G-sync compatible freesync monitor op Nvidia vs AMD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-08 12:44
Een g-sync monitor zit niet in mijn budget, maar een g-sync compatible (doorgaans oorspronkelijk freesync) monitor wel. Ik voeg mij af hoe goed de performance van een freesync monitor die gsync gecertificeerd is als 'compatible', zoals bijvoorbeeld deze: pricewatch: AOC 27G2U/BK Zwart .

Ik sta op het punt een nieuwe nvidia kaart te kopen (waarschijnlijk 2060 super) - voornamelijk vanwege aanhoudende driver issues met de 5700(xt) waar ik simpelweg geen trek in heb - maar vroeg mij af of een nvidia kaart even goed om gaat met een g-sync compatible freesync monitor als een AMD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:34
In je eigen link staan reviews opgesomt, en als je iets verder kijkt kom je hier op uit wat volgens mij je vraag gewoon beantwoord:
G-sync compatibel
Een ander punt van aandacht is het Freesync-bereik, dat loopt van 50-144 Hz - iets minder dan de vrij standaard 48-144 Hz van de meeste Freesync-modellen, en ook minder dan eerdere AOC-schermen die 35 of zelfs 30 Hz als ondergrens claimden. Opvallend is dat AOC 30-144 Hz claimt op de eigen site, maar de AMD driver herkende bij onze test dus een kleiner bereik. Aan de andere kant, blijkens een testje worden beide schermen als G-sync compatibel door een Nvidia videokaart herkend, waarbij de range zowaar weer iets hoger uitpakt, met 48 Hz als ondergrens.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
Devian schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:47:
In je eigen link staan reviews opgesomt, en als je iets verder kijkt kom je hier op uit wat volgens mij je vraag gewoon beantwoord:

[...]
Thanks, ja dat had ik gezien, maar voor zover ik de technologie begrijp zegt dit enkel iets over de ondergrens bij waar het gaat werken en ik verwacht dat 50+ fps voorlopig in gene enkel spel een probleem zal zijn, dus fps zal binnen het Hz bereik vallen.

Ik vroeg mij vooral af of er eventuele andere zaken zijn die de performance van gsync compatible freesync monitoren eventueel negatief beinvloeden met een nvidia vs een amd kaart, aangezien de tech in veel van deze betaalbare monitoren aanvankelijk niet ontwikkeld is voor nvidia kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 08:59
Volgens mij is het enige verschil dat AMD ook met HDMI werkt en Nvidia alleen met Displayport. De genoemde monitor is op dit moment de best bang for buck die er is!

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@SkullboX Uh, AMD heeft afgelopen vrijdag besloten om zichzelf maar eens uit haar eigen gecreëerde problemen te halen met de 20.2.2 driver. Het verschil is zeer zeker merkbaar voor heel veel mensen. Mijn black screens zijn bijvoorbeeld ook helemaal verdwenen. :)

Maar G-sync compatible is een Nvidia certificering van een monitor die VESA Adaptive-Sync ondersteunt. Het is eigenlijk Nvidia die zegt dat deze monitor best goed is. De precieze criteria moet ik je schuldig blijven, maar het gaat om zaken zoals LFC of kwaliteit van het paneel. Aangezien Freesync ook werkt met de VESA standaard, maakt het weinig uit of het scherm nominaal Freesync of G-sync compatible ondersteund. Het werkt in principe op beide kampen.

Het nadeel van Freesync was altijd dat er nooit een certificering was, waardoor ook slechte monitoren het konden gebruiken. Daarom heeft AMD nu weer Freesync Premium geïntroduceerd. Dit als antwoord op Nvidia die alle betere Freesync monitoren begon te kapen met G-sync compatible certificering.

Maar ik zou eerder de 24" versie van dat AOC scherm kopen voor de hogere pixeldichtheid. De 24" variant is op het moment het beste wat te krijgen is in de 1080p categorie. Verder heb ik ook geen idee hoe de 27" precies presteert. Dat kan namelijk zomaar een stuk minder zijn en dan krijg je bijvoorbeeld last van ghosting.
pricewatch: AOC 24G2U/BK Rood, Zilver

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:26:
@SkullboX Uh, AMD heeft afgelopen vrijdag besloten om zichzelf maar eens uit haar eigen gecreëerde problemen te halen met de 20.2.2 driver. Het verschil is zeer zeker merkbaar voor heel veel mensen. Mijn black screens zijn bijvoorbeeld ook helemaal verdwenen. :)
Ja ik had het inderdaad gelezen, en houd het nog een beetje in de gaten. Vind het op zich niet erg een premium te betalen voor iets meer zekerheid binnen dezelfde performance - want op dit forum en /r/amd/ vond ik helaas ook een hoop mensen voor wie problemen of niet opgelost waren, of nieuwe ervoeren. Het is ruim ene half jaar na launch, dat vind ik best een zorgwekkend teken, ondanks de goede price to performance (van met name de 5700).
Maar G-sync compatible is een Nvidia certificering van een monitor die VESA Adaptive-Sync ondersteunt. Het is eigenlijk Nvidia die zegt dat deze monitor best goed is. De precieze criteria moet ik je schuldig blijven, maar het gaat om zaken zoals LFC of kwaliteit van het paneel. Aangezien Freesync ook werkt met de VESA standaard, maakt het weinig uit of het scherm nominaal Freesync of G-sync compatible ondersteund. Het werkt in principe op beide kampen.
Super bedankt voor de heldere uitleg. Voor de zekerheid (na een niet geheel uitsluitende google search); klopt het dat VESA Adaptive sync niet hetzelfde is als v-sync (zoals aan te zetten in games zelf)?
Maar ik zou eerder de 24" versie van dat AOC scherm kopen voor de hogere pixeldichtheid. De 24" variant is op het moment het beste wat te krijgen is in de 1080p categorie. Verder heb ik ook geen idee hoe de 27" precies presteert. Dat kan namelijk zomaar een stuk minder zijn en dan krijg je bijvoorbeeld last van ghosting.
pricewatch: AOC 24G2U/BK Rood, Zilver
Op hardwareinfo waren ze juist iets positiever over de 27" tov de 24", maar melden helaas niets over eventuele verhoogde ghosting.

24" vind ik eigenlijk te klein. Ik nu een 27" 1080p IPS (60Hz met bagger responstijd, niet geschikt voor high fps gamen). Ik zou inderdaad graag een iets hogere pixeldichtheid willen, maar heb een voorkeur voor 144Hz boven pixeldichtheid - 144Hz monitoren met vergelijkbare kleurweergave als bovesntaande AOC op 1440p kosten al gauw ruim het dubbele. Het bijkomende nadeel van 144Hz op 1440p is uiteraard ook dat de PC een stuk flinker moet worden om het vol te houden, en de 2060Super is de bovengrens van mijn budget.

Bedankt voor je suggestie, terug naar 24" wordt het sowieso niet - maar hier ligt het dilemma. :) Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

SkullboX schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Ja ik had het inderdaad gelezen, en houd het nog een beetje in de gaten. Vind het op zich niet erg een premium te betalen voor iets meer zekerheid binnen dezelfde performance - want op dit forum en /r/amd/ vond ik helaas ook een hoop mensen voor wie problemen of niet opgelost waren, of nieuwe ervoeren. Het is ruim ene half jaar na launch, dat vind ik best een zorgwekkend teken, ondanks de goede price to performance (van met name de 5700).
Het begon ook zeer problematisch te worden, maar ik merkte meteen dat het veel beter was. Over een groot deel van 2020 merkte ik dat de drivers wat minder stabiel aan het worden waren dan de voorgaande jaren die uitstekend waren. Kleine dingetjes en uiteindelijk kwamen de black screens. 20.2.2 loste alleen in een keer alles op. Het was ook wel een flinke driver update.
Super bedankt voor de heldere uitleg. Voor de zekerheid (na een niet geheel uitsluitende google search); klopt het dat VESA Adaptive sync niet hetzelfde is als v-sync (zoals aan te zetten in games zelf)?
Zeer zeker niet. V-sync is een game setting die je framerate probeer te vergrendelen aan je verversingssnelheid.
[...]

Op hardwareinfo waren ze juist iets positiever over de 27" tov de 24", maar melden helaas niets over eventuele verhoogde ghosting.
Het gaat uiteindelijk om grey to grey averages. Je hebt 1000ms in een seconde. Neem die 1000ms, deel die door je versnellingssnelheid, in dit geval dus 144Hz en dan kom je op 6,94ms. Binnen die tijd moet een pixel kunnen wisselen. Vervolgens kijk je naar het hele spectrum en bij de 24" AOC met strong overdrive zie je dat vrijwel alle pixels dit ook halen. Dat is wat je wil hebben.
24" vind ik eigenlijk te klein. Ik nu een 27" 1080p IPS (60Hz met bagger responstijd, niet geschikt voor high fps gamen). Ik zou inderdaad graag een iets hogere pixeldichtheid willen, maar heb een voorkeur voor 144Hz boven pixeldichtheid - 144Hz monitoren met vergelijkbare kleurweergave als bovesntaande AOC op 1440p kosten al gauw ruim het dubbele. Het bijkomende nadeel van 144Hz op 1440p is uiteraard ook dat de PC een stuk flinker moet worden om het vol te houden, en de 2060Super is de bovengrens van mijn budget.

Bedankt voor je suggestie, terug naar 24" wordt het sowieso niet - maar hier ligt het dilemma. :) Nogmaals bedankt!
Dan heb je weinig keuze. Een goede 1440p 144Hz IPS is gewoon veel duurder ja. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1