Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een Canon M50 waar ik mijn Nikon F lenzen van mijn oude D60 op zou willen gebruiken.
Via Kamera Express heb ik een adapter (van Kiwi) ontvangen die de Nikon F mount koppelt aan m'n M50 body.
Ik weet dat je dan op manual focus terecht komt, maar ik krijg het beeld niet scherp en kan ook niet afdrukken.
De M50 geeft ook F00. Heb ik een aparte adapter of ring nodig om de aperture van het hele spulletje in te stellen?

Ik heb absoluut geen verstand van het koppelen van andere lenzen en ben een hobbyist. Op internet kan ik niet echt een antwoord vinden. Hopelijk weet hier iemand wat ik verkeerd doe of wat ik nog nodig heb?

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-03-2020 14:19)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat is wel gek van vzviw zit er geen electronische koppeling op de adapter, wat de F00 fout dus inhoudt weet ik niet.

Wat je kan proberen is in het "custom functions" de optie te vinden om de camera af te laten drukken zonder dat er een lens op zit. Ik heb geen M50 maar die optie moet er wel ergens zijn als het goed is. De camera weet namelijk niet dat er een lens op zit :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 05-03-2020 12:57 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat is wel gek van vzviw zit er geen electronische koppeling op de adapter, wat de F00 fout dus inhoudt weet ik niet.

Wat je kan proberen is in het "custom functions" de optie te vinden om de camera af te laten drukken zonder dat er een lens op zit. Ik heb geen M50 maar die optie moet er wel ergens zijn als het goed is. De camera weet namelijk niet dat er een lens op zit :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 05-03-2020 12:57 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
F00 is toch juist de aanduiding dat hij niets kan lezen? Krijg je dacht ik ook als je überhaupt geen chip in de lens hebt.
Ik zou echter wel verwachten dat je gewoon foto's kan maken. Scherp krijgen zou je zelf in de hand moeten hebben, maar wacht je camera misschien nog op focus confirmation voordat hij een foto wil maken? Meestal kan je zoiets instellen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Om te beginnen zoals @Ventieldopje al zegt: zoek naar de instelling "shoot w/o lens", omdat de camera anders blijft zoeken naar elektroinische informatie van de lens.
Verder moet er op de lens meestal een schakelaartje omgezet kunnen worden van AF naar MF, anders stelt de lens niet scherp via de focusring. Dan nog: manual focus op een af-lens is vaak geen eitje, omdat de focusring krap is, een hele korte slag heeft en weining weerstand heeft. Wat dat betreft zijn oude manual focus-lenzen meters in het voordeel.
En tenslotte is er soms nog een camera-instelling "focus/release" priority - die moet op "release" staan, anders doet de sluiter het pas als het beeld in focus is - zie @Gonadan
Als je overigens G-lenzen hebt is het wel zo handig als je ook de G-adapter hebt, anders kun je niet diafragmeren. Maar dat is een volgende zorg, lijkt me.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ventieldopje schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:57:

Top! Via custom functions heb ik inderdaad deze optie aan kunnen zetten. Dat scheelt alvast. Bedankt!
Gonadan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:49:
F00 is toch juist de aanduiding dat hij niets kan lezen? Krijg je dacht ik ook als je überhaupt geen chip in de lens hebt.
Ik zou echter wel verwachten dat je gewoon foto's kan maken. Scherp krijgen zou je zelf in de hand moeten hebben, maar wacht je camera misschien nog op focus confirmation voordat hij een foto wil maken? Meestal kan je zoiets instellen.
Scherp stellen lukt nu ook. De F staat toch voor de aperture? Die blijft op 00 staan. Klopt het dat je die ook niet kan instellen door zo'n adapter?

In ieder geval bedankt voor jullie hulp! Kan nu in ieder geval m'n oude lenzen gebruiken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:15:
Scherp stellen lukt nu ook. De F staat toch voor de aperture? Die blijft op 00 staan. Klopt het dat je die ook niet kan instellen door zo'n adapter?
Als je diafragma alleen elektronisch aangestuurd kan worden en je camera kan er niet mee communiceren dan gaat dat instellen inderdaad niet lukken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:09:
[...]

Als je diafragma alleen elektronisch aangestuurd kan worden en je camera kan er niet mee communiceren dan gaat dat instellen inderdaad niet lukken.
Oke, duidelijk. Bedankt voor jullie hulp en antwoorden!
Pagina: 1