Kookplaat aansluiten 2 fase; iemand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilyasse15
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-08-2023
Beste lezer,

Ik heb thuis een kookgroep, dat is een 2 fase systeem met dus 2 fasen en 2 nullen. Ik ben bij het installeren uitgegaan van het meest rechtse aansluitschema hieronder (vergeet even 'advies Siemens', plaatje is niet van mij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDhRdOCd7FZpdt-PW_qpfJNQY9A=/f/image/FSY160RNB1N0fdCt4UfuN84e.jpg

Punt is echter dat mijn perilex aansluiting niet echt gangbaar is. Een normale Perilex 2 fase heeft de twee fasen onderin en de twee nullen bovenin. Op zo een manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz4r7U1Vmf_DVVshYpYAsP_vtx0=/f/image/YxnnCCeNncLtE5TEvWawPmsC.png

Ik heb de perilex wandcontactdoos opengemaakt, maar tot mijn verbazing zag ik bij mij rechts de fasen (dus rechtsboven en rechtsonder de bruine draden, lijkt te duiden op L1 en L2) en links blauwe draden (lijkt te duiden op de nullen). Dit is volgens niet gebruikelijk bij een 2 fase perilex, heeft iemand hier ervaring mee? Punt is bovendien dat op de wandcontactdoos (op het plastic deel zeg maar) L1, L2, L3 en N staan opgenomen (respectievelijk rechtsboven, rechtsonder, linksonder, linksboven). Dat zie je volgens mij normaal gesproken juist bij een 3 fase perilex systeem, maar ik heb een 2 fase systeem. Vergelijkbaar met het systeem hieronder, de middelste twee blokjes boven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFUgxha3mJUH8kpT35Y3xvuVC6E=/f/image/4tnCqNsmbyiUkpzTZPCffLSA.jpg

Kan ik 'gewoon' de fasen (bruin, zwart) rechts aansluiten en de nullen (blauw en grijs) links? Iemand ervaring met zo een niet-gangbare perilex? Heb trouwens wel een mutlimeter maar dat is een basic ding en ik durf het niet aan zomaar te meten met zo een basic ding. Alvast dank!

[ Voor 5% gewijzigd door ilyasse15 op 05-03-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 14:01

EMP

Krulloos!

Perilex is niet erg gestandaardiseerd, soms twee fasen en twee nullen, soms drie fasen en één nul. Het enige wat je zeker weet is dat de aarde in het midden zit.

Met het diagram van de kookplaat, en de kleuren in de meterkast/perilex stekker kun je toch gewoon de boel goed aansluiten, of zie ik nu iets over het hoofd?

Wat er op het plastic staat zou ik lekker negeren.

[ Voor 7% gewijzigd door EMP op 05-03-2020 09:41 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01

dragonhaertt

@_'.'

Ook een basis multimeter is over het algemeen gewoon "Veilig".
Ik zou toch aanraden om het even door te meten, om zeker te weten dat de kleuren ook echt volgens kleur aangesloten zitten.

Je kan het ook met een spanningszoeker kunnen proberen, of iemand (een tweaker?) in de buurt vinden die even voor je wil meten.

Mogelijk is de 2 fase verkeerd aangesloten. Mogelijk is de 3 fase met de verkeerde kleuren aangesloten. Mogelijk is er nog totaal iets anders aan de hand.

Stel het is wél een 2-fase perilex. Dan zou ik als ik jou was de aansluiting in de WCD aanpassen, en niet een niet-standaard perilex schakelaar zelf aansluiten.
Als je ooit iets anders wat 2-fase perilex is wil aansluiten is het wel zo prettig als deze gewoon normaal aangesloten is.

[ Voor 23% gewijzigd door dragonhaertt op 05-03-2020 09:42 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 14:41
Even cruciale vraag 1: heb je nou een 1-faseaansluiting of een 3-faseaansluiting in je meterkast?

Verder, de aansluiting van groep: Je hebt of 1 fase (1x25A/35A/40A) en dan een kookgroep waar je 2 groepen samen inzet voor 1 apparaat, maar dus op 1 fase. Of je hebt 3 fases, en dan liefst een 3-fasegroep waar je alle drie de fases plus nul met 1 automaat schakelt. Optie drie is dat je wel een kookgroep hebt in combinatie met een 3-faseaansluiting, waarbij de twee groepen op verschillende fasen zijn aangesloten.

Inhoudelijk: gewoon zorgen dat je L1 en voor die groep bijbehorende nul identificeert en de L2 en zijn nul, dat markeert, en dan gewoon de perilex bedraadt op basis van wat je kookplaat verwacht. Wat @EMP zegt, er is geen harde standaard, dus het blijft meten en nadenken.

Voor meer voorbeelden kan je in deze topicreeks zoeken naar 'kookgroep' of 'perilex', is daar een terugkerende discussie: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilyasse15
EMP schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:40:
Perilex is niet erg gestandaardiseerd, soms twee fasen en twee nullen, soms drie fasen en één nul. Het enige wat je zeker weet is dat de aarde in het midden zit.

Met het diagram van de kookplaat, en de kleuren in de meterkast/perilex stekker kun je toch gewoon de boel goed aansluiten, of zie ik nu iets over het hoofd?

Dit denk ik dus ook, maar ik dacht ik vraag het even voordat de boel ontploft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
ilyasse15 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:30:
(vergeet even 'advies Siemens', plaatje is niet van mij)
Maar het is wel exact jouw aansluitschema?
Vergelijkbaar met het systeem hieronder, de middelste twee blokjes boven:
"Vergelijkbaar met"... Wellicht is het verstandig om eigen foto's te plaatsen. Wat er voor jou vergelijkbaar uitziet is dat wellicht toch niet... Op het plaatje zie ik bijvoorbeeld een kookgroep in een 3-fasen installatie (want 4 polige hoofdschakelaar). Dit is niet gebruikelijk. Is dat bij jou ook zo?

Maar om even een algemeen antwoord te geven: een Perilex contactdoos is origineel gemaakt voor 3-fasen, dus het is niet raar dat je in het component de coderingen "L1", "L2" en "L3" aantreft. Deze contactdozen worden "misbruikt" om een kookgroep op aan te sluiten en daar is niet echt een harde standaard voor. De methode die jij laat zien wordt inderdaad veel gebruikt, maar een andere is niet direct fout ofzo. In principe is er niets aan de hand als de nulgeleiders links zitten en de fasegeleiders rechts zolang je zorgt dat de aansluitingen in de contactdoos, stekker en kookplaat maar allemaal overeen komen.

In geval van twijfel geldt uiteraard meten = weten.
dragonhaertt schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:40:

Stel het is wél een 2-fase perilex. Dan zou ik als ik jou was de aansluiting in de WCD aanpassen, en niet een niet-standaard perilex schakelaar zelf aansluiten.
Als je ooit iets anders wat 2-fase perilex is wil aansluiten is het wel zo prettig als deze gewoon normaal aangesloten is.
Er is weinig gestandaardiseerd aan een Perilex aansluiting.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilyasse15
Dank allemaal, ik ga wel eerst even foto´s maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Xander schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:47:
Er is weinig gestandaardiseerd aan een Perilex aansluiting.
Perilex is gestandaardiseerd als 3 fase aansluting (DIN 49445)
éénfase perilex op twee groepen (2xL, 2xN) perilex is niet gestandaardiseerd, maar er is wél een standaard manier om deze aan te sluiten.

Net zoals dat de 3-standenschakelaar op een perilex groep (ook wel perilex-schakelaar) niet gestandaardiseerd is, maar wel een standaard implementatie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Je wil zeker zijn dat tussen de middenste aansluiting rechts en links 230V staat.
Je wil zeker zijn dat tussen de onderste aansluiting rechts en links 230V staat.
Je wil zeker zijn dat de aarding goed aangesloten is.

Ga vooral eerst meten voor je gaat aansluiten, als het toch driefasig is en je sluit verkeerd aan steek je 380V waar de plaat 230V verwacht.
Naar Fase en Nul hoef je eigenlijk niet te kijken, intern is de kookplaat opgesplitst in 2 verbruikers die geen verbindingen hebben zodat je veilig alle aansluitopties hebt; en een verbruiker weet niet of iets door een blauwe dan wel bruine draad is toegevoerd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
dragonhaertt schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:59:
[...]

Perilex is gestandaardiseerd als 3 fase aansluting (DIN 49445)
éénfase perilex op twee groepen (2xL, 2xN) perilex is niet gestandaardiseerd
Juist ja, dat laatste is wat ik bedoelde te zeggen. :)
maar er is wél een standaard manier om deze aan te sluiten.
Er zijn twee varianten die ik regelmatig tegenkom. De hier genoemde "standaard", maar ook de methode die TS aantreft. Het voordeel van deze aansluitwijze is dat met veel prefab aansluitsnoeren met aangegoten Perilex stekker de grijze ader N2 is.

Zonder norm die dit beschrijt kun je andere oplossingen niet fout noemen. Hooguit "anders dan het meest voorkomende".

Blind een Perilex stekker insteken moet je toch al nooit doen, als die is bedraad voor een kookgroep volgens jouw standaard en je steekt hem in een 3-fasen Perilex is de kookplaat stuk.
Net zoals dat de 3-standenschakelaar op een perilex groep (ook wel perilex-schakelaar) niet gestandaardiseerd is, maar wel een standaard implementatie heeft.
Nee... ook niet echt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ok52gV2YNfQ5pSD72fZQWhTAVpI=/f/image/bzlAnNAuuKzYOWOgPJN9WcOP.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 05-03-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Als je goed kijkt zijn er twee linksom, en 2 rechtsom aangesloten. De implementatie is echter hetzelfde.
Redelijk standaard dus ;)

Anyways, ontopic: Meten is weten.

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 05-03-2020 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilyasse15
EMP schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:40:

Het is gelukt, het was inderdaad wat ik vermoedde, een kookgroep in de groepenkast, in de perilex wcd 2 fase rechts (L1 boven L2 onder) en 2 nullen links en klaar. Voor de zekerheid een meter van een vriend geleend en dat klopte. Kreeg het even benauwd door de (soms) ingewikkelde reacties hierboven, maar is dus prima gelukt. Dank allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
En 0V tussen de fasen? Waarom heb je een kookgroep in een 3-fase installatie?
dragonhaertt schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:25:
[...]

Als je goed kijkt zijn er twee linksom, en 2 rechtsom aangesloten. De implementatie is echter hetzelfde.

Anyways, ontopic: Meten is weten.
Gewoon geen standaard dus.

[ Voor 68% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-03-2020 04:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
dragonhaertt schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:25:
[...]

Dan is de kookgroep van TS ook gewoon "standaard" aangesloten. :Y Alleen dan linksom ipv rechtsom. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik moet ook een kookplaat aansluiten, bij mij is het ook zo als de topicstarter. De rechterkant van de perilex wanddoos zijn allebei fase en links zijn allebei nul. Op de wanddoos stond ook links O en daaronder O en rechts stond F en daaronder nog eens F. Ik heb het nagemeten en inderdaad op beide rechts staat 230 volt en links zeg maar bijna nul.

Enige wat ik nog niet snap, hoe weet je welke nul bij welke fase hoort, dus de bovenste noem ik fase 1 (L1) dan welke nul is dan ook 1 (N1), dus die erbij hoort. Je gaat er van uit dat het gaatje dat precies tegenover zit bij elkaar hoort maar wie zegt dat het niet kruislings is aangelegd?

Ik weet niet hoe ik dat moet meten, weet iemand dat? Of waar ik van uit ging is zolang je de fases maar correct aansluit en dat de nul misschien kruislings zit dan zal de kookplaat een error geven en dan moet je de nullen even omdraaien.. zonder dat dingen doorbranden etc.

Iemand die dit weet, thanks. _/-\o_

oh ja, in de meterkast zit dus een kookgroep, 2 hendeltjes die aan elkaar zitten zeg maar, dus ik neem aan dat dit dus 2x 230 volt (2 x 16a) is.

[ Voor 7% gewijzigd door Arsenius op 20-09-2022 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 13:36
Wil je het zekerweten dan draden even loshalen in de zekeringkast. (of als het kan één van de twee automaten uit te zetten mochten ze gekoppeld zijn met een afneembaar brugje) en doormeten.
Het is geen ramp als ze gekruist zitten. De kookplaat kan niet zien bij welke zekering welke draad hoort en voor de werking maakt het ook niet uit zolang ze maar apart aangesloten zijn en achter de zelfde aardlek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Okay ik heb dat net even gedaan,bedankt, de brug is gelukkig los dus ik kan de hendels onafhankelijk van elkaar bewegen. Ik heb de eerste aangezet en heb de zwarte draad van de multimeter in de nul (N1) gedaan (perilex wanddoos keuken) en de rode in de fase(L1), ik kreeg toen 230 volt, toen ik met de zwarte draad van de multimeter naar de andere nul (N2) ging gaf hij 153 volt aan.

Daarna de eerste uit in de meterkast en de tweede hendel aangezet,, de eerste nul (N1) kreeg ik 153 volt en de andere (N2) 230v ( met in ieder geval rode draad van multimeter op de tweede fase (L2). Dus de paartjes met 230v zijn dus de paartjes die ik moet hebben, of meet ik verkeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Arsenius op 20-09-2022 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Die paren (horizontaal) horen dus inderdaad bij elkaar.

Die 153V die je meet mag je gewoon interpreteren als "onderbroken". Dat je toch nog iets meet komt omdat de bedrading kortbij elkaar in dezelfde buis loopt, je krijgt dan te maken met capacitieve koppeling tussen de verschillende draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Het lijkt inderdaad dat ze horizontaal bij elkaar horen.

Dus links boven is dus nul (n1), rechts boven is fase (L1) dus een paar (eerste rij)
Links beneden is dus ook nul (n2), rechts beneden is dus fase (L2) en dus ook een paar. (2e rij)

Denk dat ik er dan uit ben!

Bedankt!
Pagina: 1