Wifi inrichting nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 31-07 13:45
Hallo,

Helaas ben ik best wel een leek op het gebied van Wi-Fi, maar ik kan er niet tegen als ik trage Wi-Fi in huis heb.
Nu hebben wij een nieuwbouwhuis gekocht die over een aantal weken wordt opgeleverd en ik zou graag advies willen wat ik kan doen om overal in huis goede dekking te hebben. Ook op zolder voor de nieuwe Mancave O-).
Ook na wat speurwerk op Tweakers ben ik er nog niet uitgekomen wat voor mij het beste zou moeten werken.

Ik heb loze leidingen liggen naar elke kamer, dus overal kan iets geplaatst worden. Zelfs in de tuin ligt een loze leiding voor het geval hier nog iets geplaatst moet worden.

Plattegrond is eigenlijk zoals elk nieuwbouw huis tegenwoordig:
- begane grond, open keuken/woonkamer met aparte hal waar je binnen komt
- 1e verdieping met 3 slaapkamers en een badkamer
- 2e verdieping (zolder) met één grote kamer, 1 washok en 1 berging

Alles goed geïsoleerd en dikke muren.

Alles tips zijn welkom :) alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:49
Ervaring heeft me geleerd dat plafonds moeilijker doen dan muren dus zet ik meestal 1 access point per verdieping. Elke access point op een ander vrij kanaal, zelfde SSID met wachtwoord en klaar.

Welk merk & type je wilt, dat is weer een andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
Dan stel ik gelijk 2e vraag, welk merk & type acces point kan ik het best gebruiken voor bovengenoemde situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
als je nog geen interne bekabeling hebt.. bestel dan eerst maar is een setje van deze , en leg ineens 2 kabels naar elke plaats...
https://www.elektrototaal...c400-hd-utp-kabel-4161298

(en watervaste versie voor naar tuinhuis)

edit : gezien je niet spreekt over tv ,neem ik aan dat je geen coax nodig hebt ? geen ziggo als provider ?

[ Voor 18% gewijzigd door ijske op 05-03-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Als geld geen rol speelt inderdaad 1 access point per kamer. Verder ben ik zelf altijd wel fan van bekabelen waar het kan

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
Geld speelt natuurlijk altijd een rol, maar 1 access point per verdieping moet wel kunnen.
Verder bekabel ik het liefste ook alles (playstation, computer etc) maar moet de wifi ook goed werken.
Voor bekabeling kan ik dus het beste de UTP 6 kabel gebruiken die Ijske aangeeft?
En waarom 2 kabels naar elke plaats? Is dit ivm dubbele UTP doos?

Edit: geen coax inderdaad, KPN klant

[ Voor 5% gewijzigd door Niick7 op 05-03-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Niick7 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:09:

En waarom 2 kabels naar elke plaats? Is dit ivm dubbele UTP doos?
om eventueel met POE accespoints te kunnen werken... (dan heb je geen extra stopcontact nodig voor je wifi zender, wel zo netjes ... gaat de vrouw ook vinden)
qua centjes valt die extra kabel / dubbele inbouwdoos best mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
ijske schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:11:
[...]

om eventueel met POE accespoints te kunnen werken... (dan heb je geen extra stopcontact nodig voor je wifi zender, wel zo netjes ... gaat de vrouw ook vinden)
qua centjes valt die extra kabel / dubbele inbouwdoos best mee...
Extra kabel / dubbele inbouwdoos moet lukken, maar POE accespoint gaat me nog de pet de boven. Waarom zou ik daar mee willen werken en wat is het überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:25
Niick7 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:13:
[...]

Extra kabel / dubbele inbouwdoos moet lukken, maar POE accespoint gaat me nog de pet de boven. Waarom zou ik daar mee willen werken en wat is het überhaupt?
Omdat je met PoE (Power over Ethernet) je voeding regelt in je netwerkaansluiting. Je hebt dus op de plek van het accesspoint geen stroom nodig. Hoe ik het zou doen:

Router --> 5 ports PoE switch --> UTP naar elke verdieping --> Op elke verdieping een Unifi AP Pro.
Daarnaast nog een Cloudkey controller plaatsen in de PoE switch en je hebt een fantastisch systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
[...]

Dat betekent dat je Access Point z'n stroom via de netwerkkabel krijgt. Dan hoef je dus maar 1 kabel te gebruiken. Die ene kant gaat in de AP, en de andere kant in een switch met PoE of in een normale switch met een PoE injector er tussen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
[...]

letterlijk vertaald is het "Power Over Ethernet", dus er word +-48volt mee op je internetkabel gezet...
dit is voldoende om een wifi zender te laten werken (bv een cisco wap371 accespoint kan dan werken zonder dat er een stekker in de stroom moet)
deze techniek word zakelijk heel veel gebruikt

nadeel is dat je een internet verdeler (switch) moet kopen die ook POE kan geven .... redelijke simpele switch met POE is bv een netgear GS308P ofzo ... maar denk dat jij een groter formaatje zal nodig hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Wil je het jezelf makkelijk maken met goede support en langdurige ondersteuning, koop een paar UniFi AP AC Lites (nee, je hebt geen LR nodig en de Pro heeft voor de meeste woningen geen meerwaarde). Je kan ze krijgen met standaard een PoE injector in de doos. Andere AP's zijn vaak duurder, of minder goed. Een stapje lager is de AP 'uitbreiding' van je provider gebruiken, de grote jongens als Ziggo en KPN verkopen namelijk zelf ook AP's.

Er is een groot verschil tussen een goedwerkend draadloos netwerk en 'even wat APs met hetzelfde SSID en wachtwoord', zo heb je bijv. ook 802.11r en 802.11k, dat zijn standaarden die apparaten in staat stellen snel en zonder veel verstoring tussen access points te switchen.

Als je er weinig verstand van hebt is het een goed idee om het uit te besteden, of anders een default setup die bewezen is dat het werkt te gebruiken. Een knutselwerkjes met een mix van rare whitelabel AP's gaat je problemen opleveren, want niet alleen het opzetten heeft kennis en tijd nodig, maar ook het onderhoud (en ja, er is altijd onderhoud). Geen software is perfect, en het is best zuur als je netwerk gekraakt wordt om dat je geen zin had handmatig al je random netwerkapparatuur bij te werken.

[ Voor 26% gewijzigd door johnkeates op 05-03-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou per verdieping een accesspoint doen en daarmee een zogenaamde mesh maken, zodat alles 1 groot geheel vormt, die bedraad aangesloten zijn op de router. Unify heeft hier prima spul voor. Zorg zeker ook voor genoeg bedrade aansluitingen, misschien wel vooral in de mancave. ;) Ik weet niet of elektra e.d. nog opgeverd moet gaan worden, maar indien wel, kunnen ze dit vast meenemen voor je.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 05-03-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
johnkeates schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:20:
Wil je het jezelf makkelijk maken met goede support en langdurige ondersteuning, koop een paar UniFi AP AC Lites (nee, je hebt geen LR nodig en de Pro heeft voor de meeste woningen geen meerwaarde). Je kan ze krijgen met standaard een PoE injector in de doos. Andere AP's zijn vaak duurder, of minder goed. Een stapje lager is de AP 'uitbreiding' van je provider gebruiken, de grote jongens als Ziggo en KPN verkopen namelijk zelf ook AP's.
Op dit moment heb ik ook een UniFi Lite in mijn nieuwbouw appartement hangen, maar vind deze qua bereik redelijk tegenvallen (maar ik denk eigenlijk dat dit komt door mijn instellingen/verstoringen van andere routers etc).
En is een Netgear WAC124 bijv. niet beter? Haalt veel hogere snelheden zoals ik kan zien en is even duur. Maar heeft misschien andere -punten?
Als je er weinig verstand van hebt is het een goed idee om het uit te besteden, of anders een default setup die bewezen is dat het werkt te gebruiken. Een knutselwerkjes met een mix van rare whitelabel AP's gaat je problemen opleveren, want niet alleen het opzetten heeft kennis en tijd nodig, maar ook het onderhoud (en ja, er is altijd onderhoud). Geen software is perfect, en het is best zuur als je netwerk gekraakt wordt om dat je geen zin had handmatig al je random netwerkapparatuur bij te werken.
een setup met UniFi kan ik dan beschouwen als een default setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat is het belangrijkste voor je, is dat snelheid, ontvangst of beiden? Als snelheid of beiden het belangrijkste zijn dan zou ik zoveel mogelijk gewoon wired doen en de wi-fi als extraatje zien. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 05-03-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
well , eigenlijk heel ideaal zou zijn als je zo'n zender tegen het plafond boort...
afstraalgedrag van zo'n zender is best bepalend ... veel mensen leggen die gewoon op een tafeltje waardoor die redelijk "naar boven uitstraalt"

ik heb mijne in mn overloop gehangen, kabeltje doorgeboord naar de zolder (kwam ik onder het schuine dak uit waar ik toch nog afkasting ga laten maken).. dan hangt ie overal 1 holle muur vandaan en overal heb ik beter dan RSSI -55

maar das allemaal redelijk technisch.. start al is met overal bekabeling aan te leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
CH4OS schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:32:
Wat is het belangrijkste voor je, is dat snelheid, ontvangst of beiden? Als snelheid of beiden het belangrijkste zijn dan zou ik zoveel mogelijk gewoon wired doen en de wi-fi als extraatje zien. ;)
Voor de wifi ontvangst eigenlijk en bekabeld snelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
ijske schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:33:

maar das allemaal redelijk technisch.. start al is met overal bekabeling aan te leggen ;)
Bekabeling komt sowieso overal en het ziet er naar uit dat ik voor de dubbele kabels met UTP 6 ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niick7 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:34:
Bekabeling komt sowieso overal en het ziet er naar uit dat ik voor de dubbele kabels met UTP 6 ga :)
Iets duurder, maar ik zou CAT7 neerleggen, dan ben je in elk geval op de 10 gigabit netwerken voorbereid en hoef je de kabels niet nog een keer te trekken later. ;) Plus het verkoopt straks wat beter / gemakkelijker wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Niick7 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:34:
[...]

daar ga je sowieso plezier van hebben ;) succes
ps vergeet geen bus 3M glijmiddel & trekveer mee te bestellen en google even over hoe je dit gemakkelijk zelf kan ;)

edit : cat7: sure maar dan moet je eerst kijken of je 16mm pijp hebt of 19mm ... 2x cat6A/CAT7 past simpelweg niet in 16mm pijp ;)
en 10gbps over cat6 kan , zolang het maar niet 50m+ is ;)

tumtumtumt @ijske heeft nog wel enkele overschot haspeltjes staan van zowel cat6A als cat7 tumtumtum

[ Voor 28% gewijzigd door ijske op 05-03-2020 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

CH4OS schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:36:
[...]
Iets duurder, maar ik zou CAT7 neerleggen, dan ben je in elk geval op de 10 gigabit netwerken voorbereid en hoef je de kabels niet nog een keer te trekken later. ;) Plus het verkoopt straks wat beter / gemakkelijker wellicht.
Dit is absolute onzin. Cat7 leg je niet even neer. Je hebt hier speciale connectors voor nodig en je kan dit niet monteren mbv een huis-tuin-en-keuken krimptang of eenvoudige dogger tool.
Meer info: https://community.fs.com/...-cat6a-for-10gbase-t.html
Daar komt bij dat Cat6(a) ook 10Gb aankan.
Ik zou dan ook gaan voor Cat6a. Let bij aanschaf op dat je voor 100% koper gaan en geen Copper CLAD (met koper omhuld aluminium) hebt. meer info: https://www.netwerkkabels...heb-ik-nodig-korte-uitleg

[ Voor 12% gewijzigd door michielRB op 05-03-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Thanks voor de info en de link, dat wist ik inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
Wat gebruik ik als beste als ‘’main router” in de meterkast? Het standaard modum van KPN of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:49
Gezien je basis kennis en geen vereisten buiten snelle wifi, heb je zeker voldoende met de router van je ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Niick7 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Op dit moment heb ik ook een UniFi Lite in mijn nieuwbouw appartement hangen, maar vind deze qua bereik redelijk tegenvallen (maar ik denk eigenlijk dat dit komt door mijn instellingen/verstoringen van andere routers etc).
En is een Netgear WAC124 bijv. niet beter? Haalt veel hogere snelheden zoals ik kan zien en is even duur. Maar heeft misschien andere -punten?

[...]

een setup met UniFi kan ik dan beschouwen als een default setup?
Nee, een WAC124 gaat niet echt verschil maken; het grote verschil tussen AP's zit hem eigenlijk alleen in de antennes en de software (en daarmee ook de ondersteuning). Hoe cool de behuizing is en wat voor uitsteeksels er aan zitten doet er qua wifi ook niet toe.

Het kan zijn dat je nu een AP op een onhandige plek hebt hangen, of andere ruimtes hebt met muren die flink dempen. In zo'n geval is het enige wat helpt het toevoegen van extra AP's. Een AP 'harder' laten schreeuwen helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niick7 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:28:
Op dit moment heb ik ook een UniFi Lite in mijn nieuwbouw appartement hangen, maar vind deze qua bereik redelijk tegenvallen
Het “bereik” is te meten met diverse apps, waaronder de Airport iOS app van Apple:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Het gaat bij die meting om de RSSI in dBm, een negatief getal dat beter is naarmate je dichter bij 0 komt. Een gangbare 5GHz RSSI is -70 dBm (welke ook door iOS clients zoals de iPhone wordt gebruikt, zoals je op de webpagina kan lezen).

Hou er rekening mee dat WiFi tweewegverkeer is. Een AP dat een signaal met een hoog vermogen uitzendt, ontvangt dus niet per se een goed signaal terug.

Mijn inschatting is dat je weinig of geen APs gaat vinden die een “bijzondere“ RSSI gaan opleveren. Vergelijk de 5GHz RSSI van de AP-AC-Lite maar eens met de RSSI van je WLAN router (uiteraard los van elkaar testen en dezelfde locatie gebruiken voor WLAN Router en de AP-AC-Lite, en je meting vanaf dezelfde locatie uitvoeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
Oke, dan gebruik ik dus het KPN modem in de meterkast. Is het dan verstandig om in de woonkamer nog een losse AP te plaatsen of zou het KPN modem voor beneden voldoende moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niick7 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:19:
Oke, dan gebruik ik dus het KPN modem in de meterkast. Is het dan verstandig om in de woonkamer nog een losse AP te plaatsen of zou het KPN modem voor beneden voldoende moeten zijn?
Dat schrijf ik dus in mijn vorige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niick7
Verwijderd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Dat schrijf ik dus in mijn vorige reactie.
Ja oke thanks. Ervaring leert me dat in mn huidige appartement dekking van het kpn modum alleen niet voldoende is, vandaar dat ik verwacht dat dat voor de gehele begane grond in mijn nieuwe huis ook niet zal zijn. Maar zal ik wel ff checken zodra ik er woon :)

Heb ik nog 1 vraag voor de kenners: kpn modum heeft niet genoeg poorten voor al mn utp kabels. Wat hang ik daar het best tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 12:07

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik denk dat je wel iets hebt aan een video zoals deze: YouTube: Home Networking 101 - How to Hook It All Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niick7 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:18:
Ja oke thanks. Ervaring leert me dat in mn huidige appartement dekking van het kpn modum alleen niet voldoende is, vandaar dat ik verwacht dat dat voor de gehele begane grond in mijn nieuwe huis ook niet zal zijn.
Je zult wellicht verbaasd zijn over de effecten van de lokatie van het AP (ook die in de WLAN router). De meterkast is zelden een goede plek, maar je bent aan die plek soms gebonden wat betreft je WLAN router. Overigens is de plaatsing in de meterkast en gebruik van 2.4 GHz naar ik inschat 9 van de 10 keer de reden dat mensen klagen over “slecht” WiFi, en daarvan (onterecht) hun WLAN router de schuld geven.

Verder zullen bepaalde materialen in muren of plafonds zoals metaal of isolatie meestal een effect hebben op de ontvangst. Een goed geïsoleerd huis werkt goed om energie te besparen, maar slecht om je WiFi signaal door te laten. Meet bij voorkeur een apart 5 GHz SSID en geef dat vooraf een eigen naam (WiFiNaam5 ofzo). Mocht je de Airport app gebruiken, dan kun je daarmee eenvoudig filteren op die naam.

Hou er ook rekening mee dat apparaten meestal,een verschillend antenne-ontwerp hebben (zowel de mobiele apparaten als APs), maar een kleiner apparaat is niet altijd slechter m.b.t. ontvangst. De Unifi controller kan volgens mij per client ook de SSID vanuit het AP weergeven (en is een indicatie hoe goed het AP de client kan ontvangen).

O.a. in het Apple document kun je lezen hoe je de cellen kunt laten overlappen, maar de bedoeling is dus om net genoeg APs te plaatsen dat mobiele apparaten door je hele huis en tuin -70 dBm of beter halen voor het 5GHz SSID. Het 2.4GHz kan je ook meten, maar zou altijd verder moeten reiken dan 5GHz en gebruik je bij voorkeur alleen voor IoT (thermostaten etc.) en apparaten die geen 5 GHz ondersteunen.

Als je de APs goed plaatst, zullen mobiele apparaten zelf vloeiend roamen o.b.v. de RSSI. Sommige protocollen zoals 802.11kvr kunnen daarbij helpen, mits ze door AP en client worden ondersteund. Zorg er wel voor dat de SSIDs in je eindsituatie overal dezelfde naam hebben, en ook wachtwoorden en authenticatiemethode gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 08:44
CH4OS schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:36:
[...]
Is Cat7 eindelijk al eens een volledige officiële standaard dan?
Want het was tot dusverre ik weet nog altijd een draft, ondanks wat alle fabrikanten en/of webshops etc claimen.
Tevens is het pure overkill voor thuis gebruik en het is een drama met de totale verwerking van dergelijke kabels (trekken en afmonteren, en al helemaal wanneer dubbel uitgevoerd).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1