DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:26:
@
SkullboX Uh, AMD heeft afgelopen vrijdag besloten om zichzelf maar eens uit haar eigen gecreëerde problemen te halen met de 20.2.2 driver. Het verschil is zeer zeker merkbaar voor heel veel mensen. Mijn black screens zijn bijvoorbeeld ook helemaal verdwenen.

Ja ik had het inderdaad gelezen, en houd het nog een beetje in de gaten. Vind het op zich niet erg een premium te betalen voor iets meer zekerheid binnen dezelfde performance - want op dit forum en /r/amd/ vond ik helaas ook een hoop mensen voor wie problemen of niet opgelost waren, of nieuwe ervoeren. Het is ruim ene half jaar na launch, dat vind ik best een zorgwekkend teken, ondanks de goede price to performance (van met name de 5700).
Maar G-sync compatible is een Nvidia certificering van een monitor die VESA Adaptive-Sync ondersteunt. Het is eigenlijk Nvidia die zegt dat deze monitor best goed is. De precieze criteria moet ik je schuldig blijven, maar het gaat om zaken zoals LFC of kwaliteit van het paneel. Aangezien Freesync ook werkt met de VESA standaard, maakt het weinig uit of het scherm nominaal Freesync of G-sync compatible ondersteund. Het werkt in principe op beide kampen.
Super bedankt voor de heldere uitleg. Voor de zekerheid (na een niet geheel uitsluitende google search); klopt het dat VESA Adaptive sync niet hetzelfde is als v-sync (zoals aan te zetten in games zelf)?
Maar ik zou eerder de 24" versie van dat AOC scherm kopen voor de hogere pixeldichtheid. De 24" variant is op het moment het beste wat te krijgen is in de 1080p categorie. Verder heb ik ook geen idee hoe de 27" precies presteert. Dat kan namelijk zomaar een stuk minder zijn en dan krijg je bijvoorbeeld last van ghosting.
pricewatch: AOC 24G2U/BK Rood, Zilver
Op hardwareinfo waren ze juist iets positiever over de 27" tov de 24", maar melden helaas niets over eventuele verhoogde ghosting.
24" vind ik eigenlijk te klein. Ik nu een 27" 1080p IPS (60Hz met bagger responstijd, niet geschikt voor high fps gamen). Ik zou inderdaad graag een iets hogere pixeldichtheid willen, maar heb een voorkeur voor 144Hz boven pixeldichtheid - 144Hz monitoren met vergelijkbare kleurweergave als bovesntaande AOC op 1440p kosten al gauw ruim het dubbele. Het bijkomende nadeel van 144Hz op 1440p is uiteraard ook dat de PC een stuk flinker moet worden om het vol te houden, en de 2060Super is de bovengrens van mijn budget.
Bedankt voor je suggestie, terug naar 24" wordt het sowieso niet - maar hier ligt het dilemma.

Nogmaals bedankt!