Harde schijf van iMac 2009 kapot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonick6
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-04-2021
Hi,

Ik heb een 24inch iMac uit 2009. Afgelopen jaar nog het werkgeheugen vervangen.

Ik denk dat mijn harde schijf aan het overlijden is. Ratelend klikkend geluid bij opstarten, scherm bleef wit. Het is nu al een tijdje weg maar de computer start niet meer op, blijft rebooten bij laadscherm. Ik moet deze denk ik vervangen?

Wat er nu in zit: Hitachi hdt721064sla360.
Deze is nergens meer verkrijgbaar dus mijn vraag is, met welke kan ik deze vervangen?

Amac noemt mijn apparaat vintage en willen er niks mee. Begrijp ik ook.
Ik heb op YouTube een hele duidelijke video gevonden dus denk het zelf te willen proberen.

Hebben jullie meer informatie nodig?

Vriendelijke groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:45
https://www.alternate.nl/...duct/1231096?event=search met een willekeurige SSD zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:23
Zelf vervangen van de HD is niet moeilijk. Op ifixit en YouTube zijn genoeg foto's en filmpjes te vinden hoe je dit type iMac uit elkaar haalt. Zolang je dit met beleid doet kan er weinig misgaan. Wel even zorgen dat je het juiste gereedschap hebt (meerdere maten torx schroevendraaiers, zuignappen om de glasplaat uit de behuizing te halen).

Heb destijds mijn iMac uit 2009 ook voorzien van een SSD. Ik had deze op de plek van de DVD drive (was kapot gegaan) geplaatst, dus de originele HD bleef zitten.

Het enige minpuntje is dat er een temperatuursensor op de harddisk zit geplakt. Aangezien de behuizing van een SSD van plastic is en een gewone HD van metaal, kun je het probleem krijgen dat de fans voluit gaan draaien omdat de temperatuursensor (die plak je weer terug op de SSD) de temperatuur van de SSD niet goed kan meten.

Mocht je na inbouw dit probleem ervaren, zijn hier programma's voor te downloaden waarmee je de fansnelheid kunt regelen. Moet je even op googlen.

Edit: blijkbaar zijn hier ook setjes voor zoals @F. Scaglietti aangeeft. Had ik in mijn geval niet nodig omdat de originele HD bleef zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door pporrio op 04-03-2020 19:47 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Nonick6 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:38:
Hi,

Ik heb een 24inch iMac uit 2009. Afgelopen jaar nog het werkgeheugen vervangen.
Ik denk dat mijn harde schijf aan het overlijden is. Ratelend klikkend geluid bij opstarten, scherm bleef wit. Het is nu al een tijdje weg maar de computer start niet meer op, blijft rebooten bij laadscherm. Ik moet deze denk ik vervangen?
Ik zou heel gauw een back-up maken met Timemachine en gewoon met de hand. (Dus slepen van bestanden en zo.) Daarnaast zou ik voor dit geval ook de cloud gebruiken, zoals OneDrive, Google Drive, Mega Cloud of wat dan ook, voor als je van iMac naar een Windows computer gaat.
Wat er nu in zit: Hitachi hdt721064sla360.
Deze is nergens meer verkrijgbaar dus mijn vraag is, met welke kan ik deze vervangen?
Ik zou geen harde schijf meer kiezen, maar een SSD. het liefst zou ik Windows of Ubuntu op de iMac zetten, aangezien de iMac al oud is.
Met deze twee besturingssystemen (Windows en Ubuntu) kunt u gemakkelijk weer vooruit.
Amac noemt mijn apparaat vintage en willen er niks mee. Begrijp ik ook.
Ik heb op YouTube een hele duidelijke video gevonden dus denk het zelf te willen proberen.
Oké apart, als u een SSD aanschaf, zorg ervoor dat het wel goed gebeurd hiermee bedoel ik dat er extra accessoires moeten worden gekocht. Anders gaat de iMac blazen als er een nieuwe schijf in zit. Dus let hier even op.

Voorbeeld: https://eshop.macsales.com/item/OWC/KITIM09HE2TB/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Macs & Software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer de foto's op iFixit.com kloppen hebben alle 24" modellen een externe temperatuursensor op de harde schijf zitten. Die kun je zo overzetten op de SSD.
Pagina: 1