Vraag

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:45
Is er een app om te testen of je daadwerkelijk belt via 4G?

De reden waarom ik dit vraag is dat wij via een beloplossing (Hipper) gebruiken die gekoppeld zijn aan een mobiele nummer.
Na lang troubleshooten met onze telefoniepartij kwamen we tot de conclusie dat bellen via 4G op simkaartniveau uitgeschakeld moet worden. Dit zou gedaan zijn voor onze aansluitingen bij KPN en T-Mobile. Bij T-Mobile is het probleem met bereikbaarheid opgelost maar bij KPN is het nog steeds, ondanks de toezegging dat bellen via 4G uitgeschakeld is.

Nu wil ik zelf testen of ik daadwerkelijk via 2G of 3G bel, maar niet via 4G.
Ik heb Network Cell Info Lite getest en kan niet alle informatie goed interpreteren:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/13ZTP0nR/Screenshot-20200305-102436-Network-Cell-Info-Lite.jpg

Ik zie links bovenin bijvoorbeeld Voice NW staan, daar staat LTE (dat is toch 4G?)
Band 3 is volgens mij ook een van de 4G banden.

Maar hoe kan ik achterhalen of ik nu wel of niet via 4G bel?

Alle reacties

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52
Als er LTE of 4G (zoals nu in je screenshot) tijdens het bellen in de balk bovenin je telefoon staat bel je via 4G. Heb je geen app voor nodig.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Binnetie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:30:
Is er een app om te testen of je daadwerkelijk belt via 4G?
LTE = 4G, dus als ik je screenshot goed bekijk ben je via 4G aan het bellen. Maar het is veel eenvoudiger om gewoon boven in beeld te kijken.

Mijn provider (Simpel) heeft geen ondersteuning voor bellen over 4G, dus telkens als ik een gesprek start zie ik hem terug springen naar 3G.

• Binnetie
Maar dit hebben we door KPN laten uitzetten via onze telefonie partij. Alleen krijg ik via hun geen hard bewijs dat dit ook daadwerkelijk is uitgezet. Vandaar dat ik het wil gaan testen met een app.

@rens-br, dus al ik tijdens het bellen een 4G logo zie dan zou ik er vanuit moeten gaan dat ik dus via 4G bel (wat niet wenselijk is)?

[ Voor 26% gewijzigd door Binnetie op 05-03-2020 11:43 ]

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Binnetie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:42:
Maar dit hebben we door KPN laten uitzetten via onze telefonie partij. Alleen krijg ik via hun geen hard bewijs dat dit ook daadwerkelijk is uitgezet. Vandaar dat ik het wil gaan testen met een app.

@rens-br, dus al ik tijdens het bellen een 4G logo zie dan zou ik er vanuit moeten gaan dat ik dus via 4G bel (wat niet wenselijk is)?
Als jij tijdens het bellen een screenshot maakt waarbij er 4G bovenin beeld staat, heb je toch genoeg bewijs?

• Binnetie
Ik ging bellen naar mijn prive nummer (Simpel) en hij ging naar H+, maar komt dat nu omdat Simpel geen bellen via 4G ondersteund en daardoor hij naar H+ gaat?

Een collega ook met KPN gebeld en daar zie ik in mijn scherm 3G staan en bij hem 4G.
Mijn scherm:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MHZfLfW0/20200305-120559-002.jpg

Zijn scherm (je ziet bij hem ook HD staan):
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vBt6XtdH/screenshot-1.jpg

We zitten tegenover elkaar.

[ Voor 50% gewijzigd door Binnetie op 05-03-2020 12:10 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Binnetie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:42:
Yes. Dat is een goede aanname. Je telefoon kan namelijk niet verbonden zijn met 3G en 4G.
Binnetie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:53:
Ik ging bellen naar mijn prive nummer (Simpel) en hij ging naar H+, maar komt dat nu omdat Simpel geen bellen via 4G ondersteund en daardoor hij naar H+ gaat?
Nee, het maakt niet uit met welke verbinding de ontvangende partij is verbonden.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:53:
Ja, zie
rens-br in "App om testen off je via 4G belt?"

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 05-03-2020 12:19 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52
Helemaal niet.
Als ik naar een analoge lijn bel met mijn abonnement dan bel ik over 4G of VoWi-Fi.
Volgens mij is het antwoord al meerdere malen gegeven.

• Binnetie
Ah. Ik had voor de test even de optie in mijn telefoon uitgezet om te bellen via 4G. Deze zette ik weer aan en ik belde opnieuw.
Nu hadden we beide 4G in beeld staan! Dus het staat niet uit!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Helemaal niet.
Als ik naar een analoge lijn bel met mijn abonnement dan bel ik over 4G of VoWi-Fi.
Volgens mij is het antwoord al meerdere malen gegeven.
Met Simpel?

Bellen naar Simpel ipv vanaf Simpel, sorry ik las het verkeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 05-03-2020 12:19 ]

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
Ik meen dat hipper VoIP verkeer is, dus data verkeer en geen voice verkeer. Dat zie je terug in jouw screenshot dat in dit geval beide signalen over 4g gaan

• Binnetie
Fore! schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:22:
Ik meen dat hipper VoIP verkeer is, dus data verkeer en geen voice verkeer. Dat zie je terug in jouw screenshot dat in dit geval beide signalen over 4g gaan
Ik bel nu via de Android dailer. Het kan zijn dat je via dataverkeer belt als je een volledige VAMO integratie hebt op simkaart niveau.
Maar Hipper is meer een afstandsbediening voor de telefooncentrale. Via Anywhere connect koppel je je mobiele nummer aan de centrale en bel je met een vast nummer uit.
Pagina: 1