I7-6700K vervangen voor 4K editing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijnvanderh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Hallo iedereen! Ik ben steeds meer professioneel bezig met videomontage. Zeker na aankoop van een Sony A7 III camera merk ik dat dit een vlucht gaat nemen. Binnenkort moet ik voor het eerst gaan monteren. Toen ben ik even kritisch naar mijn PC specs gaan kijken en vraag me af of mijn productiviteit te kort ga doen als ik verder werk met deze setup.

Nu heb ik:

I7-6700K
HyperX Fury 16GB 2666 Mhz
MSI Z270 Gaming pro carbon
MSI GTX 1080 8GB

Qua case, SSD's en scherm etc zit het wel snor. 1080 is meer dan prima. Kan er ook nog af en toe op gamen.
Bottleneck is denk ik de CPU en RAM.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik ben op zoek naar de sweetspot om nog een aantal jaar vooruit te kunnen zonder het gevoel te moeten upgraden.
Natuurlijk snap ik dat een dikke threadripper of I9 het geweldig zou doen maar dat wordt me te duur.
Aangezien de huidige CPU/MOBO/RAM nog prima verkoopbaar is hoop ik dat ik voor 250 euro (bovenop inruil) klaar kan zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Ik ben altijd wel een intel-boy geweest maar ik kan denk ik niet meer om AMD Ryzen heen.
Maar wat is dan de sweetspot qua CPU? Ryzen 5 3600 scoort erg goed, zelfs beter dan een i7-8700K voor editen toch? Een Ryzen 7 2700X heeft meer cores maar blijft toch achter op 3600 als ik dat zie in de tests.

De Ryzen 3 3600 word ook veel gebruikt op youtube bij 'Budget 4K editing builds'. LTT raadde hem recent nog aan zelfs.
32GB 3200 Mhz RAM moet het zowiezo worden.

Wat is jullie ervaring? Waar moet ik voor gaan?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Zoals ik hierboven al benoemde, ga ik steeds meer professioneel 4K editen.

Alle reacties

• Erazher
  • Laatst online: 19-01 09:01
Met 250 euro en geld van de verkoop van oude onderdelen kom je moeilijk om de 3600 heen.
Snelle gedachte uit mijn hoofd zal je al rond 450 zitten voor CPU, MOBO, RAM, Voeding.

AMD is goed met de moederbord alleen is het gerucht dat de volgende lijn van AMD CPU die op de AM4 socket kan. Dus een upgrade van CPU ben je gelimiteerd tot wat er voor uit komt, en als de volgende lijn de laatste is dan is je upgrade alleen naar een "duurdere" cpu in die serie.

Wat is de performance op de CPU en GPU als je bezig bent?
Mogelijk zijn er vergelijkingen met reviews online die kunnen laten zien wat je mogelijke tijdwinst is met de nieuwe onderdelen tegenover je huidige.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou zelf een Ryzen 3700X kiezen, met 32GB RAM en gedegen X470 bordje als Asus X470 prime-pro
Dit RAM draait stabiel icm Ryzen 3000 en kun je via XMP profiel in je bios hoger instellen dan 2933MT/s
Dit moederbord is prima voorzien van goede VRM en voldoende aansluitingen.
3700X is een CPU met lage TDP(65w) maar meer cores en threads dan een 3600.
(meer professioneel gaat al vaak naar Ryzen 3950X met 64GB RAM)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 149,99€ 149,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,99

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Een met @Hackus Zeker als je er een tijd mee wilt doen dan is de 3700x een betere keus. Qua voeding, je system is nog niet zo oud dus als het een kwaliteitsvoeding is kan deze ook gewoon mee.

En hoger dan 4k zie ik aankomende jaren ook nog niet doorbreken in de prosumer grade editing wereld.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• martijnvanderh
Thanks voor jullie snelle antwoorden! Voeding heb ik nog wel voldoende. Corsair RM650 moet goed zijn toch?

Wat zou mijn Mobo/CPU/Ram nu nog waard zijn op tweakers?

@Hackus je stelt 3000mhz voor maar cpu ondersteunt toch ook 3200?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

martijnvanderh schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:45:
Thanks voor jullie snelle antwoorden! Voeding heb ik nog wel voldoende. Corsair RM650 moet goed zijn toch?

Wat zou mijn Mobo/CPU/Ram nu nog waard zijn op tweakers?

@Hackus je stelt 3000mhz voor maar cpu ondersteunt toch ook 3200?
Ja, je kunt dit ram hoger (clocken) 3466 zelfs

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• martijnvanderh
ok! nice!

@Hackus Heb je ervaring met het mobo? Is dit ook de sweetspot?

zit er trouwens een koeler bij de 3700x? wel toch?

[ Voor 3% gewijzigd door martijnvanderh op 05-03-2020 12:57 ]

• martijnvanderh
Praetextatus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:20:
Een met @Hackus Zeker als je er een tijd mee wilt doen dan is de 3700x een betere keus. Qua voeding, je system is nog niet zo oud dus als het een kwaliteitsvoeding is kan deze ook gewoon mee.

En hoger dan 4k zie ik aankomende jaren ook nog niet doorbreken in de prosumer grade editing wereld.
Is een RM650 voeding nog voldoende?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-01 19:28
Loop je nu eigenlijk wel tegen limieten aan van de hardware? Natuurlijk is in de preview alles een beetje schokkend, maar het is een preview om alles snel te bekijken. De omzetting zelf kun je laten uitvoeren als je de pc even niet gebruikt en is alleen een kwestie van even wachten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ja er zit een koeler bij
ja RM650 is prima(is dat recente 2019?)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

martijnvanderh schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:58:
[...]

Is een RM650 voeding nog voldoende?
Ja dat is zeker voldoende. Corais geeft ook 10 jaar garantie op alle RM voedingen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• martijnvanderh
Hackus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:00:
ja er zit een koeler bij
ja RM650 is prima(is dat recente 2019?)
oudere versie volgens mij, in het geel uitgevoerd dus zal wel gold zijn

• martijnvanderh
DutchKel schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:59:
Loop je nu eigenlijk wel tegen limieten aan van de hardware? Natuurlijk is in de preview alles een beetje schokkend, maar het is een preview om alles snel te bekijken. De omzetting zelf kun je laten uitvoeren als je de pc even niet gebruikt en is alleen een kwestie van even wachten.
Het is meer om futureproof te zijn. Gewoon weer eens zin in wat nieuws. Denk dat nu mijn huidige hardware 2ehands ook nog wel interessant verkoopbaar is.

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-01 12:36
Welke software gebruik je voor video editing?

[ Voor 34% gewijzigd door VoedoeAndVodka op 05-03-2020 13:19 ]

• martijnvanderh
Adobe premiere pro

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:10
martijnvanderh schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:10:
[...]

oudere versie volgens mij, in het geel uitgevoerd dus zal wel gold zijn
Is idd Gold maar lagere kwaliteit dan de RMx en RM(2019). Die zou ik na een jaar of 7 gebruik vervangen dus nog 2 jaar gebruiken (mits je deze tegelijk met de rest hebt gekocht).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, ik heb dit bord vaker gebruik voor ATX Ryzen build. 3200mt/s is prima qua ramsnelheid. Commercieel geadverteerd 3600 is amper beter in prestatie

• martijnvanderh
Hackus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:23: Commercieel geadverteerd 3600 is amper beter in prestatie
Wat bedoel je precies?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waar AMD reclame mee maakte. zgn sweetspot van 3600MT/s met dit RAM pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2K8G4D36BEEAK

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Geheugen kan nog iets goedkoper pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

Ben zelf ook een beetje aan het kijken om mijn 6700k te gaan upgraden naar amd.
Als ik kijk naar mijn zetje met 16gb@3000 C15, zit ik op een minimale prijs van rond de 200 (prijs 60% van vergelijkbaar nieuw onderdeel) maar als ik de andere in v&a zie kan dit voor 250-300

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

brid schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:08:
Geheugen kan nog iets goedkoper pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

Ben zelf ook een beetje aan het kijken om mijn 6700k te gaan upgraden naar amd.
Als ik kijk naar mijn zetje met 16gb@3000 C15, zit ik op een minimale prijs van rond de 200 (prijs 60% van vergelijkbaar nieuw onderdeel) maar als ik de andere in v&a zie kan dit voor 250-300
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB deze is goedkoper toch ?

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Je had het over een 3600Mhz, maar inderdaad een 3000Mhz setje is goedkoper.

In theorie is 3600 beter omdat de max voor de fabric is, maar of dat voldoende is om de bijna 10% extra kosten te rechtvaardigen.

YouTube: Watch this BEFORE buying an AMD CPU! - Every RAM Speed Tested

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

brid schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:30:
Je had het over een 3600Mhz, maar inderdaad een 3000Mhz setje is goedkoper.

In theorie is 3600 beter omdat de max voor de fabric is, maar of dat voldoende is om de bijna 10% extra kosten te rechtvaardigen.

YouTube: Watch this BEFORE buying an AMD CPU! - Every RAM Speed Tested
Dat was een uitleg aan TS.

• martijnvanderh
Thanks!

• mannozels
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07-2022
Ben ongeveer dezelfde upgrade van plan.

Heb nu nog een 6700K met 32g ram en een 1080 dus onze huidige systemen zijn redelijk vergelijkbaar.

Het grootste probleem waar je nu waarschijnlijk tegenaan zal lopen is playback stutter tijdens het afspelen in premiere. Dit is niet echt de schuld van premiere maar van Sony en de codec die ze gebruiken.
Per 12 frames, word alleen de 1e frame helemaal uitgeschreven qua data, van de volgende 11 frames worden alleen de pixels beschreven die veranderen ten opzichte van de pixels in het 1e frame.
AVCHD en ook X-AVC gebruiken beide deze manier van data wegschrijven wat zorgt voor relatief kleine bestanden maar om die data vloeiend uit te lezen is het best zwaar voor premiere.

Hier zijn eigenlijk 3 oplossingen voor:
1- Proxies, je renderd alle bestanden van een bepaald project uit naar een kleiner formaat, zeg 720p ofzo zodat het tijdens het editten minder zwaar is voor je PC. In de uiteindelijke render worden dan de originele bestanden gebruikt. Linkje naar een tutorial als je hier meer over wilt weten.

2- Omzetten naar een andere codec. IPV proxies te maken kan je ook al die bestanden eerst omzetten in een wat editvriendelijkere codec zoals Prores. Dan kan je gewoon die prores bestanden gebruiken en toch in volle resolutie editten. (prores schrijft elke frame gewoon helemaal uit en is veel makkelijker te decoden door premiere dan bijvoorbeeld AVCHD) (is oorspronkelijk een mac codec en ik kan me herinneren dat ik eerst een driver achtig iets moest downloaden om die .mov bestanden te kunnen gebruiken)

3- Opnemen in een ander codec dmv een recorder. Atomos maakt hele mooie on-camera monitors die ook kunnen opnemen in bijvoorbeeld prores. Hier zijn heel veel verschillende opties voor dus mocht je hier intresse in hebben, stuur me een DM.

Los van dat hele verhaal heb ik ook nog een kleine suggestie voor je volgende systeem. Koop een losse ssd en zet daar alleen de bestanden van je huidige project op. Dit zal het editten al een stuk vlotter maken als je (net zoals ik nu) vanaf een hdd werkt.

• martijnvanderh
mannozels schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:10:
Ben ongeveer dezelfde upgrade van plan.

Heb nu nog een 6700K met 32g ram en een 1080 dus onze huidige systemen zijn redelijk vergelijkbaar.

Het grootste probleem waar je nu waarschijnlijk tegenaan zal lopen is playback stutter tijdens het afspelen in premiere. Dit is niet echt de schuld van premiere maar van Sony en de codec die ze gebruiken.
Per 12 frames, word alleen de 1e frame helemaal uitgeschreven qua data, van de volgende 11 frames worden alleen de pixels beschreven die veranderen ten opzichte van de pixels in het 1e frame.
AVCHD en ook X-AVC gebruiken beide deze manier van data wegschrijven wat zorgt voor relatief kleine bestanden maar om die data vloeiend uit te lezen is het best zwaar voor premiere.

Hier zijn eigenlijk 3 oplossingen voor:
1- Proxies, je renderd alle bestanden van een bepaald project uit naar een kleiner formaat, zeg 720p ofzo zodat het tijdens het editten minder zwaar is voor je PC. In de uiteindelijke render worden dan de originele bestanden gebruikt. Linkje naar een tutorial als je hier meer over wilt weten.

2- Omzetten naar een andere codec. IPV proxies te maken kan je ook al die bestanden eerst omzetten in een wat editvriendelijkere codec zoals Prores. Dan kan je gewoon die prores bestanden gebruiken en toch in volle resolutie editten. (prores schrijft elke frame gewoon helemaal uit en is veel makkelijker te decoden door premiere dan bijvoorbeeld AVCHD) (is oorspronkelijk een mac codec en ik kan me herinneren dat ik eerst een driver achtig iets moest downloaden om die .mov bestanden te kunnen gebruiken)

3- Opnemen in een ander codec dmv een recorder. Atomos maakt hele mooie on-camera monitors die ook kunnen opnemen in bijvoorbeeld prores. Hier zijn heel veel verschillende opties voor dus mocht je hier intresse in hebben, stuur me een DM.

Los van dat hele verhaal heb ik ook nog een kleine suggestie voor je volgende systeem. Koop een losse ssd en zet daar alleen de bestanden van je huidige project op. Dit zal het editten al een stuk vlotter maken als je (net zoals ik nu) vanaf een hdd werkt.
Hoi! Bedankt voor deze zeer waardevolle tips!
Fijn om op terug te vallen als ik hier tegenaan loop.

Ik heb al een losse SSD puur voor editen en lopende projecten. Dus dat is al check.

Hoe ervaar jij de rendertijd met jouw pc van een wat langere film?

• mannozels
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07-2022
martijnvanderh schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:22:
[...]
Hoe ervaar jij de rendertijd met jouw pc van een wat langere film?
Het gros van de video's die ik schiet en edit zijn promo's voor bedrijven of aftermovies en vaak niet veel langer dan 5 minuten maar meestal wel wat zwaarder qua animaties en overgangen dan een (korte)speelfilm bijvoorbeeld. Maar qua rendertijd niks te klagen eigenlijk, ze zijn altijd een stuk sneller klaar dan dat ze lang zijn maar zodra ik van 4K naar 1080 render duurt het wel een stuk langer.
Pagina: 1