CHA_FAN speed wordt niet uitgelezen in BIOS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 11:18
Het viel mij onlangs op dat de snelheid van mijn 3 case fans niet worden uitgelezen in de BIOS. Ze zijn alle 3 aangesloten op de manier zoals het beschreven staat in de handleiding van mijn case, een Phanteks P600S, dus op een fan-hub. Deze is op zijn manier aangesloten op het moederbord, een Asus TUF Gaming X570 wifi, op de CHA_FAN2 aansluiting.
In de BIOS staat het ingesteld op auto, maar heb zowel al getest op PWM als op DC, beide geven geen resultaat. Ook staat hij ingesteld op motherboard ipv cpu.
Volgens de handleiding van Phanteks moet er 1 fan aangesloten zijn op de witte connectie van de hub om een RPM signaal te krijgen en dit is ook zo aangesloten. Normaal gezien wordt de snelheid van de 3 fans uitgelezen als 1 fan doordat alles op een hub zit, maar zelfs dit ziet hij niet.
Wat zie ik over het hoofd? Of is het gewoon niet mogelijk om de snelheid te lezen doordat het via een hub gaat?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5tfbyEI.png

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 11:18
Niet veel reacties precies :P

Ondertussen eens geprobeerd om 1 van de 3 case fans rechtstreeks aan te sluiten op het mobo en nu krijg ik wel een rpm signaal.
Ik vermoed dat er dan iets mis is met de hub. Dit weekend ga ik eens proberen om de overige fans aan te sluiten met een splitter op een andere CHA_FAN aansluiting.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro