[Windows10] "Unidentified Network" maar werkt wel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10 17:26
Ik probeer een directe verbinding te maken tussen mijn oude en nieuwe desktop.

Oude desktop
OS: Windows 10 1809 (kan ik niet upgraden wegens incompatibele software)
NIC: Intel X540-T1
Static IP: 192.168.20.2/24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdisoSSmbRt4pzfclzxQERtgh7s=/f/image/S6dVjcQWpNBxZJkyWAcKw6wI.png

Nieuwe desktop
Windows 10 1909 (vandaag geïnstalleerd en volledig up-to-date)
Intel X550-T2 (nieuwste drivers)
Static IP: 192.168.20.15/24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6q5vaiIFa7wnkVZoGRVSSQkKMY=/f/image/CCzA0xeWUBoBvQkTPypzsIdQ.png

Ik heb al 10 tallen keren gereboot, "ipconfig /release" "ipconfig /renew" gedaan, kabels uitgetrokken/ingestoken.

Doordat het een "Unidentified Network" is, staat het standaard ook op "public" en krijg je niet de optie om het netwerk zelf als "private" in te stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc9MNuzfk9pxQ8LKS8hIMGYKTk4=/f/image/qSprsQMlXa1MgLTkjao0WwZn.png

Dmv een "hack", heb ik wel kunnen forceren dat Windows alle "Unidentified Network"s als private herkent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqRjG-1I1-E-x0Xs7Zi9oMzO6KE=/f/image/BOhmylKBDvMc4PlethEFbdWD.png

Hierna werkt het netwerk wel gewoon. De desktops kunnen elkaar pingen en ik kan gewoon network drives mappen. Maar een echte correcte oplossing vind ik deze hack niet... Iemand een idee hoe ik dit fatsoenlijk kan oplossen?

Op de nieuwe desktop blijft het "modern UI" Windows 10 netwerk overzicht ook beweren dat het met DHCP is ingesteld, ook al is het wel degelijk static ingesteld. Als ik via dat scherm "Edit" probeer, dan weigert ie de (simpele) settings te aanvaarden. Op de oude desktop (zie screenshot hierboven) wordt het niet als DHCP herkent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRUHnIDnyRLbKdGeQIZ9pEbjyv8=/f/image/2A9TBfbVbOYAJiEoc8kuAPxQ.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIgBpZXAUEjwbBMENtSdfn2Ohw0=/f/image/hZq8ekRHYYWndnJ4Bew0biPC.png

fyi:
1) Ik gebruik gewone straight ethernet kabels (niet crossed). Maar aangezien het netwerk gewoon werkt (buiten dat Windows het niet herkent), lijkt me dit toch niet het probleem?

2) Ook de "Intel PROset Adapter Configuration Utility" denkt dat er iets mis is met mijn instellingen. Ik vermoed dat deze dezelfde Windows "calls" als Windows zelf om de status te zien...

Connection Test Results [4/03/2020 23:23:50] :
Connection Status : Failed
This test relies on a response from a gateway, DNS, DHCP, or WINS server and no such response was received. Any such server for this connection may be unavailable or misconfigured.
Cable Link Status : Passed
This adapter is running at full speed.

[ Voor 39% gewijzigd door Mastakilla op 05-03-2020 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Je hebt geen gateway, geen DNS.

Windows detecteert dat de normale vereisten voor een netwerk niet aanwezig zijn...
Dus hij zegt dat er geen netwerk is...
Klopt ook, 2 machines aan elkaar zonder configuratie of centraal "beheer" is ook geen netwerk.

Ga je de machines op IP niveau elkaar laten benaderen dan kom je erachter dat ze met elkaar kunnen communiceren.
Dus voor zover werkt het gewoon zoals het hoort.

Maar dan heb ik eigenlijk de vraag, waarom zit je ze op deze manier aan elkaar te knopen?
@ hieronder.
Goed punt, had over het type nic heen gekeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 05-03-2020 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vermoedelijk omdat het 10Gbit adapters zijn en TS geen 10Gbit switch heeft.

ipconfig release/renew gaat natuurlijk weinig uithalen als je statische IPs instelt, je gebruikt geen DHCP, valt dus weinig via DHCP te 'renewen' ;)
Je hebt geen gateway, daarom zal Windows dit nooit als Private Network instellen, waarom wil je overigens dat het 'Private Network' roept, heel veel meer dan een 'mooi' naampje is het niet, firewall settings kan je zelf ook instellen zonder dat naampje eraan.
Ik neem aan dat de (nieuwe?) desktop ook een tweede netwerkadapter heeft die op je echte netwerk en daarmee internet zit, dan wordt het sowieso niet echt mogelijk om een gateway hierop in te stellen aangezien Windows een probleem heeft met meerdere gateways, is er een specifieke eis waar 'Private Network' voor nodig is?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10 17:26
Ik heb geen 10gbit router / switch... En waarom de zaken trager / moeilijker maken door er extra toestellen tussen te hangen, als dat niet nodig is...?

Een netwerk is toch gewoon vanaf 2 computers dacht ik?

Beide desktops hebben idd ook nog een gewone Realtek NIC aan de router hangen, die uiteraard wel een gateway heeft ingesteld.

Ik dacht dat het nodig was om de verbinding als "private" in te stellen als je wilt dat drive mapping werkt?

Ook is het niet echt mooi / correct als zowel Windows als Intel PROset denkt dat er een "netwerkprobleem" is, terwijl er eigenlijk geen is.

Kan ik misschien localhost of de andere zijn IP als gateway instellen voor die adapter om Windows "tevreden" te stellen?

fyi: de reden van dit extra snelle netwerk tussen de 2 desktops is trouwens dat mijn oude desktop een RAID5 draait met al mijn data en mijn FreeNAS systeempje (dat dit aspect van de oude desktop gaat vervangen) nog niet klaar is. Ik heb dus een snelle verbinding nodig tussen beide desktops.

[ Voor 26% gewijzigd door Mastakilla op 05-03-2020 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vziw kan je drivemappings prima instellen, dubbele gateways binnen Windows zal vast wel via een of ander lelijke register hack oid kunnen maar is normaal gesproken niet mogelijk (en niet nodig), je kan een gateway instellen maar zodra je het wilt toepassen zal Windows je vertellen dat je al een gateway hebt op je Realtek adapter.
Zonder gateway is het strikt genomen geen netwerk, enkel point-to-point verbinding vandaar natuurlijk het 'netwerkprobleem'.
Overigens zal een 10Gbit switch de zaken niet trager maken, in theorie zal het enkele tientallen microseconden latency toevoegen, terwijl je 1Gb switch typisch trager is dan dat, zou dus 'sneller' zijn maar het is vooral juist makkelijker ipv moeilijker, het voorkomt dit soort gedoe, een van de redenen dat ik na een paar maanden ook maar een 10Gbit switch heb gekocht (tweedehands dan wel).
Zou zeggen stel de drivemapping in, er zou niet een beperking ergens moeten zitten (zolang je voor de 10Gb link een andere IP range gebruikt dan je netwerk met de Realteks etc.)

Fixing things to the breaking point...