappij gebeld. Die hadden nog helemaal niks van de garage vernomen? Zij gaan nu ook contact opnemen met de garage om te informeren hoe het zit en zullen nog contact met mij opnemen.

Vreemde gang van zaken dit.

Beeromaniac

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
Thompson schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:53:
Voor de zekerheid toch ook even met de leasemaatschappij gebeld. Die hadden nog helemaal niks van de garage vernomen? Zij gaan nu ook contact opnemen met de garage om te informeren hoe het zit en zullen nog contact met mij opnemen.

Vreemde gang van zaken dit.
Dat is in dit geval niet ongewoon.
Jij hebt een probleem, en waarschijnlijk heeft de garage dit voorzien op garantie betaald door de invoerder van het merk.
Dan sturen ze zelfs geen rekening naar de leasemaatschappij.

Ik denk dat de leenauto momenteel goodwill is, dat is niet zomaar standaard voorzien, zeker niet als het niet in je leasecontract zit.

Ik zou momenteel gewoon om de 1-2 dagen vragen wanneer je auto klaar is, maar over die leenauto een beetje doen alsof je neus bloedt.
Voor een i10 gaan ze waarschijnlijk ca 30-40€ per dag vragen als ze dat durven. Ik zou daar wel lastig over doen als ze hun herstelling niet op een redelijke termijn klaar krijgen, maar de vraag is of ze het echt gaan aanrekenen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:15

3_s

<off-topic>Ik wist zelfs niet dat een Kona EV een versnellingsbak had?

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Bij leenauto's altijd goede afspraken maken. M'n ouders hebben dat één keer niet gedaan en toen bleken de vakantiekilometers wel heel duur.

Niet netjes, ik ga er van uit dat een garage het ook goed geregeld wilt hebben, maar ja, z'n auto rijdt niet gratis en je hebt zelf ook naar de voorwaarden kunnen vragen.

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
3_s schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:20:
<off-topic>Ik wist zelfs niet dat een Kona EV een versnellingsbak had?
Het is ook niet echt een versnellingsbak, in de zin van, er is maar 1 versnelling.
Het is in feite een vaste reductie bak.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
hoi1234 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:13:
Bij leenauto's altijd goede afspraken maken. M'n ouders hebben dat één keer niet gedaan en toen bleken de vakantiekilometers wel heel duur.

Niet netjes, ik ga er van uit dat een garage het ook goed geregeld wilt hebben, maar ja, z'n auto rijdt niet gratis en je hebt zelf ook naar de voorwaarden kunnen vragen.
Nou heb ik daar destijds niet naar gevraagd omdat me toen gezegd werd 1 a 2 dagen en je auto is klaar. Dat is inmiddels dus bijna 2 weken, daar kan ik weinig aan doen.
Lease maatschappij wist inderdaad van niks, terwijl de garage ze eigenlijk wel had moeten informeren. Dus die hebben ook nog contact gehad met de garage. Morgen bel ik weer naar de garage om te vragen of de auto eindelijk klaar is.

Beeromaniac

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Thompson schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:42:
[...]

Nou heb ik daar destijds niet naar gevraagd omdat me toen gezegd werd 1 a 2 dagen en je auto is klaar. Dat is inmiddels dus bijna 2 weken, daar kan ik weinig aan doen.
Lease maatschappij wist inderdaad van niks, terwijl de garage ze eigenlijk wel had moeten informeren. Dus die hebben ook nog contact gehad met de garage. Morgen bel ik weer naar de garage om te vragen of de auto eindelijk klaar is.
Garage gaat gewoon 2 weken huurauto in rekening brengen en leasemaatschappij betaalt gewoon. Uiteindelijk komt de rekening bij de lease rijder. Tijd voor een andere garage.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Thompson schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:42:
[...]

Het is ook zeker niet belerend bedoeld. Ik snap ook wel dat je snel een auto nodig had en 1-2 dagen is qwa kosten te overzien. Het heeft er alleen alle schijn van dat het nog eventjes gaat duren als ze zo vaak de datum dat de auto gerepareerd is verzetten. Uit ervaring weet ik dat je achteraf met een dikke rekening kunt komen te zitten. Ik wil je dus alleen waarschuwen, want meerdere weken zal qwa kosten wat duurder uitpakken en dat is gewoon heel zuur.

Met nu afspraken maken kun je niet voorkomen dat je over die 2 weken niet genaaid gaat worden, maar je kunt wel voorkomen dat je onredelijke huurkosten over de rest van de huurtijd moet betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 09-03-2020 22:22 ]

Pagina: 1